|
|
||||
|
||||
|
Miten dynossa toimitaan (AFR jne)?
En muista lukeneeni aiheesta, enkä itse ole koskaan käynyt dynossa, joten kysytäänpä miten dynossa toimitaan näitten uudempien moottoreitten kanssa. Ehkä homma ei eroa miten kaasutinmoottoreista, mutta enivei, laittakaapas viisaammat ja kokeneemmat aiheesta hieman tietoa.
Esimerkiksi näihin kysymyksiin kaipaisin vastauksia: 1. Vette näyttäisi menevän jo osakaasullakin "open looppiin" (eli että moottori ei säädä seoksia lambdan mukaan "closed loopissa"). Pitääkö testaaminen aloittaa ensin osakaasulla open loopissa että nähdään onko seokset kohdallaan tai edes sinnepäin, vai tehdäänkö eka veto "raakasti" vaan täyskaasulla, kävi miten kävi? 2. Laittaako dynon omistaja yleensä AFR-anturin pakoputken päähän, vai voiko käyttää autossa jo olevaa laajakaistalambdaa (ajattelin ottaa lokin itse omalle läppärille, mutta ovatko dynon ohessa olevat zydeemit sitten parempia kokonaisuuden kannalta)? Kokeilin "piruuttani" mitä laajakaistalambda näyttää paikallaan kaasutellessa, mutta eipä tuolla tiedolla taida olla juuri mitään arvoa. Tältä käyrä kuitenkin näytti, eli AFR tipahti tuonne 10 ja 11:sta paikkeille. Optimiarvo LSx:lle lienee 11.5 paikkeilla takapyörädynossa (kuvassa vasemmalla käyrä pysyy 14.7 paikkeilla kunnes polkaistessa tippuu ekassa notkossa 10:n kohdalle): ![]()
|
||||
|
||||
|
Juu mun sydänkäyrä näyttää just samanlaiselta.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Kun nyt näinkin lähellä aihetta ollaan, niin miltäs uuden motin dynokäyrät näyttää? |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Tuo on paha tuo "viiisaat ja kokeneemmat" tossa alussa mutta. 1. Meneekö sulla open looppiin silloinkin jos tasaisesti nostat kierroksia osakaasulla ? Mulla vapari pysyy kyllä suht kovallakin osakaasukiihdytyksellä open loopissa. 2. Jos sää saat HP Tuners logiin AFR:n kierrosluvun kanssa samaan kuvaajaan niin ei mun mielestä ei ole välttämätöntä käyttää dynon AFRrää. Tietysti tuota on hyvä seurata silmä kovana että ei vaan mee laihalle... Niin ja se AFR anturihan pitää tietysti olla ennen kattia.
|
||||
|
||||
|
Kyllä se laajakaista kannataa aina Dynovedossa tunkea sinne pakoputkeen ja tungetaankin...
Tehonmittauspäivillä on tarkoitus saada auton omistajalle sellainen lappu missä näkyy kaikki oleellinen tehon / väännön lisäksi... Myös nakutukset kuunnellaa tarkaan, esmi sellaiset pienet alustavat nakutusta edeltävät sirinät ei välttämättä kantaudu tiedonkeruuseen asti ja silti ne ei ole koneelle toivottavia... Siksi ehdottomasti moottoridynon jälkeen myös kunnon inertia pyörädynoon missä selviää se katukunto... NA koneissa hakisin ehkä ennemmin 12.5 AFR:ää kuin 11.5:ttä Pekan paineilma koneeseen toi 11.5 on ihan alueella. Pekka, kyllä ne yleensä nostaa heti kaasun jos joku alkaa näyttämään/kuullostamaan oudolta/huonolta, Harinen kertoo yleensä vielä miltä kone tunuu jalkaan, ja jos kone on tuntunnut Dynossa huonolta koipeen ja vaikka kaikki näyttää arvojen puolesta hyvältä niin koneet ei välttämättä ole olleet pitkäikäisiä, joillain Guruilla se jalkatuntuma vaan tulee ajanmyötä, joillekkin ei koskaan. Ps. Viimeeksi "Datsun" dynopäivillä sanoi hepin päähän tulleen pikku tipan, eli tuntui jopa keskijalkaan hyvältä
Last edited by TomiT : 26.03.2008 at 11:41. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
Quote:
|
||||
|
||||
|
Quote:
Joo, sinne pakoputkeen se tungetaan, eli on vasta katin jälkeen.
|
||||
|
||||
|
Jos kattiin ei tule ilmapumpulta putkea, niin se ei juurikaan muuta arvoja.
|
||||
|
||||
|
Katin jälkeen jos laajakaistan laittaa niin väärin näyttää. Virheen määrää voi haarukoida, mutta abosluuttinen totuus löytyy vain ennen Kattia. Tätä tukee kyllä alan kirjallisuuskin ja laajakaistojen käyttöohjeet.
Työkseen Vettejä säätävät heput ison veden takana tekee homman niin että ne disabloi tuunaussoftalla toisen ennen katteja olevista lambdoista käytöstä ja ruuvaa sen tilalle oman laajakaista-anturin. Omaan autoon olen kuitenkin lisännyt ylimääräisen anturin paikan pakosarjaan (kuskin puolelle) niin laajakaistan voi helposti lisätä rinnalle. Sitten sellainen empiirinen kokemus mulla kans on, että jos inertiadynossa AFR on ~12,5-6 niin ajossa se on noin 12,8-9.
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links | |||||
|