View Full Version : Syyshuoltoa V-P
Jamboree
23.05.2008, 23:06
No mä tunnen Mr Marteliuksen henk koht eli mitä haluat tietää erityisesti ?
Kyllä Finnsharkilaisille saadaan muokattua yhteistilauksina vaikka oma tuote.
Ei nyt ainakaan omaan autoon mitään pakosarjan muutostyötä suunnitteilla, mutta ihan mielenkiinnosta materiaalia vaan utelen. Työni puolesta kun noiden kanssa joutuu olemaan jonkin verran tekemisessä. Tosin ei autotekniikan parissa.
Pappatunturi
26.05.2008, 14:26
Vaikka kulmia ei ole (camber ja caster) säädetty, kun pelkästään silmämääräisesti sinne päin, tuntui auto helkkarin hyvältä ajaa! Jotenkin herkemmin kääntyvältä tuntui noilla uusilla ylätukivarsilla.
Jep jep , tuttu tunne! Muuttuu aika uskomattoman paljon kun saa pelkästään ylätukivarren oikeaan asentoon:thumleft:
Kaarteissa ero on kuin yö ja päivä...
Ymmärsinkö oikein että ensiapuna voisi vaihtaa ainoastaan yläpallon 'pitkäkaulaiseen' versioon, jolloin vakiokamoilla(kin) saa ylätukivarren parempaan asentoon.
Jep jep , tuttu tunne! Muuttuu aika uskomattoman paljon kun saa pelkästään ylätukivarren oikeaan asentoon:thumleft:
Hitto ku eivät ole tota tehneet jo tehtaalla silloin joskus...
Siinä on syynsä...puskeva auto on turvallisempi kun on enemmän massaa suojana kuin kylkiedellä tolppaan...
siitä syystä tehtiin etupäät niin että camberi väheni mutkassa jolloin pitokin ja siten auto vaan puski...
Purkkapalloviritys oli jäykistää kivireeksi...
Ymmärsinkö oikein että ensiapuna voisi vaihtaa ainoastaan yläpallon 'pitkäkaulaiseen' versioon, jolloin vakiokamoilla(kin) saa ylätukivarren parempaan asentoon.
Ei toi ole mikään ensiapu vaan ihan oikea toimenpide..ja lienee toi B-bodyn spindle aika tuttu swappi?
Ei toi ole mikään ensiapu vaan ihan oikea toimenpide..ja lienee toi B-bodyn spindle aika tuttu swappi?
Ensiapu nimenomaan...
Oikea toimenpide on lähtökohtaisesti kunnollisen geometrian omaavan eturipustuksen ja hammastanko-ohjauksen leipominen kiinni C3 runkoon. ;)
Pitkällä spindlellähän sä JUURIKIN saat geometrian suht tontille ja mistä lähtien hammastanko on ollut tarkkudessa simpukkaa tarkempi.. laitas nyt vaan se raidetankop kohilleen ja jatketaan sitten...
Otsa vaikka Bell techin Drop Spindle B-bodyyn...jos toi Spindle on riittänyt aikoinaan Nascareille riittää se taviksellekkin.
TorgueManagement
26.05.2008, 20:49
ja mistä lähtien hammastanko on ollut tarkkudessa simpukkaa tarkempi..
Ööö, siitä päivästä kun se keksittiin ? :scratch:
ja mistä lähtien hammastanko on ollut tarkkudessa simpukkaa tarkempi..
Corvetessa siinä kohtaa kun GM keksi rakentaa siihen simpukkaohjaukseen sen loistavan ohjaustehostin sydeemin, sillä todella tuntoa tuovalla ventiili ohjauksella...
Itse simpukassahan ei sinäänsä ole mitään vikaa, esim Mersussahan siitä luovuttiin vasta muutamavuosi sitten.
Corvetessa siinä kohtaa kun GM keksi rakentaa siihen simpukkaohjaukseen sen loistavan ohjaustehostin sydeemin, sillä todella tuntoa tuovalla ventiili ohjauksella...
Itse simpukassahan ei sinäänsä ole mitään vikaa, esim Mersussahan siitä luovuttiin vasta muutamavuosi sitten.
Mun kärryssähän on vaan se "itse simpukka", eikä mitään tehostimia. :rolleyes:
Ei toi nyt niin taivaallinen ole ajaa, mutta toistaiseksi ainakin aion pysyä simpukkapuolueen jäsenenä, mutta hyvin löyhästi hyvin löyhästi.
Asiaan liittyen:
Insinööri ajoi sunnuntai-iltana mun C-3:n pois messukeskuksesta, ja oli vielä maanantai-iltapäivälläkin kovin järkyttyneen oloinen siitä, kunka jäykkä ja kiemurtelevainen ohjaus autossa voi olla!:)
No onhan se "vähän" semmonen, kun pyörien asennot edessä on katottu vilkaisemalla auton kylkeä pitkin silleen, että molemmat etupyörät näyttää vähän niinkun eteenpäin.
Ja kumpi näistä on sen tarkkuuden mittari?
Ja kumpi näistä on sen tarkkuuden mittari?
Eiköhän me nyt puhuta kuitenkin Veteistä ja Corveten tehostettu hammastanko sydeemi vs tehostettu simpukka vertailussa taitaa tilanne olla 6-0
Vai oletko törmännyt Corvetessa toimivaan simpukka sydeemiin joka olisi vielä tehostettu???
Harri -76
27.05.2008, 09:46
Eiköhän me nyt puhuta kuitenkin Veteistä ja Corveten tehostettu hammastanko sydeemi vs tehostettu simpukka vertailussa taitaa tilanne olla 6-0
Vai oletko törmännyt Corvetessa toimivaan simpukka sydeemiin joka olisi vielä tehostettu???
Itse en kohdannut omassani ja viikonloppuna sain lopulta öljyt sisään ja kylläpäs muuttu ohjaus radikaalisti!!! Ja vielä parempaan suuntaan... nyt Nipalle soittoja ja hammastankoa joka pojalle.
Nyt sitten sain etupäästään täydellisen hylkyrungon käyttööni, johon asennan hylsylohkon, starttimoottorin ja kannet kiinni. Komeus viedään Marteliukselle perjantaina.
Näin rakennetun jigin avulla Martelius pystynee vääntämään pakosarjojen mutkat silleen, ettei ne ota kiinni mihinkään, eikä polta suoraan mitään konehuoneessa.
Siis Arto tekee 180 asteiset pellisarjat sulle??
Itse asiassa olen....Sandin ja erään toisen svennen Super Saluunoissa.
Eikä unohdeta Schroderuksen vehjettäkään joka nykyään ilmeisesti Johanssonilla.
Mitä sä haluat lisää tietää Corveteista?
Sandin ja erään toisen svennen Super Saluunoissa.
Eikä unohdeta Schroderuksen vehjettäkään joka nykyään ilmeisesti Johanssonilla.
Menee taas NASA / Alfaromeo linjalle ja aika raikkaasti...Kaverit ovat varmaan tarjonneet tuota Race-Simukka settiä varmaan tähänkin, on se vaan niin hyvä, on se...
http://www.corvetteracing.com/cars/c6r/images/c6r_cutaway.jpg
Mitä sä haluat lisää tietää Corveteista?
Jos se Mickey herrasta on kiinni niin varmaan tulis Corvettesaarnauksen mailmanennätys...
Itse en tiedä Corveteista juuri mitään.
Harri -76
27.05.2008, 19:13
:thumleft: Menee taas NASA / Alfaromeo linjalle ja aika raikkaasti...Kaverit ovat varmaan tarjonneet tuota Race-Simukka settiä varmaan tähänkin, on se vaan niin hyvä, on se...
Jos se Mickey herrasta on kiinni niin varmaan tulis Corvettesaarnauksen mailmanennätys...
Pappatunturi
27.05.2008, 20:31
Menee taas NASA / Alfaromeo linjalle ja aika raikkaasti...Kaverit ovat varmaan tarjonneet tuota Race-Simukka settiä varmaan tähänkin, on se vaan niin hyvä, on se...
Kuulin villin huhun tuolta Roger Blunton networksistä että C6Rssä ois käytetty subarun hammastankoa....
Kuulin villin huhun tuolta Roger Blunton networksistä että C6Rssä ois käytetty subarun hammastankoa....
:p :p :p
Villi huhu meni melkein maaliin, mutta kyllä se taitaa WRC Subaruissa olla GM:n tehostettu simpukka ohjaus...Oliskohan ollut just C2 Corvetesta ja vielä Schroderuksen hienosäätämä.
TorgueManagement
27.05.2008, 23:58
Olikos se niita COP autoja ?
Siis Arto tekee 180 asteiset pellisarjat sulle??
Ei tule tällä kertaa. Vähän sinne päin kuitenkin, kun niillä primäärien pituuksillakin pystyy pelaamaan silleen, että parit, joita niistä muodostetaan sykkivät tasavälein paineiskujaan jollain kierrosluvulla. Primääripareista taas yhdistetään sekundäärit, jotka taas.... jne.
Mielenkiinnolla odottelemme näitä uusi röörejä :)
Mielenkiinnolla odottelemme näitä uusi röörejä :)
Lähdin funtsimaan noita pakosarjoja vähän toisesta vinkkelistä tällä kertaa.
Syynä on osittain se, että hypistelin tuossa jonkin aikaa sitten Z-06:n pakosarjaa käsissäni, ja pähkäilin sitä, että miksi se on sellainen, kun se on. Yksinkertainen ja lyhyt tyyppiä 4-1. Ja mun koneessahan on sama sytkäjärjestys kun tossa.
No lähdin siitä, että paine-aalto etenee mun putki ko'olla 480 m/sek.
8000 rpm kierroksilla noita painea-altoja on jokaisessa primäärissä 7.2 cm. välein.
Tulikomennoilla 1-8-7-2-6-5-4-3 menee parittomien puoli 1-*-7-*-*-5-*-3-1-*- jne. Aika epätahtista käyntiä.
Jos noi paine-aallot laitetaan 8000rpm pyörivässä koneessa yhteen putkeen hyvään järjestykseen, niin paine-aaltojen väli on 1,03 cm.
Siispä tohon sytkäjärjestyksen aiheuttamaan paine-aaltojen epätasaiseen jakautumaan pitää saada järjestys siten, että sekä 5:sta että 3:sta "aikaistetaan" lyhentämällä niiden kulkemaa matkaa 1,03 cm., jolloin niiden tuloaika yhtymäkohtaan 8000 rpm. aikaistuu tasan yhden tahdin verran, jolloin "joka toinen" = 1-*-7-*-5-*-3-*-1- jne. toteutuu.
Tollaisessa "lyhyessä" sarjassa primääripituus tolla 8000 rpm. kierroksillahan voi olla mikä tahansa 7,2 cm. kerrannainen ( yksinkertaistaen ) esim: 14,4, 21,6, tai 28,8 cm.
Mulle tulee todennäköisesti toi 21,6 cm. 1. ja 7. sekä tosta 14,4:stä lyhennetty 13,3 cm. 3. ja 5.
Tuolla parillisten puolella taas noita keskimmäisiä pitää pidentää toi reilu sentti, niin "joka toinen" toteutuu.
Miltä se sitten näyttää? Piruvie ihan samanlaiselta, kun Z-06 pakosarja! Tekovaiheessa tällänen sarja vaan on sitten varmaankin hyvin tarkka noista mitoistaan, jos sen meinaa saada toimimaan.
Saas nähdä ja kuulla sitten.
No huh huh , on toi kapteeni aika :scratch: :D :thumleft: !
No huh huh, on toi kapteeni aika :scratch: :D :thumleft: !
huh huh todellakin, ihan tuli hiki jo lukiessa ;) entistä suuremmalla mielenkiinnolla odottelemme :thumleft:
Ja pidempi spindle ei ole sitä ????
Nyt en aidosti ymmärrä ajatteluasi.
mietippäs nyt itse kirjoittamaasi....ja mieti samalla millaisilta ne "kunnollisen geometrian" omaavat eturipustukset NÄYTTÄÄ noin niinkun ihan kestävyyden ja jäykkyyden kannaltakin.
Mä lähden AINA mahd. pisimmästä spindlestä liikkeelle ja niin myös jokainen joka jotain Racingin parissa on touhunnut.
* ja tämä trendi on sangen yleinen nykyautoissakin...
Vaihtamalla sähköisen tehostimen joka on progressiivinen niin takuulla on.
ai mistä sellaisen saa..no vaikka kaatumatautisesta mersusta.
Loput ohjaustuntumasta sitten onkin säätö&modausjuttuja.
no Shit Sherlock!
Villi huhu meni melkein maaliin, mutta kyllä se taitaa WRC Subaruissa olla GM:n tehostettu simpukka ohjaus...Oliskohan ollut just C2 Corvetesta ja vielä Schroderuksen hienosäätämä.
Jos on INSINÖÖRI Schroderuksen niin ei ihme että projektista ei ole mitään järkevää tullut...
Mutta hyvä kaimaPOIKA kerroppas mulle Insinöörinä miten hammastanko oliis TARKEMPI edes paperilla simpukkaan nähden.
Insinöörinä luulisi sinun ymmärtävän väittämäsi mahdottomaksi jopa teoriassa.
* mitä tapahtuu kun vaihdat suuntaa hammastangolla ja mitä simpukalla..kummassa on välystä ja tunnoton keskialue ?
Nope mutta tuossa Steeroidsin hammastanko setissä on erään uusikaupunkilaisen sedanin jolla ei liiemmin motorsport mainetta tai muutakaan ole...
TorgueManagement
30.05.2008, 14:42
Jos on INSINÖÖRI Schroderuksen niin ei ihme että projektista ei ole mitään järkevää tullut...
Mutta hyvä kaimaPOIKA kerroppas mulle Insinöörinä miten hammastanko oliis TARKEMPI edes paperilla simpukkaan nähden.
Insinöörinä luulisi sinun ymmärtävän väittämäsi mahdottomaksi jopa teoriassa.
* mitä tapahtuu kun vaihdat suuntaa hammastangolla ja mitä simpukalla..kummassa on välystä ja tunnoton keskialue ?
En tiiä tästä muuten mitään, mutta ainakin Mersussa, joka viimeisenä mohikaanina simpukasta luopu, oli aina ihan paska ohjaus verratuna esim. saman aikakauden baijerilaisiin.
En tiiä tästä muuten mitään, mutta ainakin Mersussa, joka viimeisenä mohikaanina simpukasta luopu, oli aina ihan paska ohjaus verratuna esim. saman aikakauden baijerilaisiin.
OT.
Kuten sanoin säätöjuttuja.
Mersunkin SAA taipumaan..sen todisti eräs INSINÖÖRI nimeltä Eric Waxenberger lukuisat kerrat...jopa bemareitten harmiksi.
Ja jos et tiedä aiheesta mitään kannattaa olla hiljaa...
Harri -76
30.05.2008, 15:33
Johan Turkusesta tuulee...
Äijät äijät , elkee pilatko V-P:n hienoo topikkia , mualle offaamaan...
Johan Turkusesta tuulee...
Ja Kylmää....
Joo Masa tosiaan...ei pilata vaikka V-Pkin on todistanut junnuna että kaiken SAA taipumaan ajamalla kilpaa Variant VWllä...
* eivaan jaksa kinata jokaisen kädettömän kanssa jolla aidosti työntöä kintaissa EI löydy ja joille mun perus jutut kilpureista/säädöistä tuntuu olevan avaruusjuttuja ja silti näppiksen takana koitetaan edes jotenkin tulla pinnalle.
Tänään sitten viety "jigi" Marteliukselle.
Herra Martelius osoittautui erittäin sympaattiseksi herrasmieheksi, jonka kanssa oli todella miellyttävää asioida. Etenkin, kun puhuimme heti alusta alkaen ihan samaa kieltä pakosarjojen mitoituksesta.
Toimintaperiaate on selvä, ja mitoitukset kristallin kirkkaina millin murto-osineen selvillä. Käytännössä sitten joudumme tekemään kompromisseja sekä muitakin ratkaisuja, jotka eivät sitten ehkä ole täysin optimaalisia, mutta kuitenkin toimivia. Hyvissä käsissä on käytännön toteutus, kun hän ne sarjat kokoaa. Puhelin-neuvotteluja sovittiin käydä toteutuksesta, sitä mukaa, kun työ edistyy.
Tosi symppis kaveri! Suosittelen kaikille, jotka haluavat pakosarjoja, tai putkistoja tayloroida paremmaksi, kun vakiot.
Lopuks käy kuitenkin niin että ympyrä sulkeutuu ja V-P sovittaa GM:n omat LS6 valusarjat pisteeksi I:n päälle :p
Lopuks käy kuitenkin niin että ympyrä sulkeutuu ja V-P sovittaa GM:n omat LS6 valusarjat pisteeksi I:n päälle :p
Mistäpä sitä tietää, vaikka noinkin.:)
Mua on aina kiinnostanut tekniikka, ja fysiikka, ja siksi kokeilen noita "Pelle Peloton" juttuja kovin mielelläni. Mutta ihan ensimmäiseksi mun itseni täytyy ymmärtää se, että miksi kannattaa rakentaa se näin eikä noin.
Siis jos pystyn todistamaan itselleni jonkun asian toimivuuden edes teoriassa, olen melko "herkkä" lähtemään kokeilemaan juttua.
Ja melko usein- etenkin noissa vanhemmissa sovellutuksissa, törmää noihin huonosti toimiviin ratkaisuihin esim. alusta- ratkaisuissa, ja miksei,- myöskin pakosarjoissa, joissa etenkin GM miehet ovat olleet pahasti jälkijunassa verrattuna erurosuunnittelijoihin.
