PDA

View Full Version : Nyt kukkuu!

Pages : 1 [2] 3

ZL1
03.01.2008, 11:43
Onko tuo 380 jokin custom jousi, vai miten on?
Joo...sieltä voi tilata haluamansa jäykkyisen ei ole pakko ostaa 300 tai 330 tai 360 tai 420. Tuo minun on tehty ulkoisesti ja kaarituksen määrän suhteen 360 pohjalta.
Itseasiassa ne kun tekee esim. 330 jousia niin ilmeisesti prosessi on sellainen että ne sitten jälkikäteen varmistaa todellisen jäykkyyden ja sen ne merkkaa valkoisella tussilla jousen alapuolelle esim. 330/340 on 330 jousi jonka todellinen jäykkyys on 340. Niillä on itseasiassa hyllyssä valmiina noit välijäykkyyksiäkin aika monia.

juzzi
03.01.2008, 12:04
Eli konit pitäisi olla jäykimmässä asennossa?
Olethan tarkastanut säädön oikein ja säätämisproseduuri on hallussa?

Ei pumppujen säätämiseen pitäsi mennä kuin 15min per kulma...irroittamisineen kaikkineen...tai ainakin näin on C4:ssa.

Ja oletko varma että pumput ovat mustat classickit eivätkä punaiset speciaalit?
...toisaalta tuon ei pitäisi muuttaa mitään...

-J-

Harri -76
03.01.2008, 15:20
Eli konit pitäisi olla jäykimmässä asennossa?
Olethan tarkastanut säädön oikein ja säätämisproseduuri on hallussa?

Ei pumppujen säätämiseen pitäsi mennä kuin 15min per kulma...irroittamisineen kaikkineen...tai ainakin näin on C4:ssa.

Ja oletko varma että pumput ovat mustat classickit eivätkä punaiset speciaalit?
...toisaalta tuon ei pitäisi muuttaa mitään...

-J-

Punaiset classicit joissa on ne kolme säätöasentoa.

ZL1
03.01.2008, 15:32
Punaiset classicit joissa on ne kolme säätöasentoa.Ihan liian vähän on...kyllä katu-uskottavalla jannulla pitää olla minimissään 576 säätöasentoa:rolleyes: :-k

Harri -76
03.01.2008, 15:36
Ihan liian vähän on...kyllä katu-uskottavalla jannulla pitää olla minimissään 576 säätöasentoa:rolleyes: :-k

Aikamonta kompinaatiota saat sinäkin kun edessä on 12X12 ja samoin takana... sit on korkeudet ja kulmat ja johan sitä onkin sormi suussa mihin kaikki vääntelis... Tässähän toteutuu kaikki harrastuksen kriteerit riittävän kaistapäistä ja järjetöntä, mut vaan niin mukavaa ja mukaansa vetävää. Mikään ei ole tarpeeksi aina vaan lisää ja parempaa!!! Näin ainakin minulla...

groovyjay
03.01.2008, 16:57
Ihan liian vähän on...kyllä katu-uskottavalla jannulla pitää olla minimissään 576 säätöasentoa:rolleyes: :-k

Ilmankos mies ajaa automaatilla... :D

poppamies
03.01.2008, 17:14
Mites ku mulla on vielä manuaalikin :rolleyes:

ZL1
03.01.2008, 20:54
Aikamonta kompinaatiota saat sinäkin kun edessä on 12X12 ja samoin takana... sit on korkeudet ja kulmat ja johan sitä onkin sormi suussa mihin kaikki vääntelis... Tässähän toteutuu kaikki harrastuksen kriteerit riittävän kaistapäistä ja järjetöntä, mut vaan niin mukavaa ja mukaansa vetävää. Mikään ei ole tarpeeksi aina vaan lisää ja parempaa!!! Näin ainakin minulla...:D ;)

ZL1
03.01.2008, 20:55
:-k ;) :geek: :afro:

V-P
03.01.2008, 22:12
Punaiset classicit joissa on ne kolme säätöasentoa.
Ne kolme säätöasentoa???
Mulla on myös punaiset classicit, mutta ne voi säätää portaattomasti äärijäykästä velttoon:rolleyes: ( anteeksi kielikuva, mutta asiaa kuvaava tässäkin tapauksessa. )
Elikkä miten niin kolme säätöasentoa?

Harri -76
03.01.2008, 22:51
Ne kolme säätöasentoa???
Mulla on myös punaiset classicit, mutta ne voi säätää portaattomasti äärijäykästä velttoon:rolleyes: ( anteeksi kielikuva, mutta asiaa kuvaava tässäkin tapauksessa. )
Elikkä miten niin kolme säätöasentoa?

Nyt on kai mennyt minulla jotain ohitse... iskarit pitänee ottaa irti ja katsoa. Voiko niit kääntää niin pitkälle kuin menee ilman et on vaaraa vaurioittaa iskaria?

VetteMan
03.01.2008, 23:19
Kyllä siellä stoppari on mihin asti säädön voi pyörittää. Niin ainakin mun punasissa koneissa.

T72
04.01.2008, 01:02
Siitä on aikaa kun omat asensin mutta muistikuva on että säätöalue olisi noin kaksi kierrosta laidasta laitaan ja puolenkierroksen välein on pieni kliksu muistuttamassa missä mennään.

Harri -76
04.01.2008, 08:03
Siitä on aikaa kun omat asensin mutta muistikuva on että säätöalue olisi noin kaksi kierrosta laidasta laitaan ja puolenkierroksen välein on pieni kliksu muistuttamassa missä mennään.

Jos noin niin silloin tulee kolme kliksausta...

T72
04.01.2008, 10:14
Jos noin niin silloin tulee kolme kliksausta...

Mä muistelen että viisi mutta taisin laskea ne ääripäät mukaan siihen...

Harri -76
04.01.2008, 10:22
Mä muistelen että viisi mutta taisin laskea ne ääripäät mukaan siihen...

No jokatapauksessa, minun pitää tuo tarkistaa ja katsoa et varmasti on jäykimmässä asennossa... kunhan nyt sais vain päätettyä minkä jousen taakse lyö!

juzzi
04.01.2008, 10:39
Ei se säätö ihan "portaaton" ole vaan venttiilillä on 5 säätöasentoa...180 asteen välein ja jos väännät venttiilin ihan loppuun niin vaimentaja ei edes palaudu takaisin vaan jää ns. "kasaan".

Huomaa että jäykistäminen tapahtuu pohjaventtiiliä myötäpäivään kääntämällä eli ns.yläpäätä käännetään ja pohja pidetään paikallaan.
Jotta säätö onnistuu on mäntä saatava pohjaan asti ja se onnistuu vain jos poistat pohjaanlyöntikumin suojahatun alta. (muista laittaa kumi takaisin säädön jälkeen).

Ainakin nykyiset Konin iskarit on lajiteltu niin että Classicit on mustat ja Speciaalit on punaiset ja Sportit keltaiset.

-J-

Harri -76
04.01.2008, 11:28
Ei se säätö ihan "portaaton" ole vaan venttiilillä on 5 säätöasentoa...180 asteen välein ja jos väännät venttiilin ihan loppuun niin vaimentaja ei edes palaudu takaisin vaan jää ns. "kasaan".

Huomaa että jäykistäminen tapahtuu pohjaventtiiliä myötäpäivään kääntämällä eli ns.yläpäätä käännetään ja pohja pidetään paikallaan.
Jotta säätö onnistuu on mäntä saatava pohjaan asti ja se onnistuu vain jos poistat pohjaanlyöntikumin suojahatun alta. (muista laittaa kumi takaisin säädön jälkeen).

Ainakin nykyiset Konin iskarit on lajiteltu niin että Classicit on mustat ja Speciaalit on punaiset ja Sportit keltaiset.

-J-

Juu kyl tuo valkoinen holkki joka on halkaistu tuli otettua silloin pis ja laitettua takaisin, kun pyörittelin jäykemmäksi. Kiitos muistutuksesta... olis voinut tällä kertaa unohtua, kun se on sielä hieman "piilossa"...

V-P
04.01.2008, 12:45

-J-
On sitten muuttunut systeemit Konilla aina väriä myöden.
Mä ostin ekat punaset classicit miniin ja seuraavat pahnaan kuuskytluvun loppupuolella. Nää nykyset on C-3:ssa.
Ainakin noissa vanhemmissa punaisissa classiceissa toi jäykkyyden säätö on täysin portaaton. ei siellä mikään naksu, eikä mitään pykäliä ole eikä tunnu säädettäessä.
Se säätyy ihan niinkun vesihanasta virtausnopeutta säätäisi.
Kun kierrät kiinni, niin on niin perusteellisen jäykkä, ja kun avaat niin vastusta ei ole oikeastaan ollenkaan, ja sopiva on sitten jossain sieltä väliltä.
Mä säädin jäykkyyden identtiseksi silleen. että ensin täysin kiinni venttiilit, ja sitten merkit tussilla ulko- ja sisäputkeen. sen jälkeen kiersin auki merkistä saman verran molempia iskareita, ja tarkistin vielä jäykkyyden asettamalla iskarit rinnakkain siten, että niitä pääsi painamaan kiinni, ja vetämään auki, ja siten varmistamaan säädön samanlaisuus. Jos eroa oli, niin toisesta sitten vaan hanaa isommalle. tai pienemmälle, jotta jäykkyys tuli samanlaiseksi.
Jos Koni on kehitellyt jotain muuta systeemiä tohon vanhaan kunnon systeemiin, niin tarviikin ruveta katselemaan jotain muuta helposti säädettävää merkkejä seuraavaan projektiin, tai koettaa hankkia jostain "vanhaa varastoa". Olisi se sääli. Kaikenlaisia iskareita mulla on hajoillut, tai kulunut loppuun, mutta ei ikinä Konit. Ne tuntus kestävän auton iän.
En muuten edusta, eikä mulla ole mitään yhteyksiä Koniin.

Macho
04.01.2008, 13:09
Perstuntumalla se säätö ei ole ihan lineaarinen, vaan vaikutus kasvaa huomattavasti siellä kireässä päässä.

Harri -76
04.01.2008, 13:13
On sitten muuttunut systeemit Konilla aina väriä myöden.
Mä ostin ekat punaset classicit miniin ja seuraavat pahnaan kuuskytluvun loppupuolella. Nää nykyset on C-3:ssa.
Ainakin noissa vanhemmissa punaisissa classiceissa toi jäykkyyden säätö on täysin portaaton. ei siellä mikään naksu, eikä mitään pykäliä ole eikä tunnu säädettäessä.
Se säätyy ihan niinkun vesihanasta virtausnopeutta säätäisi.
Kun kierrät kiinni, niin on niin perusteellisen jäykkä, ja kun avaat niin vastusta ei ole oikeastaan ollenkaan, ja sopiva on sitten jossain sieltä väliltä.
Mä säädin jäykkyyden identtiseksi silleen. että ensin täysin kiinni venttiilit, ja sitten merkit tussilla ulko- ja sisäputkeen. sen jälkeen kiersin auki merkistä saman verran molempia iskareita, ja tarkistin vielä jäykkyyden asettamalla iskarit rinnakkain siten, että niitä pääsi painamaan kiinni, ja vetämään auki, ja siten varmistamaan säädön samanlaisuus. Jos eroa oli, niin toisesta sitten vaan hanaa isommalle. tai pienemmälle, jotta jäykkyys tuli samanlaiseksi.
Jos Koni on kehitellyt jotain muuta systeemiä tohon vanhaan kunnon systeemiin, niin tarviikin ruveta katselemaan jotain muuta helposti säädettävää merkkejä seuraavaan projektiin, tai koettaa hankkia jostain "vanhaa varastoa". Olisi se sääli. Kaikenlaisia iskareita mulla on hajoillut, tai kulunut loppuun, mutta ei ikinä Konit. Ne tuntus kestävän auton iän.
En muuten edusta, eikä mulla ole mitään yhteyksiä Koniin.

Paras edustaja on tyytyväinen asiakas:sunny: Epäilen kans nyt itseäni tän koni homman kanssa, jotenkin vain en usko etteikö ne toimisi!

juzzi
04.01.2008, 14:10
Joo...en omissanikaan tuntenut minkäänlaisia pykäliä siinä säädössä, mutta ainakin säätöohjeen mukaan rebound pitäisi mennä pykälittäin ja aina 180 asteen välein.

-J-

Finnshark
04.01.2008, 22:22
Otin tallilla hikoillessani parit kuvat. Kuvissa omat punaiset Koni Classicit. Muistelisin että noita Koneja ostaessakin (tai siis eri Koneja tutkiessa) oli jotain outoa juuri Corvetten Classicien kanssa. Jostain syystä ei löytynyt sopivia Specialeja, mutta säädettävät Classicit löytyi. Etuiskarit säädin samaan tapaan kuin V-P, pienikin kääntö tuntui vaikuttavan iskarin ulostulonopeuteen. Tiedä sitten miten vaikuttaa oikeasti "voima" päällä. Ulostulonopeuden sai kuitenkin säädettyä todella lähelle toisiaan iskariparilla, joten jäi kuva että olisivat portaattomasti säädettävät. :-k

Ohjeissa mainitaan että max kierto on tosiaan tuo jo mainittu 2-kierrosta. Pitänee takapää säätää melkolailla jäykimpään asentoon kuitujousen kanssa näiden keskustelujen pohjalta...

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=6008&stc=1&d=1199477738

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=6009&stc=1&d=1199477748

V-P
05.01.2008, 00:44
Otin tallilla hikoillessani parit kuvat. Kuvissa omat punaiset Koni Classicit. Muistelisin että noita Koneja ostaessakin (tai siis eri Koneja tutkiessa) oli jotain outoa juuri Corvetten Classicien kanssa. Jostain syystä ei löytynyt sopivia Specialeja, mutta säädettävät Classicit löytyi. Etuiskarit säädin samaan tapaan kuin V-P, pienikin kääntö tuntui vaikuttavan iskarin ulostulonopeuteen. Tiedä sitten miten vaikuttaa oikeasti "voima" päällä. Ulostulonopeuden sai kuitenkin säädettyä todella lähelle toisiaan iskariparilla, joten jäi kuva että olisivat portaattomasti säädettävät. :-k

Ohjeissa mainitaan että max kierto on tosiaan tuo jo mainittu 2-kierrosta. Pitänee takapää säätää melkolailla jäykimpään asentoon kuitujousen kanssa näiden keskustelujen pohjalta...

