PDA

View Full Version : Syyshuoltoa V-P

Pages : 1 2 3 [4] 5

zz-2
24.03.2009, 15:59
Katoin papereista, kolme vuotta sitten maksoi 20L 200bar omistuspullo täytettynä misonilla tai vastaavalla kaasulla 320¤, katsastettu 10 vuodeksi.
Jos ei hitsattavaa ole kovin pajoa niin onko vuokrapullossa mitään järkeä?
Ton kun täyttää n9.5 vuoden kohdalla saattaa selvitä 20 vuotta ilman katsastuksia. Ei merkittävä kulu erä mielestäni. Jos tänään ostaisin oman pullon niin olisin tossa tapauksessa melkeen eläke ukko edellyttäen ettei Masa Vanhanen jatka hiihto harrastustaan.
Ja onko se 2 viikkoa ny niin kova odotus aika sille täytölle? Autoprojekti saattaa kestää kolme vuotta, eiköhän sitä ole siksi aikaa muutakin puuhaa.

Macho
24.03.2009, 16:07
Ja yks vaihtoehto on ostaa omistuspullo käytettynä, esim nyt keltaisessa pörssissä tämä ilmoitus. Toinen kun on täytössä, voi toisella painaa vaikka kuinka pitkää päivää, ei ainakaan hommat keskeydy! Katsastus voi tietysti olla mitä sattuu, mutta hintakin on melko huokea.

Myydään:
KAASUPULLOJA
2 kpl, 40 l, sisältö ilmeisesti agronseoskaasu, soveltuu suojakaasuksi hitsaukseen. Venttiilien kierre 24,32 x 1,814 mm. puh. 050-5741414
150€

V-P
28.03.2009, 01:17
Ja yks vaihtoehto on ostaa omistuspullo käytettynä, esim nyt keltaisessa pörssissä tämä ilmoitus. Toinen kun on täytössä, voi toisella painaa vaikka kuinka pitkää päivää, ei ainakaan hommat keskeydy! Katsastus voi tietysti olla mitä sattuu, mutta hintakin on melko huokea.

Myydään:
KAASUPULLOJA
2 kpl, 40 l, sisältö ilmeisesti agronseoskaasu, soveltuu suojakaasuksi hitsaukseen. Venttiilien kierre 24,32 x 1,814 mm. puh. 050-5741414
150¤
Noi kierteet on erilaisia eri kaasuille!
Se on ongelma, jos kuvittelee ruuvailevansa mitä vaan mihin vaan.
Ehei!
Eri kaasuille eri kierteet. Onhan se turvallisuutta.

johny
28.03.2009, 15:46
Onhan se turvallisuutta.
KIUSAA SE ON!!
Ei vaan kai siinä joku tollkukin on, ettei lyö sellasta hiilidioksidile tarkotettua 50bar kestävää mittaria sellaseen 200bar pulloon kiinni ja POKS!!
Saa noihin mittareihin adaptereita että käy pulloon kun pulloon.
Ainut vaan että en kyllä tiedä mistä?

Macho
29.03.2009, 00:07
Jos hitsuuttas itte sellaiset? Kukas se olikaan joka hitsas kantokahvat kaasupulloonsa kylkeen. Seuraavassa täytössä tuli sanomista. :lol:

V-P
29.03.2009, 12:24
KIUSAA SE ON!!
Ei vaan kai siinä joku tollkukin on, ettei lyö sellasta hiilidioksidile tarkotettua 50bar kestävää mittaria sellaseen 200bar pulloon kiinni ja POKS!!
Woikoskella oli pulloon sopiva paineensäädin ja letkua myytävänä, ja ostin ne omaksi.
Nyt toi pullo on siis vuokrasellainen, ja jos aine loppuu, ei tarvi odotella yhtään, vaan saa heti mukaan vaihtopullon, kun käy vain paikalla.
Oma etunsa on silläkin, että ei jää homma kesken, kun kaasu loppuu, niinkuin omistus pullolla kävisi.:rolleyes:

V-P
29.03.2009, 12:28

Myydään:
KAASUPULLOJA
150¤
Toi on kyllä totta. Tuli nyt vaan tehtyä oma ratkaisu eri tavalla.

