|
|
||||
|
||||
|
C4 sumuvalot päiväajovaloina
Moro!
Tänään tuli Hämeenkyrössä vastaan keltainen early C4, jolla oli keulassa ainoastaan sumuvalot päällä. Olen koittanut etsiä tietoa, miten vain sumuvalot saa syttymään, mutta en ole löytänyt yksiselitteistä vastausta. Minulla siis tarvii olla luukut auki ja ajovalot päällä, että sumarit saa palamaan, yksikseen sumuvalot ei pala. Jossain luki, että jos ei toimi yksikseen niin valokatkaisijassa vika (käsitin että se vedettävä katkaisija). Ostin uuden sellaisen, ei vaikutusta. Miten toi oikeasti toimii? Auto Corvette C4 1987 base, 4+3 manuaali. |
|
|
||||
|
||||
|
Alkuperäisellä -87 kytkennällä sumuvalojen pitäisi toimia parkkien ja ajovalojen kanssa.
Pelkkiä sumuvaloja ei saa kytkettyä päälle. Kytkentää on toki joku voinut vuosien varrella muutella. Alla -87 mallin sähkökaavio sumuvaloista ![]() Aikanaan -84sessa taas piti muutta kytkentää, kun alkujaan sumuvalot paloivat vaan ajovalojen kanssa.
2006 Convertible projekti ja 1978 L-82 projekti Last edited by VetteMan : 24.03.2025 at 18:13. |
|
|
||||
|
||||
|
Minulla sumarit palaa parkkien kanssa vm. 1995.
|
|
|
||||
|
||||
|
Itselleni tein -84 vetteen sumuvaloista releellä ja luukkulappuihin liitetyllä mikrokytkimellä päivävalot. Kun virta päällä ja luukut kiinni sumuvalot palavat ja luukut auki sumuvalot sammuvat. Virta kytkentään tulee omalla johdolla ja sulakkeella akulta. Katsastukseen otan tuon sulakkeen irti, jolloin sumuvalot toimivat alkuperäisellä tavalla.
|
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Näin myös minulla. Etuparkit loistaa konehuoneessa ja takana parkit palaa niin kuin kuuluukin. Auto on vuodelta 94. Onko eri kytkentöjä vuosimallista riippuen? |
|
|
||||
|
||||
|
Näihin on tehty maahantuonnin yhteydessä kaikenlaisia virityksiä, ja sitten aikaisemmat omistajat tehneet siihen päälle vielä omiaan...
Mä palauttelin oman 85:n keulan valot viime kesänä sellaisiksi kun ne oli tehtaalta lähtiessä. Tässä oli siis etuäärivalot otettu pois käytöstä, ja kytketty ainoastaan vilkuiksi. Alkuperäinen äärivalojen syöttö oli kytketty ajovaloumpioihin lisättyihin parkkivaloihin, jotka siis loimottivat konehuoneeseen luukkujen ollessa kiinni. Etuäärivalojen yhteydessä olevat ns. ojavalot oli poistettu käytöstä poistamalla sieltä polttimot. Veikkaan että noi oli jotain maahantuontikatsastuksen vaatimuksia vuonna -87. Ihan hyvin siellä on joinain vuosina voitu vaatia jotain muutoksia sumuvalojen kytkentöihinkin. Näiden lisäksi edellinen omistaja oli halunnut että keulalla palaa pelkät sumuvalot, joten nips-naps piuhat poikki parkeilta (niiltä oransseilta) ja sumareilta, ja parkkien syöttö sumareille... eli noin se ainakin onnistuu, eikä tarvi edes koskea sumuvalokytkimeen, kun ei se tee mitään. No, nyt nuo kaikki viritykset on poistettu, ja sumuvalotkin saa halutessaan päälle parkkien tai ajovalojen kanssa, kuten 85:ssä alunperinkin. Takaäärivalojen yhteydessä olevat pakkivalot on vielä palauttamatta toimintaan, kun en ole vielä keksinyt mistä ne piuhat on katkottu.
|
||||
|
||||
|
Ai niin sielläkin on pakkivalot. En ole koskaa niitä kokeillut tai laittanut toimintaankaan, mutta olishan ne hienot.
|
||||
|
||||
|
Mulla oli -95 jenkkimalli ja valot kuten tehtaalta. Pakkivalot paloi takana ja sivuilla ja myös edessä sivuilla vilkun vieressä paloi kääntövalot silloin kun vilkku päällä. Ihan pakolliset syksypimeällä. Äärivalot myös molemmissa päissä ja sumuvalot parkkien kanssa. Kerran pomppas katastuksessa kun pakkivalon kytkin oli hajonnut. Ajelin aina valoisaan aikaan parkeilla eli edessä paloi vain keltaiset parkit samassa kuin vilkku. Jetsonit vilkutti valoja joskus vastaan tullessaan
Camaro Z28 IROC-Z 1986, 350 TPI+TH700 ex Corvette 1995, 350 LT4 supercharged+ZF S6-40 ex Camaro Z28 1998, 346 LS1+Tremec T-56 ex Camaro SS 2010, 376 LS3+Tremec TR-6060 Pontiac Trans Am 1973, 440 BBC+Tremec TKO-600 Kawasaki Ninja 2000, ZX12R |
|
|
||||
|
||||
|
Quote:
Noin mäkin olen tavannut ajella, ja on käynyt mielessä jos kääntäis noiden logiikan toisin päin, eli parkit päällä palais ikäänkuin koko ajan vilkku eikä vain se himmeä keltainen parkki. Vaatii tietty ylimääräisen releytyksen että vilkkukin vielä toimis. Mutta olispahan sit seuraavallekin omistajalle jotain virityksiä purettavaksi.
|
||||
|
||||
|
Quote:
Eikös toi onnistu niin, että vaihtaa vaan johdot ristiin? Siellähän on kaksilankapolttimo. Sitten vilkutettaessahan se toimisi ihan niinkuin normaalistikin.
Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams
|
![]() |
| Currently Active Users Viewing This Thread: ( members and guests) | |
| Thread Tools | |
|
|
| Sponsored Links |
|