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=6008&stc=1&d=1199477738

http://finnshark.com/forum/attachment.php?attachmentid=6009&stc=1&d=1199477748

Toi jäykkyyden säätö on tolleen käsipelillä ilman selvää mittausmenetelmää/indikaatiota/mittarilukemaa aika mutu hommaa, mutta kokeilemalla se sieltä löytyy itsekullekkin mieluisa jäykkyys.
Älä Riku säädä kovin jäykäksi takapumppuja. Itse säädin "normaalin" löysähkön iskunvaimentajan jäykkyyteen, ja jos en olisi näin laiska, herkistäisin vielä löysemmäksi takaiskareita.
Tässä topiikissa aiemmin esitetyt pompottelut on myöskin mun mielestä todennäköisesti rengasperäisiä pompotteluja, ja johtuu melko varmaan suuriprofiilisesta renkaasta, ehkä turhan jäykästä takajousesta ja jäykäksi säädetyistä iskareista. Rengas on sitten se ainoa joka siellä joustaa, ja kun siinä ei ole vaimennusta, niin se tuntuu pompotteluna.
Edessä mulla on iskarit säädetty melko jäykiksi, mutta ei kuitenkaan maksimi jäykiksi.

lane
05.01.2008, 15:38
Täälläkin suunnalla alustan päivitys tekeillä, eteen vaihdettu 460lbs vieterit, 1.25" ontto vakaaja ja punaiset konit yhden kierroksen kireemmälle. Kävin pienen lenkin kokeilemassa ennen kuin teen peräpään päivityksen (nyt takana konit tehdassäädöissä, muuten orkkis eli ilman vakaajaa, 15" pallot alla) ja oli melkoisen mielenkiintoinen ajettava kurveissa! Tuntui että etenkin tuo jäykkä etuvakaaja & ei vakaajaa takana pitää kädet kiireisinä..

Seuraavaksi vaihdetaan taakse 330lbs kuitujousi ja 7/8" ontto vakaaja. Tuosta takaiskareiden jäykkyydestä näyttää olevan montaa mielipidettä. Itse ajattelen kokeilla ensin löysällä säädöllä, kiristellään sitten jos ei toimi.

Teemu
07.01.2008, 10:24
Tässä topiikissa aiemmin esitetyt pompottelut on myöskin mun mielestä todennäköisesti rengasperäisiä pompotteluja, ja johtuu melko varmaan suuriprofiilisesta renkaasta, ehkä turhan jäykästä takajousesta ja jäykäksi säädetyistä iskareista. Rengas on sitten se ainoa joka siellä joustaa, ja kun siinä ei ole vaimennusta, niin se tuntuu pompotteluna.

Nimenomaan.

Sanokoot pussihousuvalkosivurenkaiden ylistäjät mitä tahansa, niin 15" (60/70 profiilin) orggiskumien kanssa ei Corvetesta saa kaivettua minkäänlaisia tämän vuosikymmen standardien 'performance' ominaisuuksia.

Korkeaprofiilinen kumi toimii jämäkän jousituksen kanssa kuten hallitsematon ilmajousitus, josta puuttuu iskunvaimennus ja sivuttaistuki.

Alusta pitää virittää kohdalleen kokonaisuutena johon kuuluu iskarin, jousen ja kallistuksenvakaajien lisäksi renkaan ilmatilan sekä puslien jousto. Minkä tahansa palikan osaoptimointi johtaa vain enemmän tai vähemmän onnistuneeseen kompromissiin.

ZL1
07.01.2008, 11:27
Nimenomaan.

Sanokoot pussihousuvalkosivurenkaiden ylistäjät mitä tahansa, niin 15" (60/70 profiilin) orggiskumien kanssa ei Corvetesta saa kaivettua minkäänlaisia tämän vuosikymmen standardien 'performance' ominaisuuksia.

Korkeaprofiilinen kumi toimii jämäkän jousituksen kanssa kuten hallitsematon ilmajousitus, josta puuttuu iskunvaimennus ja sivuttaistuki.

Alusta pitää virittää kohdalleen kokonaisuutena johon kuuluu iskarin, jousen ja kallistuksenvakaajien lisäksi renkaan ilmatilan sekä puslien jousto. Minkä tahansa palikan osaoptimointi johtaa vain enemmän tai vähemmän onnistuneeseen kompromissiin.aamen!:king:

Harri -76
17.01.2008, 08:17
Yöllä unta odotellessa mietin ja koitin muistella miten vilkkumekanismi toimii rattikolumnin sisällä. Eli ongelmana on toimimaton vilkkukatakisin/kytkin. Sähköissä ilmeisesti vika ja olen pystynyt eristämään vian kolumnin sisälle. Eli onko kukaan kolumnin sisälle tehnyt vilkkuremonttia ja kykenisi muistamaan proseduurit?

Toinen asia koskee rattikolumnin lukittamista... eli nyt kun ei ole enää automaatti laatikko, niin juttelin jonkun herran kanssa ja asiasta tuli puhetta kun mulla jäi avain kesällä kiinni lukkopesään, joka lähti pois sitten kun kolumnia hieman kierteli sivulta sivulle. ELi miten se tulisi "lukita"?

Pappatunturi
17.01.2008, 08:51
Nimenomaan.

Alusta pitää virittää kohdalleen kokonaisuutena johon kuuluu iskarin, jousen ja kallistuksenvakaajien lisäksi renkaan ilmatilan sekä puslien jousto. Minkä tahansa palikan osaoptimointi johtaa vain enemmän tai vähemmän onnistuneeseen kompromissiin.

AAAAAMEEEENNN!!!!!!!!

Muistakaa myös että ne iskari/jousi paketit jota "ennen vanhaa" oli rallikataloogit täynnä - ja on edelleenkin,ei tosiaan toimi parhaimmalla tavalla 17+" renkaiden kanssa.

Harri -76
17.01.2008, 09:07
AAAAAMEEEENNN!!!!!!!!

Muistakaa myös että ne iskari/jousi paketit jota "ennen vanhaa" oli rallikataloogit täynnä - ja on edelleenkin,ei tosiaan toimi parhaimmalla tavalla 17+" renkaiden kanssa.

Hyvä huomio varmasti!:rolleyes:

Harri -76
04.02.2008, 11:50
Yöllä unta odotellessa mietin ja koitin muistella miten vilkkumekanismi toimii rattikolumnin sisällä. Eli ongelmana on toimimaton vilkkukatakisin/kytkin. Sähköissä ilmeisesti vika ja olen pystynyt eristämään vian kolumnin sisälle. Eli onko kukaan kolumnin sisälle tehnyt vilkkuremonttia ja kykenisi muistamaan proseduurit?

Toinen asia koskee rattikolumnin lukittamista... eli nyt kun ei ole enää automaatti laatikko, niin juttelin jonkun herran kanssa ja asiasta tuli puhetta kun mulla jäi avain kesällä kiinni lukkopesään, joka lähti pois sitten kun kolumnia hieman kierteli sivulta sivulle. ELi miten se tulisi "lukita"?

Itse itseäni referoiden!!! Eikö todellakaan kukaan ole perehtynyt rattikolumnin sisäiseen johdotukseen. Ja vielä tarkemmin tuohon vilkkuun. Samalla ohjeita kuinka se rattiakseli lukitaan kun on se automaatti otettu pois käytöstä. Tästä tais olla gj kanssa puhetta, mutta nyt yksityiskohtien hallinta on hämärtänyt kokonaiskuvaani asiasta! Joten apuva!

WBBC
04.02.2008, 12:23
Rattiputken sisällä on tuon näköinen systeemi.
Mulla oli tuo leveä liitin löysällä. Sen kun nitkutti kiinni niin taas toimii vilkut.

Tilt/teleputki on aika hankala rempata, pirusti pikkuosia.

http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=A8642&dept_id=1168

Ja jos sulla ei ole tilttiä, niin tuossa.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=A8641&dept_id=1720

Harri -76
04.02.2008, 16:15
Rattiputken sisällä on tuon näköinen systeemi.
Mulla oli tuo leveä liitin löysällä. Sen kun nitkutti kiinni niin taas toimii vilkut.

Tilt/teleputki on aika hankala rempata, pirusti pikkuosia.

http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=A8642&dept_id=1168

Ja jos sulla ei ole tilttiä, niin tuossa.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=A8641&dept_id=1720

Pitääkin kaivaa tuo liitin näkyville, koska se on kohtuullisesti mestoilla.

Harri -76
26.02.2008, 15:35
Kenelläkään kuvia 18/20 vannekombosta? tai 18/19?

Harri -76
09.03.2008, 20:04
TEEKERI... tänne vastasin sulle kuvan kanssa. Tuo levy ei kyllä sovi vakioon. Eli olen tehnyt sen minun tko:n mittoihin sopivaksi!

TEEKRI
09.03.2008, 21:18
TEEKERI... tänne vastasin sulle kuvan kanssa. Tuo levy ei kyllä sovi vakioon. Eli olen tehnyt sen minun tko:n mittoihin sopivaksi!

Eipä näytä passaavan...
Ajattelin et jos sais kaikki taustat kyseisellä tyylillä...

Harri -76
09.03.2008, 21:56
Eipä näytä passaavan...
Ajattelin et jos sais kaikki taustat kyseisellä tyylillä...

Kyllä se onnistuu, mutta sapluunoiden teko vie aikaa! Tuossa osassa käytin hyväksi sitä puujäljitelmätarraa.

Harri -76
15.03.2008, 16:25
Hip hip hurrei! Nyt vilut toimii niinkuin pitää! Ei enää ikinä samaa jumppaa sen pirun rattikolumnin kanssa!

LS1
15.03.2008, 16:50
Hip hip hurrei! Nyt vilut toimii niinkuin pitää! Ei enää ikinä samaa jumppaa sen pirun rattikolumnin kanssa!

Mikä siinä oli sitten lopulta vikana?? Itselläni nimittäin kanssa vilkkuongelma ja about kaikki maadoituspisteet releet,polttimot sulakkeet jne käyty läpi moneen kertaan.

Harri -76
15.03.2008, 16:59
Mikä siinä oli sitten lopulta vikana?? Itselläni nimittäin kanssa vilkkuongelma ja about kaikki maadoituspisteet releet,polttimot sulakkeet jne käyty läpi moneen kertaan.

Niinkin yksinkertainen, että en laittanut hätävilkkuja toimintaan kun rakentelin uudet sähköt. Ja siitä johtuen joskus polvi tai jokin oli osunut kolomnissa olevaan hätävilkkukatkaisijaan ja aiheutti sitten sen, että vilkut eivät toimineet! Kyllä otti päähän kun sen ymmärsin ja hilut oli jo sylissä, eli ehdin purkaa kolumnin ennen kuin tajusin tämän. Joskus näin!

Voisiko joku laittaa ystävällisesti ohjeita miten se rattikolumni "lukitaan" kun olen siirtynyt manuaaliin!

Harri -76
15.03.2008, 17:01
Vanteet kun ovat jo sorvissa niin pitää ruveta ihmettelee kumeja niiden päälle. Mukavaksi yllätyksesksi sain todeta, että isoille vanteille olevat kumit ovat aikalailla halventuneet!

Mutta onko kenelläkään kokemuksia Nokian z:sta tai NRY kumeista???

Corvette63
16.03.2008, 01:01
Mitkäs vanteet tulee alle ens kesäks?

Harri -76
16.03.2008, 12:06
Mitkäs vanteet tulee alle ens kesäks?

Introlta! Pidetään hieman jännistystä, et mitä on tarkemmin luvassa!

Harri -76
30.03.2008, 18:35
Vanteet kun ovat jo sorvissa niin pitää ruveta ihmettelee kumeja niiden päälle. Mukavaksi yllätyksesksi sain todeta, että isoille vanteille olevat kumit ovat aikalailla halventuneet!

Mutta onko kenelläkään kokemuksia Nokian z:sta tai NRY kumeista???

Kovin hiljaista?

poppamies
30.03.2008, 18:37
Kovin hiljaista?
Jengi kurvailee vaan BF:llä, valkokirjaimet ulos päin tietenkin 8)

Harri -76
30.03.2008, 18:42

Näköjään! En mä mitään TM testiä halua, koska rengas äänillä ja märkäpito-ominaisuuksilla ei ole mulle väliä. Vaan haluan tietää miten ne toimii kuivalla kelillä.

Fangio13
31.03.2008, 12:39

Juuri näin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:cool:

groovyjay
02.04.2008, 19:47
Näköjään! En mä mitään TM testiä halua, koska rengas äänillä ja märkäpito-ominaisuuksilla ei ole mulle väliä. Vaan haluan tietää miten ne toimii kuivalla kelillä.

Mikä saa ajattelemaan Nokian renkaita? En ole siis perehtynyt niihin, kysyn vain. Hyviä kuiva pitoja saa Pilot sporteilla ja PZeroilla, molemmat toimivat valittevasti myös märällä tosi hyvin.

MrT
03.04.2008, 11:39
Mikä saa ajattelemaan Nokian renkaita? .
Mittava määrä osakkeita omistuksessa :bounce:

Harri -76
21.04.2008, 20:15
Hieman päivitystä!

Alusta menee kasaan ja hammastanko on jo kiinni osittain... Siitä suuri kiitos myös Poppikselle!

Harri -76
21.04.2008, 20:15
Muutama lisää...

poppamies
22.04.2008, 16:36
Niin ne homma tvaan edistyy sielkii 8) :salut:

mhj
22.04.2008, 17:03
Aikamoiset mutkat tarvii tehda ton ohjausakselin, vai kuvakulmako vaan liioittelee :o

Harri -76
22.04.2008, 21:57
Aikamoiset mutkat tarvii tehda ton ohjausakselin, vai kuvakulmako vaan liioittelee :o

Ei liioittelle, mutta pirun hyvälle se vain tuntuu. Pakko suositella tuota poppiksen settiä! Se on todellinen bolt-on, mut mun piti noiden omien pakosarjojen takia tehdä ihan pieni modifikaatio.

Kun nyt vain pääsis sit kokeilemaan!

Harri -76
22.04.2008, 21:59
Ei liioittelle, mutta pirun hyvälle se vain tuntuu. Pakko suositella tuota poppiksen settiä! Se on todellinen bolt-on, mut mun piti noiden omien pakosarjojen takia tehdä ihan pieni modifikaatio.

Toi modifikaatio näkyy edellisen sivun kuvissa ja siinä oikeanpuoleisimmassa niistä. Jouduin tekee tuollaisen 6mm holkin ja johan tuli tilaa kaikki tarvittavat 2-3mm pakosajojen luokse!

C372
23.04.2008, 08:28

Asialliselta näyttää :cool: Kertoiletko kokemuksia miltä tuntuu ajossa,kiinnostaa kanssa.

Harri -76
04.05.2008, 20:34
Taas homma etenee... takapään jousitus lopultakin kasassa. Etupää on myös nyt parsittu kasaan ohjauksen muutamia kilkkeitä lukuunottamatta.

Piti ruveta sit tekemään itse vaimentajat sivuputkiin, kun ei tullut haluttua vaimentajaa Jenkkipojalta. EI mitään hajua miten tuo vaimentaa vai vaimentaako ollenkaan, mutta onpahan yritetty... Nuorena kun jaksaa!

Purin vanhat vaimentajat ja otin niiden villat talteen. Tein 73mm putkesta uudet vaimentajat, joihin koitin saadan simuloitua samantapaista reijitystä ja villat laitoin sit samalla tavalla väliin kasatessa.