En kuvittele keksiväni mitään uutta lämpövoimakoneiden saralla, mutta ainahan noita poikkeavia sovellutuksia on kiva testailla käytännössä - vai mitä?
TorgueManagement
30.05.2008, 22:14
OT.
Kuten sanoin säätöjuttuja.
Mersunkin SAA taipumaan..sen todisti eräs INSINÖÖRI nimeltä Eric Waxenberger lukuisat kerrat...jopa bemareitten harmiksi.
Ja jos et tiedä aiheesta mitään kannattaa olla hiljaa...
Siitä aiheesta että onko Mersussa paska ohjaus, tiedän jonkun verran, n.200tkm. Joo ei se paljon ole, mutta muutamalla eri MB:llä ajettuna -90 luvun alussa, riitti mulle mudostamaan käsityksen.
Mistäpä sitä tietää, vaikka noinkin.:)
Mua on aina kiinnostanut tekniikka, ja fysiikka, ja siksi kokeilen noita "Pelle Peloton" juttuja kovin mielelläni. Mutta ihan ensimmäiseksi mun itseni täytyy ymmärtää se, että miksi kannattaa rakentaa se näin eikä noin.
Siis jos pystyn todistamaan itselleni jonkun asian toimivuuden edes teoriassa, olen melko "herkkä" lähtemään kokeilemaan juttua.
Ja melko usein- etenkin noissa vanhemmissa sovellutuksissa, törmää noihin huonosti toimiviin ratkaisuihin esim. alusta- ratkaisuissa, ja miksei,- myöskin pakosarjoissa, joissa etenkin GM miehet ovat olleet pahasti jälkijunassa verrattuna erurosuunnittelijoihin.
En kuvittele keksiväni mitään uutta lämpövoimakoneiden saralla, mutta ainahan noita poikkeavia sovellutuksia on kiva testailla käytännössä - vai mitä?
Ja kannattaa samalla linjalla jatkaakkin :thumleft: Samalla kun tulee väännettyä useampia eri putki kombinaatioita niin sävelkin on kaikissa omansa.
Itselleni tehonlisäyksen ohella saundit tulee hyvänä kakkosena, joissain tapauksissa jopa ykkösenä :D
Siitä aiheesta että onko Mersussa paska ohjaus, tiedän jonkun verran, n.200tkm. Joo ei se paljon ole, mutta muutamalla eri MB:llä ajettuna -90 luvun alussa, riitti mulle mudostamaan käsityksen.
Sun mielipide eroaa mun mielipiteestä ja kokemuksesta.
Muuta tähän ei ole lisättävää.
On aivan turha keuhkota sitä paskaksi silti koska jo teoriakin väittää muuta.
Itselleni tehonlisäyksen ohella saundit tulee hyvänä kakkosena, joissain tapauksissa jopa ykkösenä :D
Tämähän jo selvittikin paljon....
Mulle kun noi soundi ja teholaput don´t mean shit jos kello kärsii siitä.
Olen aina vähän hymistellyt noille Hifi-friikeille...
mutta takaisin aiheeseen.
Mr Martelius on tosiaan hauska ukko jutustella Asiaa... ja ainakin itse olen jäänyt monasti pitkiksikin toviksi miettimään eri juttuja.
Pitääkin poiketa kun ajan ohi seuraavan kerran nyt kun V-Pn jigi on siellä.
TorgueManagement
31.05.2008, 10:34
Sun mielipide eroaa mun mielipiteestä ja kokemuksesta.
Muuta tähän ei ole lisättävää.
Voisko tota enää paremmin sanoa, asia on käsitelty.
tässä V-Plle vähän muistutusta....
http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY
tässä V-Plle vähän muistutusta....
http://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY
Huiman näköstä menoa. Niin se vaan on, ja kaikkien osien täytyy olla haluttuun käyttöön sopivaisia.
Mä en pelkää niinkään tota yläkertaa omassa koneessani kun kiertokankia. Noi veivit on nylkyttänyt noita melko raskaita mäntiä kunnialla jo monta vuotta, ja nyt niille annetaan lisää vauhtia. No.... on se sitten ainakin komea posahdus, jos niistä joku antautuu 8000+ vauhdissa. Melko turhaa haeskella sitten ehjäksi jääneitä osia.#-o Elämä on.
heimo huima
03.06.2008, 22:25
Huiman näköstä menoa. Niin se vaan on, ja kaikkien osien täytyy olla haluttuun käyttöön sopivaisia.
Mä en pelkää niinkään tota yläkertaa omassa koneessani kun kiertokankia. Noi veivit on nylkyttänyt noita melko raskaita mäntiä kunnialla jo monta vuotta, ja nyt niille annetaan lisää vauhtia. No.... on se sitten ainakin komea posahdus, jos niistä joku antautuu 8000+ vauhdissa. Melko turhaa haeskella sitten ehjäksi jääneitä osia.#-o Elämä on.
Siitä vaan sit heti tilaamaan oliverin billet kankia eagleiden tilalle. ;)
Kurkistin lompakkooni, ja se sanoi EI!
Mä en ihan tarkasti edes tiedä, mitkä noi mun kanget on, koska Hekimian racing engines myy omana tuotteenaan ainakin sellaisia osia, jotka on käytetty lähellä absoluuttista nollapistettä muutosnopeudella 1 ast./ tunti.
Kävin siinä laitoksessa VT:n kanssa, kun käytiin Bostonissa.
eii eii eii...
Carillot on edelleen se mittari ja hintakaan ei ole posketon jos tietää mistä.
(Trade secret).
Nyt sitten on Dick Guldstrandin peräripustus paikoillaan. Homma onnistuu kori päällä kyllä, mutta koko hoidon rakentaminen edustaa kyllä kaikkea muuta, kun "bolt on" sarjaa.
Jos jollain on tekemisen puutetta ja hyvä plastmaleikkuri, rautakanki, monenkokoisia vasaroita, rälläkkä, hitsauslaitteet, vinku, palonsammutusvalmius yms. pientä, niin suosittelen lämpimästi.
Sitten vielä takaiskarit joudun vaihtamaan lyhyemmiksi, koska DG:n ohjearvoja noudattamalla pohjaavat liian aikaisin. ( Konit )
Uskon kuitenkin, että hyvää tulee, ja ajettavuus muuttuu muutaman vuosikymmentä eteenpäin.
Kellohan sen sitten kertoo.
Alustan säädettävyys ainakin on nyt sitten sekä etu-, että takapäässä helppoa ja portaatonta.
Käsijarrusta tuli myöskin pikku päänsärky, koska vaijereiden kiinnityspaikkoja ei ole olemassakaan tässä ripustuksessa.
Myös takajarruputket pitää korvata taipuisalla "teräspunosletkuilla", koska tukivarret elävät eri tahtiin, kuin jarrusatulat toisin kun alkuperäisessä.
No olisiit siirtänyt konien kiinnityspisteitä sopivasti alemmas....
Budget Racers trick...luetaan F-Cup...
No olisiit siirtänyt konien kiinnityspisteitä sopivasti alemmas....
Budget Racers trick...luetaan F-Cup...
Niiden kiinnityspulttien reijät on alumiinihaarukassa, joka on valettu siihen käikäleeseen, jossa kaikki tukivarretkin on kiinni.
Jos ym. reikien paikkaa yrittäisi muuttaa alemmaksi esim. jollakin välipaloilla, ei se onnistu, koska iskarin alapään putken halkaisija on suurempi, kun ko. haarukan väli, ja iskarin asemaa ei voi muuttaa, koska ne tukivarret on tiellä.
Ylhäällä taas runkopalkki vastassa ylimmässä kiinnityksessä.
Finnshark
08.06.2008, 23:42
Hienoa V-P! Innolla odottelen ajotuntumia uudella setillä! :cool:
mitkäs jarrut tohon sopii, vai onko sulla yleensäkkään vakio jarruja edessäkään:confused:
mitkäs jarrut tohon sopii, vai onko sulla yleensäkkään vakio jarruja edessäkään:confused:
Vakiot satulat takana. Edessä Mov`it.
Siis koko pyörän napa kaikkine hiluineen satuloineen tulee tohon DG:hen alkuperäisestä rakenteesta. Alkuperäinen tukivarsi vaan ( vas. ja oik.puoli ) heivataan pois ja tilalle eteenpäin 2 säädettävää tankoa ja perän alle 2 säädettävää tankoa.
okei, näytti vaan DG n sivuilla et siinä ois satulan kiinnikkeetki
Niiden kiinnityspulttien reijät on alumiinihaarukassa, joka on valettu siihen käikäleeseen, jossa kaikki tukivarretkin on kiinni.
Jos ym. reikien paikkaa yrittäisi muuttaa alemmaksi esim. jollakin välipaloilla, ei se onnistu, koska iskarin alapään putken halkaisija on suurempi, kun ko. haarukan väli, ja iskarin asemaa ei voi muuttaa, koska ne tukivarret on tiellä.
Ylhäällä taas runkopalkki vastassa ylimmässä kiinnityksessä.
No höh...sulla on tullut selvä tajunnavirtakatkos tossa ;)
No höh...sulla on tullut selvä tajunnavirtakatkos tossa ;)
Tässä iässä tulee de.. de.. juu, de var de.:rolleyes:
( Ja vanhat iskarit. )
Motörhead
11.06.2008, 14:34
Ootkos muuten V-P menossa ahvenistolle 4.7 tuolla kiesillä vai onko se vielä siihen mennessä kuosissa? Olisi kiva nähdä raaseri vauhdissa (jos nyt saavun edes itse paikalle...)
Saiskos V-Pn takamuksesta kuvia, siis auton takatuennasta, ihan vaan inspiroimis mielessä....
Saiskos V-Pn takamuksesta kuvia, siis auton takatuennasta, ihan vaan inspiroimis mielessä....
Eiköhän tosta hanurista kuvan saa. Otanpas kameran huomenna mukaan. On se ihan soipan tuntunen peli noin omasta mielestä.
Kytkinasetelmakin pitäs vaihtaa semmoseen tavalliseen, kun kovilla kierroksilla ei irrota kunnolla toi Centerforce. Pienemmillä kierroksilla vaihteet luikahtaa pesään vaikka kuinka nopeasti, mutta kun mennään yli 7000, niin esim. ykköstä ei meinaa saada edes pois päältä kun yrittää vaihtaa kakkoselle. Tunne on sama, kun yrittäisi vaihtaa ilman kytkintä. Ne Centerforcen keskipakoispalikat linkoutuu ilmeisesti ulkolaitoihinsa, ja tekee silleen sitten noita temppujaan, kun yrittää vaihtaa kovilla kierroksilla seuraavalle pykälälle. Mitään muutakaan selitystä ilmiölle en ole keksinyt. Saas nähdä sitten, miten tollanen tavallinen asetelma jaksaa rutistaa levyä, ettei ala luistaa. Eiköhän se pidä, kun on toi iron sinttered desk Hayesiltä.
Ootkos muuten V-P menossa ahvenistolle 4.7 tuolla kiesillä vai onko se vielä siihen mennessä kuosissa? Olisi kiva nähdä raaseri vauhdissa (jos nyt saavun edes itse paikalle...)
Yritys on kova, jos vaan peli on "ehjä" silloin. Pitkää päivää olen yrittänyt tota kasata, mutta kun noita takaiskuja tuntuu riittävän joka vaiheeseen, niin saas nähdä. Juhannukseksi pitää saada ainakin jonkinlaiseen ajokuntoon, että voi sitten Nurnburgissa vähän hapettaa peliä.
Harri -76
12.06.2008, 08:50
Eiköhän tosta hanurista kuvan saa. Otanpas kameran huomenna mukaan. On se ihan soipan tuntunen peli noin omasta mielestä.
Kytkinasetelmakin pitäs vaihtaa semmoseen tavalliseen, kun kovilla kierroksilla ei irrota kunnolla toi Centerforce. Pienemmillä kierroksilla vaihteet luikahtaa pesään vaikka kuinka nopeasti, mutta kun mennään yli 7000, niin esim. ykköstä ei meinaa saada edes pois päältä kun yrittää vaihtaa kakkoselle. Tunne on sama, kun yrittäisi vaihtaa ilman kytkintä. Ne Centerforcen keskipakoispalikat linkoutuu ilmeisesti ulkolaitoihinsa, ja tekee silleen sitten noita temppujaan, kun yrittää vaihtaa kovilla kierroksilla seuraavalle pykälälle. Mitään muutakaan selitystä ilmiölle en ole keksinyt. Saas nähdä sitten, miten tollanen tavallinen asetelma jaksaa rutistaa levyä, ettei ala luistaa. Eiköhän se pidä, kun on toi iron sinttered desk Hayesiltä.
Sama ongelma oli itselläni centerforcen kanssa ja hävis kun säädin kytkimeen hieman välystä? Voisiko olla tuosta kiinni? Tosin minulla se ongelma esiintyi jossain 5500-6500 kierroksen paikkeilla.
Oli hyvä päivä. Alusta on nyt ilman mitään vippaskonsteja suorassa - myöskin takapää, kaikki mitat ja kaltevuudet tasassa. Laskin vähän nokkaa alemmas, ja takapään korkeudenhan määrää vetareiden asento maapalloon nähden, se on siinä. Alustaan seuraava homma on loppusäädöt jossain hyvässä paikassa. On kiva viedä sinne, kun ei tarvitse muuta kun putkia ruuvailla, ja senjälkeen lukita mutterit päistä. Kaikki säädöt! Ei shimmilevyjä eikä rengasrautavääntämistä!
Kamera jäi kotiin, mutta kuvia tulee, sen lupaan.
Huomenna pitäisi olla pakosarjat käsissä, ja koesovitukset. Huomenna vaihtuu myös kytkinasetelma. Eiköhän siinä yhdelle päivälle olekkin taas tarpeeksi.
Lauantaina etupyörien laakereiden pesu, tarkastus ja uudelleen kasaaminen sekä jarrunesteiden uusiminen ja mahdollisesti etujarrupalojen vaihto.
Sunnuntaina taka kallistuksen vakaajan päiden suunnittelu ja teko + varapäivä em. hommille.
Maanantaina pitäisi olla Marteliuksella heti aamusta mahdollista sarjojen muutostöitä varten ja pakoputkiston alkupään tekoa varten.
Tiistaina pakoputkisto valmiiksi.
Keskiviikoksi aika kulmien säätöä varten joko Tre tai H.linna.
Torstaina taas kerran dyno.
Pe. vipat ehkä 1.6 ja dyno.
La. Mitähän tekisi?
Su. Mitähän tekisi?
Ma. Lähtisköhän matkalle?
P.S. Ihan vaan tiedoksi, että Nokian kommunikaattori ei kestä tiputtaa liuotinainepyttyyn. Alkaa siitä ensin erilaisilla merkeillä ja valoilla kummittelemaan ja sitten menee ihan mykäksi. Ihme vehkeitä.
Motörhead
13.06.2008, 07:57
La. Mitähän tekisi?
Su. Mitähän tekisi?
Tämä henkselien paukutus takaa sen että V-P ahertaa auton kimpussa sekä La että Su ympäripyöreitä päiviä. ;)
Nokian kommunikaattori ei kestä tiputtaa liuotinainepyttyyn.Sonim (http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/sonim-xp1-kannykka-kestaa-erikoisrankkaa-kohtelua) kestäisi varmaan tuonkin. Ainakin autolla voi sen yli ajaa (http://www.youtube.com/watch?v=7bMu-6rdGhI) ja heittää 8 metrin korkeudelta maahan. 293 ¤ (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=32796)
Tämä henkselien paukutus takaa sen että V-P ahertaa auton kimpussa sekä La että Su ympäripyöreitä päiviä. ;)
Mr. Murphy takaa sen. Siksi noin varovainen ajoitus noille hommille.;)
Kaveri hukkas alkutalvesta communicaattorinsta, luuli että se varastettiin baarireissulla tms. Mutta sitten keväällä kun lumet suli löys sen pihaltaan lammikosta. Oli vaan tipahtanu taskusta. Vei sisälle ja antoi olla pari viikkoa kuivumassa (ei siis edes purkanut) ja sitten pisti päälle. Toimi siitä lähtien moitteetta. Että näinkinpäin voi käydä.
Motörhead
13.06.2008, 15:03
Kaveri hukkas alkutalvesta communicaattorinsta, luuli että se varastettiin baarireissulla tms. Mutta sitten keväällä kun lumet suli löys sen pihaltaan lammikosta. Oli vaan tipahtanu taskusta. Vei sisälle ja antoi olla pari viikkoa kuivumassa (ei siis edes purkanut) ja sitten pisti päälle. Toimi siitä lähtien moitteetta. Että näinkinpäin voi käydä.
Isäukolle kävi yksi kevät sillain että oli hieman viihteellä ja aamulla huomasi että tekarit uupuu. Muisteli oksentaneensa kotimatkalla ja ajatteli että sinne meni hampaat.
No siinä sitten kärvisteli vajaalla hammaskalustolla koko kesän ja sitten kun syksy saapui niin pisti paksumpaa takkia päälle niin sieltähän ne taskusta löytyi hampaat. Oli fiksuna miehenä pistänyt oksentaessa hampaat takin taskuun joka sitten roikkui lämpimät kelit kaapissa...
Tosin se miten tämä liittyy kännyköihin tai V-P:n syys(kesä)huoltoon ihmetyttää minuakin, tulipahan vaan mieleeni.
