FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C5 (vuosimallit 1997-2004)
User Name
Password

C5 (vuosimallit 1997-2004) Corvette C5 & Z06

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22.03.2007, 11:15
LS1's Avatar
LS1 LS1 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 284
LS1 on oikealla tiellä
Radalle vinkkejä?

Noniin,eli pitäisi käydä nyt ensikertaa kokeilemassa rata-ajoa C5:lla. Oikein mitään kokemusta oikealla autolla nimenomaan radalla kurvailusta ei ole,mutta tarkoituksena mennä pitämään hauskaa lähinnä,eli laillisesti hieman kokeilemaan mihin auto pystyy siten että ei kokeilla kuitenkaan mihin se ei pystynytkään (ei mitään sekuntin tuhannesosien irroittelua siis). Rata on alastaro nyt ilmeisesti.

Mitäs vinkkejä olisi heittää ihan yleisesti? Maallikkona tuli ekana mieleen että pitäisikö esim rengaspaineet(alkuperäisen mukaiset alkup vanteilla) laittaa vähän yläkanttiin vai.? Entäs viittiikö vakioilla Delcon jarrupaloilla mitään LeMans-sessiota vetää vai sulavatko alle jo ekan kierroksen jälkeen

Autona miedosti laitettu automaatti C5.
__________________
"The Legend lives"
Reply With Quote
  #2  
Old 22.03.2007, 11:22
Jussi S's Avatar
Jussi S Jussi S is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Hellsinski, Itäväylän varrella
Posts: 229
Jussi S on oikealla tiellä
http://tak.tky.hut.fi/Motorsport/Ahvenisto/ahvenist.htm

Noista saa aika hyvän kuvan miten mutkat otetaan ja kuinka radalla saa itsestään ja autostaan jotain irti.

Toi nimim Mickeyn allekirjoitus on hyvä kun sen ajatuksella lukee, harjoitus tekee mestarin ei auto...

Menestystä, itse en aja rataa..
__________________
Diligencia Vis Celeritas
Reply With Quote
  #3  
Old 22.03.2007, 12:49
sevy.8's Avatar
sevy.8 sevy.8 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Jan 2005
Location: Seinäjoki
Posts: 750
sevy.8 on oikealla tiellä
Nii..jos et ennemmin ole ajanut niin huomioi seuraavaa:
jarrujen kuumentuminen->voi pidot kadota ikävästi
renkaiden NOPEA kuluminen varsinkin spinnatessa (köhöm) ja lämpeneminen

Yleisin virhe on ajaa kurviin liian lujaa ja jarruttaa viime tipassa kun se nopein vaihtoehto on lähestyä hitaammin ja poistua nopeammin.
Tunnustele ihan rauhassa ja katso radalta hyvät jarrutus kohdat sit vaan hanaa sitä mukaa kun hermo kestää.
Ekoilla kierroksilla ei kannata vielä sitä parasta aikaa yrittää
Sitten suosittelen vielä jäähdyttelykierrosta et saat koneen lämmöt kuriin ennen sammutusta.
Seuraa myös askin lämpöjä jos sinulla on tomaattivaihteisto
__________________
-99 C5, Silver Metallic OO OO 420RWHP/593Nm
* West Coast Corvettes Finland *
Reply With Quote
  #4  
Old 22.03.2007, 13:07
ZL1's Avatar
ZL1 ZL1 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Finland, Espoo
Posts: 4,989
ZL1 on oikealla tiellä
Pidä kaasu pohjassa
__________________
-73 ZL1 matalaviritteinen museovanhus
ET 11.14s / 201,23kmh
http://www.youtube.com/watch?v=FUejD8TqEjw
Stingray & Sea Ray
Reply With Quote
  #5  
Old 22.03.2007, 15:04
MS's Avatar
MS MS is offline
Projekti
 