Macho
04.05.2008, 21:10
Niin tuo paksumpi on sun tekemä? Ottaen huomioon että uusi putki on halkaisijaltaan suurempi, reiät matalempia ja lukumääräkin vähäisempi, epäilisin että vaimennusteho jää alkuperäistä vaaleammaksi. No testaamalla se selviää. :)

Harri -76
04.05.2008, 22:00
Niin tuo paksumpi on sun tekemä? Ottaen huomioon että uusi putki on halkaisijaltaan suurempi, reiät matalempia ja lukumääräkin vähäisempi, epäilisin että vaimennusteho jää alkuperäistä vaaleammaksi. No testaamalla se selviää. :)

Kyllä joo, tuo paksumpi on uusi. Tarkoitus ei ole saada vanhan kaltaista vaimennusta, mutta haluan sen metelin vain siedettävälle tasolle, joka tarkoittaa tunnin kruisailua ilman kuulosuojausta!

Harri -76
11.05.2008, 23:30
Taas projekti eteni... muutama kuva mm sisustasta joka rupee olee kasassa ja auton korkeus on nyt aika kohdallaan. Vanteet kun vain tulis.

ZL1
12.05.2008, 10:05
:cool: :cool: :viking:

groovyjay
12.05.2008, 18:33
Taas projekti eteni... muutama kuva mm sisustasta joka rupee olee kasassa ja auton korkeus on nyt aika kohdallaan. Vanteet kun vain tulis.

Hyvä idea toi "hanskalokero"! :cool:

Harri -76
12.05.2008, 21:37

Juu siel on mun sähköpääkeskus, jota nyt normaali ihminen voi käyttää. Ja saahan sinne paperit ja muut pienet tavarat!

Harri -76
15.05.2008, 14:38

Vielä kun keksisi fiksun tavan saada se pysymään kiinni tai jopa lukita? Mielessä kävi jo muummoassa magneetti, kääntöslpa, painosalpa ja ihan normi nahkavyö, mutta en osaa päättää mitä tehdä. Jos raadilla ajatuksia niin kertokaa. Villit ajatukset ovat aina hyviä! Kuten tuo nahkavyö, mutta en saa sitä varmaan fiksusti toimimaan:scratch:

Albert77
15.05.2008, 22:07
Se vyönsolki olis todella siisti tapa sulkea se luukku. Oon itseasiassa funtsinut, että sellaisessa normaali karttalokerikossa olisi hyvä olla läppä ja siinä solki pitämässä kiinni. Olisi aika persoonallinen ainakin.

Corvette63
15.05.2008, 22:35
Magneetti olis kuul mun mielestä.. Sopivan kliini modernimpaan C3:een.

MikkoM
15.05.2008, 22:47
Mutta nahkavyöllä sais upeeta nostalgia fiilistä:cool:

Harri -76
16.05.2008, 15:03
Mutta nahkavyöllä sais upeeta nostalgia fiilistä:cool:

Toi ajatus saa nyt aikalailla kannatusta... pitäiskö sittenkij se jotenkin toteuttaa?!

Harri -76
03.06.2008, 08:53
Nyt ensmaili päästelty ja fiilis oli aika upea. Uusi ohjaus tuntui todellapaljon paremmalta verrattuna vanhaan ja kunhan vielä saa kulmat säädettyä kohdalleen niin avot. Sillä nyt ne on hyvin pitkälti silmämääräisesti laitettu, jotta sain vainauton siirrettyä rakentelutallilta pois kaupunkiin. Auto toimi kuin junan vessa heti ensistartista lähtien ja ei tarvinnut kuin naftalia taas kerran lisää tankkiin!

MrT
03.06.2008, 20:18
Iloinen ihan sunkin puolesta, vielä kun kerkeis omaankin rassiin steroidiklooni setin asentaa :bounce:

Harri -76
16.06.2008, 08:55
Ensimmäinen todellinen reissu heitetty ja kaikki pelaa mahtavasti. Ohjaus on todella paljon vanhaa parempi ja alustasta tuli aika namin oloinen... kunhan nyt saisi pyöränkulmat suunnattua kohdalleen.

Kaimalle muutama kuva liitteenä vöitsä. En oikein löytänyt hyviä kuvia...

Macho
16.06.2008, 09:35
Hitto, äkkivilkaisulla luulin että eka kuva on jonkun veneestä. No lasikuitua nämäkin. ;)

TJ92
16.06.2008, 10:32
Hienoo jälkeä olet tehnyt,kyllä nyt kelpaa ajella:D :D

Harri -76
16.06.2008, 10:45
Hitto, äkkivilkaisulla luulin että eka kuva on jonkun veneestä. No lasikuitua nämäkin. ;)

Lasikuituapa hyvinkin. Tuo oli ainut hyvin valoa antava valaisin jonka löysin riittävän matalana. Tuo kuva on jo 2 tai 2,5 vuotta vanha, että on ehtinyt muuttumaan tuo näkymä sellaiseksi, ettei tuota valoa itsessään näe.

jtammel
16.06.2008, 11:27
Tosi upean näköinen C3:n !

groovyjay
16.06.2008, 17:40
Hienoa, että uus ohjaus toimii! :cool:

MrT
16.06.2008, 20:23
Hienoa, että uus ohjaus toimii! :cool:
Niin just, viel ku kerkeis omaanki kilpuriin sen asentaa :shaking:

Harri -76
08.08.2008, 16:11
En saanut kumeja huomista varten, joten joutuu lähteen matkaan vanhat pallot alla. Vasta 12 päivälle saan kumit. Jää vanteet kotia tällä kertaa.

poppamies
08.08.2008, 16:13
En saanut kumeja huomista varten, joten joutuu lähteen matkaan vanhat pallot alla. Vasta 12 päivälle saan kumit. Jää vanteet kotia tällä kertaa.
ja kansa huokaa, harmi ettei kumit kerinny :(
olis ollu kiva nähä vekotin uudistetun 8) ilmeen kera

Finnshark
12.08.2008, 23:18

Nyt on 12. päivä, joko sait kumit? Kuvia uudesta lookista odotellaan vesi kielellä! :p

Harri -76
30.09.2008, 09:30
Ei kuku eikä ole uudet kumit alla. Kesän viimeiset lähdöt ja mitä voisi käudä... Murphy iski jälleen. Taas, kuoli nostaja. Tai itseasiassa samainen nostaja oireili jo alkukesästä, mutta nyt se tuli takasin. Nyt ei voi muuta kuin avata yläkerran koneesta.

Tuohon liittyen, voisiko joku tietävä laittaa linkkiä sivusta tai ohjeista, joilla vaivattomastai saa tuon jakajan pois ja vielä takaisin? vai onko se vain merkintä imukanteen sen sijainnista ja sisältä merkkaan pyöriän paikan ja täts it! Vai miten?

WBBC
30.09.2008, 09:52
Pyöritä ensin konetta dampperin pultista siten että dampperin 0 merkki on kohdallaan,
Ja sitten merkkaat jakajan sijainnin imusarjaan ja katsot mihin pyörijä osoittaa.

Toki kannattaa merkkammisen ohellakin tarkistaa ennakko lampulla sitten kun saat pillit kasaan taas, mutta noin se pysyy ainakin lähellä.

Harri -76
30.09.2008, 10:32
Pyöritä ensin konetta dampperin pultista siten että dampperin 0 merkki on kohdallaan,
Ja sitten merkkaat jakajan sijainnin imusarjaan ja katsot mihin pyörijä osoittaa.

Toki kannattaa merkkammisen ohellakin tarkistaa ennakko lampulla sitten kun saat pillit kasaan taas, mutta noin se pysyy ainakin lähellä.

Kyllä, noin sen tulisi maalaisjärjellä toimia. Kiitokset tästä varmistuksesta.

Yorcci
30.09.2008, 14:25
Ja sitten merkkaat jakajan sijainnin imusarjaan ja katsot mihin pyörijä osoittaa

Minä merkkasin lisäksi vielä pyörijän asennon siinä vaiheessa, kun jakaja nostetaan ylös (pyörijä pyörähtää vähän). Helpottaa takaisinasennuksessa, kun pyörijä on valmiiksi aikalailla 'tontilla'.

Harri -76
30.09.2008, 18:03
Minä merkkasin lisäksi vielä pyörijän asennon siinä vaiheessa, kun jakaja nostetaan ylös (pyörijä pyörähtää vähän). Helpottaa takaisinasennuksessa, kun pyörijä on valmiiksi aikalailla 'tontilla'.

Pidetään silmä kovana...

Harri -76
30.09.2008, 18:04
Tuli tuossa mieleen, että pitäiskö samalla ruveta kaivamaan taas tehoa koneesta ulos... porttausta tai jotain tekis mieli tehdä!

Yorcci
30.09.2008, 22:49
Tuli tuossa mieleen, että pitäiskö samalla ruveta kaivamaan taas tehoa koneesta ulos... porttausta tai jotain tekis mieli tehdä!

En ymmärrä kysymystä. :confused:

Harri -76
01.10.2008, 09:41
En ymmärrä kysymystä. :confused:

Eli typeriä ei parane kysellä?

Sörsselssön
01.10.2008, 10:03
Ehdottomasti! ;)

Yorcci
01.10.2008, 11:50
Eli typeriä ei parane kysellä?

:thumrigh: :thumleft:

Harri -76
02.10.2008, 21:32
Kai tuota pitää ruveta hieman pohtimaan mitä vois keksiä... kun ei ihan ensimmäisenä tekis mieli käyttää poppamiehen taikoja, kaikki kun on kuitenkin koneessa uutta, mutta koneistamalla ja sellaisella voisi jotain järkevää saada aikaiseksi.

Perketi... tarkoittaneeko tää nyt sitä, et pitää vielä kannet ottaa pois!

Yorcci
02.10.2008, 23:12
Perketi... tarkoittaneeko tää nyt sitä, et pitää vielä kannet ottaa pois!

En ymmärrä kysymystä...taaskaan :confused:

;)

poppamies
03.10.2008, 15:42
En ymmärrä kysymystä...taaskaan :confused:
Aika cryptisä juttuja Harrilla :confused:

Harri -76
07.10.2008, 09:48
Aika cryptisä juttuja Harrilla :confused:

Hyviä ideoita otetaan vastaan. Onko kenelläkään cnc-keskusta kansien porttaukseen niin, että olisi niitä tehnytkin. Minunhan se pitäis tietään kun niiden kanssa päivät pitkät työskentelen, mutta yhteenkään tekijään en ole suomessa törmännyt.

Pappatunturi
07.10.2008, 10:30
Hyviä ideoita otetaan vastaan. Onko kenelläkään cnc-keskusta kansien porttaukseen niin, että olisi niitä tehnytkin. Minunhan se pitäis tietään kun niiden kanssa päivät pitkät työskentelen, mutta yhteenkään tekijään en ole suomessa törmännyt.

Eihän se pelkkä keskus niiden porttaamiseen vielä riitä.Ja vaikka jonkun löydätkin joka olis johonkin kansiin tehnyt tuskin käy samat radat just sun kansiin. Nykyhinnoilla pistä ne vanhat kiertoon ja osta uudet AFRn cnc portatut. Uskaltaisin väittää ettei itse saa samaa aikaikseksi ainakaan halvemmalla.

poppamies
07.10.2008, 12:22
Nykyhinnoilla pistä ne vanhat kiertoon ja osta uudet AFRn cnc portatut. Uskaltaisin väittää ettei itse saa samaa aikaikseksi ainakaan halvemmalla.
pappis sentään bamlaa ihan suomea, sharkkilaisethan ei tyydy vähempään kuin cnc AFR:iin 8)

Harri -76
04.11.2008, 15:27
Kertokaas paremmin tietävät, että miten keinuvipujen vipusuhteen muutos ylöspäin vaikuttaa tuohon tönärin pituuteen. ELI onko tarvis niitä muuttaa, jotta säilyy oikea kosketus venttiilin päähän. Niin ja miten tämä kaikki vaikuttaa, jos mennään 1,52> 1,6 tai 1,7. Mitenkäs on venttiilin ja männän välyksen kanssa... tarviko huomioida. Muita huomioitavia asioita?

ZL1
04.11.2008, 16:03
Mitenkäs on venttiilin ja männän välyksen kanssa... tarviko huomioida. Muita huomioitavia asioita?tarvii.
http://www.compcams.com/Technical/FAQ/ValvetrainGeometry.asp

http://www.compcams.com/Technical/FAQ/FAQRockerArms.asp

ja tuolta lopusta What is a Quick Way to Check Valve to Piston Clearance on an Assembled Engine?

http://www.cranecams.com/?show=camQuestions

Harri -76
04.11.2008, 16:51
tarvii.

ja tuolta lopusta What is a Quick Way to Check Valve to Piston Clearance on an Assembled Engine?

Kiitoksia iltalukemisesta. Täältä löytyy aina asiantuntemusta!

Harri -76
04.11.2008, 22:51
tarvii.

Onkohan kellään tuota vempainta omistuksessa ja jos ei niin missäköhän hinnois pyörii. Eräs asia tulee viel tarkistaa, sillä konetta kasatessa tuli tuo mitta otettua ylös, niin siitä saa jotain osviittaa missä mennään, mutta mututuntuma ei ole näissä se paras tuntuma!

ZL1
05.11.2008, 10:25
Onkohan kellään tuota vempainta omistuksessa ja jos ei niin missäköhän hinnois pyörii. Eräs asia tulee viel tarkistaa, sillä konetta kasatessa tuli tuo mitta otettua ylös, niin siitä saa jotain osviittaa missä mennään, mutta mututuntuma ei ole näissä se paras tuntuma!
heittokellot (magneettijalalla) on halpoja veikaisin että uuden saa poppamieheltä muutamalla kympillä...

Harri -76
05.11.2008, 11:04
heittokellot (magneettijalalla) on halpoja veikaisin että uuden saa poppamieheltä muutamalla kympillä...

Tuosta laitteesta olis tosin muutenkin hyötyä...

ZL1
05.11.2008, 11:14
Tuosta laitteesta olis tosin muutenkin hyötyä...peräremontissa esim. välttämätön

T72
05.11.2008, 20:37
Tuosta laitteesta olis tosin muutenkin hyötyä...

Jarrulevyjen shimmailu oli eka homma minkä itse tein heittokellolla.

Harri -76
06.11.2008, 15:52
Tarviiko asennusrasvoja/ öljyjä lyödä hydrauliseen lifteriin kun sen asentaa...

Wormie
06.11.2008, 16:09
Tarviiko asennusrasvoja/ öljyjä lyödä hydrauliseen lifteriin kun sen asentaa...
Öljyä olis hyvä sinne saada..... Tai ainakin mulle on parit setit laitettu öljyttynä.

Macho
06.11.2008, 17:41
Rasvaa ei missään tapauksessa saa laittaa lifterin sisälle, öljyä joo. Näin käy helposti

http://penthouse.homelinux.net/fs08/nostajatkastuu1.jpg

http://penthouse.homelinux.net/fs08/nostajatkastuu2.jpg

Harri -76
06.11.2008, 17:57
Kiitän!

stingray
08.11.2008, 22:07
Nyt on 12. päivä, joko sait kumit? Kuvia uudesta lookista odotellaan vesi kielellä! :p

mites on tän laita onko tapahtunut edistystä ?