On tosta kokemuksesta joskus hyötyäkin.
Eri valmistajien kytkimen palikoita kasaillessa saattaa tulla mitoitusongelmia. Niin nytkin. En kasannut kun kytkinkoppa, vaihdelaatikko kombon kevyesti yhteen, ja voe voe... kytkinhaarukka jää ihan liian taa, ja ottaa painettaessa kiinni rintamuoviin. No - pikku juttu, mutta tulipahan kokeiltua ennenkuin kasasin kokonaan loppuun asti. Olis meinaan pitänyt sitten purkaa taas kokonaan kaikki, ja toi pura-kokoa pura-kokoa sitten on todella katkeraa työtä etenkin sen ahaa elämyksen jälkeen.:rolleyes:
Emäntä pisti aikoinaan sellaisen Nokian "kumiluurin" pesukoneeseen. Ehti olla pyykkien seassa vielä käymisen jälkeen parisen tuntia. Noh, luuria vähän auki, näytössä oleviin ohuiin "liuskoihin" pikkuruuvarit väliin ja hiusten kuivaaja pöhisemään päin -> samana yönä luuri heräsi kiltisti henkiin. Vielä on noin 4 vuoden jälkeenkin täydessä iskussa :).
Anteeksi OT.
KapaTheMan
14.06.2008, 20:32
yritän huomenna laittaa kuvia tosta V-P:n auton perästä. En oikeen osaa liittä kuvaa tällä luurilla ja oma tietsikka on ihan jökissä. . .
No niin.. aikataulussa ollaan taas.
Harvinaisen aikaisin kotona, ja palkitsen itseni muutamalla Grafenwalderilla ( ihan mukiinmenevää Lidlin pilssiä )
Motörhead
14.06.2008, 21:09
No niin.. aikataulussa ollaan taas.
Harvinaisen aikaisin kotona, ja palkitsen itseni muutamalla Grafenwalderilla ( ihan mukiinmenevää Lidlin pilssiä )
Totuttelet siis elimistöä saksalaiselle ruokavaliolle...
Totuttelet siis elimistöä saksalaiselle ruokavaliolle...
Tismalleen!:D
KapaTheMan
16.06.2008, 08:39
7033
7034
7035
7036
7037
KapaTheMan
16.06.2008, 08:39
7038
7038
Kiitos kuvista!
Koko auto on nyt Laitilassa Marteliuksella. Tekeevät koko putkiston alusta loppuun valmiiksi.
Vaihdelaatikosta kuuluu ihmeellinen rattaan "rohnutus", kun autoa työntää vapaalla eteenpäin. Näyttää vähän siltä, että joku laatikon lukkorengas on pois uraltaan, ja pitää kai sitten purkaa ja kasata tässä joku päivä/yö ennen reissua. Ei tässä muuta ihmeempää....:(
putket on aika namut ,mitäs muuten kustansi?
putket on aika namut ,mitäs muuten kustansi?
En ole uskaltanut kysyä vielä, kun tekeevät parhaillaan sitä putkistoa valmiiksi.
Hieno soundi!
Äänet hiljenivät isompien äänenvaimentimien ansiosta mukaviksi, silleen sopiviksi.
Muuten pakosarjojen mitoitus on ilmeisestikin onnistunut kohdilleen, noin äänestä päätellen.
Palvelu tuolla Marteliuksella on ilman ylisanoja erinomaista kertakaikkiaan. Hän oli tietoinen meidä Nurnburgin retkestämme, ja oli sitä mieltä, että täytyyhän ne putket saada kuntoon ennen sitä reissua. Herra oli asentamassa loppuasennuksia vielä illalla 18 aikoihin, kun menimme hakemaan kärryä, ja lopeteltiin homma 21:00 kahvitarjoiluun siisteissä tiloissa.
Hintataso mielestäni käsin tehdystä pakosarja- pakoputkisto kokonaisuudesta näin asiakkaan vinkkelistä todella hyvä.
En tiedä mitä standardi putkisto esim. peltisarjoilla ja äänenvaimentimilla maksaa, mutta mielestäni kannattaa ennen hankintoja ehdottomasti kysyä myöskin Marteliukselta! Materiaalit ja työn laatukin ovat mielestäni moitteettomia. Ja ne Joen bolt on jututhan me kaikki tiedetään. Tuolla kun putket asennetaan, niin ne myöskin istuvat.
en-invest
18.06.2008, 01:20
Olen muiltakin kuullut että Martelius osaa homman ja sopuhintaan hyvällä palvelulla, jos tarvetta tulee, niin suunnistan sinne:p
heimo huima
18.06.2008, 01:51
Mistä matsusta noi pakosarjat/putket nyt tuli, Magilla tais olla kasattu? ja mitä oli koko köntti?
Laita yv. jos ei julkisesti voi paljastaa..;)
Corvette63
19.06.2008, 11:37
pitää varmaan käydä 3" putket laittamassa Marteliuksella sitten tänä kesänä :-k
Mistä matsusta noi pakosarjat/putket nyt tuli, Magilla tais olla kasattu? ja mitä oli koko köntti?
Laita yv. jos ei julkisesti voi paljastaa..;)
Toi mun projekti oli ihan speciaali kaikilta osin, enkä halua kertoa hintaa julkisesti, enkä yksityisesti. Silti hinta oli hyvin asiallinen työn vaativuuteen nähden.
Toi mun agitoinnin tarkoitus on ainoastaan hyviin kokemuksiin perustuvaa "kannattaa kysyä ennenkuin"- suositusta. Eli jos saat vaikka valmiisiin, melkein sopivien sarjoihin verrattuna samaan hintaan "taatusti istuvan" putkiston, niin eikös valinta ole melko selvä?
Auto alkaa olla valmis Nurnbergin reissulle.
Enää ei tarvitse kun:
-Vaihtaa kytkinasetelma ( aloitettu )
-Vaihtaa öljyt ja suti.
-Vetää termotechit sarjoihin.
-Selvittää mikä ******** koneessa kahisee. ( tönärit hinkkaa venakoppaan?)
-Ynnä lukematon määrä semmosia pikkujuttuja.
Melko hyvin aikataulussa kumminkin. Hehe oluttakin voi nauttia ennen puolta yötä jokusen. Hieno juhannushan se on tällainenkin.
-
Jaa olitko tallilla? Pahus jos oisin tienny olisin kurvannu pihaan kuunteleen koneen kahinoita sen sijaan että laitoin ryypyn päälle. :)
Jaa olitko tallilla? Pahus jos oisin tienny olisin kurvannu pihaan kuunteleen koneen kahinoita sen sijaan että laitoin ryypyn päälle. :)
Kurvaa huomenna, tai ylihuomenna. Paikalla ollaan kahinoita selvittämässä tai ruuvaamassa.
Kurvaa huomenna, tai ylihuomenna. Paikalla ollaan kahinoita selvittämässä tai ruuvaamassa.
Ok, katotaan tossa parin päivän päästä palaan varmaan tampereelle.
Syyshuolto alkaa olla valmis!
Vielä jotain ihan rutiini juttuja ( oljynvaihto, venttiilien säätö, jne. )- ja homma kunnossa.
Kivimäen Esa kävi jelppimässä, ja teki kallistuksenvakaajan tangot ja niiden kiinnitykset noihin Guldsrandin käikäleisiin, ja hienot tuli! ( kuulemma Mersusta se pallopää )
Itse vaihdoin kytkimen, vedin termotecit pakosarjoihin, asensin lamdan ja muuta pikku kunnostusta. Alkaa muuten toi vaihdelaatikon irrotus ja paikalleen laitto käymään nopeesti. Ei kauan nokka tuhise kun olen nyt kolme kertaa sen nyt tiputtanut alas ja nostanut ylös muutaman päivän sisällä noiden kytinkombinaatioiden kokeilujen takia.
On muuten ihme vehkeitä ne pyörien suuntauslaitteet nykyään. Jätkät kattelee vaan monitoorista, missä mennään, ja vääntää säädöistä kulmat paikoilleen.
Jorma Halonen
21.06.2008, 09:56
Syyshuolto alkaa olla valmis!
Vielä jotain ihan rutiini juttuja ( oljynvaihto, venttiilien säätö, jne. )- ja homma kunnossa.
Kivimäen Esa kävi jelppimässä, ja teki kallistuksenvakaajan tangot ja niiden kiinnitykset noihin Guldsrandin käikäleisiin, ja hienot tuli! ( kuulemma Mersusta se pallopää )
Itse vaihdoin kytkimen, vedin termotecit pakosarjoihin, asensin lamdan ja muuta pikku kunnostusta. Alkaa muuten toi vaihdelaatikon irrotus ja paikalleen laitto käymään nopeesti. Ei kauan nokka tuhise kun olen nyt kolme kertaa sen nyt tiputtanut alas ja nostanut ylös muutaman päivän sisällä noiden kytinkombinaatioiden kokeilujen takia.
On muuten ihme vehkeitä ne pyörien suuntauslaitteet nykyään. Jätkät kattelee vaan monitoorista, missä mennään, ja vääntää säädöistä kulmat paikoilleen.
Pitkää päivää on sielläkin painettu,mutta pääasia on se,että Vette on valmis Nurren haasteisiin.Onko niiden Marteliuksen vääntämien putkien äänitaso siedettävä vai pitääkö laittaa talitintin tampoonit korviin?
Pitkää päivää on sielläkin painettu,mutta pääasia on se,että Vette on valmis Nurren haasteisiin.Onko niiden Marteliuksen vääntämien putkien äänitaso siedettävä vai pitääkö laittaa talitintin tampoonit korviin?
Siinä on kaksi Simonsin isoa 3" läpivirtaavaa pönttöä. Puolen metrin päästä n. 45 ast. kulmasta mitattuna 102 desipelleä 4500 kierroksella. Äänen laatu on kuitenkin sellanen pehmeä, siis ei terävä, ja olisihan se hiljaisempikin saanut olla, mutta minkäs teet, isompia pönttöjä, jotka myös virtaisivat hyvin ei tullut mieleen . On niitä kovempi-äänisiäkin liikenteessä. Tarvii kai jonkinlaisia "turpavaimentimia" suunnitella lisäksi tonne radalle.
On muuten aika hassunkurista, että moottoriradalle päästäkseen tarvii katuauton ääntä vaimentaa.:scratch:
Kahiseva ääni moottorista selvisi. Ihan niinkuin arvelin, jotkut työntötangot otti kiinni peltikoppaan, kun sen tiiviste alkoi litistymään ja kopan paikka silleen muuttui vähän. Selvät jäljet näkyvissä. Helppo homma korjata. Jippii!
Kahiseva ääni moottorista selvisi. Ihan niinkuin arvelin, jotkut työntötangot otti kiinni peltikoppaan, kun sen tiiviste alkoi litistymään ja kopan paikka silleen muuttui vähän. Selvät jäljet näkyvissä. Helppo homma korjata. Jippii!
Jep. Hieno homma! mukava korjata asioita kun vika löytyy heti.:thumleft:
Koe-ajot tehty yleisen liikenteen seassa (hyi minua)
-Kylä lähtee.
-Sivuttaispidosta ei ihan tarkkaa kuvaa, kun kantti petti yhdessä liittymässä, missä vähän pääsin ottamaan sivuttais g:tä, mutta tuntuisi istuvan paremmin, kun ennen.
-Nyt kytkin pitää taas, mutta riivatun hidas vaihtaa. Eiköhän toi vaiva häivy, kun uusi laatikko ja kytkin tulee maahan.
Teknisesti toi katiska on nyt kuitenkin valmis retkelle. Tarttis kai vähän pestä tai jotain.
Koe-ajot tehty yleisen liikenteen seassa (hyi minua).
mitäs hyitä siinä on :confused:
mitäs hyitä siinä on :confused:
On siinä. Olis meinaan saksanreissu jäänyt tekemättä jos tossa neloselle vaihdon paikkeilla olisi kissalan pojat olleet esim. siviiliautoksi naamioituneessa virka-autossa tutkailemassa.:rolleyes:
Se riski on aina olemassa :(
Fangio13
22.06.2008, 18:00
On siinä. Olis meinaan saksanreissu jäänyt tekemättä jos tossa neloselle vaihdon paikkeilla olisi kissalan pojat olleet esim. siviiliautoksi naamioituneessa virka-autossa tutkailemassa.:rolleyes:
Nyt mä näkisin että oot asian ytimessä!!!:thumleft:
Teknisesti toi katiska on nyt kuitenkin valmis
Vahvistan, tallillakin oli jo ovet säpissä kun ajelin äskettäin ohi.
mahdetaanko komeus sitte nähdä affenistolla perjantana :-k
Että tämmönen tappaus tällä kertaa......
Nurburgissa ilmattiin takajarrut, ja ilmauksen jälkeen ajattelin hakea kympin lisää polttoainetta, ja samalla testata jarrut seuraavaa ratakierrosta varten. Noh.. kone oli lämmitetty, öljyt lämpiminä ja ei muuta kun huoltsikkaa kohti.
Tulppien noenpoiston sitten tein kakkosella. Kiihdytys 8500 ja maksimaalinen jarrutus. Sen jälkeen vähän sitten kaasua...mitvit! Koneesta kuului hetken oikein kalinaa, joka kyllä vaimeni, muttei kadonnut kokonaan!
Ankaran pään raavinnan tuloksena tulin siihen tulokseen, että olin rikkonut koneeni.
Milodonin öljypohjassa on kyllä loiskelevy, mutta ei sitten kuitenkaan tarpeeksi tehokas "trappi" öljylle noin älytöntä jarrutusta varten kierrokset korkealla.
Pumppu pääsi honasemaan tyhjää, koska öljyt olivat kaikki ö-pohjan etuseinämissä, ja kiertokangen laakeri/t ei tykännyt yhtään kuivasta pinnasta, vaan vammautui.
Kylmillä öljyillä äänetön kone, mutta aja sitten tollasella jotain ringiä, ei kiitos. Kaksi kierrosta ennen vauriota sai riittää.
Tämä tarina on tosi, joskin vielä todistamatta.
Kannattais vähän kattoa mitä tekee, ettei ehjää konetta tahallaan tyhmyyttään rikkoisi.
Ikävä homma :(
Kuivasumppua sitten vaan asentelemaan :-$
Pekka Berkeles
02.07.2008, 17:36
Tulppien noenpoiston sitten tein kakkosella. Kiihdytys 8500 ja maksimaalinen jarrutus. Sen jälkeen vähän sitten kaasua...mitvit! Koneesta kuului hetken oikein kalinaa, joka kyllä vaimeni, muttei kadonnut kokonaan!
Ankaran pään raavinnan tuloksena tulin siihen tulokseen, että olin rikkonut koneeni.
Milodonin öljypohjassa on kyllä loiskelevy, mutta ei sitten kuitenkaan tarpeeksi tehokas "trappi" öljylle noin älytöntä jarrutusta varten kierrokset korkealla.
Pumppu pääsi honasemaan tyhjää, koska öljyt olivat kaikki ö-pohjan etuseinämissä, ja kiertokangen laakeri/t ei tykännyt yhtään kuivasta pinnasta, vaan vammautui.
Ai samperi! Ei ollenkaan hauskaa.
Mitenkään viisastelematta niin eikös tuo kuitenkin ole pelkästään jarrutukseen liittyvä asia, eli oli siellä koneessa sitten 5000 rpm tai 8500 rpm, jos pumppu hotii ilmaa niin öljynpaineet katoaa samantien. Jos näin, niin sama olis voinu sattua missä tahansa kovassa jarrutuksessa.
Kannattais vähän kattoa mitä tekee, ettei ehjää konetta tahallaan tyhmyyttään rikkoisi.
Tiedän tunteen...
sä tarttet tämmösen öljypohjan....
http://www.international-auto.com/images/originals/26252000-2a1.jpg
ja se öljypumpun pick upo tulee tohon keskelle...
tässä alaosa...
http://www.okp.de/t3/uploads/pics/AR10027004_Oelwanne_unterteil_nord.JPG
Mitenkäs muuten nuo paineakkusysteemit öljynkierrossa, käytetäänkö niitä ollenkaan katu/rata-autoissa? Esim. Formula Off-road kalustossa niitä näkyy kyllä olevan yleisesti käytössä.
tässä alaosa...
Näyttää hyvältä.
Taidan kuitenkin tehdä samantapaisen "labyrintin" peltipohjaan, ihan niinkuin aina aikaisemminkin.
Mun koneessa vaihtui öljytikun paikka toiselle puolelle silloin kun ostin ton kisalohkon. Vanha kunnon modattu öljypohja ei tietenkään enää sopinut siihen, vaan piti ostaa uusi, mukamas valmiiksi funtsittu öljypohja, joka ei kuitenkaan sitten ääritilanteissa tunnukkaan toimivan kunnolla.
Toi kaksiosainen on kyllä tosi hienon ja toimivan näköinen ratkaisu.
Mitenkäs muuten nuo paineakkusysteemit öljynkierrossa, käytetäänkö niitä ollenkaan katu/rata-autoissa? Esim. Formula Off-road kalustossa niitä näkyy kyllä olevan yleisesti käytössä.
Ei ole henkilökohtaista tietoa systeemistä vielä.
Pappatunturi
02.07.2008, 23:10
[/IMG]
Tollaisethan on olleet jo aikoja sitten mm vanhoissa (mustissa) C2 korneteissa..:rolleyes:
http://www.erik27.com/jzo6/engine/LS6%20Oil%20Pan%20Top.jpg
groovyjay
03.07.2008, 18:25
Että tämmönen tappaus tällä kertaa......
