|
|
||||
|
||||
|
callaway replika
Onkos kukaan rakentanut tai on rakenteilla turboilla piristettyä
peliä? Lähinnä kiinnostaisi miten katsastuksessa reagoidaan vm.91 muuttamisen vaatimuksiin. Taitaa suurinosa olla jo alunperinkin rekisteröityjä vähäpäästöisiksi jotes onkohan mitään mahdollisuutta saada autoa hyväksyttyä ilman VTT:n testejä? |
|
|
||||
|
||||
|
Re: callaway replika
Quote:
En oo täysin varma, mutta muistaakseni AM Works olis tehnyt C4 Turbon, en muista oliko yhdellä vai kahdella puhalitimella. |
|
|
||||
|
||||
|
Am Works on tehnyt 1 turboisen C4:n. Antoi muutama vuosi sitten kustikseksi proto tuplaturbo C4:n rakentamiselle "noin 50tmk".
Toi VTT juttu on vähän hankala, säännöt sanoo että vasta 92 vai 93 rekisteröity pitää päästökatsastaa siellä mutta en tiedä muuttaako vähäpäästöisyys asiaa??
|
||||
|
||||
|
Halpaahan toi ei tule olemaan. Tarkoitus olisi käyttää lpr:n turbopajojen
eli pro turbon ja am-worksin apua projektissa, mutta kumminkin aluksi käyttää mahdollisimman paljon orkkis osia. 91:hän oli viimeinen vuosi, kun B2K optio eli callaway paketti oli saatavilla. Se tässä on vähän epäselvää, että jos on vähäpäästöinen ja kumminkin mallisarjan sisällä on ollut optiona turbotettu mylly niin miten katsastuksessa tulkitaan noita sääntöjä. Varmaan helpointa olisi AKE:lta pyytää lausunto paperilla. |
|
|
||||
|
||||
|
Mikä vain noista pajoista osaa kertoa kuinka se virallisesti menee. Joo, eihän virittämisen koskaan ole halpaa
Se minua kiinnostaa kovasti, että turbotuksen ja miksei muunkin kunnon virittämisen yhteydessä on houkuttelevaa asentaa ohjelmoitava ruisku. Miten mahtaa speed density -auto huolia moisen? Tuleeko ongelmia, tukeeko systeemit tuota vai onko edessä MAF-konversio? Turbotuksen pakokaasusäädöksistä Proturbon sivuilla kerrotaan näin: Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset: ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot: Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet. Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03. ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot: Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella. vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot: Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta. Itse tulkitsisin tuota niin, että pelkkä dynotus riittää koska siinä on jo katti. Mutta kannattanee kysyä viralliselta taholta vahvistus. |
|
|
||||
|
||||
|
Noista ruiskunsäädöistä, varmaankin "varmana" vaihtoehtona
ois suosiolla vaihtaa Halteciin. Ymmärtäkseni löytyy valmiiksi GM:n boksiin sopiva satsi. Toinen vaihtoehto olisi tee-se itse ruisku/sytty ohjain megasquirt http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html Mutta kannattaneeko sitä itse alkaa kokeilemaan, jos Haltec on kuiteskin toimintavarma, vaikkakin kalliimpi. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Olen itsekkin pyöritellyt ajatusta ahtamisesta, mutta päätöstä siitä tai edes ahtamistavasta en ole tehnyt. Sentrifuugi-ahdin olisi noin 100% helpompi asentaa. Nuo katsastus yms tiedot olivat kivaa kuultavaa koska oma autoni on -85 vuosimallia ja täten suhteellisen helposti (lakien mukaan) ahdettavissa. Omassa pelissäni on jo Haltech joten tässä suhteessa muutokset jäisivät map sensorin vaihtoon. Onkos jollain tietoa/kuvia tuosta AM Worksin turbotetusta pelistä...mihin turbo oli asennettu ja millaisiin suoritusarvoihin sillä päästiin? Itse olen pyöritellyt ajatusta yhden turbon asennuksesta kuljettajan/apparin takana olevien säilytyslokeroiden paikalle. Näin pysyisi konehuone siistinä ja lämpöhaitat poissa. Jussi
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Hmm...joo...eipä ollut paljoa ahtoja ja suorituskyky sen mukaista... Ulkoasukin tökkii... Jos pitää V8 ahtaa niin kyllä olisi parempi tehojen olla siellä 1Khp:n hujakoilla. Toki silloin on edessä jo aivan muut ongelmat... Jussi
|
||||
|
||||
|
Eikös Haltecin GM-sarja sopinut nimenomaan vain MAF-autoihin vai muistanko ihan väärin? (siis '91 ei MAF-auto)
FASTilla olis kuulemma hienoja satseja, ks. FAST http://www.fuelairspark.com/Technical/ ja ovat myös softaltaan todella nykyaikaisia. Toi olis asiallinen keksintö: http://tinyurl.com/yruwl |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|