Harri -76
09.11.2008, 15:25
mites on tän laita onko tapahtunut edistystä ?

Ei ole kuvamateriaalia uusilla vanteilla, kun auto en edelleen vanhalla rengastuksella. Laitan uudet alle kun saan auton pois talvisäilöstä.

Taas tuli viikonloppuna rassattua katiskaa... ja nyt menee hermot noihin nostajiin. Yhden parin vaihoin ja sain koneen kasaan niin alko toisella puolella konetta oireilla samalla tavalla. Sikäli on erikoista, että kun pitää kierroksia hetken ylhäällä 10-15 s. tuolla 3000-4000 niin se naputus häviää. Hetken käy tyhjää ja se palaa hiljalleen voimistuen. Jostakin syystä ei lifteri pidä apinetta??? Vituttaa repiä moisen takia konetta taas auki!

Kaiken hyvän lisäksi jakajan hammaspyörä oli koneistettu ihan päin prikkalaa. Se oli aikalailla kulunut 2000 km:n aikana. Onneksi oli vanha jakaja josta sain uuden. Se hammastyörä oli jäänyt valultaan jaaksi ja koneistus on nähtävästi mennyt, jotenkin vinoon. Ei kyllä mitään High-techiä ollut se kama.

Harri -76
09.11.2008, 15:26
Onneksi korjattujen liftereiden kohdalta ongelmat väistyivät!

groovyjay
09.11.2008, 19:58
Onneksi korjattujen liftereiden kohdalta ongelmat väistyivät!

Hyvä uutinen! Nyt vielä kun muutkin näkee ne sun upeat vanteet niin sit o kaik hyvi! :cool: Ne on kyllä niin kirsikat sun autoos, että oksat pois ja pala latvaa.

Harri -76
17.01.2009, 11:53
Hyvä uutinen! Nyt vielä kun muutkin näkee ne sun upeat vanteet niin sit o kaik hyvi! :cool: Ne on kyllä niin kirsikat sun autoos, että oksat pois ja pala latvaa.

Kumit ovat olleet kiven alla. Tilattu on ja pariin otteeseen, mutta nyt vaihtu toimittaja. Hintakin tipahti samojen kumien osalta ihan olemattomiin. Enää ei korpea, jos vaikka rengas lyö tyhjää. Lupasivat kumit maahan 2 vko:n sisällä. Eli sitä odotellessa. Kuvia tulee, kunhan homma etenee.

Kone on taasen yläkerran osalta avattu ja yksi lifteri lisää vaihdettu. Toisella kerralla koneen avaus kävi todella vikkelään. Siinä ei mennyt kuin se karkee 2-3 tuntia ja homma oli valmis kokeiltavaksi. Ensimmäisellä kerralla, kun joutui hieman ihmettelee, ettei tule tehtyä hölmöyksiä. (Oman projektin osalta koneen kasauksen jätin osaavempiin käsiin, joten siihen puoleen ollaan vasta alkamassa konkreettisella tasolla tutustumaan)

Talven aikana tulisi vielä viimeistellä sisusta niin, ettei siellä roiku mitkään sisustaosat ja varmistaa niiden istuvuus. Se vienee muutaman hikisen viikonlopun. Tämä siksi, kun kaikki mentiin päällystää nahalla ja paksuuttahan siitä syntyy. Kaikissa paikoissa sitä ei ihan oikein osannut arvioida ja nyt täytyy hieman avata päällystyksiä, jotta voi trimmata materiaalia pois. Tuleepahan istuva sisusta, kun jaksaa vain tuhertaa.

Macho
17.01.2009, 11:58
Jos sulla on valmistusvikaiset lifterit niin eikös ne pitäis vaihtaa kaikki kerralla. Mitkä ne muuten on?

Harri -76
17.01.2009, 12:02
Jos sulla on valmistusvikaiset lifterit niin eikös ne pitäis vaihtaa kaikki kerralla. Mitkä ne muuten on?
Compin

Harri -76
07.02.2009, 00:42
Lopultakin renkaat vanteilla, mutta mitä ihmettä. Ässäasentaja oli laittanut kahdet renkaista väärin päin. Edes ja takana, kun on eri kokoiset fillarit, niin ei ollut asentaja jaksanut keskittyä ihan loppuun asti, vaikka muistilappu oli vanteissa kiinni. Tallilla asian huomattuani hirveä kiroaminen. Toivottavasti tulee käytyä lähiaikoina taasen Kuopios, niin saan kumit oikein päin. Muuten näyttävät todella buenoilta.

Kuvia, kunhan auto lepää uusilla tassuilla (1-2 vko).

groovyjay
07.02.2009, 00:55
Lopultakin renkaat vanteilla, mutta mitä ihmettä. Ässäasentaja oli laittanut kahdet renkaista väärin päin. Edes ja takana, kun on eri kokoiset fillarit, niin ei ollut asentaja jaksanut keskittyä ihan loppuun asti, vaikka muistilappu oli vanteissa kiinni. Tallilla asian huomattuani hirveä kiroaminen. Toivottavasti tulee käytyä lähiaikoina taasen Kuopios, niin saan kumit oikein päin. Muuten näyttävät todella buenoilta.

Ku ei me maltettais odotta niin kauaa... :cool:

Yorcci
07.02.2009, 01:42

Perhana, kun olisit soittanut eilen perjantaina päivällä. Olen justiisa Kuopiossa (tulin illansuussa) ja tulen nyt lauantaina takaisin... :(

poppamies
07.02.2009, 11:43
Jos sulla on valmistusvikaiset lifterit niin eikös ne pitäis vaihtaa kaikki kerralla. Mitkä ne muuten on?Compin

Sealed Power

poppamies
07.02.2009, 11:43
Lopultakin renkaat vanteilla, mutta mitä ihmettä. Ässäasentaja oli laittanut kahdet renkaista väärin päin....
Kunnon mäntti asentaja!!!

Harri -76
07.02.2009, 12:04
Sealed Power

Niin uudet ovat, mutta nämä periksi antaneet olivvat Compin.

en-invest
07.02.2009, 12:48
Kunnon mäntti masentaja!!!

Hiukan korjailin Poppamiehen mietettä;)

Pappatunturi
07.02.2009, 13:38

..

Miksi miksi miksi tätä samaa saa nykyään jokaikisessa asiassa ranskaleivästä betonisokkeliin. Kaiken mahdollisen perään pitäisi itse valvoa:mad:

Harri -76
14.02.2009, 17:38
Nyt tassut on alla ja ajatukset euroopan reissusta polttelevat. Pitänee nyt harkita, että hyppäiskö remmiin mukaan, kun auto rupeaa olemaan tikissään. Enää muutama merkki kiinni ja sisustan pientä hienosäätöä!

Niin ja niitä kuvia...

Harri -76
14.02.2009, 18:03
Hieman verhoa raottaen...

Harri -76
14.02.2009, 18:08
Niin, ja nyt niitä hieman enemmän kertovia kuvia...

WBBC
14.02.2009, 18:09
Tuosta kuvasta käy hienosti ilmi se tosiasia, kuinka paljon paremmalta näyttää alkuperäinen rengaskoko 15" rallyvanteella.....

Ei vaan, hieno auto tulee silti...

Sörsselssön
14.02.2009, 18:11
Ei huono! ;) :thumrigh:

Mitkä koot edessä ja takana, jos sopii kysyä? Ja muuten mikä tuo punaisen värisävy on? Ja ennenkuin ne tra...eiku stance-poliisit tekee rynnäkön niin onko tuo jousitus suhtkoht std korkeudella?

WBBC
14.02.2009, 18:11
Todella hieno auto!

Stingray merkki puuttuu lokarista. Älä ihmeessä jätä niitä pois!

Harri -76
14.02.2009, 18:17
Ei huono! ;) :thumrigh:

Mitkä koot edessä ja takana, jos sopii kysyä? Ja muuten mikä tuo punaisen värisävy on? Ja ennenkuin ne tra...eiku stance-poliisit tekee rynnäkön niin onko tuo jousitus suhtkoht std korkeudella?

245-35-19 ja 255-35-20. Väri on C5 värikartasta Magnetic Red. Jouset eivät ole vielä antaneet auton ihan tulla vielä normi korkeuteen, mutta ei se tuosta paljoa enään tipu. Madallusta on tehty jo kohtuudella, mutta katsotaan mihin se tuolla rengastuksella istuu. Edessä ja takana on korkeussäätö, joten se ei ole hankala homma saada kohdalleen. (Eli ei ole std korkeudella)

Harri -76
14.02.2009, 18:18
Todella hieno auto!

Stingray merkki puuttuu lokarista. Älä ihmeessä jätä niitä pois!

Merkit pitäis todellakin laitella kiinni, mutta ne on kuten listat taloissa!!!

WBBC
14.02.2009, 18:25
Hei! Etuspoilerikin puuttuu! Kannattaa laittaa paikalleen. Madaltaa etupäätä, vaikka onkin vain 5 cm korkea muovilärpäke.

Ja koska se on musta, niin tuo hieno punainen värisävy korostuu entisestään.

Näyttää ns. häijymmältä edestä katsoen.

Wormie
14.02.2009, 18:25
Komee on peli ja väri on hieno :) Itte oon hommaamassa renkaita mut en uskaltanu lähteä noin matalalle linjalle. Mulle tulee 18-tuumaset ja 45-sarjaa...

Harri -76
14.02.2009, 18:39
Hei! Etuspoilerikin puuttuu! Kannattaa laittaa paikalleen. Madaltaa etupäätä, vaikka onkin vain 5 cm korkea muovilärpäke.

Ajatukset ovat lähinnä oman lasikuitukolan tekemisessä, kun tuon projektin luonne on pitkälti ollut "tee-se-itse"-henkinen!!! Oppimisprojekti koko katiska mulle!!! Tosi tämä vannepuoli oli positiivinen lisä, johon en itse voinut käytännön syistä ryhtyä!

V-P
14.02.2009, 20:28

Ja parantaa moottorin jäähdytystä merkittävästi, mikäli aukot nokkakartion alapuolella ovat samalla tavalla kun noissa krominaamoissa. Sieltä se jäähdytysilma menee syylarin läpi, jos se spoileri on oikein asennettuna. Jos jätät pois, lämpöongelmia tiedossa kesällä.

WBBC
14.02.2009, 20:44
Tuon spoilerin voisi myös tehdä rosterista tai alumiinista? Voisi olla hieno tuossa kärryssä? Mutta ei mitään lumiauraa, vaan samankokoinen suunnillen kun alkuperäinen.

Corvette63
14.02.2009, 20:54
Hienot fillarit! Itse katselin joskus samoja, jos Intro Pentiat ovat..?

Vanteet tekee auton, taas se tuli todistettua!

http://kuvaton.com/k/Bp2.jpg

Ei enää vanhoja (väliaikaisia) rallirinkuloita ikävä? ;)

WBBC
14.02.2009, 21:27
Corvette 63 hoi!

Älä nyt kuitenkaan jätä siitä ehkä työn alla olevasta? mustasta kuusysistä rallivanteita pois.

Ne on varsinkin orkkis-sivuputkien kanssa pakolliset, koska sama raitavalukuvio toistuu sekä sivuputkissa että rallywheelsien keskiökapselissa.

Corvette63
14.02.2009, 21:30
Corvette 63 hoi!

Älä nyt kuitenkaan jätä siitä ehkä työn alla olevasta? mustasta kuusysistä rallivanteita pois.

Ne on varsinkin orkkis-sivuputkien kanssa pakolliset, koska sama raitavalukuvio toistuu sekä sivuputkissa että rallywheelsien keskiökapselissa.

Ei toki! Eiks P02:t käy sivuputkien kanssa? :|

WBBC
14.02.2009, 21:41
Jep. ne suomessa ainutlaatuiset?
En ole koskaan livenä sellaisia nähnyt.

Siis niitä "de luxe" pölykapseleita tarkoitit?

Sorry, alkaa livetä offtopic horinaksi.

TAKAISIN RUOTUUN siis.

JU5-51
14.02.2009, 21:56
Hyvältä näyttää!

Ei nuo alkuperäisetkään pahan näköiset olleet... Hyvä vaan vaihdella kun siltä tuntuu, tai tarvitset lisää kulutuspintaa...

MikkoM
14.02.2009, 22:05
Kyllä näyttää Harrin auto uusilla renkailla kertaluokkaa paremmalta :cool::cool::cool:

poppamies
14.02.2009, 22:28
über viileetä :cheers:

Harri -76
14.02.2009, 22:30
Ja parantaa moottorin jäähdytystä merkittävästi, mikäli aukot nokkakartion alapuolella ovat samalla tavalla kun noissa krominaamoissa. Sieltä se jäähdytysilma menee syylarin läpi, jos se spoileri on oikein asennettuna. Jos jätät pois, lämpöongelmia tiedossa kesällä.

Tuossa katiskassa jäähdytys on kunnossa ilman ohjaimia, mutta voisi sillä tietysti aina tilannetta parantaa.

ToniH
14.02.2009, 23:39
Kyl se on niin, että suurin ulkonäköön vaikuttava juttu on vanteet - ne tekee auton. Ja penkit tekee sisustan. Upea on uusi lookki! :cool:

T72
15.02.2009, 01:32
Ei voi kun yhtyä edellisiin, vanteet tekee auton :cool::cool::cool:!

El RayNo
15.02.2009, 01:50
Yhdyn edelliseen tai ensittenkään....hienot on ja suuret.....:cool:

energy
15.02.2009, 02:23
Magee.. kyl se 19/20" setti näyttää hyvältä. pikkasen ehkä alaspäin stansea muttei liikaa.. :D

groovyjay
15.02.2009, 12:00
I LOVE IT!!!:cool:

Finnshark
15.02.2009, 21:22
Harri, ei ollut huonompi tuo sinun pulkka rallyillakaan, mutta kyllä nuo uudet vanteet istuvat tyyliin hienosti! Todella hienon näköinen laitos nykykuosissa! :cool:

Jep. ne suomessa ainutlaatuiset?
En ole koskaan livenä sellaisia nähnyt.

Siis niitä "de luxe" pölykapseleita tarkoitit?

Sorry, alkaa livetä offtopic horinaksi.

TAKAISIN RUOTUUN siis.

Juu, pientä offtopiccia, mutta veikkaisin että olet nähnyt tuollaisia Suomessakin, ainakin minä olen... ;)

Harri -76
15.02.2009, 21:36
Hienot fillarit! Itse katselin joskus samoja, jos Intro Pentiat ovat..?

Vanteet tekee auton, taas se tuli todistettua!

http://kuvaton.com/k/Bp2.jpg

Ei enää vanhoja (väliaikaisia) rallirinkuloita ikävä? ;)

Ei ole ikävä ei, vaikka rallyt näyttää hyvälle, etenkin tuossa kuvassa. (Niin ja toistaseksi ovat vielä tallessa)

Juu, pentiathan ne.