Nurburgissa ilmattiin takajarrut, ja ilmauksen jälkeen ajattelin hakea kympin lisää polttoainetta, ja samalla testata jarrut seuraavaa ratakierrosta varten. Noh.. kone oli lämmitetty, öljyt lämpiminä ja ei muuta kun huoltsikkaa kohti.
Kylmillä öljyillä äänetön kone, mutta aja sitten tollasella jotain ringiä, ei kiitos. Kaksi kierrosta ennen vauriota sai riittää.
Tämä tarina on tosi, joskin vielä todistamatta.
Tämä oli yksi muuten niin upean reissun masentavista hetkistä. Luulen, että kaikki odottivat näkevänsä ja ennen kaikkea kuulevansa auton oikein Tosi tosi toimissa radalla. Toivottavasti diagnoosi on oikea ja selviää pelkällä laakarinvaihdolla, iso jumppa joka tapauksessa. Voimia! :thumleft:
Tämä oli yksi muuten niin upean reissun masentavista hetkistä. Luulen, että kaikki odottivat näkevänsä ja ennen kaikkea kuulevansa auton oikein Tosi tosi toimissa radalla. Toivottavasti diagnoosi on oikea ja selviää pelkällä laakarinvaihdolla, iso jumppa joka tapauksessa. Voimia! :thumleft:
Kiitokset osanotosta! Tää on vähän otettava "kieli poskella" juttuna, tai alkaa ihan oikeasti hatuttamaan nää jutut, ja silloinhan harrastus on piloilla.
Ei muuta kun suurempaa pesään, ja hanaa! Harrastus jatkuu pikku takaiskuista huolimatta.
Aattelin tehdä ton homman alakautta. Ei sitten tarvi edes venttiilejä säätää! :mrgreen:
Toi kaksiosainen on kyllä tosi hienon ja toimivan näköinen ratkaisu.
On se... Kinnusen Leksakin on tolla alosalla löytänyt kiven yhdella autolla joka tallissa...
Ja paljon ennen kun yhdessäkään C2ssa on ollut edes etäisesti muistuttavaa...
Voin kertoa että toi pohja toimii ja on helppo ottaa auki tarkastusta varten.
Ja paljon ennen kun yhdessäkään C2ssa on ollut edes etäisesti muistuttavaa...
Voin kertoa että toi pohja toimii ja on helppo ottaa auki tarkastusta varten.[/QUOTE]
Toi Pappatunan C-2 ei ollutkaan ihan tavallinen, eikä eilispäivää.
Kyllä nyt jokainen puupää tajua että LSX pohja toi on...mutta sekin on vaan hiukan sinneppäin yritys alupoohjasta jota sai maailman ekoihin Sport Sedan autoihin jopa...
Ja nyt pitää tosiaan ajassa mennä C2sten julkistamispäiviin...
tässä alaosa...
"Made in Alfa Romeo" (1,3-2,0 litraisissa).
ei kun Made in Milano...
Kauan se kestikin ennekuin joku hokas..mutta tulihan tossa vinkkejäkin ihan liikaa...
todellien autoharrastaja tunnistaa tuon pohjan heti...
tosin kun sen näkee autossa bongaus on helpompaa...
mutta ajatelkaas...ei oo italo ollut tyhmä kun yksikään stefa ei mene öljypohjaan vaan lohkon helmat menee ylitse ja lohkossa on stefoille reiät..eli tuo pohja irotaa vaikka varikolla ja jos ei ole tiipparia niin no hätä ..pinnat kun on niin tarkat että jokin tatinaliima riittää ja taas menään vaikka olis ollut koko pohja poissa..ja kun vielä lohko on läpipultattu eli pinnaputlit joilla kansi on kiinni on myös runkopultit niin se kestää ahtoakin ihan kuinka paljon vaan...
siinä on ameriikan joelle miettimistä... ja güntherillekkin...
ei kun Made in Milano...
Kauan se kestikin ennekuin joku hokas..mutta tulihan tossa vinkkejäkin ihan liikaa...
todellien autoharrastaja tunnistaa tuon pohjan heti...
tosin kun sen näkee autossa bongaus on helpompaa...
mutta ajatelkaas...ei oo italo ollut tyhmä kun yksikään stefa ei mene öljypohjaan vaan lohkon helmat menee ylitse ja lohkossa on stefoille reiät..eli tuo pohja irotaa vaikka varikolla ja jos ei ole tiipparia niin no hätä ..pinnat kun on niin tarkat että jokin tatinaliima riittää ja taas menään vaikka olis ollut koko pohja poissa..ja kun vielä lohko on läpipultattu eli pinnaputlit joilla kansi on kiinni on myös runkopultit niin se kestää ahtoakin ihan kuinka paljon vaan...
siinä on ameriikan joelle miettimistä... ja güntherillekkin...
Ihan niinkuin sanoin, hieno ja toimivan näköinen systeemi juuri noista ym.syistä johtuen.
Pääsinpäs sitten eilen illalla kurkistamaan öljypohjan sisään.
-Pohjalla punametallimurua. Ihan niinkuin pitikin.
-Runkolaakerit täysin käyttökelpoisia. Vaihdoin silti uusiin.
-3/4 kaula oli ottanut pahakseen hetkellisen öljyn puutteen. 4.laakerikin about ok., mutta kolmonen oli punametallilla ulkoreunastaan, ja pyörähtänyt ympäri.
-Kaikki muut laakerit oikeastaan ihan käyttökelpoisia. Vaihdoin tietenkin kaikki uusiin.
-Toi kolmosen kaula oli kumminkin ihmeen hyvässä kunnossa, enkä tehnyt sille sen kummenpaa, kun että hioin narulla pyöritellen 600 paperia kaulan ympärillä, kunnes siihen tarttunut laakerin pintamateriaali lähti kaulalta pois. Niin ainakin minusta näytti siltä, että laakeri oli leikannut kiinni akseliin, ja laakerin pintamateriaali oli tarttunut akseliin ja pyörinyt sitten punametallin varassa.
Hionnan jälkeen kaula näytti ja tuntui miltei virheetömältä!
Tosiasia kuitenkin on se, että mitään mittauksia en tossa yöllä tehnyt, vaan laitoin kapistuksen kokoon. Ensi talvena sitten mittaillaan ja ihmetellään tarkemmin. Annoin itselleni takuun, että loppukesän kapinat se menee ilman mitään murheita tolleenkin "korjattuna".
-Öljypohjan modifioinnin jälkeen läjään, ja savut! Tod. näk. pe. iltana.
Fangio13
11.07.2008, 06:42
Loistava homma! Ei muuta kun hanaa loppukesä...:D
Finnshark
11.07.2008, 07:57
Hieno juttu että diagnoosi oli oikea ja potilas toipuu suunnitelmien mukaisesti! Ei sitten muuta kuin Hanaa!!!
-Öljypohjan modifioinnin jälkeen läjään, ja savut! Tod. näk. pe. iltana.
:thumrigh: 8-) :thumleft:
Homma meni suunnitellusti, ja olisin kerinnyt meettiinkin, jos ei olisi päivällä korjailla pojan motskaria.
Kaikki tuntuu olevan kunnossa! Senverran tuli jopa ajettua, että pääsi merkkaamaan reviirin. Yorcci pääsi heti tuoreeltaan kuittaamaan kysymällä että: "Mitäs mieltä sä olitkaan siitä kumin poltosta?"
Enpäs ymmärtänyt vastata siihen: Kuminpoltto kadulla on hyväksyttävää vain heti alakautta tehdyn laakerinvaihdon jälkeen.
Jamboree
11.07.2008, 23:16
Komiasti V-P:n Vette pörisi. Porukkaa oli ihmettelemässä tallilla.
Niinpä :mrgreen: Ei vaan hienoa, että vehkeet pelaa taas :thumrigh:
Hyvin tuntui pelaavan:mrgreen:
Kaikki tuntuu olevan kunnossa! Senverran tuli jopa ajettua, että pääsi merkkaamaan reviirin.
On se hienoa, että vehkeet toimii :mrgreen:
On se hienoa, että vehkeet toimii :mrgreen:
Näytti toimivan sullakin;)
Kaikki tuntuu olevan kunnossa! Senverran tuli jopa ajettua, että pääsi merkkaamaan reviirin.
Kuminpoltto kadulla on hyväksyttävää vain heti alakautta tehdyn laakerinvaihdon jälkeen.
Tossa olis videonpätkää http://penthouse.homelinux.net/fs08/V-P_C3_2008.wmv
Tiukka oli surina videollakin, livenä varmaan vielä parempi :-k 8)
Tossa olis videonpätkää http://penthouse.homelinux.net/fs08/V-P_C3_2008.wmv
Kiitti videosta! Enpä huomannutkaan, että oikein liikkuvaa kuvaakin otettiin, kun ovat niin pieniä noi nykyvehkeet vanhoihin videokameroihin verrattuna.
No - tulipa sisäänajo ja reviirin merkkaus tehtyä samalla reissulla.:mrgreen:
P.S. Kerkisitkös saunaan ajoissa, kun niin lyhyet mustat jäi sulta! Hyvä jos 50m.
Kiitti videosta!
Eipä kestä kiittää. Näillä digipokkareilla se kuvan- ja äänenlaatu on vähän sitä ja tätä, mutta hyvä, jos kelpaa.
No - tulipa sisäänajo ja reviirin merkkaus tehtyä samalla reissulla.:mrgreen:
Hmmmm... minähän nyt en mitään moottoreista tiedä, mutta aika lyhyt oli sisäänajo -tallista ulos ja tielle- :mrgreen:
Jamboree
12.07.2008, 21:20
Tiukka oli surina videollakin, livenä varmaan vielä parempi :-k 8)
Tere tulemast Tampesteriin:cool:
Hekimianin Gregg on sitten niin touhussaan mun uuden koneen kanssa, että oikein pelottaa! Se tekee mäntiä mulle parhaillaan, ja höpisee koneen uudelle tasolle nostosta!
Yritin vähän kysellä että mitä se tarkoittaa taaloissa, niin sanoi tekevänsä hyvän tarjouksen.
Perhanan Armeenialaiset, nehän myy tavaran juutalaisillekkin. Toisaalta 10 000rpm+ ei tunnu yhtään hassummalta ajatukselta, semminkin, kun toi nokka ja venakoneisto on valmiina sitä varten.
Ketä kiinnostaa pyörivät tasapainotetut hilut ( std. ) mäntineen ( + .30 )? Saattaa tulla myyntiin syksyllä.
Tere tulemast Tampesteriin:cool:
tullaan ku keritään!
Hmmmm... minähän nyt en mitään moottoreista tiedä, mutta aika lyhyt oli sisäänajo -tallista ulos ja tielle- :mrgreen:
Toi on ihan oieka tapa ajaa kone sisään..Heti vaan talon tavoille ettei mihinkään ehdi syntymään liian matalalle mitään pykällystä.
Muutama venemies on ollut kauhusta jäykkänä kun ajettu nokkaa sisään täysrempan jälkeen..oonkin sanonut jos alkaa pelottaa jo maissa on parempi lopettaa veneily kokonaan.
Toi on ihan oieka tapa ajaa kone sisään..Heti vaan talon tavoille ettei mihinkään ehdi syntymään liian matalalle mitään pykällystä.
Muutama venemies on ollut kauhusta jäykkänä kun ajettu nokkaa sisään täysrempan jälkeen..oonkin sanonut jos alkaa pelottaa jo maissa on parempi lopettaa veneily kokonaan.
Just noin! Sitäpaitsi aja nyt sitten laakereita sisään. En oo koskaan kuullutkaan.
groovyjay
13.07.2008, 01:01
Kylläpä kuulostaa juhlavalta! :cool:
KapaTheMan
13.07.2008, 03:37
Rehellisesti sanottuna äänet oli livenä x100 paremmat.:D
uskotaan, uskotaan. vielä kun tuon näkis jossain ratapäivillä :bounce:
uskotaan, uskotaan. vielä kun tuon näkis jossain ratapäivillä :bounce:
Botnialla tai viimeistään Alastarolla sitten varmaankin / toivottavasti. Silloin pitäisi olla 6 eteen, ja 1 taakse- systeemi paikoillaan.:mrgreen:
Toisaalta 10 000rpm+ ei tunnu yhtään hassummalta ajatukseltaTÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄH:mrgreen:
Dodii....olihan se putkisto tukossa! Noin 40 luupäätä enemmän pääsi valloilleen , kun noista 2,5" rööreistä mahtui.
Paras vääntö 6496 rpm kohdalla ja peak power 8310 rpm. Ja nämä 1,5 vivuilla. Hehe. Alkaa olla vähän sielläpäin, kun pitäisikin. Vaihdelaatikkoa odotellessa.
Seuraavaksi sitten vaihdan noi 1,6 vipat takaisin, kun ne antoi ainakin aikaisemmin paremmin tehoa kuin tuo 1,5 vipusuhteinen.
Dodii....olihan se putkisto tukossa! Noin 40 luupäätä enemmän pääsi valloilleen , kun noista 2,5" rööreistä mahtui.
Paras vääntö 6496 rpm kohdalla ja peak power 8310 rpm. Ja nämä 1,5 vivuilla. Hehe. Alkaa olla vähän sielläpäin, kun pitäisikin. Vaihdelaatikkoa odotellessa.
Seuraavaksi sitten vaihdan noi 1,6 vipat takaisin, kun ne antoi ainakin aikaisemmin paremmin tehoa kuin tuo 1,5 vipusuhteinen.Ugh:cool:
Rehellisesti sanottuna äänet oli livenä x100 paremmat.:D
Pitäs oikeastaan saada noita ääniä vähän entrattua sellaseen estottoman tytön orgasmikiljahduksen suuntaan.:scratch: :-k :tongue:
Pitäs oikeastaan saada noita ääniä vähän entrattua sellaseen estottoman tytön orgasmikiljahduksen suuntaan.:scratch: :-k :tongue:
Ne olis kyl kivat äänet,saispa omaan rotteloon sellaiset myös:p
Ne olis kyl kivat äänet,saispa omaan rotteloon sellaiset myös:p
Ne olis kyl kivat äänet,saispa omaan naiseen sellaiset myös:p :geek:
Seuraavaksi sitten vaihdan noi 1,6 vipat takaisin, kun ne antoi ainakin aikaisemmin paremmin tehoa kuin tuo 1,5 vipusuhteinen.
Kokeileppas selaista että esim 1.6 päissä ja 1.5 et keskellä.... etc kombinaatioita.
Kokeileppas selaista että esim 1.6 päissä ja 1.5 et keskellä.... etc kombinaatioita.
Hmmmm... mikähän tossa combossa on se idea? Mihin se perustuu fysikaalisesti?
Aikamoinen homma vaihdella noita vipustimia noin vaan. Jos toimii, kaljat olet tienannut ihan näin julkisesti ilmona.
Idea on siinä että päissä olevat pytyt olisivat inan verran enemmän auki ja siten pidempi matka kaasarista helpottuisi.
Esim tällaisia että 1.6 imut päissä ja keskellä 1.5et ja pako 1.6 et taikka toistappäin etc etc...
Variaatioita on monia ja näitä olen henk koht kokeillut jo 80 luvun alussa.
Vanhoja Stock Car kikkoja...
Toinen vaihtoehto on hankkia IR imusarja...tyyliin tötteröruisku tai Tunnel Ram... sun kone kun Mun mielestä on jo sellaista vailla.
Tuli vaan mieleen kun Käenpesä Anglian tötteröruisku 327 alkomahoolilla kävi 10000 rpm nurkilla ja sehän ruisku mulla on tallilla odottamassa tarpeeksi isoa alakertaa kadulle...ja se pidetään mekaanisena mutta sekventaalisena.
tollanen IR imusarja vaikka läppärungoille toisi sulle koko alueella merkittävän vääntölisän....
VetteMan
07.08.2008, 11:33
Onkos noilla keinuvipumuutoksilla enää ruiskun kanssa samaa hyötyä? Tatech siellä bensan määrää taitaa säädellä.
Hupsista...nyt mä unohdin tuon seikan....voi olla että on muuten turhaa kikkailua (eli ei mitattavaa) mutta niinkauan kun läppärungosta mitta on eri imuvenaan niin on eroa.
toisaalta 6000+rpm alueella on aivan sama onko kyseessä ruisku tai kaasari..itse asiassa Kaasari antaa paremman tehon korkeilla kierroksilla vs Efi jossa suuttimet ennen läppää.
Edit siis ajatusvirhe tuli....vs EFI jossa Suuttimet JÄLKEEN LÄPÄN.
Hupsista...nyt mä unohdin tuon seikan....voi olla että on muuten turhaa kikkailua (eli ei mitattavaa) mutta niinkauan kun läppärungosta mitta on eri imuvenaan niin on eroa.
toisaalta 6000+rpm alueella on aivan sama onko kyseessä ruisku tai kaasari..itse asiassa Kaasari antaa paremman tehon korkeilla kierroksilla vs Efi jossa suuttimet ennen läppää.
Toisaalta mun imari on Viktor Jr "E"( mod.), jossa noi imusarjan putket on sisäisillä jipoilla saatu pleniumista eteenpäin jotakuinkin samanmittaisiksi. Suuttimethan sojottaa nippa nappa imusarjan puolella kohti imuventtiilejä. Läppärungosta mitaten etäisyydet on tietenkin erimittaiset, mutta toi "eteinen", jonne ilma ensin tulee, jakaa sitten sen versinaisille imuputkille jotka siis ovat about samanmittaiset vaikkakaan siltä ei näytä ulkoapäin katsottuna.
