Niin kuin tosta edellisestä postistani kävi ilmi, mulla ton 75:n kanssa ei kummankaan puolen sivulasi noussut omin voimin aivan ylös saakka. Aluksi koitin manuaalin mukaista step-by-step säätö prosessia, missä kerrottiin miten tulee säätää, jos lasi jää vajaaksi. Mulla homma kuitenkin oli aika selvästi rattaissa, koska tietyn pisteen jälkeen alkoi nostin mekanismi vain hakkaamaan tyhjää.
No, ensiksi kuskin puolen nostimen moottori veks, samalla koko saksi nostin ja kiskot myös pois. Diagnoosi päivän selvä, hampaat olivat kuluneet saksi nostimen päästä melkein sileiksi!!! Uusi saksi mekanismi maksoi tähän autoon vähän turhan paljon, ja etsiskelin jotain muuta keinoa ratkaista ongelma. Eckler's myy hommaan soveltuvaa "tekohammas" sarjaa jossa on rosterista laser leikattuna toi pala, missä on uudet hampaat. Ainoa mitä tarvitsee modifioida on ne kolme reikää jotka joutuu poraamaan tohon saksi mekanismiin, joihin sitten noi "tekarit" kiinnittyy.
Homma oli loppujen kopuksi todella simppeli, kunhan vähän jaksaa olla kärsivällinen noiden kiskojen kanssa asennettaessa. Mulla oli kuskin puolen moottori kiinni vielä tehtaan popniiteillä, ja homman helpottamiseksi hitsasin mutterit itse moottoriin joten pystyin nyt pulttaamaan koko paketin kiinni ja tarvittaeassa ottamaan sen taas iisisti irti joku päivä.
Apukuskin puolella tilanne oli pikkaisen pahempi. Huonot hampaat saksimekanismissa oli syönyt 2mm syvän uran nostimen moottorin rattaaseen, tässä kohtaa tekarit olivat enemmän kuin paikallaan. Tekohammas rivistö kun kiinnittyy vanhojen hampaiden viereen ja siitä tulee sopivasti pari tärkeetä milliä offsettia, jolla uusi hammas rivi siirtyi taas pois urasta.
Tää nyt ei ollut mikään maailman paras sepostus, mutta moni on pähkäillyt miten saa noi nostimet nostamaan taas kunnolla, ja toi oli yllättävän halpa ja helppo ratkaisu ongelmaan. Vaihdoinmyös muutaman muovisen kiskossa kulkevan puslan ja laitoin uudet rasvat joka väliin. Nyt ei ikkunat enää rämise ollenkaan ja nousee ja laskee todella hienosti!
Kuvia:
Kuskin puolen moottorin ratas oli ehjä, sille riitti pelkkä perusteellinen puhdistus ja rasvaus.