FinnShark
Home Forums Gallery Links Events Members Search Today's Posts Mark Forums Read Register
Go Back   FinnShark > Finnish Section > C4 (vuosimallit 1984-1996) > C4 Projekti Kertomukset
User Name
Password

C4 Projekti Kertomukset Vikakoodeja ja Ruiskumoottoreita, vahvaa ja informatiivista C4 projekti kerrontaa.

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13.02.2012, 21:21
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Wessin värkkäilyt: Keskikonsolin kansi

Tämä osahan alkaa olla kaikissa CeeNepoissa ihan tohjona. Se taitaa olla kovassa käytössä kaikilla. Siihenhän on hyvä kyynärpäällä nojata kun vähänkin tukea tarvitaan. Omassa autossa se oli aika "elastinen", eli antoi aika lailla periksi. Sisäkansi oli ainakin parista kohtaa halki ja pintaverhoilukin alkoi vähän irvistellä. Ja sitten vaan tutkimaan miten tuon pystyisi korjata.



Ruuvit auki ja osat irti toisistaan. Heti tuosta näki ettei siitä ainakaan kunnon kalua enää tule. Siispä tehdään kokonaan uusi. Vanhasta vain valaisin, sarana ja lukitus käyttöön.



Rungon uuteen kanteen päätin tehdä vanerista. Siitä tulee riittävän luja, se on helppo työstää, siihen saa verhoilun helposti kiinni jne. Paksuutta aihiolla on n. 20mm ja muut mitat aika tarkkaan 200x400mm. Reunoihin vinoutta mallin mukaan. Takareunan tein pyöreämmäksi kuin alkuperäisessä.



Sitten vaan tavallisella käsijyrsimellä syvennystä alkuperäisen innoittamana. Saranalle vastaava upotus reunaan.



Keskelle kevennysjyrsintöjä ja lukituksen nappulalle ja jouselle paikat. Etureunaan myös muodot. Sitten vielä parin millin reunaupotus kiertämään ulkoreunoja jotta nahkalle on asennustilaa.



Etureunaan liimasin epoksilla lipan. Vaneri ei välttämättä kestäisi noin ohuena. Etureuna osoittautui jatkossa haastavimmaksi kohdaksi koko kannessa.



Tästä on hyvä jatkaa...

Last edited by Wessi : 28.12.2015 at 22:19.
Reply With Quote
  #2  
Old 13.02.2012, 21:40
KooJii's Avatar
KooJii KooJii is offline
Aktivitsi
 
Join Date: Dec 2009
Location: Klaukkala
Posts: 1,111
KooJii on oikealla tiellä
Wessin värkkäilyjä on kyllä ilo seurata!
Reply With Quote
  #3  
Old 14.02.2012, 19:20
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Kun puuosa valmistui, oli aika miettiä verhoilua sen päälle. Kun kerran penkeissä on musta raita keskellä, täytyy tähän tietenkin tehdä jotakin saman suuntaista. Siispä pari suorakaiteen muotoista punaista nahkasuikaletta ja niíden väliin musta suikale ompelukoneella kiinni toisiinsa.



Kaksi nahkaa päällekkäin ommeltuna tarkoittaa n. 3 mm:n korkeuseroa. Siispä se täytyi kasvattaa tuon paksuisella materiaalilla. Toinen vaihtoehto olisi jyrsiä ura kannen keskelle kompensoimaan korkeuseroa.



Valkoisen lisätäytteen päälle liimasin 5 mm:n umpisolumuovin. Lisätäyte tuli vain yläpinnalle ja taakse, ei sivuille. Ennen umpisolun liimaamista lisätäytteen reuna piti hioa muotoon ettei alle jää teräviä reunoja.



Umpisolumuovin liimasin niin, että se peittää ompelusauman. Tässä kuvassa kannen takaosassa näkyy hyvin kerrosrakenne ja miten nahka taittuu solumuovin ympäri.



Takanurkasta liikkeelle venyttäen nahkaa molempiin suuntiin. Muuten jää nurkkaan liikaa materiaalia päällekkäin. Rosteriniittejä runsaasti niin varmasti pysyy.



Kun toinen puoli on valmis niin sitten toisen puolen kimppuun. Onneksi musta keskiraita on niitattu kiinni joten puoliskot voi tehdä puoli kerrallaan eikä ole vaaraa, että nahka vetäisi vinoon tai mihin sattuu.



Saranareuna sai hikikarpaloita otsalle. Reuna on tosi ohut. Se voi mennä halki niittien takia tai niitti voi mennä läpi eikä pidä kunnolla. No, onneksi siellä on solumuovi ettei ainakaan niitit pistele nahkan läpi.



Nurkassa jää väkisin pientä ryppyä kun nahka pitää "hävittää" lyhyellä matkalla. Aito nahka käyttäytyy tässä kohtaa nätimmin kuin keinonahka. Näin viisaammat ovat kertoneet.



Etureuna on hankalin paikka. Nurkkiin tein liikaa pehmikettä ja ne menettivät paljon muotoaan. Paksu solumuovi hankaloitti materiaalin kääntämistä ohuen lipan ympäri. Lippa olisi saanut olla pidempi. Mutta tämä onkin tällainen prototyyppikappale...



Seuraavaksi on vuorossa sisäpinnan rakentelu.