Muuten olen samaa mieltä, että kovaa kiertävissä koneissa "tötteröruisku" on monestakin syystä paras. Yksi syy on niiden helppo muotoiltavuus suppiloksi ja toinen se, että niiden pituuksia on helppo muuttaa optimaalisiksi kierrosluvun kanssa. Näissä vanhhoissa kun niillä bakeliittipalikoilla yritetään sitä tehdä....hohhoijaa.
Edellisessä versiossa 2" välilevyllä tuli 6 hv. lisää tehoa, joten ei ihan turhaa puuhastelua sekään ole, mutta tarvii jarrussa tai dynossa todentaa. Arvailemalla ei kannata edes yrittää.
Ihmiset jotka joutuvat kaiken näköisiin onnettomuuksiin ja kolhivat itseään, autojaan, ja ylipäätään ovat sellaisia huonon onnen sotureita sanovat että on huonoa tuuria.
Itse en oikein usko sellaiseen huonoon tuuriin, vaan jotenkin ne ihmiset vaan onnistuvat hankkiutumaan sellaseen paikkaan tai tilanteeseen, missä sitten tapahtuu.
Täytyy kai sitten vähän tarkistaa omia mielipiteitä.
Yritin laittaa ton C-3: n niin timmiin kuntoon, että olisi yhden Helsingin reissun voinut päästää ilman ongelmia, mutta mitä vielä.
Ilmanputsarin pinnapultti katkesi heti läppärungon tasosta. Siis sellanen osa, joka ei oikeastaan voi mennä rikki, paitsi näköjään minulta.
Siitä se sitten jäi prikan ja mutterin varaan tärisemään, kunnes mutteri pyöri tärinästä auki, ja pinna putosi läppien väliin hirttäen kaasun melko auki. Onneksi ei ollut eka kerta, kun kaasu hirtti, niin että virta-avaimella pätkien sitten tien sivuun ihmettelemään.
Oikea ongelma oli se, että sitä pinnapulttia ei alkanut löytymään. Kone ei kolissut yhtään ennen sammuttamista, josta pystyi päättelemään sen, että se ei ollut mennyt vielä koneeseen.
Ei näkynyt kanavissa Juvosen Timpan lampullakaan, eikä tarttunut Yorccin magneettikynään onkimalla. Kimmo ajoi ympäri Helsingin hakiessaan mulle lisää työkaluja. Kiitos näistä avuista!
Siis missä se on? Hmmm... Se voi olla jonkun venttiilin välissä menossa koneeseen, ja silloinhan jossain imuventtiilissä täytyy olla iso välys. Venakopat pois - eikä mitään poikkeavaa löydy.
No pyöritetäänpäs konetta varovasti vaihde päällä. Klik kuului, kun kadonnut pinna kaatui imusarjassa päästyään lautasen ja ilmeisesti imukanavan katon välistä pois. Magneettiongella se tuli oikein kolhiutumattona nätisti päivänvaloon.
Takasin kasaan, ja menoksi.
Että tällänen tappaus tällä kertaa.....
Täytyy sitten seuraavalle reissulle tehdä vähän jyreämmästä tavarasta toi ilmanputsarin studi.
Pappatunturi
11.08.2008, 11:54
Kuten miittissä totesin tollaisella tuurilla saman tien lotto vetämään. Ihan käsittämätön tuuri ettei hajoittanut konetta.
Harmi ettet ollut autonkanssa kohdilla kun "tapolanmerkka" antoi 360 ferrarilla meille saundinäytteet. Kaikki kunnia ferkulle mutta ei pärjännyt samalla herkkyydellä soivalle nascar mosalle.
Kuten miittissä totesin tollaisella tuurilla saman tien lotto vetämään. Ihan käsittämätön tuuri ettei hajoittanut konetta.
Harmi ettet ollut autonkanssa kohdilla kun "tapolanmerkka" antoi 360 ferrarilla meille saundinäytteet. Kaikki kunnia ferkulle mutta ei pärjännyt samalla herkkyydellä soivalle nascar mosalle.
:oops: :oops: :oops:
EDIT
Originally Posted by Mickey
toisaalta 6000+rpm alueella on aivan sama onko kyseessä ruisku tai kaasari..itse asiassa Kaasari antaa paremman tehon korkeilla kierroksilla vs Efi jossa suuttimet Jälkeen läpän/läppien...
Toisaalta mun imari on Viktor Jr "E"( mod.), jossa noi imusarjan putket on sisäisillä jipoilla saatu pleniumista eteenpäin jotakuinkin samanmittaisiksi. Suuttimethan sojottaa nippa nappa imusarjan puolella kohti imuventtiilejä. Läppärungosta mitaten etäisyydet on tietenkin erimittaiset, mutta toi "eteinen", jonne ilma ensin tulee, jakaa sitten sen versinaisille imuputkille jotka siis ovat about samanmittaiset vaikkakaan siltä ei näytä ulkoapäin katsottuna.
Muuten olen samaa mieltä, että kovaa kiertävissä koneissa "tötteröruisku" on monestakin syystä paras. Yksi syy on niiden helppo muotoiltavuus suppiloksi ja toinen se, että niiden pituuksia on helppo muuttaa optimaalisiksi kierrosluvun kanssa. Näissä vanhhoissa kun niillä bakeliittipalikoilla yritetään sitä tehdä....hohhoijaa.
Edellisessä versiossa 2" välilevyllä tuli 6 hv. lisää tehoa, joten ei ihan turhaa puuhastelua sekään ole, mutta tarvii jarrussa tai dynossa todentaa. Arvailemalla ei kannata edes yrittää.
Joo siis Yksitasohan on periaatteessa ihan normaali imusarja ******** pienellä plenumilla/ Airboxilla jota bakeliittilevyillä koitetaan muuttaa edes 1/5 siitä mitä pitäis olla !
Syy tähän on täysin mysteeri koskahan kaikki jenkki-imarit kärsii noin 10% koko vääntöalueella vs IR systeemeihin (independent runner) ...esim vaikka Weber patteristo tai tötteröruiskut/cross ramit.
Kone tekee kauhean työn ja reagoi huonosti siihen että länttäät kaasun pohjaan (varsinkin jos juuri olet läntännet sen kiinni ennen mutkaa) kun ei ole korvausilmaa lähellä vaan sitä joudutaan imemään kaasarin läpi toisin kun jos olisi iso airboxi ( vertaa vaikka kolmen metrin snorkkeli....)
Tästä päinvastaisena esimerkkinä vaikka BMW E30 M3 taikka Alfan 1300 GTAj (170hv)-> 2l GTAm (240)
DTM versio M3een...ihan saman kokoinen kuin missä tahansa sport/Super2000 Hondassa tai missä vaan...
http://carbon-airbox-bmw-e30.bmw-airbox.com/
Ihmiset jotka joutuvat kaiken näköisiin onnettomuuksiin ja kolhivat itseään, autojaan, ja ylipäätään ovat sellaisia huonon onnen sotureita sanovat että on huonoa tuuria.
Itse en oikein usko sellaiseen huonoon tuuriin, vaan jotenkin ne ihmiset vaan onnistuvat hankkiutumaan sellaseen paikkaan tai tilanteeseen, missä sitten tapahtuu.
Täytyy kai sitten vähän tarkistaa omia mielipiteitä.
Yritin laittaa ton C-3: n niin timmiin kuntoon, että olisi yhden Helsingin reissun voinut päästää ilman ongelmia, mutta mitä vielä.
Ilmanputsarin pinnapultti katkesi heti läppärungon tasosta. Siis sellanen osa, joka ei oikeastaan voi mennä rikki, paitsi näköjään minulta.
Tuntuu että toi on ihan peruskauraa monellekkin jenkkiautoilijalle...itselle ei vielä ole noin käynyt... liki on ollut pari kertaa.
Siitä se sitten jäi prikan ja mutterin varaan tärisemään, kunnes mutteri pyöri tärinästä auki, ja pinna putosi läppien väliin hirttäen kaasun melko auki. Onneksi ei ollut eka kerta, kun kaasu hirtti, niin että virta-avaimella pätkien sitten tien sivuun ihmettelemään.
Oikea ongelma oli se, että sitä pinnapulttia ei alkanut löytymään. Kone ei kolissut yhtään ennen sammuttamista, josta pystyi päättelemään sen, että se ei ollut mennyt vielä koneeseen.
Ei näkynyt kanavissa Juvosen Timpan lampullakaan, eikä tarttunut Yorccin magneettikynään onkimalla. Kimmo ajoi ympäri Helsingin hakiessaan mulle lisää työkaluja. Kiitos näistä avuista!
Siis missä se on? Hmmm... Se voi olla jonkun venttiilin välissä menossa koneeseen, ja silloinhan jossain imuventtiilissä täytyy olla iso välys. Venakopat pois - eikä mitään poikkeavaa löydy.
No pyöritetäänpäs konetta varovasti vaihde päällä. Klik kuului, kun kadonnut pinna kaatui imusarjassa päästyään lautasen ja ilmeisesti imukanavan katon välistä pois. Magneettiongella se tuli oikein kolhiutumattona nätisti päivänvaloon.
Takasin kasaan, ja menoksi.
Että tällänen tappaus tällä kertaa.....
Täytyy sitten seuraavalle reissulle tehdä vähän jyreämmästä tavarasta toi ilmanputsarin studi.
Tästä syystä mä olen suosinut sen verran pitkiä pinnapultteja että saan tuplamutterit päälle ja mieluiten vaikka vielä molemmat nylockeja.
Tulee mieleen eräs HemiCharegrin omistaja aikanaan jolle kävi siten että joku mutteri putos koneeseen..ei uskonut ja kone käyntiin ja klang..imuvena kieroksi...tiesi että eräällä toisella jannulla moinen oli ainakin yksi jouten mutta ei ostanut varalle kun hinta oli "kovahko"... sitten kun oli aidosti tarve olis kelvannut mutta siitä oli tehty silloin jo Dusteriin kaasupoljin...
Ai miksi sitten näin käy monelle...noh kun ei olla totuttu siihen että joku pultti/mutteri/liitin voi täristää auki.... luulis jo mopoa ropatessa hommat tulleen tutuksi.
Tästä syystä mä olen suosinut sen verran pitkiä pinnapultteja että saan tuplamutterit päälle ja mieluiten vaikka vielä molemmat nylockeja.
Sekä nyloc että tuplamutteri olisi toiminut. Totesin sen heti, kun olin tajunnut, mitä oli tapahtunut.
Ja jos ei mahdu pellin alle niin pelti vaan raolleen takareunasta ensi-apuna.
Ja älä väännä niitä pultteja hampaat irvessä...pinnapulttihan vedetään kiini käsin ja lukite perään..muuten se rikkoaa sen rungon mihin sä veivaat sen kiinni kun pohjaa.
Mutta onneksi tässä oli kuitenkin onnellinen loppu !
Katos on se hyvä että on Alfojen kanssa taistellut nuorena.... niistähän kun kaikki on alumiinia korkkaa joka kierre vanhoissa paskoissa.
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä!
Kun rikoin koneen Nyrburgissa kesällä, sain ahaaelämyksen. Paremmat loiskelevyt pitää olla öljypohjassa, että pumppu saa öljyä kaikissa ajotilanteissa.
No sellaset tuli. Ei vaan auttanut.
Botnialla melkein samanlaisessa ajotilanteessa maksimikierroksilta jarrutus, ja kas.... kalkalkalkalkal!
Mit... vit... öljynpaine nollassa, mutta nousee normaaliksi hölmistyneen kuljettajan tuijottaessa huuli pyöreänä painemittaria.
Teoria:
Hi volyme pumppu nimensä mukaisesti imee 8000+ rpm kierroksilla LIIAN PIENEN ÖLJYPOHJAN öljyt kuivaksi nopeammin, kun mitä ne ehtivät valua alas öljypohjaan! Kun siinä sitten jarruttaa, ne vähät öljyt, mitä siellä on menee jarrutuksen voimasta loiskelevyä vasten, pumppu honasee tyhjää, paine häviää, laakerista lähtee pinta, ja kalkalkalkal.
Nyt sitten pitää tutkia vauriot, jos vaikka pääsisi yhtä helpolla, kun viimeksikin eli laakereiden vaihdolla alakautta.
Kuivasumppu järjestelmä alkaa kiinnostaa aina vaan enemmän ja enemmän.
Alastaroa varten voisi kuitenkin tehdä väliaikaisratkaisuna suurennetun öljypohjan.
Tuota, ehkä hölmöä kysyä, mutta miksi se tarvii niin rajun öljypumpun että imee enemmän kuin mitä alakertaan ehtii valua?? Konehan kiertää muutenkin normaalia railakkaammin joten vakio pumppukin imee yläkierroksilla normaalia rivakammin eikö??
Mihin muuten aikuisen oikeesti tarvii tuollaista hi-flow öljypumppua, nyttenhän siitä näytti olevan enempi haittaa??
En tarkiota nyt sitten V-P:tä mutta vois sanoa melkein poikkeuksetta että näitä "Super street/competition" kalikoita laitetaan kiinni vaikka hyöty kadulla/omissa rataajoissa on jokseenkin turhaa... Voisin melkein väittää että kun on kuullut näistä konerikoista vuosien saatossa niin suurin osa on turittu ihan omakätisesti...valitettavasti.
Corvette63
31.08.2008, 18:52
Tuota, ehkä hölmöä kysyä, mutta miksi se tarvii niin rajun öljypumpun että imee enemmän kuin mitä alakertaan ehtii valua?? Konehan kiertää muutenkin normaalia railakkaammin joten vakio pumppukin imee yläkierroksilla normaalia rivakammin eikö??
Mihin muuten aikuisen oikeesti tarvii tuollaista hi-flow öljypumppua, nyttenhän siitä näytti olevan enempi haittaa??
En tarkiota nyt sitten V-P:tä mutta vois sanoa melkein poikkeuksetta että näitä "Super street/competition" kalikoita laitetaan kiinni vaikka hyöty kadulla/omissa rataajoissa on jokseenkin turhaa... Voisin melkein väittää että kun on kuullut näistä konerikoista vuosien saatossa niin suurin osa on turittu ihan omakätisesti...valitettavasti.
Samaa olen pohtinut itsekkin.
Itsehän en juuri nimeksikään näistä virityksistä mitään ymmärrä, joten ei ole ainoa mietiskelyn aihe :)
Onkos V-P varma ettei kolissut tyhjät kaljapullot takakontissa:D
Onkos V-P varma ettei kolissut tyhjät kaljapullot takakontissa:D
Kiitos Paakari! Täytyypäs käydä tarkistamassa, josko se olikin sitä! Kiitos kiitos kiitos!:rolleyes:
Niinpä niin. Valitettavasti.
Näiden avautumisien osatarkoitus on myöskin antaa tietoa sellaisille hölmöille, jotka rakentavat, tai aikovat rakentaa jotakin samantapaista konetta, kuin tuo omani on.
Ei tarvitse sitten kaikkien tehdä niitä virheitä, joita itse olen- ja tulen tekemään.:mrgreen:
Itselleni on tuo öljynkiertojärjestelmän käyttäytyminen erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla kierroksilla avautunut ns. kantapään kautta, ja tässä sitä ollaan.
Kyllä siitä vielä hyvä tulee!
Finnshark
31.08.2008, 20:48
No voihan.... vitsi... Vaikka taitaakin vitsit olla vähissä... Toivottavasti ei ole muuta mennyt kuin laakerit että selviäisi yhtä "helpolla" kuin Nurren jälkeen.
Voikohanöljy jäädä muualle odottelemaan kuin pelkästään öljypohjan etureunaan jarrutuksessa? Esimerkiksi venakoppiin tai nostajalaaksoon? Noissa paikoissahan olisi jonkin verran tilaa öljytaskulle kun kone suoltaa öljyä kuitenkin koko ajan? Ratkaisuhan tässäkin tietysti on suurempi öljytilavuus / sumppu. Mietityttää vain että jääkö kaikki öljy öljypohjaan vai jo matkalle?
Pekka Berkeles
31.08.2008, 20:57
Teoria:
Hi volyme pumppu nimensä mukaisesti imee 8000+ rpm kierroksilla LIIAN PIENEN ÖLJYPOHJAN öljyt kuivaksi nopeammin, kun mitä ne ehtivät valua alas öljypohjaan! Kun siinä sitten jarruttaa, ne vähät öljyt, mitä siellä on menee jarrutuksen voimasta loiskelevyä vasten, pumppu honasee tyhjää, paine häviää, laakerista lähtee pinta, ja kalkalkalkal.
Nyt sitten pitää tutkia vauriot, jos vaikka pääsisi yhtä helpolla, kun viimeksikin eli laakereiden vaihdolla alakautta.
Kuivasumppu järjestelmä alkaa kiinnostaa aina vaan enemmän ja enemmän.
Alastaroa varten voisi kuitenkin tehdä väliaikaisratkaisuna suurennetun öljypohjan.
Voi surkeus. Harmin paikka.
Olikos C3:ssa öljypohjan takaosassa se matalin kohta, jossa pumpun pick-uppikin on? Ajattelin vain, että kovassa kiihdytyksessä öljystä ei liene pulaa, siis vaikka kierrokset on korkeat niin silti öljyä piisaa koska liike suuntautuu 180 astetta eri suuntaan kuin jarrutettaessa.
