#1
|
||||
|
||||
Tyhjäkäynti "soutaa" ?
Eli mistä vois kiikastaa ku välillä tyhjäkäynti seilaa hirveesti ja auto meinaa sammua, kierrokset tippuu alle 400 ja taas heilahtaa 1000teen
Tätä ei tapahdu jatkuvasti mutta muutaman kerran on tehnyt, yksi kaveri suositteli puhdistamaan läppärungon ja tyhjäkäynnin ilmakanavan, mulla olis kyllä uusi tyhjäkäynti moottorikin Onko kokemuksia
__________________
1985 Corvette |
#2
|
||||
|
||||
Vaikuttaa tutulta. Saattaa olla tyypillinen happianturivika, mutta minulla ei korjaantunut sillä. Myös ESC ja ECM kokeiltiin toisilla yksilöillä, eikä vaikutusta ollut. Vika ei ole paha, mutta erityisesti kaupunkilämmöissä tyhjäkäynti vaeltaa joskus...
|
#3
|
||||
|
||||
Herkkiä noi tietsikka laitteet, varmaan kosteuskin osaa kiusata.. lämpöanturi? ei anna oikeaa tietoa kone kylmä/kuuma tms.
|
#4
|
||||
|
||||
Samaa ongelmaa yhä, ja nyt on pahimmillaan jopa sammunut tyhjäkäynniltä(ei kuitenkaan vikakoodia), ja eilen nykäisi kesken ajon -> SES-valo syttyi(MAF-anturia herjas tällä kertaa), otin akunkengän pois, täytyy koittaa illalla antaako vielä vikaa!
Siinäpä talveks kynsimistä, ku ei vain tukka lähtis
__________________
1985 Corvette |
#5
|
||||
|
||||
Kumman MAF koodin antaa. 33 vai 34 ?
Toi MAF on tosi herkkä kontaktihäiriöille. Mulla oli ongelmia releiden kanssa. Eka antoi koodin 34. Se meni vaihtamalla MAF Power -rele. Suuri vastus napojen välillä -> matala jännite. Sitten tuli koodi 36. Tuo edellisellä kerralla vaihdettu rele oli hajonnut parissa vuodessa. Yksi nasta ei toiminut. Viimeisenä koodi 33. Nyt oli vaihtovuorossa MAF Burn Off -rele. "Vuoti" jännitettä auki-asennossa. Tehdasmanuaalin vianhakukaaviot on auttaneet aina ongelman paikallistamisessa. Tokihan se itse sensorikini voi olla rikki, mutta kannattaa tarkistaa huolellisesti ainakin kaikki liitokset ym. ennenkuin vaihtaa kaikista kalleimpia osia. |
#6
|
||||
|
||||
Voit myös kokeilla irrottaa MAFfin johdon ja käynnistää auton. Jos tyhjäkäynti toimii nyt normaalisti viittaa vika MAFfiin.
Jos tyhjäkäynti on edelleen huono on ongelma muualla. Likainen läppärunko, viallinen tyhjäkäyntimoottori tai alipainevuoto aiheuttaa sekä tyhjäkäyntiongelmia että mahdollisesti koodin 34. |
#7
|
||||
|
||||
Tuon läppärungon perusteellinen puhdistus, ja "tyhjäkäynti-moottorin" vaihto on suunnitelmissa talvelle, taisi olla jus toi 34 koodi jonka antoi
__________________
1985 Corvette |
#8
|
||||
|
||||
Mulla oli samat oireet joihin auttoi IAC:n vaihto! Aaltoilee enää todella vähän..
|
#9
|
||||
|
||||
Ongelma tuntuu nvaivaavan yhä , vaihdoin sytytys osat(tulpat, johdot, jakajan kannen, pyörijän), IAC-moottorin(puhdistin läppärungon) vieläkin "soutaa"
Tuo alipainepuoli pitäis kyllä vielä tutkia Missäs muuten tuo MAF Burn Off -rele oikein on
__________________
1985 Corvette |
#10
|
||||
|
||||
Itselläni sama vika, mutta itselläni tuo SES ilmoittaa kuuluisaa EGR vikaa vaikka EGR ja sen solenoidi on vaihdettu. Myös läppärunko, laturi, akku, IAC tulpat johdot etc. on vaihdettu. Jopa maadotuspisteet autossa putsattiin.
tietsikalla katsottiin niin EGR kyllä toimii, mutta syytää vika ilmoitusta vaan. ECM on testattu, mutta tuo keskustietokone (mikä olikaan lyhenne) olisi viallinen. Sen vaihtaminen on kuulema työläs ja myös samalla menee kilsamittari nolliin. Enkä edes itse tiedä onko tuo olematon EGR vika tyhjäkäyntiin sidonnainen vaiko aivan eri ongelma? Mutta kiusallinen viak kun valoihin tulee niin kierrokset putoo tuonne 400 tuntumaan tosiaankin. Itselläni nuo kierrokset nousevat takaisin joskus kun valoissa laitan P-vaihteen päälle, mutta kun laitan vaikka d:lle niin sitten taas kierrokset painuvat alemmas. Kuitenkin joskus tyhkäkäynti toimii hienosti.
__________________
-1990 Bright Red Coupe |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links | |||||
|