|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Aika täyteen lunta näytti tuo C5:Sen moottoritila menevän. Pitänee tutkiskella miten helposti C4:sta lähtee spoilerin keskiosa irti. |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
http://groups.google.fi/group/sfnet....c4a66c7c2572ae
|
||||
|
||||
|
Quote:
Sepä se.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Totta tuokin, mutta lienee samanmoinen tyyli kasata tuota lunta tuonne syylarin eteen. Vakiossa ei ehkä niin helposti siirry lumi tosin tuonne koneen päälle. No, nähtäväksi jää. Raportoin jos raportoitavaa ilmenee...
|
||||
|
||||
|
Jatketaanpa tähän ketjuun pientä päivitystä polttoaineensuuttimista.
Vetessähän ei ole vakiot suuttimet vaan 60 lbs/hr @ 3 bar (630 cc/min @ 3 bar) virtaavat suuttimet, valmistajana Siemens (= Mototron, Deka jne). Tuo edellämainittu arvo lienee maksimivirtaus, jota tarvitaan kun bensasysteemiä mitoitetaan. Lisäksi tuo on olennainen arvo C5:n tietsikassa täyskaasuvetoja varten. Käsittääkseni joissain polttoaineensuihkutussysteemeissä riittää, että tuo suuttimen maksimituotto kerrotaan tietsikalle. C5 ja C6 Vetessä näin ei ole. Jotta Veten tietsikka toimisi oikein, tarvitsee se polttoaineensuuttimista tämän verran parametreja: 476+17+28+1+67+21+21. Eli yhteensä 631 kappaletta. Yhtenä noista juurikin tuo maksimituotto. Miksi sitten tarvitaan noin paljon parametreja? No minäpä yritän selittää, yksinkertaistetulla esimerkillä. Kuvitellaanpa että yhden sylinterin tarvitsema bensamäärä yhdelle työkierrolle olisi vaikkapa kylpyammeellinen vettä. Ja että minä ohjaisin käsin polttoaineensuutinta, eli tässä tapauksessa vesihanaa. Ja tietsikka olisi vaikkapa tyttöystävä joka komentaa tarkalleen ajanhetken koska kylpyvettä on alettava valuttamaan hanasta. Nojoo, "muija" huutaa mulle että laittappas Pekka vesi valumaan hanasta. No, koska olen laiskanpuoleinen, kestää hetken ennenkuin pääsen kylpyhuoneeseen kääntämään hanan auki. Mutta saan kuitenkin hanan auki kohtuullisessa ajassa. Avaan hanan sepposen selälleen. Sit mä en tee mitään vaan vain odotan. Muutaman minuutin päästä huudetaan käsky sulkea hana. Taas menee hetki ennenkuin ehdin sulkea hanan. Ja näin kylpyamme on täynnä vettä (polttoainetta). Tässä yksinkertaistetussa esimerkissä meikäläisen hanan avaamisessa ja sulkemisessa hukkaama aika ei juurikaan vaikuttanut tulokseen. Voidaan siis sanoa, että altaantäytössä hanan maksimituotto on aika lineaarinen, Pekka mukaan laskettuna. Mutta jos tilanne olisikin se, että vettä tarvittaisiin vain teelusikallinen siellä kylpyammeessa ja käsky avata ja sulkea hana tulisi sekunnin sisään, enhän mä ehtisi edes persettäni liikauttaa. Ihan vastaavalla tavalla toimii polttoaineensuutin. Toiminta on hyvin epälineaarista lyhyillä aukioloajoilla, koska suutin on mekaaninen ja sillä on oma hitausmomenttinsa. Juurikin tämä hitausmomentti on mallinnettava Veten tietsikalle. Muuten homma toimii päin persettä. Toki täyskaasuvetoihin tuo ei juurikaan vaikuta, koska täyskaasulla suutin on aiki pitkään eikä epälineaarisuudella ole oikeastaan vaikutusta. Mistä sitten tietää, että parametrit eivät ole oikein? No esimerkiksi siitä, että osakaasulla kaasupoljinta nostettaessa seos menee rikkaalle. Erään alan gurun säätäessä autoani, kysyin miksi tietyssä kohtaa bensakarttaa seos on välillä liian rikas ja välillä liian laiha. Vastaus oli: "joo ei me voida