Offtopic:
En malta olla viittaamatta jenkkilehtien virimoottoritesteihin ja niitten dynotuloksiin. Juuri tällaisista asioista ei niissä tietenkään mainita. Ja mitäpäs sitä, kun moottori on mittausta varten kiinni tehopenkissä. Reaalimaailmassa saattaa kuitenkin olla muitakin tarpeita, kuten voimansiirron päivitys tehojen ja jäähdytyksen vuoksi (mm. C5:ssa laatikko kuumenee radalla), bensalinjojen päivitys, moottorin jäähdytys, jne. jne. joihin saattaa mennä toinen mokoma rahaa mitä menee pelkkään moottoriin. Mutta mitäpäs siitä, harrasteautossa ookoo, käyttöpelissä kannattaa ensin ehkä vähän miettiä.
No voihan.... vitsi... Vaikka taitaakin vitsit olla vähissä... Toivottavasti ei ole muuta mennyt kuin laakerit että selviäisi yhtä "helpolla" kuin Nurren jälkeen.
Voikohanöljy jäädä muualle odottelemaan kuin pelkästään öljypohjan etureunaan jarrutuksessa? Esimerkiksi venakoppiin tai nostajalaaksoon? Noissa paikoissahan olisi jonkin verran tilaa öljytaskulle kun kone suoltaa öljyä kuitenkin koko ajan? Ratkaisuhan tässäkin tietysti on suurempi öljytilavuus / sumppu. Mietityttää vain että jääkö kaikki öljy öljypohjaan vai jo matkalle?
Niinpä.
Vesku loihe sanomaan saunan lauteilla Jurvassa, että vanha sääntö on: Yksi litra öljyä jokaista tuhatta kierrosta varten. ( 8500 rpm = 8,5 l. öljyä )
Hatun nosto tollasesta kansanviisaudesta, jota en ollut koskaan kuullut, mutta joka upposi tällä kertaa tosi hyvin kuulijaan!
Mullahan on siellä pannussa ehkä inan verran yli 4 l. öljyä + tietenkin suodattimessa oleva joka ei kuitenkaan auta tippaakaan tossa varsinaisessa ongelmassa.
Soittelin äsken yhdelle Suomessa pitkään V-8 koneilla rataa ajaneelle kuskille ja kerroin murheistani.
Kaveria alkoi nauratta kokemukseni. Kertoi rikkoneensa radalla viisi konetta, ennenkuin itse ymmärsi mistä öljynkierto-ongelmat perimmiltään johtuvat.
Sanoi päässeensä eroon hyvällä menestyksellä paine-akulla ja loiskelevy virityksillä.
Herra ajelee kuitenkin nykyään kisansa kuivasumppukoneella, joka systeemi on kuitenkin minulle ennen sitä järisyttävää lottovoittoa liian arvokas. Niin että paineakku on tulossa ( 3 qt ) ja öljypohjan tilavuus kasvaa jonkin verran Alastaroon.
Vieläkin harmittaa se, ettei kukaan tullut sanomaan, ettei tollanen melko vakio öljynpainejärjestelmä kertakaikkiaan sovellu huonostikkaan radalle, vaan aiheuttaa väistämättä ennemmin tai myöhemmin moottorivaurion kun öljypumppu horii ilmaa jarrutuksissa ja tiukissa mutkissa.
Niille, jotka ei oikein tiedä tosta paine-akusta miten se toimii, niin se on yksinkertainen laite.
Johonkin kohtaan kanavaa öljypumpun perään liitetään letku joka johtaa sylinteriin, jossa on mäntä, jonka takapuolella on kaasua. Kun öljynpaine kasvaa normaaliksi mäntä lähtee liikkumaan sylinterissä puristaen toisella puolella olevan kaasun saman paineiseksi, kun öljynpaine on.
Jos öljypumppu nyt jostain syystä lakkaa tuottamasta painetta, niin kaasunpaine sylinterissä on suurempi, kun öljykanavassa, painaa se mäntää takaisin siten että paineellista öljyä tulee öljykanavaan ikäänkuin isosta injektioruiskusta. Kun öljypumppu sitten taas alkaa saamaan öljyä, ja sitä kautta paineet tulee takaisin, puristaa se taas männän valmiustilaan jne jne.
Pekka Berkeles
01.09.2008, 13:19
...Kaveria alkoi nauratta kokemukseni. Kertoi rikkoneensa radalla viisi konetta, ennenkuin itse ymmärsi mistä öljynkierto-ongelmat perimmiltään johtuvat.
Sanoi päässeensä eroon hyvällä menestyksellä paine-akulla ja loiskelevy virityksillä...
Ei saisi nauraa, mutta en malta...(eiku, no, menkööt). Ei kaveri tainnu olla kapteeni: "Nobody is perfect, except captain."
Ei saisi nauraa, mutta en malta...(eiku, no, menkööt). Ei kaveri tainnu olla kapteeni: "Nobody is perfect, except captain."
Heh.. hyvä huomio!:mrgreen:
Itse ihmettelen aina silloin tällöin miksi kaikki muut ovat väärässä, ja vain minä itse oikeassa.:-k
Tyhmyydestä on aina sakotettu meitä polosia. En ole katkera, mutta kuitenkin....
Niin...tästä paineakusta (esim. accusump) taisi meillä olla lauteilla puhettakin...samalla varmaan kannattaa ottaa tuo sähköventtiilillä oleva malli niin saa tuon "ennakkovoitelun" samalla rupeamalla.
Tämä taitaa olla syynä tuohon omaan kolinaan (runkolaakerin kuluminen)...vaikka ruumiinavausta ei vielä olekkaan suoritettu.
-J-
Tämä taitaa olla syynä tuohon omaan kolinaan (runkolaakerin kuluminen)...vaikka ruumiinavausta ei vielä olekkaan suoritettu.
-J-
Pääsitkö kotiin ok, paheniko matkalla?
Finnshark
01.09.2008, 17:10
Mistäs kohtaa näitä patarautalohkoja löytyy paras paikka laittaa tuo öljypaineakku kiinni? Ilmeisesti jostain löytyy sopiva paikka öljykanavaan? Vai pitääkö samalla siirtää öljynsuodatin pois lohkon kyljestä ja tähän väliin laittaa paineakku kiinni? Samallahan siihen sitten tekee öljynjäähdyttimen kylkiäisiksi jos tähän joutuu menemään...
Mistäs kohtaa näitä patarautalohkoja löytyy paras paikka laittaa tuo öljypaineakku kiinni? Ilmeisesti jostain löytyy sopiva paikka öljykanavaan? Vai pitääkö samalla siirtää öljynsuodatin pois lohkon kyljestä ja tähän väliin laittaa paineakku kiinni? Samallahan siihen sitten tekee öljynjäähdyttimen kylkiäisiksi jos tähän joutuu menemään...
Mulle tulee suodattimen ja lohkon väliin sitä varten tehty adapteri, jossa lähtö myöskin tolle paineakulle. Siihenhän ei siis mene kun toi yksi letku/ putki.
Niin...tästä paineakusta (esim. accusump) taisi meillä olla lauteilla puhettakin...samalla varmaan kannattaa ottaa tuo sähköventtiilillä oleva malli niin saa tuon "ennakkovoitelun" samalla rupeamalla.
-J-
Accusump näyttääkin paremmalta kun toi Moroso, jota ensin katselin. Ja sähköventtiili tuntuisi hyvältä ratkaisulta virta-avaimeen kytkettynä. Ei tarvitse ravata konepeiton alla joka käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä. Ja voihan sen toteuttaa vielä joko sähkökytkimellä tai vaijeritoimisella mekaanisella hanalla.
Ruumiinavaus minullakin vielä suorittamatta, mutta tänä iltana pitäisi viiltää öljypohja pois, ja muutama kk. laakeri tutkia "sillä silmällä".
Piipahdinpa tallilla ja tein pikku diagnoosin vaurioista.
Taas kolmosen kiertokangen laakeri. Tällä kertaa vaan total. = kampiakseli kainaloon ja koneistamoon hiomaan ainakin 3/4 kaula. Kone pois ja palikoiksi, että saa putsattua kunnolla öljykanavat ja kaikki muutkin osat laakeripölystä, jota on tietenkin ympäri konetta.
Kolmosen kiertokanki muuttanut silmän väriä = tilattu uusi Joelta.
Muutenhan kaikki on hyvin. Alastarossa saa sitten ajaa ja laulattaa myllyä oikein sydämmensä kyllyydestä, kun voitelu pelaa kaikissa ajotilanteissa moitteettomasti, eikä mikään leikkaa kiinni öljyn puutteeseen. ( toivottavasti )
Muutenhan kaikki on hyvin. Alastarossa saa sitten ajaa ja laulattaa myllyä oikein sydämmensä kyllyydestä, kun voitelu pelaa kaikissa ajotilanteissa moitteettomasti, eikä mikään leikkaa kiinni öljyn puutteeseen. ( toivottavasti )
Tää V-P:n positiivinen suhtautuminen vaikeuksiin on ihailtavaa :salut:
Ruumiinavaus täälläkin suoritettu ja kaksi runkolaakeria pyörähtänyt ja loputkin finaalissa....kaulat näytti virheettömiltä yhtä lukuunottamatta eli kaipa se pitää koneistaa ja sitämyötä homma vaikeutuu aika lailla :-x
...taitaa olla se accusumppi tulossa tännekkin...
-Juza
Vesku loihe sanomaan saunan lauteilla Jurvassa, että vanha sääntö on: Yksi litra öljyä jokaista tuhatta kierrosta varten. ( 8500 rpm = 8,5 l. öljyä )
:rolleyes: pitääkö mun ruveta pienentämään öljypohjaaa siis;)
Steelnose
02.09.2008, 10:46
Piipahdinpa tallilla ja tein pikku diagnoosin vaurioista.
Taas kolmosen kiertokangen laakeri. Tällä kertaa vaan total. = kampiakseli kainaloon ja koneistamoon hiomaan ainakin 3/4 kaula. Kone pois ja palikoiksi, että saa putsattua kunnolla öljykanavat ja kaikki muutkin osat laakeripölystä, jota on tietenkin ympäri konetta.
Mitäs öljyä olet moottorissa käyttänyt?
Tarkoitan lähinnä viskositeettia ja muita ominaisuuksia.
T:KJA
Motörhead
02.09.2008, 11:02
:rolleyes: pitääkö mun ruveta pienentämään öljypohjaaa siis;)
Tai sitten lisää kierroksia myllyyn jos kerta öljyntilavuutta piisaa. :cool:
Mitäs öljyä olet moottorissa käyttänyt?
Tarkoitan lähinnä viskositeettia ja muita ominaisuuksia.
T:KJA
Valvolinen race öljyjä. Erittäin tyytyväinen öljyyn.
Siis nythän ei ole kyse ollenkaan mistään öljyn ominaisuuksista, vaan siitä että öljynpaine katoaa kokonaan järjestelmästä jarrutuksissa ja mutkissa. Vaikka mulla olisi kuurakettiöljyä moottorissa, niin se ei autaisi mitään, koska sen öljyn pitää olla siellä, missä voitelua tarvitaan. Mitkään liukulaakerit eivät kestä ilman voitelua.
Älä vaan ala suosittelemaan mulle jotain Mobiilin ykköstä, että jospa se sitten sillä toimisi paremmin.
Valvolinen race öljyjä. Erittäin tyytyväinen öljyyn.
Siis nythän ei ole kyse ollenkaan mistään öljyn ominaisuuksista, vaan siitä että öljynpaine katoaa kokonaan järjestelmästä jarrutuksissa ja mutkissa. Vaikka mulla olisi kuurakettiöljyä moottorissa, niin se ei autaisi mitään, koska sen öljyn pitää olla siellä, missä voitelua tarvitaan. Mitkään liukulaakerit eivät kestä ilman voitelua.
Älä vaan ala suosittelemaan mulle jotain Mobiilin ykköstä, että jospa se sitten sillä toimisi paremmin.
Laita vakiojarrut ja orkkis alusta. Alkaa koneen laakerit kestää! :D
Tää V-P:n positiivinen suhtautuminen vaikeuksiin on ihailtavaa :salut:Aivan, tuosta olikin jo puhetta Jurvassa:D
.
( toivottavasti )
Pitääkös tuo ny sitten tasapainottaakin samalla?
Vai riittääkö kirje vaaka ja tarkistaa ton kiertokangen painon pelkästään?
Tuntus että jotain muutoksia tapahtuu jos yksi kaula hiotaan ohuemmaksi.
tuskin se paksumpi laakeri sitä kompensoi.
Pitääkös tuo ny sitten tasapainottaakin samalla?
Vai riittääkö kirje vaaka ja tarkistaa ton kiertokangen painon pelkästään?
Tuntus että jotain muutoksia tapahtuu jos yksi kaula hiotaan ohuemmaksi.
tuskin se paksumpi laakeri sitä kompensoi.
En ajatellut tasapainottaa uudelleen. En tiedä mikä kerros tossa laakerissa on paksumpi, mutta luulisin, ettei se ole laakerimetalli, vaan rautarunko, joten uskoisin sen kompensoivan paino-eron riittävällä tarkkuudella. Paino ei mun mielestä muutu tosta hiomisesta ( .1 .2 ? alikokoon ) oikeastaan mitään. Toi rautanen runko-osahan on suurempi halkaisijaltaan, kun kaulan halkaisija on, joten kyllä sen alikoko laakerin massa lisääntyy .
Kiertokanki on samaa sarjaa noiden muiden kankien kanssa ja tismalleen saman painoinen.
Pohdintoja talven kylmiksi illoiksi:
http://www.drysump.com/
Pohdintoja talven kylmiksi illoiksi lottovoittoa odotellessa:
http://www.drysump.com/
Mutta hienoja ovat. Näyttää kuitenkin siltä, että tommonen paineakku on se, johon on varaa. Ikävä kyllä.:(
Mielenkiintoinen aihe tämä oil accumulator, ehkä jopa oman threadin arvoinen, mut jatketaan nyt tänne.
"Casual rata-ajoon", eli muutamia kertoja kesässä radalla, ei tavoitella rataennätyksiä ja renkaatkin ovat vähän mitä ovat, olisi varmaan riittävää tunkea tollanen simppeli ja halpa Moroson Accumulator 2 turvaamaan ainakin omaa mielenrauhaa:
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=MOR%2D23930&N=700+400105+115&autoview=sku
Mut mitenkäs toi kiinnitys nyt olisi järkevintä toteuttaa? Tuon ohjeissa lukee että sen voisi liittää oil pressure sending unittiin, mut se taitaa olla SBC:ssä liian pieni rööri; käsittääkseni 1/8" kun minimiputki accumulaatiolle on 3/8". Ilmeisesti yleisin ratkaisu on tollanen "sandwich" adapteri, esim:
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=PRM%2D185&N=700+0&autoview=sku
Noi adapterit ovat ilmeisesti tarkoitettu kuitenkin lähinnä lauhduttimille, eli siinä on inlet ja outlet. Mutta tossa akkumulaattorissahan on vain 1 putki josta öljy menee sisään ja ulos. Joten:
- Onko em. adapteri oikeanlainen, vai pitäisikö tohon käyttöön kaivaa joku toisenmallinen?
- Kumpaan "plugiin" (inlet / outlet) akkumulaattori pitäisi kytkeä?
- Ja toinen plugi sitten vain tukitaan?
Eli olisi mukavaa jos öljy virtaisi vielä akkumulaattorin kytkemisen jälkeenkin :D
Thanks!
Pappatunturi
03.09.2008, 11:18
Hyvä pointti Kraapilta. Linja täytyy olla tosiaan jotain muuta kuin 1/8" Lienee tavis (pikku)lohkossa toi sandwich adaperi ainoa paikka.Pitää modifioida niin ettei blockaa muuta kiertoa. Mielestäni tulopuoli umpeen ja meno puolelle accumulaattori kiinni. Sehän pitää olla niin jos paine laskee tuuppaa öljyt suoraan kiertoon eikä suodattimeen.
Hyvä pointti Kraapilta. Linja täytyy olla tosiaan jotain muuta kuin 1/8" Lienee tavis (pikku)lohkossa toi sandwich adaperi ainoa paikka.Pitää modifioida niin ettei blockaa muuta kiertoa. Mielestäni tulopuoli umpeen ja meno puolelle accumulaattori kiinni. Sehän pitää olla niin jos paine laskee tuuppaa öljyt suoraan kiertoon eikä suodattimeen.
Just noin.
Eiköhän noihin tule hyvät kytkentäkaaviot mukaan, mutta pääöljykanavaan sen pitää purkaa lastinsa, että toimii halutulla tavalla.
Se venttiili on mun mielestä ton systeemin "hankalin" juttu, koska se pitää avata ennen käynnistystä ja sulkea ennen sammuttamista. Riesa, etten sanoisi.
Tosin - jos moottorin öljypohjassa on se normaali öljy määrä, niin normi ajamistahan voi harrastaa aivan tavalliseen tapaan venttiili kiinni, ja avata se vasta sitten, kun aikoo läiskytellä öljyjä oikein kunnolla!
Jos taas venttiilin jättää auki sammuttamisen jälkeen, niin jonkun ajan kuluttua koneessa on 3 qt. ylimääräistä öljyä.
Ton öljymäärän kanssa täytyy sitten kanssa olla tarkkana, ja ymmärtää järjestelmän toimintaperiaate täysin, ettei tule hölmöilyjä.
