FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C3 (vuosimallit 1968-1982)
User Name
Password

C3 (vuosimallit 1968-1982) Corvette C3 - "Shark Body"

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06.10.2004, 14:31
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,809
WBBC on oikealla tiellä
Nahkaratti Vetteen

Mulla sattuu olemaan -60 luvulta peräisin oleva isäukon ralliminiin kuulunut ratti tallella. Kävi mielenhäiriössä mielessä saisiko sen jotenkin siististi/turvallisesti asennettua omaan kärryyn. Mulla on kiinteä rattipylväs.

Onko lain mukaan mahdollista sorvauttaa jonkinlainen adapteri alumiinista.

Olen Tuollaisia Moto-Lita ratteja nähnyt kuvissa C2 Corvetteissa

http://images.google.fi/imgres?imgur...UTF-8%26sa%3DG
Reply With Quote
  #2  
Old 06.10.2004, 14:34
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,809
WBBC on oikealla tiellä
otsikossa virhe, siis ei veteen
Reply With Quote
  #3  
Old 06.10.2004, 14:49
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Madrid
Posts: 4,925
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Quote:
Originally Posted by WBBC
otsikossa virhe, siis ei veteen

Korjasin tuon virheen... Siistin näköinen rattihan tuo olisi. Itsekin olen joskus miettinyt mitä laki sanoo erillisten adaptereiden teosta ohjausosiin. Jotenkin takaraivossa on sellainen fiilis että sellaisia ei saisi olla, mutta jos jollain on parempaa tietoa niin kertokoon...
Reply With Quote
  #4  
Old 06.10.2004, 15:57
KTM's Avatar
KTM KTM is offline
Jo vain vihertää!
 
Join Date: Jan 2004
Location: Pohjois-Pohjanmaa
Posts: 2,313
KTM on oikealla tiellä
Kannattaa käydä katsomassa löytyisikö jostakin valmis keskiö? Siis sellainen joka sopii tuohon rattiin. Ohjauspylvään pää on puhdasta perus GM:ää eli se ei tuota vaikeutta jos ratti sopii keskiöön.

Sitten opettavainen tarina:

Olipa kerran eräs Vette harrastaja joka tarvitsi perheeseen halvan kauppakassin. Kuinka ollakkaan hän löysi soveliaan ´77 BMW 1502:n. Tuossa BMW:ssä oli äärettömän pieni ralliratti. Kyseisellä pikkuratilla BMW oli synkeä ajaa ja hänen vaimo ei tykännyt yhdistelmästä ollenkaan. Ei hätää kekseliäs harrastaja katselee vähän aikaa mitä tallista löytyy. Kas kummaa siellä on jemmassa yksi 1969-75 Vetten ratti (alunperin ollut pronssinvärisessä 1971 avo Vettessä. Auto on nykyään punainen ja omistaja erityisen pitkä heppu). Ralliratti irti BMW:stä ja pieni sovittelu. Ei ihan onnistu, koska alaosan puola on niitattu koholle jo tehtaalla. Ei hätää soitto kaverille joka on tutkijana yliopistolla teknisessä tiedekunnassa. Yliopiston sorvi laulaa hetken ja käsissä on 2mm vahva välikappale. Välikappaleesta sahataan alimmaisen puolan kohdalta pätkä pois ja Vetten ratti sopii BMW:n ralliratin keskiöön. Sitten vain uudet reiät ratin mukaan keskiöön välilaipan läpi ja kierretapilla reikiin kierteet. Hoplaa, näin harrastajalla oli oikeanlainen ratti vanhassa BMW:ssä.

Rakenne oli tukeva ja katsastajat eivät sanoneen mitään asiasta.

Mitä sitten kun BMW joutui myyntiin? Kaverin varastoista löytyi rujo iso BMW:n ratti ja Vetten ratti korvattiin sillä. Kuka tämän Vetten rattin omistaa nykyään? Arvtkaa!





Vastaus: Eräs oranssinpunaisen Vetten omistaja Helsingin läheisyydestä sen taisi ostaa. Tuo auto oli vielä silloin pikkulohko ja nyt siinä pauhaa isolohko. Kummaa, sillä tuo alunperin prosinvärinen pikkulohko mistä ratti on lähtöisin liikkuu nykyään isolohkolla. Onkohan tuossa ratissa jokin kirous, kun moottorit vaihtuu isolohkoiksi.
__________________
  • Midyear keisari (2008->)
  • Oulun oraakkeli (2023->)
Reply With Quote
  #5  
Old 06.10.2004, 16:37
C372's Avatar
C372 C372 is offline
Konkari
 
Join Date: Jan 2004
Location: Lapinlahti
Posts: 1,664
C372 on oikealla tiellä
Tein omaani pari vuotta sitten näinkun mietin tuota sovituspala hommaa:

Kaveri piirsi CAD kuvat ratista,pienennettiin noin 13:sta tuumaan ,meni seuraavaksi leikkaukseen missä leikataan vedellä rosteria n5mm paksua.Kaveri leikkeli keskiön kiinnitysreikineen ja kehänlevyn.Seuraavaksi taitettiin prässissä "sakarat" oikeaan kulmaan ja hitsaamalla (huom.ammattimies )kehä kiinni keskiöön,sen jälkeen sai päällyttää kehänlevyn joko puulla tai puun päälle vielä nahka.