Noi kumipuolen asiat ovat tosissaanihan makuasioita, mutta odotan vain kun pääsee tien päälle ja saa kokea sen muuttuneen ajotuntuman. Vielä ennen vaihtoa piti kokeilla miten paljon autoa sai pallojen päällä keinutettua ja kun samaa kokeili vaihdon jälkeen niin ero oli kuin yllä ja päivällä... Ennen pienellä kaasun polkasulla valoissa sai auton mukavasti keinumaan, mutta se on nyt mennyttä!!!

groovyjay
15.02.2009, 21:45
Ei ole ikävä ei, vaikka rallyt näyttää hyvälle, etenkin tuossa kuvassa. (Niin ja toistaseksi ovat vielä tallessa)

Juu, pentiathan ne.

Noi kumipuolen asiat ovat tosissaanihan makuasioita, mutta odotan vain kun pääsee tien päälle ja saa kokea sen muuttuneen ajotuntuman. Vielä ennen vaihtoa piti kokeilla miten paljon autoa sai pallojen päällä keinutettua ja kun samaa kokeili vaihdon jälkeen niin ero oli kuin yllä ja päivällä... Ennen pienellä kaasun polkasulla valoissa sai auton mukavasti keinumaan, mutta se on nyt mennyttä!!!

Mä ihan oikeasti tykkään kuin hullu puurosta noista matalasivuisista kumeista, vaikkeivat sitä aivan maksimi pitoa tarjoakaan, niin noita on paljon helpompi viedä ja lukea mitä tapahtuu, ku sellainen kumipallo mikä pomppii ihan oman makunsa mukaan... :bball:

Harri -76
15.02.2009, 22:10
Mä ihan oikeasti tykkään kuin hullu puurosta noista matalasivuisista kumeista, vaikkeivat sitä aivan maksimi pitoa tarjoakaan, niin noita on paljon helpompi viedä ja lukea mitä tapahtuu, ku sellainen kumipallo mikä pomppii ihan oman makunsa mukaan... :bball:

Tuo tuntuma on pitoa tärkeämpää!

Harri -76
15.02.2009, 22:13
http://www.youtube.com/watch?v=3Qd1PntWfn0&feature=channel_page

groovyjay
15.02.2009, 22:16
http://www.youtube.com/watch?v=3Qd1PntWfn0&feature=channel_page

Hyvä Harri! Noista pätkistä saa aina paljon kokonaisvaltaisemman kuvan. :cool:

Sörsselssön
15.02.2009, 22:18
Väri ja rengastus on kyllä kaikin puolin jees. :thumrigh: Mitäs seuraavaksi listalla - isot jarrut täyttämään nuo vanteet? ;)

Pappatunturi
15.02.2009, 22:19
Juu hienot on vanteet ja renkaat sopii täydellisesti. Ei ole yhtään ikävä 15" kumipalleroita.

stingray
15.02.2009, 22:47
tyylikkäät kiekot on !

johny
15.02.2009, 23:18
Ihan käsittämätöntä miten toi maali pinta ja väri oikein HEHKUU:thumrigh:
Ja toi rengas vanne setti on kyllä piste iin päälle:cool:

Harri -76
06.03.2009, 14:51
Poppamies kohta tunkee tulemaan pakettia kohti keväistä keskisuomea (toivottavasti)!!! Ja paketissa pitäis olla koristeita auton kupeeseen. Mutta miten laittaa corvette ja stingray tekstit kiinni? Sikaa? Jotain ihmeliimaa? Mitä?

WBBC
06.03.2009, 15:00
No ei kun niissä on tapit jotka menee kuidun läpi ja kiinnitetään peltimutterilla.

Oletko mennyt laittamaan korin tappireijät umpeen?

Edit: Väärä diagnoosi, oliko nuoremmissa merkit liimalla?

Harri -76
06.03.2009, 15:10
No ei kun niissä on tapit jotka menee kuidun läpi ja kiinnitetään peltimutterilla.

Oletko mennyt laittamaan korin tappireijät umpeen!!!

Omassa ei ollut noilla vaan jollain liimalla, mutta tuo kuulostaa järkevälle.
On reijät tallella!

WBBC
06.03.2009, 15:15
Voi olla että merkkien mukana ei tule niitä muttereita?
mutta niitä varmaan löytyy täältä finnsharkkilaisten aarre-arkuista.

Siis tuon näköisiä

http://www.ecklers.com/product.asp?pf_id=A5575&dept_id=1453

Harri -76
13.03.2009, 13:31
Tätä on etsitty... hommasin tänään työkalupuolelle yhden kauan kaipaamani laitteen Bridgeportin BR J jyrsinkoneen + holkkisarjoja, jyrsintappeja ja koneruuvipuristin!!! Nyt pitäneen jostain vielä hommata pyörityspöytä... Mitäköhän sillä rupeis värkkää:rolleyes:

Harri -76
15.03.2009, 23:47
Siinä se nyt lepää. Seuraavaksi pitää ruveta rakentamaan tälle kylmän hallin puolelle lämmintä osaa ns. koneistus/ hitsaus/ kipinähuonetta.

groovyjay
16.03.2009, 00:01
Siinä se nyt lepää. Seuraavaksi pitää ruveta rakentamaan tälle kylmän hallin puolelle lämmintä osaa ns. koneistus/ hitsaus/ kipinähuonetta.
:cool:

zz-2
16.03.2009, 15:29

Eipä näytä isolta vehkeeltä. Minkäslainen sähköpistoke pitää moiselle olla?
Äkkiseltään näyttäs perus 3vaihe pistokkeelta.
Joku pora pitäs itelleenkin hankkia.

zz-2
16.03.2009, 15:32
Nyt pitäneen jostain vielä hommata pyörityspöytä... Mitäköhän sillä rupeis värkkää:rolleyes:
Kokeile vaikka trikkeri pyörää. Perus settiä. Sit jakolaite ja hammashihna pyöriä muutama. Jonkusen jarrulevyn voisit kans porata reikiä täyteen.
Siinäpä sitä aluksi.

Pappatunturi
16.03.2009, 15:45

Toi on niiiiiin :cool: Eihän tollaisella tarvii tehdä kuin suoraan uraa alumiinilevyyn niin jo tulis hyvä mieli!:sunny:

Harri -76
16.03.2009, 15:58
Eipä näytä isolta vehkeeltä. Minkäslainen sähköpistoke pitää moiselle olla?
Äkkiseltään näyttäs perus 3vaihe pistokkeelta.
Joku pora pitäs itelleenkin hankkia.

Perus kolmivaihe vaan. Kone on itseasiassa kohtuullisen kokoinen... niin tai no mitä nyt tarkoitat isolla. Jos lähdetään hakemaan kohtuukokoista cnc-konetta niin, eipä siinä ole kuin leveämpi pöytä. Näin aluksi tuolla tulen pärjäämään mainiosti. Lähinnä itse halusin vain tuon x-akselin syötön ja se riittää -> pääsee plaanaa vaikka kansia. Kuvassa jo ensimmäiset odottamassa. Taitaa portaus vaan mennä aportaukseksi. Mutta lähdetään opettelemaan.

Alukasta pitää jossain vaiheessa tehdä konehuoneenpuolelle uudisosia; konekuidun saranat, laturin tukirauta jne. ja kohta tehdäänkin jo uusia olkia...:joker:

Sorvi pitänee vielä tuohon kaveriksi jahistaa ja kesällä sitten rakennushommia ja avot... ensitalvena sit ruvetaan opettelee!

Niin siitä koosta vielä, että kyl siinä oli ihan riittävästi temuamista saada tuo 1200 kg tuohon paikoilleen, kun meillä oli MT155 levikepyörät alla, niin siitä loppu tehostimesta teho tuolla beronilattialla!

MikkoM
16.03.2009, 20:25
Mulle kans tollanen ja sorvi :cool:
Hieman olen mäkin päässyt pajahommia harjoittelemaan ja täytyy sanoo että sorvilla ja jyrsinkoneella pääsis jo toisin harrastamaan :sunny::sunny:

Toimiiko moitteettomasti kylmässä? Kaverilla on vanha venäläinen sorvi ja moitti pari viikkoo sitten että vaatis lämpimän tilan, ei tahdo pyöriä kylmällä (öljyt?), mutta oli jotain sähköhäikkääkin kylmässä.

MS
16.03.2009, 20:34
Näyttää olevan kuvassa kannet jo koneistusta odottamassa. Kun saat pelin toimimaan niin eiköhän täälllä porukka järjestä niitä töitä.

Harri -76
16.03.2009, 21:32
Hieman olen mäkin päässyt pajahommia harjoittelemaan ja täytyy sanoo että sorvilla ja jyrsinkoneella pääsis jo toisin harrastamaan :sunny::sunny:

Toimiiko moitteettomasti kylmässä? Kaverilla on vanha venäläinen sorvi ja moitti pari viikkoo sitten että vaatis lämpimän tilan, ei tahdo pyöriä kylmällä (öljyt?), mutta oli jotain sähköhäikkääkin kylmässä.

Sähkäri (appiukko) tulee viikonoppuna laittamaan koneen piuhoihin niin sit nähdään miten se alkaa toimimaan, mutta tarkoitus ei noita ole pitää kylmässä. Nyt vain olosuhteiden pakosta en viitsi tuota viedä lämpimän hallin puolelle, koska siellä se sotkis omalla paikallaan ympäristöä. Tuossa on onneksi sahatavaraa paaaaljon valmiina odottamassa, jotain mukavaa projektia ja tuohon sitä nyt rupean hävittämään. Itseasiassa kun asiaa on suunnitellut, niin tod. näk. tuo kylmä 150 neliöinen halli menee kokonaan lämpimäksi ja siinä on mukava 5,5 m korkeus ja sitten toiseen päätyyn pitää tehdä hieman kylmää katosta lisäksi (katosta kylmänä nyt n. 50 neliöö). Nuo kun saa tehtyä, niin kyllä sit remontit ja harrastetoiminnat taas maistuu.

Harri -76
16.03.2009, 21:34
Näyttää olevan kuvassa kannet jo koneistusta odottamassa. Kun saat pelin toimimaan niin eiköhän täälllä porukka järjestä niitä töitä.

Kunhan nyt ensin itse maksan vain oppirahat, niin sit uskaltaa koskea muidenkin osiin...:D

poppamies
16.03.2009, 22:07
et ole yksin ajatustesi kanssa :rolleyes:

johny
16.03.2009, 22:33
Sä oot kohta jo yli buukattu ennekun kerkeet edes treenaamaan koneen käyttöä:D
Spacerit tänne kiitos jos sais levikkeet duunattua joku kaunis päivä:rolleyes:

Harri -76
17.03.2009, 22:18
Tuli taasen mieleen tuosta jakajakeskustelusta, että mikä vois olla syynä, että hieman on syntynyt kulumaa jakajan hammaspyörään. Hammaspyörän kerran vaihdoin jo jakajaan, kun ajattelin, etä siinä voisi olla vika. Lähinnä nyt, että onko nämä yleisiä ja pitäisikö huolestua jonkin asian suhteen? Tuo jakaja on ihan GM: hei...

Harri -76
17.03.2009, 22:22
Tuli taasen mieleen tuosta jakajakeskustelusta, että mikä vois olla syynä, että hieman on syntynyt kulumaa jakajan hammaspyörään. Hammaspyörän kerran vaihdoin jo jakajaan, kun ajattelin, etä siinä voisi olla vika. Lähinnä nyt, että onko nämä yleisiä ja pitäisikö huolestua jonkin asian suhteen? Tuo jakaja on ihan GM: hei...

Itse itseäni kompaten... taas kerran hätänen kysyy ensin ja selvittää sitten, mutta kun te olette usein kovin tietäviä.

http://www.performancedistributors.com/technical.htm
Tuolta löytyy jotain pientä aluksi.

http://www.circletrack.com/techarticles/ctrp_0606_proper_distributor_installation_practices/gear_oiling_tools.html

ja tuolta lisää... tämä on todella selkeä ja kansantajuinen artikkeli. Nyt voin tietysti ryhtyä tapauttamaan itseäni olalle ja todeta, että se on vain niiiiin tiukka pannu, että sellainen kuluminen kuuluu asiaan. No joopa joo, niinpä niin!

V-P
18.03.2009, 17:15
Itse itseäni kompaten... taas kerran hätänen kysyy ensin ja selvittää sitten, mutta kun te olette usein kovin tietäviä.

http://www.performancedistributors.com/technical.htm
Tuolta löytyy jotain pientä aluksi.

http://www.circletrack.com/techarticles/ctrp_0606_proper_distributor_installation_practices/gear_oiling_tools.html

ja tuolta lisää... tämä on todella selkeä ja kansantajuinen artikkeli. Nyt voin tietysti ryhtyä tapauttamaan itseäni olalle ja todeta, että se on vain niiiiin tiukka pannu, että sellainen kuluminen kuuluu asiaan. No joopa joo, niinpä niin!
Mä kanssa yritin pari kertaa uskoa, että tollanen rauta-rauta ratas kestäisi edes jotain, mutta ei se kestä.
Sitten joku mua viisaampi neuvoi että rautaratas pitää heittää niin pitkälle kun jaksaa siitä jakajan akselilta, ja ostaa sen tilalle pronssinen, niin jopas alkaa kestämään. Totta puhui toveri. Ei mitään merkittävää kulumista sellaisella rauta-pronssi kombolla.
Itse ihmettelen suuresti, että niinkin laadukas valmistaja kun MSD asentaa ensiasennusrattaaksi rautaisen jakajan rattaan, vaikka sillä ei ole pienimpiäkään mahdollisuuksia kestää käyttöä!

P.S. Olikohan tämä nyt tarpeeksi selvästi sanottu?

Harri -76
18.03.2009, 18:11
Mä kanssa yritin pari kertaa uskoa, että tollanen rauta-rauta ratas kestäisi edes jotain, mutta ei se kestä.
Sitten joku mua viisaampi neuvoi että rautaratas pitää heittää niin pitkälle kun jaksaa siitä jakajan akselilta, ja ostaa sen tilalle pronssinen, niin jopas alkaa kestämään. Totta puhui toveri. Ei mitään merkittävää kulumista sellaisella rauta-pronssi kombolla.
Itse ihmettelen suuresti, että niinkin laadukas valmistaja kun MSD asentaa ensiasennusrattaaksi rautaisen jakajan rattaan, vaikka sillä ei ole pienimpiäkään mahdollisuuksia kestää käyttöä!

P.S. Olikohan tämä nyt tarpeeksi selvästi sanottu?

Pitänee vaihtaa varmaan pronssiseen testaukseksi. Niin ja tämä vastaus oli selventävä. Eikös se kuitenkin ole tärkeintä, että tuossa jakajassa on vain pehmeempi kuin kepillä, jolloin kuluu ns. oikeasta paikasta. Eikä tuo ole iso homma vaihtaa, että jos se nyt niin kuluu niin vaihdetaan aina joka toisen öljynvaihdon yhteydessä...