Last edited by Wessi : 28.12.2015 at 22:20.
Reply With Quote
  #4  
Old 15.02.2012, 07:04
KooJii's Avatar
KooJii KooJii is offline
Aktivitsi
 
Join Date: Dec 2009
Location: Klaukkala
Posts: 1,111
KooJii on oikealla tiellä
Aika nätisti sait nahan taittumaan kulmiin.
Reply With Quote
  #5  
Old 17.02.2012, 19:17
Wessi's Avatar
Wessi Wessi is offline
Värkin värkkäilijä
 
Join Date: Jan 2006
Location: Kouvola, Jaalan kaupunginosa
Posts: 1,018
Wessi on oikealla tiellä
Vielä loppurutistus niin tämäkin on valmis.

Sisäpuolen kanteen tein 2 mm:n alumiinista. Alkuperäinen oli tehty yhdestä palasta, mutta minun oli pakko tehdä siitä kaksiosainen koska pintakin oli kahdessa tasossa. Takareunaan pienet kolot keskiraidan reunoja varten ja saranalle tilaa. Simppeli pala.



Pelkät reijät ja niissä ruuvinkannat eivät innostaneet. Alkuperäisissä ruuvien alla on pienet muoviin valetut kohoumarenkaat.



Jotakin samanlaista pitää siis tehdä. Siispä sorvin ääreen ja tekemään prässäystyökalua jolla homma onnistuisi. Laatuvaatimukset eivät olleet nyt korkeat. Muoto tuskin tulisi paljon näkyville. Vähän huonosti kapulakamera tarkentaa lähelle...



Kun työkalun jälkí alkoi tyydyttää piti vielä tehdä pienempi levynpala etureunaan. Vasaralla pakottaen palan takareunaan pieni pyöristys. Reijät ruuveille prässäyksineen ja suorakaidereijät lukituksille niin palat ovat valmiita pintakäsittelyyn. Ai niin. Lampun paikka puuttuu vielä tässä kuvassa.



Mustalla struktuuripinnoitteella pintakäsittely. Vähän oli sanomista joko ruiskuttajassa tai suuttimessa. Pientä räkimistä ja sen takia paikoin hieman isompia pisaroita maalipinnassa. Mutta eihän tuo kansi usein auki edes ole...



Ennen levyjen paikalleen ruuvaamista maalasin kaikkien reikien takaa näkyvät vanerikohdat mustalla. Jos jokin sauma yhtään irvistää, sitä ei niin helposti huomaa kun takaa näkyy samaa tummaa kuin irvistävä levykin on.



Kannen takareuna on huomattavasti pyöreämpi kuin originaalissa, mutta mielestäni tuossa kohtaa ei muoto niin kulmikas tarvitse ollakaan.



Etureunan kulmiin laitoin aivan liikaa pehmustetta joka painui nahkaa kiristettäessä kokoon. Alareunan terävä muoto kärsi eikä kardaanitunnelin sivuverhoilun ja kannen jatkumo ole mieltä tyydyttävä. Proto mikä proto. Jos häiritsee jatkossa niin sitten teen uuden.



Salama rankaisee sisäkannen asennusnaarmuilla. Normaalivalossa niitä ei näy. Ja vaikka näkyisikin, siellähän ne piilossa ovat.



Pikkuhiljaa kokonaisuus täydentyy osa kerrallaan. Taustalla kummitteleekin purettu ovipahvi. Siitä sitten oma tarinansa.

Last edited by Wessi : 28.12.2015 at 22:20.
Reply With Quote
  #6  
Old 17.02.2012, 19:40
Teme_76's Avatar
Teme_76 Teme_76 is offline
Aktivisti
 
Join Date: Feb 2005
Location: Lahti
Posts: 915
Teme_76 on oikealla tiellä
Siitähän tuli nätti. Sopii kivasti penkkien kanssa ja vähän erilainen kun meillä muilla.
__________________
-89 and it's alive!!!!
Reply With Quote
  #7  
Old 17.02.2012, 19:52
ToniH's Avatar
ToniH ToniH is offline
Tööt
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,666
ToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääToniH tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Kyl se on kun osaa
__________________
1970 Coupe LS5 *** 1991 Coupe L98 *** 1995 Mustang GT 5.0
Reply With Quote
  #8  
Old 18.02.2012, 01:09
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,205
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Sisustapornoa!

Ja ihan ite tehtyä, propsit ja respectit
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote
  #9  
Old 18.02.2012, 06:48
Juhatee's Avatar
Juhatee Juhatee is online now
Aina joku C5 kaupan..
 
Join Date: Mar 2008
Location: Keski-Suomi
Posts: 2,793
Juhatee on oikealla tiellä
Hienoa jälkeä! Näköjään kaikki on tehtävissä.
__________________
Vettelöitä ja muita vehkeitä rassauksen kohteina: www.tapanen.net
Reply With Quote
  #10  
Old 18.02.2012, 07:50
hateju's Avatar
hateju hateju is offline
Teräsmies
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tornio
Posts: 3,543
hateju tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
joo tuossa olis soppeli proggis alkaa itekkin opiskeleen noita verhoiluhommia...
hieno on
onkos sulla oviverhoilutkin työn alla?
__________________
1991 Triple Black Six Speed Corvette Coupe (ex)
2008 Triple Black LS3 SC Z51 3LT Corvette Coupe
2015 Triple Black Gmc Sierra Denali 4x4 2500HD 6.6 CC.
2012 Triple Black Chevrolet Silverado 2500HD 6.6 Duramax 4x4 Crew Cab Rocky Mountain. (ex)
1995 Chevrolet Silverado 2500 4x4 6.5L Detroit Diesel
1989 Black Mercedes Benz G-Wagon W460 250GDT. (Ex)
2006 Black Jeep Grand Cherokee Limited 5.7L HEMI (ex)
2006 Black Chevrolet Silverado 6.6 Duramax Crew Cab 4x4 (ex)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests)
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:48.

Sponsored Links




Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.