FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > Yleistä keskustelua
User Name
Password

Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15.06.2004, 16:49
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Maalipinnan huollosta

Tuli maalautettua C4:n bensaluukku, nyt muu auto näyttää hiekkapuhalletulta

Kertokaas miten olette hankkiutuneet eroon hiusnaarmuista maalipinnassanne? Hiomatahnaa, hiomavahaa, käsin, koneella?

Toinen juttu: kuinkas kauan kannattaa antaa maalatun osan olla ennen ekaa vahausta? Pinnassa on lakka.

Kiitoksia.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0
Reply With Quote
  #2  
Old 15.06.2004, 18:24
groovyjay's Avatar
groovyjay
 
Posts: n/a
Re: Maalipinnan huollosta

Quote:
Originally Posted by ToniH
Tuli maalautettua C4:n bensaluukku, nyt muu auto näyttää hiekkapuhalletulta

Kertokaas miten olette hankkiutuneet eroon hiusnaarmuista maalipinnassanne? Hiomatahnaa, hiomavahaa, käsin, koneella?

Toinen juttu: kuinkas kauan kannattaa antaa maalatun osan olla ennen ekaa vahausta? Pinnassa on lakka.

Kiitoksia.

Myllyä vaan kehiin, jos pinta alkaa näyttämään haalistuneella, niin laikoilla sen saa viel´ä aika hyväksi pelastettua!
Reply With Quote
  #3  
Old 15.06.2004, 20:52
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
clip.snip...turhia poistettu...

EDIT: kaivelin varastoa ja sieltä löytyi tämmönen: Autoglym Bodyshop keskikarkea hiomatahna. "for one step polishing of >1200 grit sanded or scratched or oxidised fresh or cured autopaint, use foam, lambswool or felt pad, adjust polisher speed between 500-2500rpm". Tämä kuulostaa juuri siltä mitä haen, vai mitä? Onko kukaan kokeillut moista? Olisko viisasta ehkä kokeilla vetää varovaisesti pieni alue kerrallaan (1/2m2 ?) eka 2000:lla vesihiomapaprulla ja sitten tolla tahnalla viimeistely?

Kiitos!

Oooh....kyllä kiiltää! Tommoseksi auto kanssa!!
Reply With Quote
  #4  
Old 16.06.2004, 10:11
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,760
WBBC on oikealla tiellä
Ja jos ei onnistu myllytys niin "vanhenna" uusi bensaluukku farecla G3 tahnalla. Mä jouduin tekemään sillätavalla uudelle konepeitolle eikä heti huomaa että on vastamaalattu verrattuna auton kauhtuneeseen maalipintaan.

Oikeasti pitäis maalata koko auto että tulisi hyvä.
Reply With Quote
  #5  
Old 16.06.2004, 10:57
ZL1's Avatar
ZL1 ZL1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Finland, Espoo
Posts: 4,980
ZL1 on oikealla tiellä
Mites se oikeaoppisesti hiusnaarmujen hoito menee? Jollain tollaisessa hienolla tahnalla tai ensin hienolla hiomapaperilla silittely tai tietysti normaalilla kovavahallakin voisi ensin yrittää... mutta sitten hinkkauksen jälkeen pitääkö ruiskutella uusi lakkakerros/kerroksia jos oli jo lähtötilanteessakin lakkaa pinnassa?
Reply With Quote
  #6  
Old 19.06.2004, 03:59
MikkoM's Avatar
MikkoM MikkoM is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2004
Location: Keski-pohjanmaa
Posts: 6,421
MikkoM on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MikkoM
Mikähän on kun mun auton(musta) konepeitto oli harmaantunut pahasti, myllytettiin ja vahattiin niin tuli hyväja kiilsi.... mutta kun päivän seisoi tuöpaikan pihalla auringossa, taas sama juttu kun olis kaukaa tuhrittu harmaalla pohjamaalilla
Maaluuta ei budjetti oíkein sallisi, kun maalissa on vielä muuallakin sanomista
__________________
1985 Corvette
Reply With Quote
  #7  
Old 22.06.2004, 21:27
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
No, puheesta itse hommaan. Kaverin yllyttämänä aloitin auton kiillottamisen sunnuntaina jolloin kokeiltiin alustavasti kahta hiomatahnaa. Kummatkin ovat Autoglymin Bodyshop -tuotelinjaa ja karkeudet 2B (eritt. hieno) ja 3B (puolikarkea). Kummassakin pullossa lukee, että ovat tarkoitettu naarmujen ja hapettumien poistamiseen ja kiillottamiseen.

