Yleistä keskustelua Kaikki harrastukseen yleisesti liittyvät löpinät tänne. |
|
Thread Tools | Search this Thread |
#1
|
||||
|
||||
Maalipinnan huollosta
Tuli maalautettua C4:n bensaluukku, nyt muu auto näyttää hiekkapuhalletulta
Kertokaas miten olette hankkiutuneet eroon hiusnaarmuista maalipinnassanne? Hiomatahnaa, hiomavahaa, käsin, koneella? Toinen juttu: kuinkas kauan kannattaa antaa maalatun osan olla ennen ekaa vahausta? Pinnassa on lakka. Kiitoksia.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0 |
#2
|
||||
|
||||
Re: Maalipinnan huollosta
Quote:
Myllyä vaan kehiin, jos pinta alkaa näyttämään haalistuneella, niin laikoilla sen saa viel´ä aika hyväksi pelastettua! |
#3
|
||||
|
||||
clip.snip...turhia poistettu...
EDIT: kaivelin varastoa ja sieltä löytyi tämmönen: Autoglym Bodyshop keskikarkea hiomatahna. "for one step polishing of >1200 grit sanded or scratched or oxidised fresh or cured autopaint, use foam, lambswool or felt pad, adjust polisher speed between 500-2500rpm". Tämä kuulostaa juuri siltä mitä haen, vai mitä? Onko kukaan kokeillut moista? Olisko viisasta ehkä kokeilla vetää varovaisesti pieni alue kerrallaan (1/2m2 ?) eka 2000:lla vesihiomapaprulla ja sitten tolla tahnalla viimeistely? Kiitos! Oooh....kyllä kiiltää! Tommoseksi auto kanssa!! |
#4
|
||||
|
||||
Ja jos ei onnistu myllytys niin "vanhenna" uusi bensaluukku farecla G3 tahnalla. Mä jouduin tekemään sillätavalla uudelle konepeitolle eikä heti huomaa että on vastamaalattu verrattuna auton kauhtuneeseen maalipintaan.
Oikeasti pitäis maalata koko auto että tulisi hyvä. |
#5
|
||||
|
||||
Mites se oikeaoppisesti hiusnaarmujen hoito menee? Jollain tollaisessa hienolla tahnalla tai ensin hienolla hiomapaperilla silittely tai tietysti normaalilla kovavahallakin voisi ensin yrittää... mutta sitten hinkkauksen jälkeen pitääkö ruiskutella uusi lakkakerros/kerroksia jos oli jo lähtötilanteessakin lakkaa pinnassa?
|
#6
|
||||
|
||||
Mikähän on kun mun auton(musta) konepeitto oli harmaantunut pahasti, myllytettiin ja vahattiin niin tuli hyväja kiilsi.... mutta kun päivän seisoi tuöpaikan pihalla auringossa, taas sama juttu kun olis kaukaa tuhrittu harmaalla pohjamaalilla
Maaluuta ei budjetti oíkein sallisi, kun maalissa on vielä muuallakin sanomista
__________________
1985 Corvette |
#7
|
||||
|
||||
No, puheesta itse hommaan. Kaverin yllyttämänä aloitin auton kiillottamisen sunnuntaina jolloin kokeiltiin alustavasti kahta hiomatahnaa. Kummatkin ovat Autoglymin Bodyshop -tuotelinjaa ja karkeudet 2B (eritt. hieno) ja 3B (puolikarkea). Kummassakin pullossa lukee, että ovat tarkoitettu naarmujen ja hapettumien poistamiseen ja kiillottamiseen.
No, minun erittäin naarmuiseen (talviajoa ja konepesuja takana ) autoon puree paremmin (lue: vähemmällä vaivalla) tuo 3B. Ei tarvitse paljoa hinkata kun alkaa kiiltämään. En edes yritä saada kaikkia naarmuja pois vaan vain muuntaa yleisilmeen kiiltäväksi ja jos esim. 10x10 alueella on 1000 naarmua ja niistä saa 800 pois niin se tosiaan näyttää lähes peilipinnalta vaikka naarmuja vielä jäikin eikä muuten ne jäljelle jääneet näy ollenkaan muutaman metrin päästä. Isot pinnat ajan koneella (K-Raudasta ostettu epäkesko jossa tyyny puuvillaisella irtopäällisellä). Vehje pyörittää 3000rpm joka on vähän nopea pullon kyljessä olevaan 500-2500rpm ohjeeseen mutta näyttää pelaavan. Paras vehje olisi kuulemma iso rälläkkä säädettävällä nopeudella ja siihen Autoglymin vaahtomuovinen kiillotustyyny mutta en nyt ruvennut hommaamaan ko. masiinaa. Koneen kanssa saa olla varovainen: kulmat, reunat ja saumat menevät todella helposti puhki eli niistä pitää pysyä kaukana Nuo ongelmakohdat ja muutkin pienemmät pinnat hinkkaan sitten käsin. Ostin Motonetistä 2kg paalin kiillotusliinoja joita reiluun 1/2 autoon on mennyt kymmeniä. Tänään tuli hinkattua 4h ja autosta on enää kiillottamatta kuskin ovi, puolet konepellistä, takapuskurin alaosa sekä etupuskuri sekä sivuhelmat. Nopeamminkin varmaan sais tehtyä mutta hinkkaan nyt kunnolla jottei tarvitse ihan heti tehdä uusiksi. Kiillotetuista pinnoista lähtee tietysti kaikki vaha joten ne pitää suojata heti. Tähän käytin Zainon tuotteita Z5, Z1 ja Z2. Kyl se kiiltää! Pikkuhiljaa siis voiton puolella PS. akryylikatossa (se läpinäkyvä) on muuten lakka päällä, ja naarmut ovat useimmiten vain lakassa. Ko hiomatahna näytti pelaavan myös katon lakkapinnassa aivan mainiosti.
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0 |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Mulla näyttää ainakin niin kuin koko katto olisi ihan säröillä, täytyypä koettaa hioa
__________________
1985 Corvette |
#9
|
||||
|
||||
Voipi olla, että vain se lakka on säröillä, kuulemma saattaa rispaantua pois ajan mittaan. Mutta, mitä sitten teetkin - ole varovainen!
Tässä yksi tapa "huoltaa" katto: http://www.corvetteforum.net/c4/blue92/targa_top.shtml |
#10
|
||||
|
||||
Myllytus liikkeessä maksaa kuulemma 100-200e ..
Tietäisi ain, mihin liikkeeseen kannattaisi viedä.. "Se on parempi, kun joku muu tekee, niin voi sitten huutaa sille, jos jotain menee pieleen..." |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links |
|