ToniH
18.03.2009, 21:16
Ratas nokan mukaan. Se MSD:n rautaratas on passeli koneeseen jossa tavallinen nokka (kiinteät tai hydrauliset nostajat). Rullanokka saattaa vaatia joko teräsrattaan tai pronssirattaan.

Eli totuus selviää nokanvalmistajalta kysyen. Arvaamalla siis useampi mahis arvata väärin. ;)

Harri -76
18.03.2009, 21:18
Ratas nokan mukaan. Se MSD:n rautaratas on passeli koneeseen jossa tavallinen nokka (kiinteät tai hydrauliset nostajat). Rullanokka saattaa vaatia joko teräsrattaan tai pronssirattaan.

Eli totuus selviää nokanvalmistajalta kysyen. Arvaamalla siis useampi mahis arvata väärin. ;)

Rullahan tuolla pyörii.

V-P
19.03.2009, 16:38

Onhan se kait vähän noinkin, mutta pronssinen jakajan ratas käy ja kestää kaikissa kombinaatioissa. Itse en asenna varmastikkaan ikinä enää rautasia jakajan rattaita mihinkään koneeseen, koska tiedän, ettei ne kestä mitään. ( ainakaan viritetyissä myllyissä )
Kuka haluaa uuden MSD rautarattaan, saa ilmaiseksi multa. Ei mitään käyttöä. Takuuta en anna.:rolleyes:

Harri -76
19.03.2009, 17:08
Onhan se kait vähän noinkin, mutta pronssinen jakajan ratas käy ja kestää kaikissa kombinaatioissa. Itse en asenna varmastikkaan ikinä enää rautasia jakajan rattaita mihinkään koneeseen, koska tiedän, ettei ne kestä mitään. ( ainakaan viritetyissä myllyissä )
Kuka haluaa uuden MSD rautarattaan, saa ilmaiseksi multa. Ei mitään käyttöä. Takuuta en anna.:rolleyes:

Tätä on parempi uskoo, kun vanhemmat ja viisaat sanoo. Pronssinen vaihtunee omaankin.

ToniH
19.03.2009, 19:25
Sitä kantsii sitten vissiin tarkkailla ja uusia suosiolla aina välillä.

Tämä vähän selvensi aihetta: http://www.carcraft.com/techarticles/distributor_gears/index.html

Erilaisia: Summitin valikoima (http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?Ntt=bronze+distributor+gear&N=700+115+4294908216&Ntk=KeywordSearch)

Ps. jokaisessa pronssirattaan speksissä lukee, että "ei jatkuvaan katukäyttöön" ja joissakin "tarkistettava usein ja uusittava tarvittaessa" eli todellakin kulutuskamaa.

mhj
19.03.2009, 19:55
Mulla ainakin Edelin rullanokan asennusohjeissa käskettiin jakajassa käyttämään "OEM-style gear only". Pronssinen oli/on mullakin hankittuna, mutta en arvannut asentaa, kun tuon luin.

T72
19.03.2009, 21:41
Tuli tämän keskustelun innoittamana käytyä tarkistamassa tuon jakajanrattaan kunto omastakin myllystä, eipä ollut mitään kulumaa. Jakaja MSD:n pro billetti alkuperäisellä rattaalla, nokka Compin hydrauli rolleri (vanhaa magnum sarjaa), ajeltu viisi kesää.

Tossa MSD:n jakajassahan voi laittaa ne 2 o-rengas tiivistettä sinne varren ympärille, itse jätin alemman pois sillä ajatuksella että öljyä valuisi siitä jakajan rattaalle kulumista hidastamaan. Ylempi on paikallaan ettei öljyä roiskuisi turhaan nostajalaaksoon.

ToniH
19.03.2009, 21:56
Muistelisin, että o-renkaiden toimimiseksi piti jotenkin modata lohkoa. Oliko niin, että suoraan reikään ne eivät tiivisty vaan reikä pitää viistota?

Onkos sun MSD-jakajan varressa öljyreikä? Sen tehtävänä on myös käsittääkseni tuottaa lisävoitelua rattaalle pidentäen käyttöikää?

Jossain näin ohjeet miten se porataan jakajaan missä semmosta ei ole mutta en nyt löydä tähän hätään.

johny
19.03.2009, 22:07
Mites toi öljy pumppu vaikuttaa rattaan kestoon?
Jos on joku suurteho pumppu tai sit vaan törkeen paksut öljyt niin eiks se käy ton rattaan päälle aika paljon?
Vai oliks tää sellanen "meneppäs nyt nukkumaan" kommentin arvonen kysymys:rolleyes:

T72
19.03.2009, 22:11
Muistelisin, että o-renkaiden toimimiseksi piti jotenkin modata lohkoa. Oliko niin, että suoraan reikään ne eivät tiivisty vaan reikä pitää viistota?

Onkos sun MSD-jakajan varressa öljyreikä? Sen tehtävänä on myös käsittääkseni tuottaa lisävoitelua rattaalle pidentäen käyttöikää?

Jossain näin ohjeet miten se porataan jakajaan missä semmosta ei ole mutta en nyt löydä tähän hätään.

Lohkossa olevaa jakajan reikää piti tosiaan pyöristää reunoistaan, mun mielestä kuitenkin vain sitä varten että tiivisteet menee rispaantumatta paikoilleen (ohje (http://www.msdignition.com/instructions/Products/Distributors/8572.pdf?terms=8572)).

En kyllä muista oliko siinä mitään öljyreikää ja nythän se jakaja on jo takaisin paikoillaan...

Pappatunturi
19.03.2009, 22:24
Ps. jokaisessa pronssirattaan speksissä lukee, että "ei jatkuvaan katukäyttöön" ja joissakin "tarkistettava usein ja uusittava tarvittaessa" eli todellakin kulutuskamaa.

Juu ja tämä on tosi. Siksi vähän tota V-Pn vakaumusta ihmettelen:scratch: Mulla oli billet/roller nokassa valurautainen ratas jottei tarvinnut pronssiseen lähteä.

Mutta eipä se ollutkaan kuin maks 7000 vs V-P nascar 9000rpm:cool:

Jamboree
19.03.2009, 22:42
Seuraavaksi pitää ruveta rakentamaan tälle kylmän hallin puolelle lämmintä osaa ns. koneistus/ hitsaus/ kipinähuonetta.

Just olin koulutuksessa, joka tulitöitä koski. Kurssilla oli palotarkastaja opiskelemassa, joka hieman asetuksia kertoi. Kannattaa paikallisen paloviranomaisen, vakuutusyhtiön ja rakennustarkastajan kanssa asiasta keskustella kun halliin / talliin tekee tulityöpaikkaa. Autotallissahan ei saa tehdä tulitöitä.

Macho
19.03.2009, 23:12
Mutta jos ei ole vakuutuksia, saa tehdä mitä haluaa. :cool:

Jamboree
19.03.2009, 23:21
Mutta jos ei ole vakuutuksia, saa tehdä mitä haluaa. :cool:

Saa sitä tehdä vaikka vakuutuksia olisikin. Ajattelin vaan muistuttaa porukoita, että huomio asian.

Macho
19.03.2009, 23:44
Niinpä. Tässä tietoa vakituisesta tulityöpaikasta:

Vakituinen tulityöpaikka on rakenteellisesti ja muilta järjestelyiltään turvallinen tulitöiden tekemiseen, joten siellä työskenneltäessä ei tarvita tulityölupaa. Tulityöpaikka voi olla palotekninen osasto tai suuremmassa tilassa rajattu alue. Paloteknisen osaston seinät ja välipohja tehdään palamattomista rakennustarvikkeista, kuten teräsbetonista tai tiilestä. Ovien on oltava itsestään sulkeutuvia ja salpautuvia palo-ovia. Läpiviennit on tiivistettävä huolellisesti. Kaikki palavat rakenteet on suojaverhoiltava ja verhoilun saumakohtien, seinän ja lattian sekä seinän ja katon liitoskohtien tiiveydestä on varmistuttava. Jos tulityöpaikka on suuremmasta tilasta rajattu alue, on osastoivat rakenteet korvattava riittävän suurella, vähintään 10 metrin suojaetäisyydellä. Poloturvallisuuden lisäämiseksi voidaan käyttää kiinteitä tai siirrettäviä suojaseinäkkeitä.
Tulityöpaikalla on aina oltava riittävä alkusammutuskalusto. Työssä syntyvä palava jäte on säilytettävä kannellisissa metalliastioissa. Työpaikalla ei saa olla työhön kuulumatonta palavaa tavaraa. Tulityöpaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei myöskään saa säilyttää tai käsitellä palavia nesteitä.

Jamboree
19.03.2009, 23:55
Niinpä. Tässä tietoa vakituisesta tulityöpaikasta:

Vakituinen tulityöpaikka on rakenteellisesti ja muilta järjestelyiltään turvallinen tulitöiden tekemiseen, joten siellä työskenneltäessä ei tarvita tulityölupaa. Tulityöpaikka voi olla palotekninen osasto tai suuremmassa tilassa rajattu alue. Paloteknisen osaston seinät ja välipohja tehdään palamattomista rakennustarvikkeista, kuten teräsbetonista tai tiilestä. Ovien on oltava itsestään sulkeutuvia ja salpautuvia palo-ovia. Läpiviennit on tiivistettävä huolellisesti. Kaikki palavat rakenteet on suojaverhoiltava ja verhoilun saumakohtien, seinän ja lattian sekä seinän ja katon liitoskohtien tiiveydestä on varmistuttava. Jos tulityöpaikka on suuremmasta tilasta rajattu alue, on osastoivat rakenteet korvattava riittävän suurella, vähintään 10 metrin suojaetäisyydellä. Poloturvallisuuden lisäämiseksi voidaan käyttää kiinteitä tai siirrettäviä suojaseinäkkeitä.
Tulityöpaikalla on aina oltava riittävä alkusammutuskalusto. Työssä syntyvä palava jäte on säilytettävä kannellisissa metalliastioissa. Työpaikalla ei saa olla työhön kuulumatonta palavaa tavaraa. Tulityöpaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei myöskään saa säilyttää tai käsitellä palavia nesteitä.

Ja vastaus, ihan vinkkinä vaan;)

Kun sä sinne vakituiselle tulityöpaikkalle viet auton. Autossa on polttoainetta tankissa, sekä palavia nesteitä ja muita helposti syttyviä materiaaleja. Muuttuuko vakituinen tulityöpaikka?

Lue kaksi viimeisintä kirjoittamaasi tai lainaamasi lausetta.

Macho
20.03.2009, 00:41
Ja vastaus, ihan vinkkinä vaan;)

Kun sä sinne vakituiselle tulityöpaikkalle viet auton. Autossa on polttoainetta tankissa, sekä palavia nesteitä ja muita helposti syttyviä materiaaleja. Muuttuuko vakituinen tulityöpaikka?

Lue kaksi viimeisintä kirjoittamaasi tai lainaamasi lausetta.
Ei varmaankaan, olettaen että se auto on hitsattavana siellä. Bensatankista en ole varma.. Suositeltavaa olis varmaan kyllä sitä autoa jälkivartioida?

Tilapäisestä tulityöpaikasta sanotaan seuraavaa:

Tilapäinen tulityöpaikka on työpaikka, joka ei täytä vakituisen tulityöpaikan vaatimuksia ja jossa tulitöitä saa tehdä vain silloin, kun sitä ei voida tehdä vakituisella tulityöpaikalla.
Tulityön tekemiseen tilapäisellä tulityöpaikalla vaaditaan aina kirjallinen tulityölupa, jonka myöntää
valvontasuunnitelmassa nimetty henkilö. Hitsattaessa autoa tilapäisellä tulityöpaikalla on
lähimmät autot siirrettävä riittävän kauaksi. Hitsattavan auton verhoukset on poistettava
hitsauskohdan ympäriltä. Auton renkaat suojataan työn ajaksi.
Hitsauspaikan lähellä ei saa käsitellä palavia nesteitä.
Bensiinisäiliö on täytettävä vedellä hitsauksen ajaksi.
Kaasupullot on siirrettävä työn päätyttyä lähellä ulko-ovea olevaan, näkyvällä kilvellä merkittyyn säilytyspaikkaan.
Tulityöluvassa edellytetty tulityövartiointi on toteutettava koko työn ajan, myös työtaukojen aikana.
Tulityön jälkeen on jälkivartiointi toteutettava tulityöluvan mukaisesti, kuitenkin vähintään yhden tunnin ajan. Jälkivartioinnin aikana tulityöpaikan ympäristöineen on oltava jatkuvan silmälläpidon alaisena.

Harri -76
20.03.2009, 09:10
Just olin koulutuksessa, joka tulitöitä koski. Kurssilla oli palotarkastaja opiskelemassa, joka hieman asetuksia kertoi. Kannattaa paikallisen paloviranomaisen, vakuutusyhtiön ja rakennustarkastajan kanssa asiasta keskustella kun halliin / talliin tekee tulityöpaikkaa. Autotallissahan ei saa tehdä tulitöitä.

Palolaitokselta mestari tarkastaa meidän pelit ja systeemit muutenkin kerran vuoteen (Turvetuotanto), niin se ei ole tuossa ongelmana ollut. Niin ja kortti on taskussa, mutta nyt en ole varma, että mitä sillä kurssilla opin:lol:

V-P
20.03.2009, 10:08
Juu ja tämä on tosi. Siksi vähän tota V-Pn vakaumusta ihmettelen:scratch: Mulla oli billet/roller nokassa valurautainen ratas jottei tarvinnut pronssiseen lähteä.

Mulla ei ole mitään vakaumusta, on vain omakohtainen kahden mustan rattaan loppuunkuluminen alle yhden ajokauden.
Ensimmäinen meni partaveitsen teräväksi alle yhden kesän, ja huomasin sen onneksi ihan sattumalta jonkun huollon yhteydessä.
Toinen oli sitten MSD jakajan alkuperäinen, jota en ymmärtänyt vaihtaa pronnssiseen heti, kun ajattelin, että onhan se sentään MSD, ja kyllä ne siellä tietää. Paskanmarjat sanon minä. Epäilin sitä vähän, ja tarkkailin asiaa, ja kului silmissä. Vaihdoin sitten senkin pronssiseen, eikä mitään erityistä kulumaa ole tullut kahden kesän aikana.

Harri -76
20.03.2009, 10:16

3 kesää ollut ajossa ja mittarissa kaikki huimat 18?? mailia! Ei jakuvaa katuajoa sanan varsinaisessa merkityksessä...

