#1
|
||||
|
||||
Nopeusmittari pohjassa
No,
Kävipä hiljattain niin, että poikkesin erään tuttavapariskunnan luona. Aika pian tuli puheeksi se, ettei kumpikaan ollut koskaan aiemmin istunut Corvetessa, puhumattakaan siitä, että olisivat olleet kyydissä. No, enhän minä tietenkään voinut olla sanomatta: "voidaanhan me käydä tekemässä pieni lenkki, tosin kun auto on kaksipaikkainen niin tarvitaan kaksi lenkkiä". Ei kuulemma haitannut, joten eikun menoksi. Miten sattuikaan, kyseisellä pienellä lenkillä tuli vastaan muulta liikenteeltä suljettu lentokoneiden varalaskupaikka. Pikainen kiihdytys ykkösellä, kakkosella, kolmosella ja tulihan se nelonenkin sieltä. Takaa kuului RAAAAAA kun pikkulohko pisti parastaan, ja hieman yllättäen vaihtovalo syttyi HUDiin viitoselle vaihtoa varten. Mutta kun minnekään ei ollut varsinaisesti kiire, niin samantien olikin jo aika vetää ns. liinat kiinni ja testata negatiivistä kiihtyvyyttä. Onneksi oli turvavyöt käytössä (no ne on kyllä aina käytössä). Lopuksi kuutosen heitto "pesään" ja vakionopeudensäädin 80 km/h kohdalle. Sitten asiaan. Jenkkilästä tuoduissa autoissa on mailimittari, joka riittää "200" asti. Kunnioitettava lukema. Suomessa ei maileja tunneta, eikä tarvitsekaan, vaan luotetaan kilometreihin, kuten minkä tahansa SI-yksöitä kunnioittavan maan pitääkin. Vetessähän on jo C4-mallista lähtien voinut vaihtaa maileista kilsoiksi pelkällä napin painalluksella kojetaulusta. Nopeusmittarin ollessa digitaalinen (kaikki C4-mallit) skaala muuttuu samalla, mutta C5:ssa on "perinteinen" viisari, joka siirtyy kiinteällä 0-200 lukemalla näyttämään joko kilsoja tai maileja. Ja jos ajaa liian kovaa, painuu mittari pohjaan. Näin kävikin. Onneks viisari ei jäänyt pohjaan... Mutta entäs HUD? Euromallin HUD näyttää varmaankin myös yli 200 km/h lukemat ihan oikein? Vaan jos on jenkkimalli, niin HUDista häviää eka numero yli kahdensadan nopeuksissa. Vai eikö "2":sta ole euromalleissakaan? Onko joku käynyt suljetulla alueella kokeilemassa HUDin toimintaa? |
#2
|
||||
|
||||
Ainakin parissa kokeilemassani vakio C6:ssa HUD pysähtyi lukemaan 299 km/h. Mittaristossa olevan nopeusmittarin neula kiertyi vielä karvan verran kolmosella alkaville lukemille.
__________________
...between Corvettes... |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Kävipä hiljattain niin, että poikkesin erään tuttavapariskunnan luona. Aika pian tuli puheeksi se, ettei kumpikaan ollut koskaan aiemmin istunut Corvetessa, puhumattakaan siitä, että olisivat olleet kyydissä. No, enhän minä tietenkään voinut olla sanomatta: "voidaanhan me käydä tekemässä pieni lenkki, tosin kun auto on kaksipaikkainen niin tarvitaan kaksi lenkkiä". Ei kuulemma haitannut, joten eikun menoksi.
Miten sattuikaan, kyseisellä pienellä lenkillä tuli vastaan muulta liikenteeltä suljettu lentokoneiden varalaskupaikka. Pikainen kiihdytys ykkösellä, kakkosella, kolmosella ja tulihan se nelonenkin sieltä. Takaa kuului RAAAAAA kun pikkulohko pisti parastaan, ja hieman yllättäen vaihtovalo syttyi HUDiin viitoselle vaihtoa varten. Mutta kun minnekään ei ollut varsinaisesti kiire, niin samantien olikin jo aika vetää ns. liinat kiinni ja testata negatiivistä kiihtyvyyttä. Onneksi oli turvavyöt käytössä (no ne on kyllä aina käytössä). Lopuksi kuutosen heitto "pesään" ja vakionopeudensäädin 80 km/h kohdalle. No mitkäs oli kommentit...? |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
LS1 puhuu ! |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Mulla -99 euromalli, ja mulla HUD näyttää kyllä lukemat ihan oikein ainakin 280 km/h asti...
__________________
C5 -99 (manuaali) |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
1985 Corvette |
#9
|
||||
|
||||
Itse kanssa miettinyt mitä tuossa käy jenkeistätuodussa C5:ssa.. no nyt ainakin vähän selveni.
__________________
C3 -76 Coupe (rojessi) C5 Z06 -02 (rojessi) |
#10
|
||||
|
||||
Pekka voidaan nimittää finnsharkin viralliseksi hi-tech jaoksen suurlähettilääksi!
|
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links | |||||
|