#1
|
||||
|
||||
Nahkaratti Vetteen
Mulla sattuu olemaan -60 luvulta peräisin oleva isäukon ralliminiin kuulunut ratti tallella. Kävi mielenhäiriössä mielessä saisiko sen jotenkin siististi/turvallisesti asennettua omaan kärryyn. Mulla on kiinteä rattipylväs.
Onko lain mukaan mahdollista sorvauttaa jonkinlainen adapteri alumiinista. Olen Tuollaisia Moto-Lita ratteja nähnyt kuvissa C2 Corvetteissa http://images.google.fi/imgres?imgur...UTF-8%26sa%3DG |
#2
|
||||
|
||||
otsikossa virhe, siis ei veteen
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Korjasin tuon virheen... Siistin näköinen rattihan tuo olisi. Itsekin olen joskus miettinyt mitä laki sanoo erillisten adaptereiden teosta ohjausosiin. Jotenkin takaraivossa on sellainen fiilis että sellaisia ei saisi olla, mutta jos jollain on parempaa tietoa niin kertokoon... |
#4
|
||||
|
||||
Kannattaa käydä katsomassa löytyisikö jostakin valmis keskiö? Siis sellainen joka sopii tuohon rattiin. Ohjauspylvään pää on puhdasta perus GM:ää eli se ei tuota vaikeutta jos ratti sopii keskiöön.
Sitten opettavainen tarina: Olipa kerran eräs Vette harrastaja joka tarvitsi perheeseen halvan kauppakassin. Kuinka ollakkaan hän löysi soveliaan ´77 BMW 1502:n. Tuossa BMW:ssä oli äärettömän pieni ralliratti. Kyseisellä pikkuratilla BMW oli synkeä ajaa ja hänen vaimo ei tykännyt yhdistelmästä ollenkaan. Ei hätää kekseliäs harrastaja katselee vähän aikaa mitä tallista löytyy. Kas kummaa siellä on jemmassa yksi 1969-75 Vetten ratti (alunperin ollut pronssinvärisessä 1971 avo Vettessä. Auto on nykyään punainen ja omistaja erityisen pitkä heppu). Ralliratti irti BMW:stä ja pieni sovittelu. Ei ihan onnistu, koska alaosan puola on niitattu koholle jo tehtaalla. Ei hätää soitto kaverille joka on tutkijana yliopistolla teknisessä tiedekunnassa. Yliopiston sorvi laulaa hetken ja käsissä on 2mm vahva välikappale. Välikappaleesta sahataan alimmaisen puolan kohdalta pätkä pois ja Vetten ratti sopii BMW:n ralliratin keskiöön. Sitten vain uudet reiät ratin mukaan keskiöön välilaipan läpi ja kierretapilla reikiin kierteet. Hoplaa, näin harrastajalla oli oikeanlainen ratti vanhassa BMW:ssä. Rakenne oli tukeva ja katsastajat eivät sanoneen mitään asiasta. Mitä sitten kun BMW joutui myyntiin? Kaverin varastoista löytyi rujo iso BMW:n ratti ja Vetten ratti korvattiin sillä. Kuka tämän Vetten rattin omistaa nykyään? Arvtkaa! Vastaus: Eräs oranssinpunaisen Vetten omistaja Helsingin läheisyydestä sen taisi ostaa. Tuo auto oli vielä silloin pikkulohko ja nyt siinä pauhaa isolohko. Kummaa, sillä tuo alunperin prosinvärinen pikkulohko mistä ratti on lähtöisin liikkuu nykyään isolohkolla. Onkohan tuossa ratissa jokin kirous, kun moottorit vaihtuu isolohkoiksi.
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
Tein omaani pari vuotta sitten näinkun mietin tuota sovituspala hommaa:
Kaveri piirsi CAD kuvat ratista,pienennettiin noin 13:sta tuumaan ,meni seuraavaksi leikkaukseen missä leikataan vedellä rosteria n5mm paksua.Kaveri leikkeli keskiön kiinnitysreikineen ja kehänlevyn.Seuraavaksi taitettiin prässissä "sakarat" oikeaan kulmaan ja hitsaamalla (huom.ammattimies )kehä kiinni keskiöön,sen jälkeen sai päällyttää kehänlevyn joko puulla tai puun päälle vielä nahka. Tuohon olisi tietysti onnistunut vaikka riimuratti mutta ei kuitenkaan Halusin vaaleaa puuta. Kuva: http://fi.msnusers.com/vette72/shoeb...amp;PhotoID=52 Laillisuus: kannattavuus saa sellaisen kun haluaa :yes: :yes: Pari katsastusta on mennyt eikä ole ollut mitään huomauttamista.Alkuperäinen töötti käy paikoillen. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Hyvä tarina KTM, odottelin koko ajan että milloin se tarinan opetus eli välikappaleen paukahtaminen tulee, mutta sehän kesti sittenkin... Jos tuo ko. ratti tulee joskus myyntiin niin sitten tutkitaan se että kertooko kolmas kerta toden... C372: Siistin näköistä työtä ratin kanssa! Itselleen kun tekee niin ei kannata laskea käytettyjä työtunteja / vaivaa! Alkuperäisen tyylinen oli hyvä ratkaisu! |
#7
|
||||
|
||||
Mulla on ratin keskiö tallella mutta se ei taida sopia chevyyn.
Range Roveriin se kyllä sopi. Täytyykin kokeilla, tuurilla voi vaikka olla samankokoiset hahlot. Ongelma on saada rattiputki ja keskiö istumaan siististi, samaan linjaan. Ei mulla muuta syytä ole vaihtaa rattia kun se että se on ollut vuosina -67-70 faijalla autossa ja sillä on "kilpailuhistoria" ja olisi mukava jatkaa perinnettä. Jep. Ratissa on selvästikin moottorin kokoa kasvattava lumous. En mä sitä myy. Mä laitan sen vaimon vaarivainaan Ford Orioniin. Jonakin aamuna konepellin alla on 390 isolohko. |
#8
|
||||
|
||||
Siinä orionissa vai, isolohko
Oma tekonen sovitepala haittaa varmaan vasta sitten jos jotain sattuu(eikä tarvi johtua edes siitä,jos huomataan) Väitän että kunnolla tehty omatekoinen ei häviä yhtään ostoselle kestävyydessä
__________________
1985 Corvette |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Meillä ei välikappaleet paukahda, varsinkaan kun osan suunnitellut ja sorvannut kaveri oli materiaalitekniikan labrassa tutkijana = metallin lujuuksien mittaamista. Epäilen, että se välilaippa tulee pysymään kauemmin hengissa kuin se 1502 Bemari. Opetus oli, että hyvin suunniteltu ja toteutettu juttu kestää erittäin hyvin eace:
__________________
|
#10
|
||||
|
||||
Varmasti on itse oikein tehty ratii ja välikappale vähintään yhtä hyvä kuin kaupasta ostettu "laillinen" kiinalainen ralli/tuning ratti.
Hitto kun löytäisin sen Veekasimagazinen jossa oli kuva sinisestä C2 vettestä saksassa tai sveitsissä? jossa oli kyseinen ratti |
Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
Thread Tools | Search this Thread |
|
|
Sponsored Links | |||||
|