V-P
20.03.2009, 21:29
3 kesää ollut ajossa ja mittarissa kaikki huimat 18?? mailia! Ei jakuvaa katuajoa sanan varsinaisessa merkityksessä...
En tuota kulumista ole sen tarkemmin pähkäillyt, kun sain sen hallintaan tolla pronssisella rattaalla.
Jos nyt kuitenkin jotain pitäisi arvella, niin eiköhän öljypumppu ole se ainoa tosivastus joka virranjakajan akselin pyörimistä vastustaa.
Mulla oli aikaisemmin HI-volyme pumppu, joka vastusti pyörimistä oikein paljon - etenkin suurilla kierroksilla. Arvattavasti paineenrajoitin oli sepposen selällään melkein koko kierroslukualueen, ja pumppu kierrätti kanavistoon mahtumattoman öljyn takaisin öljypohjaan. Ei siis mitään järkeä pitää HI- pumppua korkeasti laulavassa koneessa. Nokka-akselihan siis pyörittää sitä virranjakajan akselia, jonka alapäässä on öljypymppu, ja ylhäällä virranjakaja.
Voimien suuruus nokka-akselin rattaan ja virranjakajan rattaan välillä on siis riippuvainen paljolti öljypumpun koosta, vastuksesta ja tietenkin kierrosluvusta, jolla akselia ( = pumppua ) pyöritetään.
En osaa sanoa miksi tossa mun kombinaatiossa tollanen pronssinen ratas kestää tosi hyvin, ja rauta/teräsratas ei kestä yhtäkään ajokautta.
Muut saa selittää.:D

Harri -76
21.03.2009, 00:11
En tuota kulumista ole sen tarkemmin pähkäillyt, kun sain sen hallintaan tolla pronssisella rattaalla.
Jos nyt kuitenkin jotain pitäisi arvella, niin eiköhän öljypumppu ole se ainoa tosivastus joka virranjakajan akselin pyörimistä vastustaa.
Mulla oli aikaisemmin HI-volyme pumppu, joka vastusti pyörimistä oikein paljon - etenkin suurilla kierroksilla. Arvattavasti paineenrajoitin oli sepposen selällään melkein koko kierroslukualueen, ja pumppu kierrätti kanavistoon mahtumattoman öljyn takaisin öljypohjaan. Ei siis mitään järkeä pitää HI- pumppua korkeasti laulavassa koneessa. Nokka-akselihan siis pyörittää sitä virranjakajan akselia, jonka alapäässä on öljypymppu, ja ylhäällä virranjakaja.
Voimien suuruus nokka-akselin rattaan ja virranjakajan rattaan välillä on siis riippuvainen paljolti öljypumpun koosta, vastuksesta ja tietenkin kierrosluvusta, jolla akselia ( = pumppua ) pyöritetään.
En osaa sanoa miksi tossa mun kombinaatiossa tollanen pronssinen ratas kestää tosi hyvin, ja rauta/teräsratas ei kestä yhtäkään ajokautta.
Muut saa selittää.:D

Itsellä tuo hi-volyme on tuolla kiinni ja 6500 asti kierrätän... Joten on mahdollinen tuhoisa kombinaatio silloin rattaille. No, kokeillaan pronssia ja kerrotaan sitten kokemuksia kesän jälkeen.

ToniH
21.03.2009, 00:26
Nykytietämyksen mukaan hi-volumeja ei juuri suositella normikäyttöön. Tai niiden kanssa olisi hyvä asentaa ylikokoinen öljypohja. Hi-volumepumpun kanssa on ilkeä mahis, että pumppu imee kovilla kiekoilla öljypohjan tyhjäksi nopeammin kuin mitä öljy ehtii palautua alakertaan. Ja siitä ei mitään hyvää seuraa.

Harri -76
21.03.2009, 11:35
Nykytietämyksen mukaan hi-volumeja ei juuri suositella normikäyttöön. Tai niiden kanssa olisi hyvä asentaa ylikokoinen öljypohja. Hi-volumepumpun kanssa on ilkeä mahis, että pumppu imee kovilla kiekoilla öljypohjan tyhjäksi nopeammin kuin mitä öljy ehtii palautua alakertaan. Ja siitä ei mitään hyvää seuraa.

On iso pohja, mutta varmaankin näin.

V-P
21.03.2009, 21:27
Tiedetään tiedetään!:D
Toi ja muutama muukin asia ( nyttemmin modifioitu )yhdessä aiheutti radalla kovissa jarrutuksissa ja sivuttaiskiihtyvyyksissä nimen omaan "ei mitään hyvää" seurauksia.:)
Aiheesta pidempää pohdiskelua on tuolla syyshuoltoa topicissa.

V-P
21.03.2009, 21:31
Itsellä tuo hi-volyme on tuolla kiinni ja 6500 asti kierrätän... Joten on mahdollinen tuhoisa kombinaatio silloin rattaille. No, kokeillaan pronssia ja kerrotaan sitten kokemuksia kesän jälkeen.
En usko että tulet pettymään. Noh, sittenpähän syksymmällä se nähdään.
Sellainenkin moottoriguru kun Antti Kivinummi on melko pahasti kallellaan pronssirattaisiin päin.

ZL1
22.03.2009, 09:17
Näkyykös ne kulumisen oireet myös ennakon heittelehtimisenä, lähinnä tyhjäkäynnillä, jos ajoitus lampulla kurkkii:confused:

V-P
22.03.2009, 11:00
Näkyykös ne kulumisen oireet myös ennakon heittelehtimisenä, lähinnä tyhjäkäynnillä, jos ajoitus lampulla kurkkii:confused:
Periaatteessa öljypumpun vastus on luonteeltaan tasaista, joten rataskosketus pysynee "toisessa laidassa" koko ajan, käytännöstä en tiedä. Parhaiten kulumisen näkee kuitenkin nostamalla jakajan ylös, ja niinkuin vanha viisaus sanoo: Silmällä näkee parhaiten.
Voisin ottaa kuvan yhdestä rautarattaasta, jonka hampaat ovat kuluneet partakoneen terän paksuiseksi, ja jos olisin jatkanut ajamista todennäköisesti sortunut muutaman kilometrin kuluttua. Oli onnea siinä, että satuin nostamaan jakajan ylös. ;)

Harri -76
29.03.2009, 14:40
Umpikärriä etsimässä, jolla näitä rakkineita siirrellä, joten laittakaa ihmeessä vinkkiä mistä lähteä etsimään tukevaa umpikärriä, jossa riittä reilusti kokoa ja jotka on hyviä veto-ominaisuuksiltaan. Samalla myös ajatuksia auton sidonnan helppoudesta jne.

V-P
29.03.2009, 23:16
Umpikärriä etsimässä, jolla näitä rakkineita siirrellä, joten laittakaa ihmeessä vinkkiä mistä lähteä etsimään tukevaa umpikärriä, jossa riittä reilusti kokoa ja jotka on hyviä veto-ominaisuuksiltaan. Samalla myös ajatuksia auton sidonnan helppoudesta jne.
Esa Kivimäki Ikaalinen. Esan korjaamo. On itse tehnyt muutamia, ja on todella käteviä. Mutta jos sen täytyy olla ilmanen, niin älä turhaan vaivaudu.Noi Esan Kärryt on tehty parhaista komponenteista suurella huolellisuudella. Kauko-ohjattava kippimekanismi ja sähkövinssi, sisävalot yms.

groovyjay
30.03.2009, 00:09
Esa Kivimäki Ikaalinen. Esan korjaamo. On itse tehnyt muutamia, ja on todella käteviä. Mutta jos sen täytyy olla ilmanen, niin älä turhaan vaivaudu.Noi Esan Kärryt on tehty parhaista komponenteista suurella huolellisuudella. Kauko-ohjattava kippimekanismi ja sähkövinssi, sisävalot yms.

Itse olen saanut muutamia kertoja kunnian käyttää esaa kärryineen, parasta mahdollista A-ryhmää! :cool:

Harri -76
06.04.2009, 16:40
Kärihomma katsottu ja Respo tai Agados tulee ja kapellit niskaan, niin on monikäyttöisyyttä.

Projekti etenee... tai toisin sanoin... SE on valmis:cheers: Ainakin tällä erää. Eli sisusta on nyt kasassa ja ulkopuolelle on viimeisetkin yksittäisosat saatu kiinni, mukaanlukien uudet merkit.

Kesäisiä maileja odotellessa!!!

Finnshark
06.04.2009, 17:24
Projekti etenee... tai toisin sanoin... SE on valmis:cheers: Ainakin tällä erää. Eli sisusta on nyt kasassa ja ulkopuolelle on viimeisetkin yksittäisosat saatu kiinni, mukaanlukien uudet merkit.

Hyvä, hyvä! Kuulostaa niin hienolta kirjoitettuna että nyt olisivat kuvat paikoillaan! :cool:

groovyjay
07.04.2009, 00:20
Kuvia, kiitos. :mrgreen:

Harri -76
26.04.2009, 23:21
Kuvia, kiitos. :mrgreen:

Miten taas unohtui noi kuvat!? No auto otettu liikenteeseen, mutta saman tien konttorilla laittovat ajokieltoon. Prr... Heillä ei ollut ketään paikalla klo 1600 jälkeen, joka olisi voinut tehdä uusien vanteiden muutoskatsastuksen? Joten joudun käymään uudelleen Varkaudessa tämän takia. Siitä saan sellaisen reilun 200 km cruisailu lenkin, kunhan joskus vain ehtis sen tehdä. Mutta Mikkeliin sain auton konttorilta Varkaudesta ajaa... mahtavaltahan se tuntui, mutta kotipihassa katse maahan ja ihmettelemään, että mites siinä heti on pihassa pari tippaa ÖLJYÄ?!? No ei muuta kuin katse auton alle ja siellähän oli koko repsikan puoli lattian osalta öljyssä. Tarkempaa tarkkailua ja oli piru työntänyt imarin takaanta tiivisteen pihalle??? Eli tää on vasta toinen kerta... plus, että 2 kertaa nostajien takia imaria joutuntu irroittamaan. Ei auttanut harmittelu, auto talliin ja aamulla uusin silmin sen kimppuun.

Päivä meni mukavasti, kun tein niiiin pieteetillä, että se tulisi tiiviiksi. Onneksi olin varautunut työkaluin, jotta pystyin tekemään rempan kaupunkiolosuhteissa. Kannen irroitettuani huomasin, että sieltä se oli nätisti noin 4-5 cm matkalta tiiviste pullahtanut lohkon päälle. Kaikki muuten ok, eikä sitä oljyö onneksi ollut tullut ulos, kuin noin 2 dl. Kiitos rauhallisen ajotyylin!!! Muuten sitä olisikin ollut ihan toiseen malliin. Päätin palata perinteiseen silikonitiivistysmetodiin ja toivon sen nyt toimivan. Raportoidaan kun taas jotain uutta!

Mutta, kyllä on vaan makee uusilla vanteilla!!! Ajotuntuma taas parani. Mikäli vanteet tekee auton ulkonäöllisesti, niin kyllä ne tekee myös ajollisestikkin. Tosin enhän vielä kovinkaan kokeillut autoa sen kummemmin, sillä halusin vain nautiskella ja ne kuulosuojaimet oli unohtunut matkasta, joten en senkään vuoksi viitsinyt vedätellä

Nykyisin noi vastoinkäymiset lähinnä naurattaa... ristin lyön kyllä seinään, kun tuo katiska toimii täysin moitteetta 1000 km!!!:cool:

Harri -76
26.04.2009, 23:25
No yksi kuva oli päivän purkuvaiheesta, mutta tohkeissani unohdin tämän jälkeen kuvaamisen... ensikerralla!

groovyjay
26.04.2009, 23:33
Veemäisiä pikkujuttuja, onneks ei kummemmin käynyt kuitenkaan. Itse kanssa tykkään isoista vanteista ja matalaprofiileista, ajotuntuma on ihan toista maata kuin orkkis ilmapalloilla...:-({|=

Pappatunturi
27.04.2009, 09:35
No ei muuta kuin katse auton alle ja siellähän oli koko repsikan puoli lattian osalta öljyssä. Tarkempaa tarkkailua ja oli piru työntänyt imarin takaanta tiivisteen pihalle??? Eli tää on vasta toinen kerta... plus, että 2 kertaa nostajien takia imaria joutuntu irroittamaan. Ei auttanut harmittelu, auto talliin ja aamulla uusin silmin sen kimppuun.

:

Silikonimetodia käytti tehdaskin kun viimeisiä sarjoja klassikkoblockeja työnsivät autoihin. Mutta silikonikaan ei auta jos ei ole huohotus ja mielellään vielä pcv venttiili kunnossa. Olihan nämä huomioitu??

Harri -76
27.04.2009, 09:37
Silikonimetodia käytti tehdaskin kun viimeisiä sarjoja klassikkoblockeja työnsivät autoihin. Mutta silikonikaan ei auta jos ei ole huohotus ja mielellään vielä pcv venttiili kunnossa. Olihan nämä huomioitu??

Molemmissa kopissa on tuo huohotus, kuten kuvissa saattaa näkyä. Niin ja nistä letkulla kaasarille.

Wormie
27.04.2009, 10:22
Molemmissa kopissa on tuo huohotus, kuten kuvissa saattaa näkyä. Niin ja nistä letkulla kaasarille.
Onkos näissä seevuissa niin tarkkaa kuin moopparin isolohkossa että miten se huohotus on tehty? Mulla lakkas mopessa kaikki öljyvuodot kun huohotus muutettiin asiantuntijan kertoman mukaiseksi. Ennen tätä öljyä tuli vähän ulos vaikka letkua/peeseeveetä/huohotinta oli kopissa.

Harri -76
27.04.2009, 11:14
Onkos näissä seevuissa niin tarkkaa kuin moopparin isolohkossa että miten se huohotus on tehty? Mulla lakkas mopessa kaikki öljyvuodot kun huohotus muutettiin asiantuntijan kertoman mukaiseksi. Ennen tätä öljyä tuli vähän ulos vaikka letkua/peeseeveetä/huohotinta oli kopissa.

Kerro ihmeessä tarkemmin... ja antakaa vaan muutkin tietoa tänne päin... olo on kuin liisalla ihmemaassa kun tietoa on mutta mihin tarrua... maalaisjärjellä tähän asti menty!

Tietysti aina on mahdollista hillitä menopedaalia ja siten vähentää tuota ongelmaa!:thumbdow:

Harri -76
08.05.2009, 21:54
Ristin vedän todellakin seinään kun tuo kosla toimii moitteetta edes 5:n tankillisen verran. Tai toimiihan se nytkin, mutta merkkailee mestoja kuin kiihkeempikin uros. Muutama päivä meni taas mukavasti kruisaillessa (n. 500 km), mutta nyt iski taas niin pahasti päin näköä. Kone puskee taas öljyä jakajan "tissin" kohdalta imukannen ja lohkon välistä!!! Mitä tehdä sen tiivistämiseksi??? Nyt tarvitaan oikeita neuvoja... tulisko mitä massaa käyttää? entäs sen levittäminen? huohotus nostajalaaksoon? loiskelevy nostajalaaksoon? AIDON edelin imarin hankinta? Kuka todellinen konevelho on halukas Jykylässä antamaan auttavaa kättä mahdollisesti? Nyt on monenmoista ajatusta mielessä ja en tiedä mihin nyt oikein uskoa ja mihin sitä kannattaisi ryhtyä?