Tuohon olisi tietysti onnistunut vaikka riimuratti mutta ei kuitenkaan Halusin vaaleaa puuta.

Kuva: http://fi.msnusers.com/vette72/shoeb...amp;PhotoID=52

Laillisuus: kannattavuus saa sellaisen kun haluaa :yes: :yes:

Pari katsastusta on mennyt eikä ole ollut mitään huomauttamista.Alkuperäinen töötti käy paikoillen.
Reply With Quote
  #6  
Old 07.10.2004, 07:52
Finnshark's Avatar
Finnshark Finnshark is offline
Nysvääjä
 
Join Date: Jan 2004
Location: Madrid
Posts: 4,925
Finnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond reputeFinnshark has a reputation beyond repute
Quote:
Originally Posted by KTM
Sitten opettavainen tarina:

Olipa kerran eräs Vette harrastaja

Hyvä tarina KTM, odottelin koko ajan että milloin se tarinan opetus eli välikappaleen paukahtaminen tulee, mutta sehän kesti sittenkin...

Jos tuo ko. ratti tulee joskus myyntiin niin sitten tutkitaan se että kertooko kolmas kerta toden...

C372: Siistin näköistä työtä ratin kanssa! Itselleen kun tekee niin ei kannata laskea käytettyjä työtunteja / vaivaa! Alkuperäisen tyylinen oli hyvä ratkaisu!
Reply With Quote
  #7  
Old 07.10.2004, 08:26
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,809
WBBC on oikealla tiellä
Mulla on ratin keskiö tallella mutta se ei taida sopia chevyyn.
Range Roveriin se kyllä sopi. Täytyykin kokeilla, tuurilla voi vaikka olla samankokoiset hahlot. Ongelma on saada rattiputki ja keskiö istumaan siististi, samaan linjaan.

Ei mulla muuta syytä ole vaihtaa rattia kun se että se on ollut vuosina -67-70 faijalla autossa ja sillä on "kilpailuhistoria" ja olisi mukava jatkaa perinnettä.

Jep. Ratissa on selvästikin moottorin kokoa kasvattava lumous.

En mä sitä myy. Mä laitan sen vaimon vaarivainaan Ford Orioniin.
Jonakin aamuna konepellin alla on 390 isolohko.
Reply With Quote
  #8  
Old 07.10.2004, 08:40
MikkoM's Avatar
MikkoM MikkoM is offline
Konkari
 
Join Date: Feb 2004
Location: Keski-pohjanmaa
Posts: 6,503
MikkoM on oikealla tiellä
Send a message via MSN to MikkoM
Siinä orionissa vai, isolohko

Oma tekonen sovitepala haittaa varmaan vasta sitten jos jotain sattuu(eikä tarvi johtua edes siitä,jos huomataan)
Väitän että kunnolla tehty omatekoinen ei häviä yhtään ostoselle kestävyydessä
__________________
1985 Corvette
Reply With Quote
  #9  
Old 07.10.2004, 09:10
KTM's Avatar
KTM KTM is offline
Jo vain vihertää!
 
Join Date: Jan 2004
Location: Pohjois-Pohjanmaa
Posts: 2,313
KTM on oikealla tiellä
Quote:
Originally Posted by Finnshark
Quote:
Originally Posted by KTM
Sitten opettavainen tarina:

Olipa kerran eräs Vette harrastaja

Hyvä tarina KTM, odottelin koko ajan että milloin se tarinan opetus eli välikappaleen paukahtaminen tulee, mutta sehän kesti sittenkin...


Meillä ei välikappaleet paukahda, varsinkaan kun osan suunnitellut ja sorvannut kaveri oli materiaalitekniikan labrassa tutkijana = metallin lujuuksien mittaamista. Epäilen, että se välilaippa tulee pysymään kauemmin hengissa kuin se 1502 Bemari.

Opetus oli, että hyvin suunniteltu ja toteutettu juttu kestää erittäin hyvin eace:
__________________
  • Midyear keisari (2008->)
  • Oulun oraakkeli (2023->)
Reply With Quote
  #10  
Old 07.10.2004, 09:27
WBBC's Avatar
WBBC WBBC is offline
Konkari
 
Join Date: Mar 2004
Location: Helsinki
Posts: 3,809
WBBC on oikealla tiellä
Varmasti on itse oikein tehty ratii ja välikappale vähintään yhtä hyvä kuin kaupasta ostettu "laillinen" kiinalainen ralli/tuning ratti.


Hitto kun löytäisin sen Veekasimagazinen jossa oli kuva sinisestä
C2 vettestä saksassa tai sveitsissä? jossa oli kyseinen ratti
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:34.

Sponsored Links
 
 




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.