FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C3 (vuosimallit 1968-1982)
User Name
Password

C3 (vuosimallit 1968-1982) Corvette C3 - "Shark Body"

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13.05.2004, 07:05
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Sytytysennakon säädöstä isolohkoon

Säädin sytytyksen kohdalleen. Laitoin löysimmät keskipakojouset mitä on. Ennakko tyhjäkäynnillä noin 5° kun nostaa kierroksia niin täysennakko 38° jossain 3000 rpm kohdalla. Tämä siis ilman alipainesäädintä.
kärkikulma (dwell) on 27°

Mihinkä sitä alipainesäädintä oikeastaan tarvitaan? varsinkin jos laitan vielä hieman painavammat limput jolloin täysennakko tulisi vieläkin aikaisemmin. mulla on kyllä säädettävä Accellin alipainesäädin kiinni.
Onko vinkkejä sen säätämiseen?

Jokatapauksessa kone toimii nyt loistavasti ja vetää kuin höyryjyrä heti tyhjäkäynniltä ja vastaa kaasuunkin hyvin. Kytkin vielä sisäänajossa niin en tiedä miten kulkee kun polkee oikein kunnolla.
Reply With Quote
  #2  
Old 13.05.2004, 07:08
KTM's Avatar
KTM KTM is offline
Jo vain vihertää!
 
Join Date: Jan 2004
Location: Pohjois-Pohjanmaa
Posts: 2,277
KTM on oikealla tiellä
Viime kesänä kun taistelimme vähän saman asian kanssa tuossa ´65:ssa laitoimme painavammat limput ja löysemmän alipainesäätimen. Alipainesäädin hoitaa vain hienosätöä ja saimme sillä sen viimeisen nyhtämisen pois. Näin aamutuimaan en saa aikaan kovin fiksua teknistä selitystä, mutta apua on molemmista (limpuista ja ap-säätimestä)
__________________
  • Midyear keisari (2008->)
  • Oulun oraakkeli (2023->)
Reply With Quote
  #3  
Old 13.05.2004, 07:58
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Tuusula
Posts: 2,873
T72 on oikealla tiellä
Eikös se alipainesäädin toimi lähinnä siinä osakaasulla polttoainetaloutta parantaen? Läpät aukihan ei alipainetta juuri ole... Pelkkää mekaanista ennakkoa ei kuitenkaan voi sätää niin suureksi kuin mitä alipaine + mekaaninen osakaasulla on eli vaikka se mekaaninen ennakko tulisi aiemmin niin ei sillä ihan samaa vaikutusta ole.
Reply With Quote
  #4  
Old 13.05.2004, 08:17
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Sitä mä just pohdin että jos ajan vaikka maantiellä 100 km/h. Rundeja noin 3000. Ennakko on silloin lähes täydellä, ja alipainetta kehittyy silloin kaikkein eniten kun mennään pienellä kaasulla, Vetääkö silloin alipainesäädin ennakon vieläkin suuremmaksi kuin se 38°, vai mitä tapahtuu
Reply With Quote
  #5  
Old 13.05.2004, 08:29
ZL1's Avatar
ZL1 ZL1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Finland, Espoo
Posts: 4,980
ZL1 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by WBBC
Sitä mä just pohdin että jos ajan vaikka maantiellä 100 km/h. Rundeja noin 3000. Ennakko on silloin lähes täydellä, ja alipainetta kehittyy silloin kaikkein eniten kun mennään pienellä kaasulla, Vetääkö silloin alipainesäädin ennakon vieläkin suuremmaksi kuin se 38°, vai mitä tapahtuu

Oliko se edellinen tai sitä edellinen V8-lehti siinä oli pitkä juttu näistä asioista - en muista miten se nyt menikään, täytyy kaivaa lehti esiin...
Reply With Quote
  #6  
Old 13.05.2004, 08:30
ZL1's Avatar
ZL1 ZL1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Finland, Espoo
Posts: 4,980
ZL1 on oikealla tiellä
Re: Sytytysennakon säädöstä isolohkoon

Quote:
Originally Posted by WBBC
Säädin sytytyksen kohdalleen. Laitoin löysimmät keskipakojouset mitä on. Ennakko tyhjäkäynnillä noin 5° kun nostaa kierroksia niin täysennakko 38° jossain 3000 rpm kohdalla. Tämä siis ilman alipainesäädintä.
kärkikulma (dwell) on 27°

Mihinkä sitä alipainesäädintä oikeastaan tarvitaan? varsinkin jos laitan vielä hieman painavammat limput jolloin täysennakko tulisi vieläkin aikaisemmin. mulla on kyllä säädettävä Accellin alipainesäädin kiinni.
Onko vinkkejä sen säätämiseen?

Jokatapauksessa kone toimii nyt loistavasti ja vetää kuin höyryjyrä heti tyhjäkäynniltä ja vastaa kaasuunkin hyvin. Kytkin vielä sisäänajossa niin en tiedä miten kulkee kun polkee oikein kunnolla.