V-P
01.04.2009, 23:23
Saakohan hullun paperit valokuvien perusteella?
Tässä olisi muutama kuva lisää todistukseksi siitä, että mulla ei ihan kaikki ole himassa.
Mitä ******** järkeä on laittaa uusi kytkin, vaihdelaatikko ja perä kaikkine töineen ja hammasten kiristelyineen 40v. autoon?
Sitäpaitsi toi vie kaikki mun rahat! Mulla on varmaan Suomen kallein korvetti, jos katsotaan sitä niin, että paljonko rahaa siihen on upotettu. Tähän viimeseen pikku modificatioon ei 5K. riitä. Hyvä jos 6 K. riittää.
Viekää mut hoitoon!
P,S.
Ei sitten tarvii kauheesti kommentoida noita hitsisaumoja.
Ne on kaksipuoleisesti vedettyjä, ja ainakin ne kestää. Mitään kauhean nättejä ne ei ole vielä, mutta turhamaisuuttani meinaan vähän siloitella niitä.

Jamboree
01.04.2009, 23:47
Ne on kaksipuoleisesti vedettyjä, ja ainakin ne kestää. Mitään kauhean nättejä ne ei ole vielä, mutta turhamaisuuttani meinaan vähän siloitella niitä.

Ei kommentoida saumoista. Älä liikaa silottele, ettei kaikki lisäaine häviä kuitenkaan.

Tulta Esabin sivuilta lainattua tekstiä:
"Suojakaasu voi olla aktiivinen tai inertti kaasu. Aktiivinen kaasu reagoi sulassa metallissa olevien aineiden kanssa. Tällainen kaasu on joko puhdas hiilidioksidi tai argonin ja hiilidioksidin muodostama seoskaasu, esim. 75%Ar+25%CO2. Tällaista hitsausta kutsutaan MAG-hitsaukseksi. MIG-hitsauksessa suojakaasu on puolestaan inertti eli reagoimaton kaasu, jollaisia ovat argon ja helium.

Pääjako näiden prosessien käytössä on sellainen, että terästen hitsaus on MAG-hitsausta ja ei-rautametallien hitsaus on MIG-hitsausta."

ahne
01.04.2009, 23:56
P,S.
.

kerta kiellon päälle
vahvan näköisiähän nuo minusta ainakin on.
Pakoputki joutuu näemmä entistä ahtaamalle, mutta taitaa sekin sieltä kiemurtaa.
Ahdas tuo alusta on jo valmiiksi mutta näköjään sinne mahtuu sovittelemalla aika isoja asioita. :D

Finnshark
01.04.2009, 23:56
Hulluutta voi punnita monella tapaa, mutta sulla V-P on lääkitys ainakin kohdillaan. Lääkärin määräyksestä stressin poistoon: Vähintään kaksi kertaa vuodessa muutama ratakierros kerrallaan mahdollisimman nopeasti asfalttiradan ympäri. Lisämääräyksestä tarpeeseen voidaan Corvetten sijasta käyttää jotain muutakin autoa, esimerkiksi vanhempaa BMW:tä... ;)

V-P
02.04.2009, 00:11
Hulluutta voi punnita monella tapaa, mutta sulla V-P on lääkitys ainakin kohdillaan. Lääkärin määräyksestä stressin poistoon: Vähintään kaksi kertaa vuodessa muutama ratakierros kerrallaan mahdollisimman nopeasti asfalttiradan ympäri. Lisämääräyksestä tarpeeseen voidaan Corvetten sijasta käyttää jotain muutakin autoa, esimerkiksi vanhempaa BMW:tä... ;)
No joo, se nimenomaan on se lääke, joka helpottaa.
Bemarilla saa pahimmat oireet kuriin, mutta kyllä toi Vette on radalla se, jota täytyy kääntää oikein tosissaan, mutta haasteena just sellanen, mikä myöskin antaa paljon, vaikka vähän vaikea ajettava onkin.