Niin... sitä öljyä tulee mikä tulee ja ei sinällään estä ajamista, mutta en mielellään tuolla öljynlotrauksella pitkää matkaa lähde tekemään?

Miten suuri merkitys tuolla kiinalaisen imari keksinnöllä voi olla tuohon ongelmaan <- ei mitään parasta mittatarkkuutta!!! Pahoin pelkään, että se voikin olla avain tässä!? Eli mielelläni otan tarjouksia edeleistä vastaan...:confused: #-o

ToniH
09.05.2009, 13:12
Kannattais ehkä tehdä ohivuotomittaus. Jos siellä joku pytty falskaa kunnolla niin voipi olla, ettei mikään tahna pidä eikä breatherit riitä.

Tarkista myös ettei mikään niistä imusarjan pulteista pohjaa ja anna siten feikkimomenttia (mulle kävi näin kerran).

johny
09.05.2009, 13:19
Tarkista myös ettei mikään niistä imusarjan pulteista pohjaa ja anna siten feikkimomenttia (mulle kävi näin kerran).
Mullakin tossa omassa on molemmanpuolen takimmaiset lyhyempiä pultteja.
Niin ja ne tiiviste pinnat kunnolla puhtaaksi jollain rasvan poisto kamalla ennen liimojen ja mömmöjen laittoa.
Omakohtasesti huomasin että ne kumitiivisteen kannattaa jättää suosiolla pois ja käyttää pelkkää tiiviste mömmöä.

Harri -76
09.05.2009, 13:40
Kannattais ehkä tehdä ohivuotomittaus. Jos siellä joku pytty falskaa kunnolla niin voipi olla, ettei mikään tahna pidä eikä breatherit riitä.

Kyseessä uusi alakerta... mikä voisi sellaisessa aiheuttaa moista kulumista?

Mutta tuo pulttihomma pitää tarkistaa...

ToniH
09.05.2009, 13:46
Kyseessä uusi alakerta... mikä voisi sellaisessa aiheuttaa moista kulumista?
No teoriassa joku männänrengasongelma heti uutena tai epäonnistunut sisäänajo.

Mutta, voi se vuotaa yläkauttakin: kannentiiviste, vinossa oleva seetirengas jne.

Paljonko sulla muuten on ö-paine? Sullahan taisi olla se übervolume/überpressure -pumppu? Oletan, ettet ole vielä edes tykittänyt koneella täyskiekoilla? Mitä öljyä käytät?

Finnshark
09.05.2009, 13:55
Omaani tein V-P:n kehoituksesta poralla pieniä kuoppia tiivistepintaan johon tulee tiivistemassa. Jos vaikka noista kuopista saisi sen verran lisäpitoa että pysyy massat paremmin paikoillaan.

Harri -76
09.05.2009, 14:08
No teoriassa joku männänrengasongelma heti uutena tai epäonnistunut sisäänajo.

Mutta, voi se vuotaa yläkauttakin: kannentiiviste, vinossa oleva seetirengas jne.

Paljonko sulla muuten on ö-paine? Sullahan taisi olla se übervolume/überpressure -pumppu? Oletan, ettet ole vielä edes tykittänyt koneella täyskiekoilla? Mitä öljyä käytät?

öljyn paineet kuumilla öljyillä ja n. 5500-6000 rpm:lla pyörii 60-70 psi:tä. On sitä konetta tullut useaan otteeseen kurnutettua ja on nähnyt rajoittimen 6500 rpm:ssä pariin otteeseen (pidon menetys->kierroksia). Valvolinen 20/50. Juu ja highvolume on...

Harri -76
09.05.2009, 14:09
Omaani tein V-P:n kehoituksesta poralla pieniä kuoppia tiivistepintaan johon tulee tiivistemassa. Jos vaikka noista kuopista saisi sen verran lisäpitoa että pysyy massat paremmin paikoillaan.

Tuo voisi olla yksi keino, mutta minua kiinnostaa ongelman yleisyys ja se, että tulisko tässä lähteä etsimää mahdollista syytä jostain vai mennäkkö vain sillä missä ongelma ilmaantuu!?

ToniH
09.05.2009, 14:20
No, joko sinä asennusvaiheessa työnsit imukannella sen "palkon" sieltä välistä pois/huonoksi ja se vuotaa sen takia tai ylipaine työntää sen pois (no, okei valuvirheet, väärät mömmöt, väärän mittaiset pultit jne).

Joten eiku uusiksi ja superhuolellisesti ja sit asennat sinne tämmösen huohotuszydeemin (http://www.popularhotrodding.com/tech/0712phr_breather_system_installation/index.html) (tai paremman) ja avot.

Harri -76
09.05.2009, 14:33
No, joko sinä asennusvaiheessa työnsit imukannella sen "palkon" sieltä välistä pois/huonoksi ja se vuotaa sen takia tai ylipaine työntää sen pois (no, okei valuvirheet, väärät mömmöt, väärän mittaiset pultit jne).

Joten eiku uusiksi ja superhuolellisesti ja sit asennat sinne tämmösen huohotuszydeemin (http://www.popularhotrodding.com/tech/0712phr_breather_system_installation/index.html) (tai paremman) ja avot.

Tuossa näkyy huohotus joka on molemmin puolin. Mutta varmaan tuon uudelleen tiivistämisen teen uusilla aineilla, sillä viimeksi käytin jotain perustiivistettä ja nyt hommasin mowon rtv-tiivistettä. Vinkkasivat, että kannattaisi ekana laittaa pini rantu imariin ja lohkoon -> hetki odotusta, jotta hieman tarttuu ja sit imariin kunnon makkara ja asennus. Onko moisesta teillä kokemusta?

ToniH
09.05.2009, 14:50
Toi mun linkki oli ehkä vähän huono, semmonen aktiivinen systeemi olis paree vrt. tuplahuohottimet.

Mutta, anyway. Tarkista ohivuoto jokatapauksessa. Jos se on kuosissa niin vika lienee tiivistyksessä. Jos taas vuotaa niin siinä ei uudet massat ja näppylöiden poraus auta.

Harri -76
09.05.2009, 15:03
Toi mun linkki oli ehkä vähän huono, semmonen aktiivinen systeemi olis paree vrt. tuplahuohottimet.

Mutta, anyway. Tarkista ohivuoto jokatapauksessa. Jos se on kuosissa niin vika lienee tiivistyksessä. Jos taas vuotaa niin siinä ei uudet massat ja näppylöiden poraus auta.

Toi on hyvä vinkki ja sen aijon tehdä, koska ei suurta vaivaa maksa. Saapahan ainakin mielenrauhan. Jos se ongelma on sillä puolella, niin sit sylettää!

Harri -76
20.05.2009, 10:29
Tyhmäksi tunnen itseni... MUTTA SUURI KIITOS Lahteen Corvette EXPERTILLE (Jukka)!!! Hän väänti mulle rautalangasta huohotusjärjestelmän toiminnan periaatteen... ja perhana, se mitä useat ovat tässä ehtineet toitottaa, niin oli totta, eli se huohotus oli hieman perusperiaatteista poikkeava. Nyt on laitettu PCV:t ja muut tingeltangelit kohdilleen. Lisäksi vaihdoin edelin air-gapin!

Koeajon jälkeen ei vuotoja ilmaantunut ja tyhjäkäynnilläkin (kylmänä) öljynpaineet putosivat 65-70 psi:tä -> 50-55 psi:n. Osaatteko sanoa mistä voi johtua moinen muutos, huohotusta muuttamalla?

Tyhmälle tarvii vääntää rautalangasta!](*,)

ZL1
20.05.2009, 11:24
Tyhmäksi tunnen itseni... MUTTA SUURI KIITOS Lahteen Corvette EXPERTILLE (Jukka)!!! Hän väänti mulle rautalangasta huohotusjärjestelmän toiminnan periaatteen... ja perhana, se mitä useat ovat tässä ehtineet toitottaa, niin oli totta, eli se huohotus oli hieman perusperiaatteista poikkeava. Nyt on laitettu PCV:t ja muut tingeltangelit kohdilleen. Lisäksi vaihdoin edelin air-gapin!

Koeajon jälkeen ei vuotoja ilmaantunut ja tyhjäkäynnilläkin (kylmänä) öljynpaineet putosivat 65-70 psi:tä -> 50-55 psi:n. Osaatteko sanoa mistä voi johtua moinen muutos, huohotusta muuttamalla?

Tyhmälle tarvii vääntää rautalangasta!](*,)
Jotenkin kuitenkin väittäisin että jos sulla on tuolla lailla ennen ollut molemmista venakopista huohotusletku auton alle niin aivan törkeet ohivuodot saisi olla että ei paineet noista kahdesta letkuista kivuttomasti pääsisi pakoon ilman että tiivisteet ja öljyt pullahtelee ulos...

Harri -76
20.05.2009, 11:30
Jotenkin kuitenkin väittäisin että jos sulla on tuolla lailla ennen ollut molemmista venakopista huohotusletku auton alle niin aivan törkeet ohivuodot saisi olla että ei paineet noista kahdesta letkuista kivuttomasti pääsisi pakoon ilman että tiivisteet ja öljyt pullahtelee ulos...

Toi on totta... mutta sitä kun spekuloidaan ongelman tullessa esille! Lisäksi käynnissä ei ole mitään vikaa, joka ei olisi suurella ohivuodolla mahdollista. Nyt toistaiseksi se tuntuu pitävän mehut sisällään vaikka konetta hieman riivasi.

Harri -76
22.05.2009, 16:10
Auttaako pysähtymisjarrutuksen lopussa tulevaan koneen puutumiseen alipaineakun tekeminen jarrubuusterille!?

Macho
22.05.2009, 16:45
Auttaako pysähtymisjarrutuksen lopussa tulevaan koneen puutumiseen alipaineakun tekeminen jarrubuusterille!?

Jarruboosteri on itsessään alipaine akku, varastoi energiaa muutamaan jarrutukseen. Onhan sulla siinä se venttiili vielä ja toimiiko se?

Harri -76
24.05.2009, 01:21
Jarruboosteri on itsessään alipaine akku, varastoi energiaa muutamaan jarrutukseen. Onhan sulla siinä se venttiili vielä ja toimiiko se?

On paikallaan, mutta kunnosta en mene takuuseen!?

Macho
24.05.2009, 01:24
On paikallaan, mutta kunnosta en mene takuuseen!?

Irroita se ja puhaltele siihen?!? Toiseen suuntaan päästää, toiseen ei!

Harri -76
26.05.2009, 09:23
Irroita se ja puhaltele siihen?!? Toiseen suuntaan päästää, toiseen ei!

Kiitokset taas viisaammalle... sieltä vika löytyi. Sehän oli täys slopohoro molempiin suuntiin. Uutta tilalle ja on nyt huomattavasti parempi.

Piti käydä hienon sään kunniaksi Kuusaalla, eli tulevissa meettinki maisemissa cruisailee... on mahtavat maisemat ja hyväkuntoiset mutkatiet! Kyllä tuonne sopii mennä!

Harri -76
18.06.2009, 12:50
Mitä mieltä arvon raati ja tietävät ovat, kun meinasin nyt loman alkamisen kunniaksi tehdä uudet vaimentajat. Ajatus on kopioida spiral turbon vai oliko se nyt Moroson kehittämää ideaa äänenvaimentimesta. Mutta kysymys onkin nyt sen jatkojalostuksesta. Molemmissa versioissa keskellä oleva putki on joko auki kokonaan tai kuten spiral turbolla mahdollisesti tukittu tulpilla, mutta mitä tapahtuu, jos laittaa tulpat päihin ja reijittää pienillä teijillä keskiputken ja työntää sen täyteen villaa. Onko tässä mitään ideaa? Toisena olen fundeerannut sen keskiputken halkaisijaa. Kun ulkohalkaisija on n. 4 tuumaa, niin olisko se sitten 2 - 2,5 tuumaa tuo keskiputki. Tällöin olisi kuitenkin se virtauspinta-ala reilusti enemmän kuin 2,5 tuuman röörissä...

http://www.spiralturbobaffles.com/SpiralTurboBaffles.jpg

poppamies
18.06.2009, 18:32
kokeile ensin auki olevalla versiolla

Harri -76
30.06.2009, 11:57
Vastoin Popan lääkitysohjeita laitoin keskiputken umpeen ja täyteen villaa + reijitin putken 4 mm terällä. Tämä tuntuu oikealta päätökseltä sillä äänet on kohtuulliset nyt. Etenkin kun auto saatiin eilisenä auringon täyteisenä päivänä säätöihin, jolla oli myös merkittävä vaikutus ääniin, moottorin käyttäytymiseen, käyntilämpöihin ja kulutukseen, mutta ennen kaikkea tehoon!!! Edelleen ei voi olla kiittämättä Corvette heavenin maestroa liikaa. :D (Video näytetään henk. koht., kun en ole kysynyt asian omaiselta lupaa videon näyttämiseen.)

groovyjay
30.06.2009, 12:35
Hemmeti toi on makee! :cool:

janiv
30.06.2009, 13:00
Niin on. Hienoa, että moottorin säädöt yms. alkavat olemaan kohdillaan:thumrigh:

Pappatunturi
30.06.2009, 13:42
Edelleen ei voi olla kiittämättä Corvette heavenin maestroa liikaa. :D (Video näytetään henk. koht., kun en ole kysynyt asian omaiselta lupaa videon näyttämiseen.)

Hienoa että säädetty kunnolla kohdilleen. Siitä se onkin ilo jatkaa kadulla :cool:

Harri -76
02.07.2009, 16:55
Laitetaan tännekkin kuvat kairoista... Ei voi kuin suositella muillekkin sivuputki-ihmisille. Nuo kairat ovat tosin hieman kesken. Niistä puuttuu reijitykset, peräpään viimeistely ja villat sisältä sekä viimesitely.

Tarkemmat ohjeet: 40 mm keskiputkee, 2 mm peltiä josta leikkasin donitseja halk. 99 mm ja keskelle 42 mm reikä, jota suorahiomakoneella veistelin ovaaliksi. Taivutus ja hitsausken edetessä kierteen taivuttaminen tarkemmin kohdilleen. Putkessa kierteet ovat toisistaan 7 cm ja kierre itsessään on kärjiltään (putkea vasten) taivutettu 6 cm erilleen. Putken reijitin 4 mm terällä ja 2-3 cm jaotuksella läpeensä.

Työtä olisi kovasti nopeuttanut esim. polttoleikkaus, vesileikkaus... kun itse tein pistosahalla. Toisaalta hitsauksen jälkeen olisi kovasti työtä nopeuttanut sorvi, jossa olisi voinut kierteen vetästä nopeasti oikeaan halkaisijaan n. 98 mm (hookereissa)! Mutta näillä mennään.

Harri -76
03.07.2009, 23:07
http://www.youtube.com/watch?v=VLa4COcP8Rg

Cocco
04.07.2009, 00:38
http://www.youtube.com/watch?v=VLa4COcP8Rg
Tuossa videolla oli jarrua vasten vedetty pyörätehomittaus. Mitä pistettiin papruihin?