Mitä tarkoittaa kärkikulma? Voiko sitä säätää jostain? Mihin se vaikuttaa?
Reply With Quote
  #7  
Old 13.05.2004, 08:44
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Tuusula
Posts: 2,873
T72 on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by WBBC
Sitä mä just pohdin että jos ajan vaikka maantiellä 100 km/h. Rundeja noin 3000. Ennakko on silloin lähes täydellä, ja alipainetta kehittyy silloin kaikkein eniten kun mennään pienellä kaasulla, Vetääkö silloin alipainesäädin ennakon vieläkin suuremmaksi kuin se 38°, vai mitä tapahtuu

Mun mielestä juuri näin eli ennakkoa on suurimmillaan jossain 50° hujakoilla.
Reply With Quote
  #8  
Old 13.05.2004, 09:03
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
"Mun mielestä juuri näin eli ennakkoa on suurimmillaan jossain 50° hujakoilla."


Eli vaikka sanotaan että kokonaisennakko saisi olla max 38° niin ajossa alipainesäätäjän kanssa saa olla enemmänkin. Mistä tiedän ettei mene liikaa. nakutusta kun ei välttämättä kuule
Reply With Quote
  #9  
Old 13.05.2004, 09:07
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
"Mitä tarkoittaa kärkikulma? Voiko sitä säätää jostain? Mihin se vaikuttaa?"

Kärkikulma eli dwell angle, on katkojan kärkien kosketuskulma joka säädetään jakajan pikkuluukusta kuusiokoloavaimella kone käynnissä mittaria avuksi käyttäen. joissakin ajoitulampuissa on tämä mittari.
Reply With Quote
  #10  
Old 13.05.2004, 09:12
T72's Avatar
T72 T72 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Tuusula
Posts: 2,873
T72 on oikealla tiellä
Ohessa on yhden Corvetteforum gurun tarinointia aiheesta, koko juttu on täällä
http://forums.corvetteforum.com/zerothread?id=647364

The timing advance curve requirements for an engine will vary a bit from one engine to another depending on cam, compression ratio and other efficiency factors. But in general terms, most GM V8s will produce peak power at WOT with 36-38 degrees of ignition timing. Peak fuel economy and drivability at cruise is achieved with about 52-54 degrees of advance. Best idle quality has a much wider range depending on cam & engine, but tends to be in the 12-24 degree range. Lowest emissions usually occur with timing in the 4-8 degree range.

When tuning, it is important to realize that the upper limits on timing are determining factors for how to set things up: You want the total WOT timing (the maximum timing the engine will see with vac advance disconnected and with the centrifugal advance fully deployed) to be not over 38 degrees. 36 is the best setting for most applications. Once this has been set, it automatically determines what your initial advance ends up being unless you physically alter the length of the advance curve. In most cases, once total advance has been set to 36, the initial advance will end up being about 12 degrees-or-so. And, since most vacuum advance control units pull in about 16 degrees of vacuum advance at cruise speed (where the full centrifugal advance will also be deployed), the 36-degree setting will produce 52 degrees of total combined advance at cruise with the vac advance fully deployed.

But what if your engine/cam combination idles best at 26 degrees advance? Radical cams often require quite a bit of advance at idle. If you simply bump the initial timing up from 16 to 26, your total WOT advance will go from 36 to 46. The total combined timing at cruise will go from 52 to 62. This is not acceptable, and can result in severe engine damage from detonation at WOT, and the car will chug and jerk at cruise from the over-advanced condition. An appropriately selected vacuum advance unit, plugged into manifold vacuum, can provide the needed extra timing at idle to allow a fair idle, while maintaining maximum mechanical timing at 36. A tuning note on this: If you choose to run straight manifold vacuum to your vacuum advance in order to gain the additional timing advance at idle, you must select a vacuum advance control unit that pulls in all of the advance at a vacuum level 2 in. Hg below (numerically less than) the manifold vacuum present at idle. If the vacuum advance control unit is not fully pulled in at idle, it will be somewhere in its mid-range, and it will fluctuate and vary the timing while the engine is idling. This will cause erratic timing with associated unstable idle rpm. A second tuning note on this: Advancing the timing at idle can assist in lowering engine temperatures. If you have an overheating problem at idle, and you have verified proper operation of your cooling system components, you can try running manifold vacuum to an appropriately selected vacuum advance unit as noted above. This will lower engine temps, but it will also increase hydrocarbon emissions on emission-controlled vehicles.

If, however, your engine idles best in the 12-16 degree range due to a mild cam, plug the vacuum advance control unit to a ported vacuum source to eliminate the vacuum signal at idle. You will still obtain the 36-degree WOT total, and youÂ’ll still have 52 at cruise. Also, if you need to pass an emissions test, use the ported source to reduce your hydrocarbons.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:52.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.