Jos esimerkiksi asennuksen jälkeen laittaa normaalin öljymäärän koneeseen, katsoo tikusta että ylärajassa, hyvä, ja pamauttaa koneen käyntiin, niin vips 3 qt. öljystä onkin mennyt akkuun ja pysyy siellä, kun venttiili suljetaan sammutuksen yhteydessä. Öljypohjasta puuttuu saman verran.
Se 3 qt. täytyy lisätä koneeseen, jolloin öljypinta asettuu oikealle tasolleen, ja ajon aikana systeemi on automaattinen ja öljynpinta pysyy oikeana.
Mä kun vähän pelkään että mukana tulee vain toi asennusohje, mikä on liitettynä myös summitin sivuille :) Ja sielä toi käsketään liittämään oil pressure sending unitin rööriin.
Tossa Moroson Accumulator 2:ssa ei muuten ole mitään venttiilejä, se vain täyttyy kun kone käynistyy ja ruuttaa rommat liikkeelle jos / kun ölynpaineet katoaa. Yksinkertainen ja halpa, tuskin yhtä hyvä kuin noi pro-venttiili-kilkkeet, mutta riittänee tähän väliin.
Edelleen toi sandwich adapteri vain mietityttää.. Pitäisi varmaan opiskella sellaisen toimintaperiaatetta vähän tarkemmin, tietoa vain on hankala löytää googlaamallakaan. Jotenkin vain yhtäkkiä tuntuisi hullulta ajatukselta tukkia inletin plugi ja todeta miten öljy menee "vastavirtaan" outletista akkumulaattoriin ja kaikki on ok :)
Mitäs jos tunkisi putken inletistä outlettiin, ja siihen väliin T-liittimellä akkumulaattori kiinni?
Pappatunturi
03.09.2008, 12:57
Mitäs jos tunkisi putken inletistä outlettiin, ja siihen väliin T-liittimellä akkumulaattori kiinni?
No just tietenkin noin!
Finnshark
03.09.2008, 13:03
Onko noissa sandwich venttiileissä inlet ja outlet rööreissä takaisuventtiilit? Jos on niin silloinhan se on pakko tehdä tuolla haaroitusmenetelmällä. Ikinä en ole tuollaista systeemiä tutkinut, joten kertokaa ketkä sellaisia olette hipelöineet!
Onko noissa sandwich venttiileissä inlet ja outlet rööreissä takaisuventtiilit? Jos on niin silloinhan se on pakko tehdä tuolla haaroitusmenetelmällä. Ikinä en ole tuollaista systeemiä tutkinut, joten kertokaa ketkä sellaisia olette hipelöineet!Niissä on vain reiät ei venttiilejä...
Finnshark
03.09.2008, 14:06
Otetaanpas askel taaksepäin omissa aivoituksissa. Siis pakkohan tuo akkumulaattori on laittaa haaraliittimellä tuohon sandwhichiin kiinni. Muutenhan öljy ei liiku mihinkään. Stupid me... :rolleyes: Eli putki inletistä outlettiin ja T-haara välille johon akkumulaattori laitetaan kiinni.
En ajatellut tasapainottaa uudelleen. En tiedä mikä kerros tossa laakerissa on paksumpi, mutta luulisin, ettei se ole laakerimetalli, vaan rautarunko, joten uskoisin sen kompensoivan paino-eron riittävällä tarkkuudella. Paino ei mun mielestä muutu tosta hiomisesta ( .1 .2 ? alikokoon ) oikeastaan mitään. Toi rautanen runko-osahan on suurempi halkaisijaltaan, kun kaulan halkaisija on, joten kyllä sen alikoko laakerin massa lisääntyy .
Kiertokanki on samaa sarjaa noiden muiden kankien kanssa ja tismalleen saman painoinen.
Voihan sitä punnita akselin ennen hiontaa ja sit jälkeen.
Ja laakerit. Sitten pohtii missä mennään.
Ei mee aikaa ainakaan kovin paljoa.
Paljonkohan sallittu poikkeama olis noin grammoissa?
Yhtään en taas ymmärrä mistä puhutte, niin esitän pari tyhmää kysymystä. Huomenna varmaan ymmärränkin;)Se venttiili on mun mielestä ton systeemin "hankalin" juttu, koska se pitää avata ennen käynnistystä ja sulkea ennen sammuttamista.Joku magneettiventtiili (http://www.swoy.fi/?file=170) joka aukeaa, kun virrat kytketään ja sulkeutuu, kun auto sammutetaan? Vaan mitäs, kun se venttiili avataan ja auto startataan minuutin päästä? Eikös ne öljyt oo tullu jo ulos sieltä akusta?Jos taas venttiilin jättää auki sammuttamisen jälkeen, niin jonkun ajan kuluttua koneessa on 3 qt. ylimääräistä öljyä.Mihinkäs noin suuri määrä liikaöljyä menee? Onko siitä haittaa seuraavassa käynnistyksessä vai meniskö se liika öljy vaan takas sinne akkuun käynnistettäessä? Vai ruiskuaakos se kolme litraa paineella huohottimesta pihalle, kun auto sammutetaan:confused:
T-liitintä miekin tarjoaisin tuohon sandwichiin. Eihän se öljy muuten mene oikeen minnekään, jos toinen pää tukitaan ja sandwichin alkuperänen tarkotus on kierrättää öljy jäähdyttimen kautta. Vähän niinku katkasis kukkienkasteluletkun, tukkis suihkuttimeen menevän pään ja laittas hanasta tulevaan päähän jonkun varapullon:rolleyes: vrt sarja/rinnankytkentä.
http://www.accusump.com/accusump.pdf/instructions.pdf
Tuosta taitaa löytyä vastaukset useampiin kysymyksiin...
Eli suosittelevat käyttämään "voileipä adapteria" tai eikös pikkulohkossa ole siinä suotimen yläpuolella ö-lämpötilamittarin anturin paikka?
Se voisi olla myös yksi sopiva kohta akun liittämiseen.
-J-
Voihan sitä punnita akselin ennen hiontaa ja sit jälkeen.
Ja laakerit. Sitten pohtii missä mennään.
Ei mee aikaa ainakaan kovin paljoa.
Paljonkohan sallittu poikkeama olis noin grammoissa?
Voivoi punnita, mutta toi mun kone on punnittu aikoinaan 1g tarkkuudella, mutta ei varmaankaan enää ole tarkkuudeltaan tota luokkaa koska mm. männänrenkaat on kuluneet jne. Paksumpi alikoko laakeri kompansoi akselin kaulasta otetun metallin painon mielestäni riittävällä tarkkuudella.
http://www.accusump.com/accusump.pdf/instructions.pdf
Tuosta taitaa löytyä vastaukset useampiin kysymyksiin...
Eli suosittelevat käyttämään "voileipä adapteria" tai eikös pikkulohkossa ole siinä suotimen yläpuolella ö-lämpötilamittarin anturin paikka?
Se voisi olla myös yksi sopiva kohta akun liittämiseen.
-J-
Mikä hyvänsä päälinjaan johtava kanava on ok. kunhan vaan on tarpeeksi iso, ja täyttää valmistajan suositukset kanavan kooksi. Tuolla Jusan jutussahan on selvät ohjeet.
Accusumpin vehkeet nyt sitten loppujen lopuksi taitaa tulla, ja niillä on noita adaptereita erilaisiin tarkoituksiin. Esimerkiksi versio, joka on tarkoitettu nimenomaan painevaraajalle. Elikkä sen täytyy olla adapterin sisäänrakennettu T-kappale öljynsuodattimen jalassa menopuolen ( jo suodattimen läpimenneelle öljylle ) pääöljykanavassa.
Accu-hilavitkutin kyllä näyttää että kyseessä olisi "tekohengitys."
Jos sitä vertaa kuivasumppu systeemiin niin mitään eroa tässä ei periaatteena ole muuta kuin se että Accu hiukan venyttää väärin toimivan öljynkierron ääri tilannetta ja mistä sen tietää että Accu rittää?
Itse kyllä laittaisin kuivasumpun, jopa lisäisin öljytilaavuutta,
Öljyn jäähdyttimen,
ja tosimiehet laittaa kuivasumpun ja siirtää nesteet takaluukkuun, painojakauman parantamiseksi...
...Toiset vielä tiputtaa moottoriakin öljypohjan verran.
"pontikkapannu"
http://i166.photobucket.com/albums/u84/unknow82/random/takaluukku.jpg
Accu-hilavitkutin kyllä näyttää että kyseessä olisi "tekohengitys."
Jos sitä vertaa kuivasumppu systeemiin niin mitään eroa tässä ei periaatteena ole muuta kuin se että Accu hiukan venyttää väärin toimivan öljynkierron ääri tilannetta ja mistä sen tietää että Accu rittää?
Itse kyllä laittaisin kuivasumpun, jopa lisäisin öljytilaavuutta,
Öljyn jäähdyttimen,
ja tosimiehet laittaa kuivasumpun ja siirtää nesteet takaluukkuun, painojakauman parantamiseksi...
...Toiset vielä tiputtaa moottoriakin öljypohjan verran.
"pontikkapannu"
http://i166.photobucket.com/albums/u84/unknow82/random/takaluukku.jpg
Tuota tuota, ei kai toi "öljynkierto" nyt ihan väärinkään toimi.
Kiihtyvyydet jarrutuksissa ja mutkissa vaan kun sitä öljyä paiskoo siellä moottorissa milloin minnekkin seinille, niin että sitä ei riitä pickupille jokaisessa tilanteessa.
Ihan niinkuin itse totesitkin, paine-akku venyttää paineisen öljyn syöttöä koneelle 3 litran verran. Mikäli öljypumppu ei sitä ennen ole saanut "otetta" öljyyn tehdäkseen paineen taas normaaliksi ja paineakun uudelleenlataamiseksi, on seurauksena taas kuivana käynti kaikkine seurauksineen.
Lisään öljytilavuutta tuon 3 litran lisäksi n. 2 litalla suurentamalla öljypohjaa, jolloin öljyn kokonaismäärä järjestelmässä tulee olemaan n. 10 litraa.
Mahdollisesti asennan vielä öljynjäähdyttimen, joka letkuineen päivineen lisää vielä tuota öljyn kokonaismäärää.
Sen lisäksi pienennän öljypumpun volyymiä ja asennan rajoitinpillit nostajien öljykanaviin öljyn ylettömän virtauksen estämiseksi yläkertaan suurilla kierroksilla.
Jos rata Camarossa tuollainen systeemi toimii, niin miksei se toimisi/ riittäisi Corvettessa?
Tosimiehet juu laittaa kuivasumppukoneita, mutta minä en. Corvettessa toi painojakautuma on niin hyvä , ettei pelkästään sen takia tarvtse perään laittaa mitään. :rolleyes:
KapaTheMan
04.09.2008, 11:00
Toi paineakku jutteli kiinnostaa sen verran kun niitten kanssa työssäni touhuan hydrauliikkaan. Niin pitää nyt sen verran tarkkana olla, että milloin puhutaan nimellistilavuudesta ja teholllisesta.
Esim. jos painealue on max4bar ja min 1 bar
niin 3L nimelliskokosesta akusta saadaan pihalle 1,3L tuota 1 bar olevaa öljyä.
akun esitäyttöpaineena ollessa 0,9 bar. tuolla paineella saadaan max. öljy tilavuus edellä mainituilla lähtö arvoilla.
Nuo samat saannön pätee yhtälailla hydarauliikassa, kuin auton moottorissa.
Toki autossa käytetään kevyempää ja ohuenpaa rakennetta, koska paineet ei nouse korkealle ja lämmön keston on todennäköisesti parempi.
Toi paineakku jutteli kiinnostaa sen verran kun niitten kanssa työssäni touhuan hydrauliikkaan. Niin pitää nyt sen verran tarkkana olla, että milloin puhutaan nimellistilavuudesta ja teholllisesta.
Esim. jos painealue on max4bar ja min 1 bar
niin 3L nimelliskokosesta akusta saadaan pihalle 1,3L tuota 1 bar olevaa öljyä.
akun esitäyttöpaineena ollessa 0,9 bar. tuolla paineella saadaan max. öljy tilavuus edellä mainituilla lähtö arvoilla.
Nuo samat saannön pätee yhtälailla hydarauliikassa, kuin auton moottorissa.
Toki autossa käytetään kevyempää ja ohuenpaa rakennetta, koska paineet ei nouse korkealle ja lämmön keston on todennäköisesti parempi.
Mäntä ulkona ( ääriasennossa ) sen takapuolelle ladataan ilmanpaine, joka on 7-10 psi.
Sen jälkeen moottorin öljynpaineesta riippuen sylinteri täyttyy sitä täydemmäksi, mitä suurempi öljynpaine koneessa on. Öljynpainehan tollaisessa kunnossa olevassa koneessa kuumana ja kierroksilla käyvässä koneessa on n. 60 - 70 psi Ton sylinterin päässä oleva ilmanpainemittari toimii siis öljynpainemittarina, joka kertoo pääöljykanavassa olevan paineen venttiilin ollessa auki ja koneen käydessä.- No hyvä, mua kiinnostaakin nyt se, että kuinka kauan aikaa tuon akun antama paine säilyy esim. yli 15 psi suuruisena?
Paljonko kierroksilla käyvä kone päästää öljyä läpi / sek.?
Miten kauan akun paineen pudotus 60 psi>15 psi kestää?
Se riippuu tietenkin virtausnopeudesta, joka taas riippuu vastuksesta, joka taas on paljon riippuvainen koneen kunnosta. ( siksihän esimerkiksi öljynpaineet ovat huonot koneessa, jossa on väljät laakerit, eikä öljypumpun tuottama öljymäärä saa vastusta, joka nostaa painetta )
Jos toi paineakku antaa edes muutaman sekunnin tota paineistettua öljyä, riittää se mulle. Noi paineen menetykset radalla ovat lyhytkestoisia ja uskon että ne voidaan paikata tollaisella paineakulla, tai ainakin jatkaa koneen ikää merkittävästi.
Kuivasumppukonehan on tietenkin se oikea ratkaisu ongelmaan, mutta kalleutensa vuoksi ei sovi kaikille.
Pappatunturi
11.09.2008, 10:24
Kuivasumppukonehan on tietenkin se oikea ratkaisu ongelmaan, mutta kalleutensa vuoksi ei sovi kaikille.
Väitän ettei löydy ihan helpolla aftermarket kuivasumppu systeemiä joka toimisi pitkässäjuoksussa yhtä hyvin ja luotettavasti kuin tilava huolella tehty öljypohja ja accusump.
Veneilyn vanha kultainen KISS sääntö pätee 110% katu ja kilpa-autoissakin. Puhumattakaan C3sen koneosaston tilan ahtaudesta.
KISS = Keep it simple stupid !
http://www.on-trackperformance.com/canton%20SBC%20oil%20pans.htm
KISS = Keep it simple stupid !
Kompaan 110%
Nauraminen ei ihan ensimmäisenä tullut mieleen, kun sappivaiva jostain luomakunnan viisaudesta katsoi parhaaksi hypätä minuun. Sellainen ihmiskoneistossa täysin tarpeeton järjestelmä vaan roppasi, ja kyllä teki kipeäksi. Täytyy kyllä sanoa, että mun tomumaja on pelannut ja palvellut loistavasti tähän asti,ei mitään vikoja, mutta nyt sitten näyttää kaikki toiminnot heikkenevän, ja jotkut alkaa oikeasti pätkiä!
Hähää jätkät, jos yhtään lohduttaa, niin tulette kokemaan saman muutaman vuosikymmenen jälkeen !
Vetten kone sensijaan oli odotetussa kunnossa, ei mitään yllätyksiä. Tulee kuntoon pikku koneistuksilla ( kampiakseli ) 1 kpl. uusia kiertokankia ja kaikki laakerit ja tiivisteet ja painevaraajan tilpehöörit ja öljypohjan modification duuni ynnä ihan hitonmoinen moottorin pesu!
Miten ihmeessä laakerin hileet pääsevät kansien-, puhumattakaan nostajalaakson -öljytaskuista, ja kaikista mahdollisista koloista tuomaan kuolleen laakerin viimeistä viestiä: täälläkin kimmeltelee , ja täällä.
Periaatteessahan pääöljykanavaan pääsee ainoastaan suodatettua öljyä.
On siellä meinaan pölinää pöntössä, kun katselee, minne kaikkialle noi laakerin jätteet pääsee leviämään moottorin sisällä.
Siinä on vaan niin uskomaton työmaa, kun kaikki kanavat, rulla- ja neulalaakerit on ensin putsattu ja senjälkeen voideltu huolella, ja oikeilla aineilla ennen kasaamista, että alkaa tuntua isolta tollanen pikku remppa.
Kyllä siitä vielä hyvä tulee.
Harri -76
12.09.2008, 09:01
Nauraminen ei ihan ensimmäisenä tullut mieleen, kun sappivaiva jostain luomakunnan viisaudesta katsoi parhaaksi hypätä minuun. Sellainen ihmiskoneistossa täysin tarpeeton järjestelmä vaan roppasi, ja kyllä teki kipeäksi. Täytyy kyllä sanoa, että mun tomumaja on pelannut ja palvellut loistavasti tähän asti,ei mitään vikoja, mutta nyt sitten näyttää kaikki toiminnot heikkenevän, ja jotkut alkaa oikeasti pätkiä!
Hähää jätkät, jos yhtään lohduttaa, niin tulette kokemaan saman muutaman vuosikymmenen jälkeen !
