|
|
||||
|
||||
|
Akku mätä vai virtavuoto?
Ja Moro!
Akku alkaa olla mätä, vaikka ikää sillä on vasta 4 vuotta ja se on hoidettu hyvin, ladattu talvellakin kerran kuussa pienellä virralla. Lataus pelaa hyvin. Kun auto on paikallaan, ovet kiinni jne. virtaahan kuluu hieman mm. varashälyttimeen, muisteihin jne. Onko kenelläkään käsitystä, mikä on oikea määrä ko. kulutusta? Mittasin virran akun navan ja irroitetun kaapelikengän välistä ja se oli 0,05A. Kai nyt akun pitäisi kestää enemmän kuin 4 vuotta, vai kuinka ihmettelee Esa |
|
|
||||
|
||||
|
On akkuja ja on akkuja, mitäs lajiketta toi sun sitten on, helposti D-luokan akut tossa ajassa jo hyytyvät.
10v tais Suburbanin akut kestää, vaan eipä tosta tiedosta sulle eikä kellekään muullekaan varmaan mitään hyötyä ole
|
||||
|
||||
|
Niin mikäs tässä nyt se ongelma on? Mikä saa epäilemään akkusi huonoksi? Tyhjeneekö se viikossa?
Teoriassahan tuollainen 5 mA virta tyhjentäisi akun n. 2 kuukaudessa, todellisuudessa kait kuukaudessa. Todellisuudesta miulla ei tosin oo mitään kokemuksia, kun oon omistanu autonkii vasta 1,5 vuotta. Kerron kolmen vuoden pääst lisää |
|
|
||||
|
||||
|
Anteeksi hieman epätarkka kysymys!
Akku on Delphi, jotain 50Ah ja tosiaan neljä vuotta vanha. Kesällä se hävitti yhtäkkiä sähköt parin ajamattoman päivän jälkeen. Sen jälkeen latasin sen ja kaikki toimi pitkään ok. Tällä viikolla taas oli virrat lähes täysin lopussa. Edellisen kerran ajoin autolla viisi päivää aikaisemmin noin 150 km ja kaikki oli silloin ok. Ongelma on se, onko 0,05A (50mA?) normaali määrä "vuotoa". Niin ja tietysti olen itsekin tottunut siihen, että akku elää kauemmin kuin sen neljä vuotta. Poppamiehen mainitsema 10 vee tai jonkin verran alle kuulostaisi oikeammalta. Esa |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
50mA on normaalia pienempi määrä vuotoa. Ainakin mulla. Yksi pelkkä normiautorele vetäneenä vie noin 150mA. Tosin tuskin sulla yksikään rele on vetäneenä kun auto levossa ja hälyt päällä kuten mulla. Itse käytän tolla puolella jossa releet vetää kun auto ei käy, vähävirtaisempia releitä. Vakiosoitin ja tietokoneboksikin vie virtaa lepotilassa.
|
||||
|
||||
|
Quote:
No enivei laskin kuiteskii 50 mA:lla vaikka kirjotin pilkkuvirheen.Last edited by janiv : 28.09.2007 at 17:48. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Mainiota! Ja sitten vaan akkukauppaan. Kiitos kommenteista kaikille! Esa |
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|