tuolle mitään". En alkanut väittämään vastaan. Tilanne oli todellakin se, että tietyssä tapauksessa kartta olisi ollut liian laiha, joten kartta jätettiin sellaiseksi että bensaa oli joko sopivasti tai liikaa. Olen parin viimeisen vuoden aikana hankkinut säätöjä usealta mantereelta ja useammalta tunnustetulta alan gurulta. Osan säädöistä olen saanut ilmaiseksi, osasta olen joutunut maksamaan. Kaikki heistä ovat varmasti yrittäneet parhaansa. Viime perjantaina sain lopultakin mitä olen jo kauan kaivannut. Nuo yllämainitut, reilut 600 parametriä juuri sille suutinmallille joka on mun autossa. Ja täytyy sanoa, että voi jumankauta mikä ero on moottorin toiminnassa. Veto on silkinpehmeätä. Bensankulutus väheni yli litralla. Kaikki sellaiset pienet ihmeellisyydet jota olen pähkäillyt loistavat poissaolollaan. Bensansuuttimien oikeat arvot ovat se perusta jonka päälle säätöjä aletaan tekemään. Mun tapauksessa täyskaasuseokset olivat ja ovat aika hyvin kohdallaan, koska maksimituottoparametreissa ei ollut suurta virhettä. Mutta esimerkiksi suuttimen minimiaukioloaika oli aiemmin 1300 mikrosekuntia kun oikea arvo on 800 mikrosekuntia. Tuossa on aivan valtava ero. Ja esimerkiksi suuttimen epälineaarisuuden mallinnus oli täysin päin seiniä. Ei ihme että keskikulutus huiteli 11 litrassa kun se nyt on alle 10 litraa, vaikken olekaan vielä päässyt optimoimaan säätöjä. On pakko todeta: muutamaa aika turhaa ja yhtä aika olennaista parametriä lukuunottamatta, kaikki muut parametrit olivat väärin jokaikisen säätäjän jäljiltä. Ei paljoa naurattanut. Vaikka tiesin tällaista odottaa. Pieni neuvo: kun viritätte LSx:äänne ja ja kun vaihdatte siihen suuttimet, niin ottakaa selvää tuleeko tarvittava data mukana GM:n boksille sopivassa muodossa. Jos ei tule, niin etsikää se data jostain. Ilman oikeata dataa ei moottori tule koskaan toimimaan optimaalisesti. Paitsi täyskaasulla, mutta katuautossa se ei ihan riitä. Ja vasta sitten kun teillä on tarvittava data, viette auton säädettäväksi.
|
||||
|
||||
|
Ei kai tässä auta kun rengaskauppaan lähteä. Näemmä se viritetty c5 on ihan käypänen talvi auto, joten vakio vielä parempi.
Katto tarvii varmaan pitää ylhäällä ettei ole ohjaamo täys lunta. Tuli vaan mieleen et kun tonne konehuoneeseen noinkin paljon pääsee lunta niin jossain vaiheessa se sitten muuttuu vedeksi. Mahtaako kaikki liitokset yms. olla niin hyvin suojattuja ettei tule kummallisia kosteuden aihuttamia sähkövikoja. On toi kuitenkin ihan eri asia kun sateella ajaminen.
|
|
|
||||
|
||||
|
Vaikuttaako Pekka noihin suuttimen parametreihin mikä softa ohjaa GM:n omaa boksia?
nimim: #60
Kilpa-ajot pitää nähdä, kuulla ja haistaa |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
No hyvä et alkaa hahmottumaan. Lienee kuitenkin niin perustekijöitä ruiskuautossa tää suutinosasto. Onko muuten LS1 ja LS6 vakiosuuttimissa isoja eroja?
|
||||
|
||||
|
Quote:
Esimerkiksi HP Tunersissa ja EFI Livessä on ihan samat kentät joita voi mulkata. Samat arvotkin sinne laitetaan. Veikkaan että LS1 Editissä sama juttu - kaikilla kolmellahan ohjelmoidaan prikulleen samaa eli GM:n omaa PCM:ää.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Toi on toki helppo tarkistaa. Vakiosäätöjä on tarjolla pilvin pimein ja niistä saa arvot noille vakiosuuttimille. Mulla ei ole ollut noille tarvetta, sattuneesta syystä.
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|
|