V-P
02.04.2009, 00:19
Ei kommentoida saumoista. Älä liikaa silottele, ettei kaikki lisäaine häviä kuitenkaan.

Tulta Esabin sivuilta lainattua tekstiä:
"Suojakaasu voi olla aktiivinen tai inertti kaasu. Aktiivinen kaasu reagoi sulassa metallissa olevien aineiden kanssa. Tällainen kaasu on joko puhdas hiilidioksidi tai argonin ja hiilidioksidin muodostama seoskaasu, esim. 75%Ar+25%CO2. Tällaista hitsausta kutsutaan MAG-hitsaukseksi. MIG-hitsauksessa suojakaasu on puolestaan inertti eli reagoimaton kaasu, jollaisia ovat argon ja helium.

Pääjako näiden prosessien käytössä on sellainen, että terästen hitsaus on MAG-hitsausta ja ei-rautametallien hitsaus on MIG-hitsausta."
:shock: Vai sillä tavalla.
No, enpähän ole onneksi kauheasti hitsaustaidoillani enkä tiedoillani paukutellutkaan henskeleitä täällä, mutta mulle on todella uutta tietoa toi ym. info.
Mä olenkin sitten MAG hitsari, enkä mikään itänaapurin lentokonehitsari!:D

V-P
02.04.2009, 00:25
kerta kiellon päälle
vahvan näköisiähän nuo minusta ainakin on.
Pakoputki joutuu näemmä entistä ahtaamalle, mutta taitaa sekin sieltä kiemurtaa.
Ahdas tuo alusta on jo valmiiksi mutta näköjään sinne mahtuu sovittelemalla aika isoja asioita. :D
Noi kolmetuumaiset menee nippa nappa läpi noista. Mitoitus on toki aika tarkka, ja pientä uudelleenmuotoilua joutuu tekemään väliputkiin (sarjan ja varsinaisen pakoputkiston välissä).

ZL1
02.04.2009, 10:49
Tässä olisi muutama kuva lisää todistukseksi siitä, että mulla ei ihan kaikki ole himassa.
Mitä ******** järkeä on laittaa uusi kytkin, vaihdelaatikko ja perä kaikkine töineen ja hammasten kiristelyineen 40v. autoon?
Sitäpaitsi toi vie kaikki mun rahat! Mulla on varmaan Suomen kallein korvetti, jos katsotaan sitä niin, että paljonko rahaa siihen on upotettu. Tähän viimeseen pikku modificatioon ei 5K. riitä. Hyvä jos 6 K. riittää.
Viekää mut hoitoon!
P,S.
Ne on kaksipuoleisesti vedettyjä, ja ainakin ne kestää. Mitään kauhean nättejä ne ei ole vielä, mutta turhamaisuuttani meinaan vähän siloitella niitä.Mitä kyhmyjä tuossa lukon kehdon vasemmassa alareunassa on? Ihanko vaan isompia valupurseita vaiko taitteleeko/valehteleeko valaistus vaan?

Pappatunturi
02.04.2009, 11:15
.
Viekää mut hoitoon!

Hoitoa tarttis varmaan moni muukin kun miettii että vois kaiken näihin työnnetteyjen rahojen jälkeen ajella melkein millä vain "suht kivalla" kaupan huussilla.Pidä sä toi kornettisioitus. Mä varaan sen Kamaron paikan sitten :shaking:

Turismo
02.04.2009, 11:16
Kyllä :D
No mutta meitä on täällä niiiiiin monta jo valmiiksi (joille ei myöskään 6K riitä) että sovitte joukkoon vallan mainiosti :D

V-P
02.04.2009, 23:40
Mitä kyhmyjä tuossa lukon kehdon vasemmassa alareunassa on? Ihanko vaan isompia valupurseita vaiko taitteleeko/valehteleeko valaistus vaan?
Niinpäs tossa kuvassa näyttäisi olevan oikein "pahkuroita".
Kyllä se kehto on ihan sileä ja tasainen, ja noi vääristymän keskukset on ratasjuoksun kusketukseen käytettyä valkoista tököttiä, jota on tipahtanut lukon kehdolle pari pisaraa, ja aiheuttanut kuvaan oudon "vääristymän".