No, minun erittäin naarmuiseen (talviajoa ja konepesuja takana ) autoon puree paremmin (lue: vähemmällä vaivalla) tuo 3B. Ei tarvitse paljoa hinkata kun alkaa kiiltämään. En edes yritä saada kaikkia naarmuja pois vaan vain muuntaa yleisilmeen kiiltäväksi ja jos esim. 10x10 alueella on 1000 naarmua ja niistä saa 800 pois niin se tosiaan näyttää lähes peilipinnalta vaikka naarmuja vielä jäikin eikä muuten ne jäljelle jääneet näy ollenkaan muutaman metrin päästä.

Isot pinnat ajan koneella (K-Raudasta ostettu epäkesko jossa tyyny puuvillaisella irtopäällisellä). Vehje pyörittää 3000rpm joka on vähän nopea pullon kyljessä olevaan 500-2500rpm ohjeeseen mutta näyttää pelaavan. Paras vehje olisi kuulemma iso rälläkkä säädettävällä nopeudella ja siihen Autoglymin vaahtomuovinen kiillotustyyny mutta en nyt ruvennut hommaamaan ko. masiinaa. Koneen kanssa saa olla varovainen: kulmat, reunat ja saumat menevät todella helposti puhki eli niistä pitää pysyä kaukana

Nuo ongelmakohdat ja muutkin pienemmät pinnat hinkkaan sitten käsin. Ostin Motonetistä 2kg paalin kiillotusliinoja joita reiluun 1/2 autoon on mennyt kymmeniä.

Tänään tuli hinkattua 4h ja autosta on enää kiillottamatta kuskin ovi, puolet konepellistä, takapuskurin alaosa sekä etupuskuri sekä sivuhelmat. Nopeamminkin varmaan sais tehtyä mutta hinkkaan nyt kunnolla jottei tarvitse ihan heti tehdä uusiksi.

Kiillotetuista pinnoista lähtee tietysti kaikki vaha joten ne pitää suojata heti. Tähän käytin Zainon tuotteita Z5, Z1 ja Z2. Kyl se kiiltää!

Pikkuhiljaa siis voiton puolella

PS. akryylikatossa (se läpinäkyvä) on muuten lakka päällä, ja naarmut ovat useimmiten vain lakassa. Ko hiomatahna näytti pelaavan myös katon lakkapinnassa aivan mainiosti.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0
Reply With Quote
  #8  
Old 22.06.2004, 22:08
MikkoM's Avatar
MikkoM MikkoM is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2004
Location: Keski-pohjanmaa
Posts: 6,421
MikkoM on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MikkoM
Quote:
Originally Posted by ToniH
PS. akryylikatossa (se läpinäkyvä) on muuten lakka päällä, ja naarmut ovat useimmiten vain lakassa. Ko hiomatahna näytti pelaavan myös katon lakkapinnassa aivan mainiosti.

Mulla näyttää ainakin niin kuin koko katto olisi ihan säröillä, täytyypä koettaa hioa
__________________
1985 Corvette
Reply With Quote
  #9  
Old 22.06.2004, 22:20
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Voipi olla, että vain se lakka on säröillä, kuulemma saattaa rispaantua pois ajan mittaan. Mutta, mitä sitten teetkin - ole varovainen!

Tässä yksi tapa "huoltaa" katto: http://www.corvetteforum.net/c4/blue92/targa_top.shtml
Reply With Quote
  #10  
Old 23.06.2004, 14:31
ZR1's Avatar
ZR1 ZR1 is offline
Konkari
 
Join Date: May 2004
Posts: 1,088
ZR1 on tuntematon tekijä tässä vaiheessa
Myllytus liikkeessä maksaa kuulemma 100-200e ..

Tietäisi ain, mihin liikkeeseen kannattaisi viedä..

"Se on parempi, kun joku muu tekee, niin voi sitten huutaa sille, jos jotain menee pieleen..."
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:29.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.