|
|
||||
|
||||
|
pakoputket taas..
Nytkun on bensalinjoista selvitty, nii pitää alkaa miettiä pakoputkien tekoa. Oon taas selaillu noita vanhoja viestejä läpi, mutta loppupeleissä aika vähän asiaa käsitelty.
Mua kiinnostas siis tehdä putket auton alle itse. Ajatus on mielummin opetella homma itse ja hankkia tarvittavia välineitä, kuin maksaa valmiista. Lähinnä materiaalivalinta askarruttaa. Käsittääkseni AISI 304 (en 1.4301) on ainakin yksi mitä on nuo pakoputkifirmat käyttää ruostumattomissa putkissa. Mitähän muita vaihtoehtoja niitä nyt sitten olisi. Toinen juttu on tuo seinämävahvuus. teollisuusputket on pienimmillään 1,5mm kait, onko ne aihiot noita samoja, vai onko jotain ns. "pakoputkea" olemassa? Mutkihan tollasen ei saa kotikonstein oikein taivuteltua, mutta mulle kyllä käy ihan irtomutkista hitsattu. Taitaa mennä tigin ostoksi. Kokemuksia putkista? |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Jos pääset hyvin auton alla työskentelemään, niin kyllä toi itse tekeminen on helppo homma. Melkein kaikissa varaosa puljuissa on tankona suoraa, ja mutkina kaiken asteisia käyriä, joiden liittäminen kempin liimalla on todella helppoa, ja jos tekee pätkän kerrallaan, niin putkistosta saa tiukasti istuvan just sun autoosi, eikä se "roiku", tai kolise kiinni jonnekkin alustaan. Oikein ohut teräinen rälläkkä, ja pätkä kerrallaan ensin heppiin, ja sitten vasta koko sauma, ja taas seuraava. ( inside: Ei ole lupauksiata huolimatta kuulunut mitään uutta länsirintamalta. koitan painostaa. Sorry )
|
||||
|
||||
|
Quote:
Ainakin Motonet täällä pääkaupunkiseudulla myy noi pätkiä ja suoria eri kokosia...
|
||||
|
||||
|
Imatrallahan on se yks romuliike mistä ainakin ite olen hakenut rosteriputkia.
Tahtoo tosin olla 2mm seinämällä noi prosessi/meijeri putket, mutta hinta käytettynä naurettavan halpa verrattuna uusiin/valmiisiin putkiosiin. |
|
|
||||
|
||||
|
*Raskaan kaluston varaosaliikkeet myy myös vähän isommissa koossa kun motonet...ja sopuhintaan.
|
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
se onkin muuten parin kilometrin päästä tallilta.. pitäähän sieltäkin varmaan käydä vilkasemass. Mitäs materiaalia muo motonetin tuubit on? sitten noita mittoja tuntuu olevan monenlaisia. http://promo.pp.fi/hjs.html tässä linkissä mitat milleissä ja aika tasalukuja.. |
|
|
||||
|
||||
|
Ainakin niitä mitä mä olen motonetis käpistelly on ollu ihan normi mustaa.
|
|
|
||||
|
||||
|
ja biltemassa on samaa kamaa, mutta selkeesti halvemmalla. Taivutukset ihan hyviä.
|
||||
|
||||
|
Tuossa kuva meijeri rosterista tehdyistä putkista, valmis mutkista ja suorista pätkistä.Manuaaliin ja ilman vararengaskoteloa.liitos on juuri rungon läpiviennin jälkeen että saa laatikon kohdalta putket pois ettei tarvi kokoputkistoa purkaa irti.Peltisarjojen kollektorit 3" putket 2,5 ja yhdys putki 1,5" ,355:seen pikkulohkoon tehty.
![]()
|
|
||||
|
||||
|
Sivuputket, väsätkää sivuputket.
Tossa piruuttani katselin meidän paperitehtaan keskusvaraston putkivalikoimaa niin eipä sielläkään oikein alle 1.5 millin seinämävahvuutta näkynyt... Taitaaa tuossa pakoputkihalkaisijassa olla seinämät väh. tuon 1,5 ellei jopa jo 2,0 mm.
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|