Join Date: Sep 2004
Location: Rundilla
Posts: 1,828
MS on oikealla tiellä
Aloita sellaisella parin kolmen kierroksen yrityksellä ensin. Tunnustele miltä jarrut rupee tuntumaan. Häviää meinaan yllättäen jos rupee sulamaan palat tai kiehumaan nesteet.
Ei muuta kun malttia ensimmäisiin kierroksiin niin hyvä tulee. Kannattaa myös koitella vähän rajoja eikä ajaa aina ihan niin varman päälle. Alastarossa on kuitenkin turvallista vaikka vähän päästää pitkäksi. Ei tosin niin pitkäksi kuin esim. eräs tällä foorumilla esiintyvä herrasmies.
__________________
Yes Corvette
Älä yritä väkisin . . .
hanki suurempi vasara
Reply With Quote
  #6  
Old 22.03.2007, 17:13
Paakari's Avatar
Paakari Paakari is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,271
Paakari on oikealla tiellä
Onk se nyt niin herrasmies , viinakin se juo
__________________
A 747 Cab
Reply With Quote
  #7  
Old 22.03.2007, 17:27
MIC4-90's Avatar
MIC4-90 MIC4-90 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2004
Location: Finland
Posts: 465
MIC4-90 on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MIC4-90
Kyl mulla ainakin viime syksyn ratapäivil varsinkin eturenkaat kului aika asenteella. Eli kiekkoja tuli 12kpl joista ei kaikki nopeita, mut muut ihan täysillä painoin menemään ja kyl jo ekan 3 kierroksen jälkeen jarrut oli aika pehmeet eli ei vakio jarruil mitään kestävyysajoa ala tekemään. itse ainakin hyvin rauhallisesti pehmenivät eli ei tarvinnut pelkää et ihan yks kaks katois kokonaan. Itse ajoin ihan vakiopaineilla ja nolla kulmilla.
__________________
-1990 Bright Red Coupe
Reply With Quote
  #8  
Old 23.03.2007, 15:48
LS1's Avatar
LS1 LS1 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 284
LS1 on oikealla tiellä
Ok, hyviä vinkkejä,kiitos niistä.

Täytyy tosiaan ilmeisesti olla silmä tarkkana noiden lämpöjen kanssa ettei tule yllätyksiä,ja tasata niitä ennen kun vie parkkiin. Tuon tiesinkin että jarrut alkaa menettämään otetta jossain vaiheessa,varsinkin kun ei ole mitään keraamisia osia alla toistaiseksi

Uusi rengas setti on jo tallissa valmiina,eli toi kuluminen ei haittaa sillä tavalla menoa.
__________________
"The Legend lives"
Reply With Quote
  #9  
Old 23.03.2007, 17:41
Mickey's Avatar
Mickey Mickey is offline
Karkotettu
 
Join Date: Aug 2005
Location: Turku/Borenpuisto
Posts: 3,407
Mickey on oikealla tiellä
Send a message via MSN to Mickey
Yksi tärkeä neuvo...
Vette kun lasketaan raskaisiin autoihin niin muista että jarrut kiehuu suht helposti alta jos ET USKALLA seisoa niitten päällä vaan laahaat niitä.
En tarkoita että jätä jarrutus viime tippaan vaan kun jarrutat ota Huolella vauhti pois jolloin jarrut ei ehdi lämmetä ja saat aikaa siihen että tähtäät oikein mutkaan ja ajat sieltä rauhallisesti ulos jolloin pääset kaasulle aikaisin ja myös jarrut saa pidemmän ajan taas jäähtyä.
Olen nähnyt kun Ferrareista vain F40 on ollut ainut jolla jarrut ei sulanut alle kun ukot laahasi jarrujaan liian kauan.
Testarossista jokainen ja oltiin Alastarolla.
Reply With Quote
  #10  
Old 28.03.2007, 11:14
MIC4-90's Avatar
MIC4-90 MIC4-90 is offline
Vakiokävijä
 
Join Date: Dec 2004
Location: Finland
Posts: 465
MIC4-90 on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MIC4-90
Mulla on C4 -90 ihan vakio 12" levyt ja ihan uudet nesteet ja kyllä tuo n.12kierrosta meni ihan ok. Pehmeys tuli tosi nopeasti, mutta sitten kuitenkin pysyi samana läpi loppu kierrosten eli missään vaiheessa ei kadonnnut kokonaan. Itse keskityin kovasti siihen etten laahaisi jarruja, vaikka aluksi katuajoon tottuneena meinasi laahausta tullakkin.
__________________
-1990 Bright Red Coupe
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:14.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.