Vetten kone sensijaan oli odotetussa kunnossa, ei mitään yllätyksiä. Tulee kuntoon pikku koneistuksilla ( kampiakseli ) 1 kpl. uusia kiertokankia ja kaikki laakerit ja tiivisteet ja painevaraajan tilpehöörit ja öljypohjan modification duuni ynnä ihan hitonmoinen moottorin pesu!
Miten ihmeessä laakerin hileet pääsevät kansien-, puhumattakaan nostajalaakson -öljytaskuista, ja kaikista mahdollisista koloista tuomaan kuolleen laakerin viimeistä viestiä: täälläkin kimmeltelee , ja täällä.
On siellä meinaan pölinää pöntössä, kun katselee, minne kaikkialle noi laakerin jätteet pääsee leviämään moottorin sisällä.
Siinä on vaan niin uskomaton työmaa, kun kaikki kanavat, rulla- ja neulalaakerit on ensin putsattu ja senjälkeen voideltu huolella, ja oikeilla aineilla ennen kasaamista, että alkaa tuntua isolta tollanen pikku remppa.
Varmasti tulee ja kun ei herkiä tekemästä niin valmista syntyy! Tsemppiä Tampereen suuntaan ja ennenkaikkea terveyttä.
Ruumiinavaus täälläkin suoritettu ja melkein identtiset toimenpiteet suoritettava paitsi että lohko on linjahoonattava ja varsinaisia osia ei laakerien ja tiivisteiden lisäksi tarvitse vaihtaa. Painevaraaja tulee asennettavaksi täälläkin vaikka en ole huomannut ö-paine puutetta radalla ajaessani, mutta laakerit kertovat toista tarinaa.
Oliko V-P niitä laakerihiutaleita kannessa asti?
Tuo kuulostaa aika uskomattomalta koska periaatteessa mujun olisi silloin pitänyt kulkeutua koko voitelukanaviston läpi tönäreitä pitkin kanteen...
Omassa näyttää hiutaleita löytyvän vain nostajalaaksosta ja öljypohjasta.
-J-
Mulla oli kans sitä jakopään alumiinimujua aivan joka paikassa, millimetritolkulla kansien poteroissakin. Että kyllä skeida koneessa leviää!
Ruumiinavaus täälläkin suoritettu ja melkein identtiset toimenpiteet suoritettava paitsi että lohko on linjahoonattava ja varsinaisia osia ei laakerien ja tiivisteiden lisäksi tarvitse vaihtaa. Painevaraaja tulee asennettavaksi täälläkin vaikka en ole huomannut ö-paine puutetta radalla ajaessani, mutta laakerit kertovat toista tarinaa.
Oliko V-P niitä laakerihiutaleita kannessa asti?
Tuo kuulostaa aika uskomattomalta koska periaatteessa mujun olisi silloin pitänyt kulkeutua koko voitelukanaviston läpi tönäreitä pitkin kanteen...
Omassa näyttää hiutaleita löytyvän vain nostajalaaksosta ja öljypohjasta.
-J-
Kansissakin oli. Ei nyt läjissä, mutta selvästi tunnistettavia hippuja siellä täällä. ( just sen verran, että keinuvivuston kaikki rullalaakeritkin = 32kpl Jeselissä pitää putsata hyvin perusteellisesti ja voidella sitten kunnolla ennen kasaamista! )
Noissa RHS:n kansissa on noi tönäreiden aukot niin isot, että nostajat mahtuu niistä vaihtamaan. Toi ehkä selittää vähän tota leviämistä, mutta silti..... eihän sieltä pääöljykanavasta tule kun suodetettua tavaraa, jossa noita laakerinhippuja ei voi olla.
Pappatunturi
12.09.2008, 10:11
Tämmöinen cratemoottori virittäjä muistuttaa suodatinjalan by-pass venttiilin poistamisesta joka moottorista.Niistä viritetyistäkin:) Näin varmistetaan joka tipan kulkevan suodattimen kautta.
Eikös sieltä pitäisi mennä kamaa vain ja ainoastaan suodattimen tukkeuduttua vai kierrättikö se kuitenkin osan sitä kautta...ei nyt vaan muista ulkoa....:confused:
Ja eikös niissä grateissakin tuo löydy....vakio kamaa kun on.
-J-
Eikös sieltä pitäisi mennä kamaa vain ja ainoastaan suodattimen tukkeuduttua vai kierrättikö se kuitenkin osan sitä kautta...ei nyt vaan muista ulkoa....:confused:
Ja eikös niissä grateissakin tuo löydy....vakio kamaa kun on.
-J-
Eikös se suodatin tukkeudu (ainakin osittain) jos siellä öljyn seassa on paljon metallimujua?
Tämmöinen cratemoottori virittäjä muistuttaa suodatinjalan by-pass venttiilin poistamisesta joka moottorista.Niistä viritetyistäkin:) Näin varmistetaan joka tipan kulkevan suodattimen kautta.
Ja tuohon kannattaisi varmaan laittaa kaveriksi summeri öljynpaineen laskemisesta?
Pappatunturi
12.09.2008, 11:13
Ja tuohon kannattaisi varmaan laittaa kaveriksi summeri öljynpaineen laskemisesta?
Ei tarvitse. Kyseessä on osa jonka tarve löytyy fatäässien maasta jossa ei ole tapana ollut öljyjä turhaan vaihdella. Kun suodatin tukkeutuu lopullisesti öljy kiertää sitten kivasti ohi.
Perusolettamuksena pidän että jokainen harrasteautoilia tajuaa suodattimen vaihtaa edes kerran kesässä. Omissa ritsoissa max 5000 km. Suodatimissa voi sitten vielä hifistellä jos intoa riittää. Omissa perinne moottoreissa olen käyttänyt ACn PF35L joka on suodatusteholtaan 12 micronin luokkaa ja elementti on 100% synteettinen vs halpisvessapaperi mallit. Ko suodatin on myös paineenkeskoltaan parempi. Tämmöstä vaan täältä crate moottori osastolta ;)
Tarkoitin että jos tapahtuu jotain poikkeavaa. Esim mun motti olis varmaan kilahtanut lopullisesti tuossa jakopäänmuju tapauksessa, vaikka suodattimen vaihdan noin 3000 välein. Edelleen pidän summeria hyvänä ideana.
Pappatunturi
12.09.2008, 11:33
Tarkoitin että jos tapahtuu jotain poikkeavaa. Esim mun motti olis varmaan kilahtanut lopullisesti tuossa jakopäänmuju tapauksessa, vaikka suodattimen vaihdan noin 3000 välein. Edelleen pidän summeria hyvänä ideana.
No summeria vaan. Jos sulla jakopää rivahtaa tulis mieleen että sen huomaa muutenkin kuin siitä että suodatin menee täysin tukkoon ?
No summeria vaan. Jos sulla jakopää rivahtaa tulis mieleen että sen huomaa muutenkin kuin siitä että suodatin menee täysin tukkoon ?
Ei sitä välttämättä mistään huomaa ennenkuin jako sekoaa ja on jo myöhäistä. Ehkä jotain vaeltelevaa tyhkäkäyntiä ym. voi ilmetä mutta sitä voi aiheuttaa 30 muutakin syytä.
Toisin sanoen, mikäli minulla olisi ollut käytössä tukittu bypass venttiili ja summeri, olisin suodatin todennäköisesti mennyt tukkoon jo ennenkuin jako sekosi ja olisin huomannut ongelman ajoissa. :)
Kaiken tän lätinän jälkeen mun on varmaan pakko laittaa se sireeni. :D
heimo huima
12.09.2008, 11:56
Miten ois sellainen kunnon sumutorvi..:p
http://www.youtube.com/watch?v=DZ-sY6NXsPg
Pappatunturi
12.09.2008, 12:05
Samaa mieltä. Ainoa oikea on hemimoottorinen. Näpärästi tulee kärryssä mukana..
http://users.tpg.com.au/nielsent/sirenworld/Images/43693converted.jpg
Samaa mieltä. Ainoa oikea on hemimoottorinen. Näpärästi tulee kärryssä mukana..
http://users.tpg.com.au/nielsent/sirenworld/Images/43693converted.jpg
Onks toikin mukana niissä Yyber-Grateissa? ;)
(Sorry V-P tää OT)
-J-
Juuri noin.
Olette varmaan nähneet sellaisia takavalon kokoisia punaisia öljynpaineen varoitusvaloja noissa kilpa-autoissa?
Kerran yksi kuski sitten selvitti mulle miten kätevä tollanen isokokoinen, kirkasvaloinen varoitus on. Siitä nimittäin näkee hyvin tarkasti sen hetken, milloin moottori meni rikki.
Sitä syttymistä ei kannata asentaa ihan nollille vaan aavistuksen alimman tyhjäkäyntipaineen alapuolelle. Valo on kyllä varmaan parempi kovaäänisessä autossa kuin äänimerkki..
by-pass venttiili:confused: Kuvia, asennuksenpoisto-ohjeita?
Vähänkös nauroin tolle "moottorin rikkoutumisen ajankohta" valolle:p
Sitä syttymistä ei kannata asentaa ihan nollille vaan aavistuksen alimman tyhjäkäyntipaineen alapuolelle. Valo on kyllä varmaan parempi kovaäänisessä autossa kuin äänimerkki..
Niinpä niin Macho, mutta lopputulos toteamuksineen säilyy samana.;)
Pappatunturi
12.09.2008, 15:16
by-pass venttiili:confused: Kuvia, asennuksenpoisto-ohjeita?
Vähänkös nauroin tolle "moottorin rikkoutumisen ajankohta" valolle:p
Tohon nuolen kohtaan kierre ja siihen proppu liimalla kiinni. Takapuolelta otat irti prikan jonka takana jousi ja toi punertava bakeliitti levy.
http://i4.photobucket.com/albums/y145/emalikyltti/bypassmode.jpg
Onks toikin mukana niissä Yyber-Grateissa? ;)
(Sorry V-P tää OT)
-J-
Ei, mutta näitä suositellaan niihin Yyber-teeitseracingengineihin ;)
Mun koneissa on ollut aina by-pass venat tulpattuja, vaikkei ne mitään yyber- koneita edustakkaan.
Öö...korjaa jos oon väärässä, mutta eiks sunkin Yyber-Grate muuttunu jo Yyber-teeitseracinengineksi?
Kuis se ny silleen? ;)
-J-
Öö...korjaa jos oon väärässä, mutta eiks sunkin Yyber-Grate muuttunu jo Yyber-teeitseracinengineksi?
Kuis se ny silleen? ;)
-J-
Niin jos meinaat sitä nenän vaihtoa? Jos ei muuta niin ainakin se edes auttaa niiden mäntien hajottamista ;)
ps. oli siinä mun edellisessäkin Cratessa nenu vaihdettu ;)
ps. oli siinä mun edellisessäkin Cratessa nenu vaihdettu ;)
Mitä mitä?...eikö sitä ollakkaan oltu täysin tyytyväisiä Yyber-GM-Grötös koneisiin vaan -hajoitettu- niitä tee-se-ite muutoksilla? ;)
Ei tarvitse. Kyseessä on osa jonka tarve löytyy fatäässien maasta jossa ei ole tapana ollut öljyjä turhaan vaihdella. Kun suodatin tukkeutuu lopullisesti öljy kiertää sitten kivasti ohi.
Perusolettamuksena pidän että jokainen harrasteautoilia tajuaa suodattimen vaihtaa edes kerran kesässä. Omissa ritsoissa max 5000 km. Suodatimissa voi sitten vielä hifistellä jos intoa riittää. Omissa perinne moottoreissa olen käyttänyt ACn PF35L joka on suodatusteholtaan 12 micronin luokkaa ja elementti on 100% synteettinen vs halpisvessapaperi mallit. Ko suodatin on myös paineenkeskoltaan parempi. Tämmöstä vaan täältä crate moottori osastolta ;)
Yleensä suodattimissa on sisäänrakennettuna myös tuo by-pass ominaisuus kuten esim. ACdelco tuossa mainostaa: http://www.acdelco.com/parts/filters/oil-filters.jsp
"By-pass valves help keep the engine from becoming oil-starved during cold weather starts or if total filter blockage exists"
Onko tuo ominaisuus myös tuossa PF35L mallissa?:confused:
KapaTheMan
23.09.2008, 22:59
Tossa on linkki mistä voi ladata ohjelman millä voi mitoittaa akun esitäyttöpainetta.
http://www.hydac.com/de-en/support/download/software/software-download/speichertechnik.html
Tossa on linkki mistä voi ladata ohjelman millä voi mitoittaa akun esitäyttöpainetta.
http://www.hydac.com/de-en/support/download/software/software-download/speichertechnik.html
Kiitos!
Pitääpä perehtyä oikein ajan kanssa sitten, kun on enemmän ajankohtainen.
Alkaa olla osat putsattuna.
-Kiertokanki #3 asennettu yhteen männän kanssa.
-Kampiakselin kaulat kiilloitetut std. paitsi #3/4 veivi .2.
-Nokan neulalaakerit kunnossa ja putsattu.
-Kaikki osat ja tiivisteet on.
-Huomenna alkaa mennä nippuun.
Moikka!
En nyt jaksanut kelata noita kaikkia viestejä läpi josko asiasta olisi jo muistutettu, mutta MUISTA TARKASTAA ÖLJYPUMPPU !!
....omani oli meinaan finaalissa ja multa ei mennyt läpi kuin sitä kuparisilppua...
-J-
Moikka!
En nyt jaksanut kelata noita kaikkia viestejä läpi josko asiasta olisi jo muistutettu, mutta MUISTA TARKASTAA ÖLJYPUMPPU !!
....omani oli meinaan finaalissa ja multa ei mennyt läpi kuin sitä kuparisilppua...
-J-
Juu katselin tosta käytetystä hi-volymesta rattaat, ja jälkiä on, mutta jossain enemmän normaalissa käytössä menisi vielä ihan hyvin.
Mulle tulee uusi tunnetun valmistajan vakio pumppu tohon seuraavaan kokoonpanoon.
Noi "restrictorit" noille nostajille on vielä vähän harkinnassa. Kun kokemukseen perustuvaa tietoa ei ole kun yhden palaneen työntötangon ja keinuvivun nenän verran.:scratch:
Johtopäätöksen tosta voi tietenkin tehdä, että reikää lisää, mutta miten paljon? Nyt niissä on ehkä 1,5mm reikä. josta kaikki menee läpi, mikä nostajille ja yläkertaan menee per puoli. Poraisko sen 3 mm kokoseksi? Siis mulla on ihan Stetsoni/ mutu alueella toi homma. Taitaa kuitenkin olla niitä kokeilemalla ja hakemalla hyväksi juttuja.
Ajatuksena kaiketi on hyvä pitää sitä, että rajoittaa sitä virtausta edes vähän, niin yletön öljyn yläkertaan pumppaaminen edes vähenee.
heimo huima
24.09.2008, 16:06
Kysäse http://www.speedtalk.com/forum/ mielipidettä? Ainakin siellä on monia ihan ammattilaisia motin rakentelijoita.
Kone on nyt läjässä 1,6 vipusuhteisilla Jeseleillä varustettuna.
Accusump näyttäisi mahtuvan kuskinpuoleisen etulokarin sisään.
Seuraavaksi pitää silputa öljypohja, ja liimailla sitten kokoon lisäloiskelevyineen.
Kyl se siitä.
Kyllä vähän kiire tulee, muttei paljon. Ja jos ei ehdi öljypohjaa yms. tekemään niin aina voi alastarossa keskittyä lauantaina voitelemaan kuljettajan sisuksia oluella.
groovyjay
01.10.2008, 19:32
Kone on nyt läjässä 1,6 vipusuhteisilla Jeseleillä varustettuna.
Accusump näyttäisi mahtuvan kuskinpuoleisen etulokarin sisään.
Seuraavaksi pitää silputa öljypohja, ja liimailla sitten kokoon lisäloiskelevyineen.
Kyl se siitä.
Nopeastihan se on taas nippuun mennyt! :cool:
Nopeastihan se on taas nippuun mennyt! :cool:
Juu oikein kerkiää vielä oikein mietiskelemään noita eri vaihtoehtoja noille teknisille ratkaisuille. Esimerkiksi öljypumpun valinnassa on olemassa jyrkästi eriäviä mielipiteitä tollaseen koneeseen, mikä mullakin on. Hi-volymestä vakioon. Mä olen nyt sitten noita molempia pumppuja pyöritellyt käsissä, ja pähkäillyt ja lueskellut viisaiden kirjoituksia aiheesta.
Omasta päästä pähkäiltynä tulin seuraavanlaiseen lopputulokseen:
Hi-volymeä en halua laittaa, koska yläkerran restrictorit on nyt sitten vähän avarrettuna asennettu, eikä volyymiä pääse menemään minnekkään koneen läpi. Pyörittää vaan turhaan reliefvalven kautta sisäisesti pumpun sisällä öljyä, ja kuumentaa sitä, siis miksi hi-vol?
Stanu pumpun paine vakiona on turhan pieni ( kuumana öljystä riippuen 30-40 psi )
Nostin siis stanun painetta 65 psi:hin pinkki jousella. Volyymin pitäisi riittää kun pyöritän 8500rpm. etenkin kun ne restrictorit siis on nyt asennettuna.
Saas nähdä tuleeko tostakaan muuta, kun sanomista, tai metallimurua.:rolleyes:
Nostin moottorin työmaalleen. Huomenna kytketään toiminnot kiinni, ja aletaan tehdä savua.
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.