Sörsselssön
03.04.2009, 10:35
Saakohan hullun paperit valokuvien perusteella?...
Mitä ******** järkeä on laittaa uusi kytkin, vaihdelaatikko ja perä kaikkine töineen ja hammasten kiristelyineen 40v. autoon?:::
Sitäpaitsi toi vie kaikki mun rahat! Mulla on varmaan Suomen kallein korvetti, jos katsotaan sitä niin, että paljonko rahaa siihen on upotettu...Viekää mut hoitoon!

Jostain syystä tunnen olevani jäävi tässä asiassa... :mrgreen:

Jamboree
03.04.2009, 21:47
:shock: Vai sillä tavalla.
No, enpähän ole onneksi kauheasti hitsaustaidoillani enkä tiedoillani paukutellutkaan henskeleitä täällä, mutta mulle on todella uutta tietoa toi ym. info.
Mä olenkin sitten MAG hitsari, enkä mikään itänaapurin lentokonehitsari!:D

Huomasin kirjoitusvirheeni; tulta = tuolta.

Tosiaan, MIG-hitsausta alumiinit. Mustarauta MAG-hitsausta.

V-P
03.04.2009, 22:07
Huomasin kirjoitusvirheeni; tulta = tuolta.

Tosiaan, MIG-hitsausta alumiinit. Mustarauta MAG-hitsausta.
Mulla on niin paha lukihäiriö, etten tollasia edes huomaa.

Muuten oli hyvä päivä tallilla tänään!
Perä on koossa. Välipalkki on valmis. Molemmat maalattu uretaanivärillä ja aamulla kuivat.
Perän puuttuvan huohottimen ratkaisin kierteistämällä reijän ja ruuvaamalla siihen messinkisen nipan, johon voi yhdistää samanlaisen putken, kun öljynpainemittarissa on.
Kuvia kiiltävistä huomenna.

V-P
04.04.2009, 23:24
Hyvä päivä!

V-P
04.04.2009, 23:33
Hyvä päivä.

Finnshark
04.04.2009, 23:38
Hyvä V-P! Hienolta näyttää! Mielenkiinnolla odottelen ensituntumia uudella vaihteistolla ajokokemuksista. Varmasti hiukan erilainen ajettava kuin vanha versio! :cool:

V-P
05.04.2009, 00:02
Hyvä V-P! Hienolta näyttää! Mielenkiinnolla odottelen ensituntumia uudella vaihteistolla ajokokemuksista. Varmasti hiukan erilainen ajettava kuin vanha versio! :cool:
Niin uskoisin minäkin.:)
Olisin luullut, että noi perän koneistetut pinnat olisi olleet kautta vuosien samoissa mitoissa, ja osuvan eri yksilöiden kesken yhteen, mutta ei ne ole!
Esimerkiksi toi palkki, missä perä on kiinni rungossa, ei sopinut ollenkaan yhteen ton uuden perän kanssa, vaan piti oikein voimatoimia ( moskulaa ja rälläkän virsikirjaa ) käyttää, että pultinreijät osui ( vieläkin pirun tiukasti kanittaen toiseen laitaan ) kohdalleen!
Tosta "uudesta" perästä en tiedä mitään muuta, kun sen, että oli kallis, uutta kamaa näkyi olevan melkein kaikki liikkuva, ja välitys on se sovittu 4,11.
Toivoin vähän sitä, että noi pyörien kulmat olisi pysyneet kodillaan, mutta kyllä ne täytyy käydä ainakin tarkistamassa, koska kaikki on ollut auki tosta perästä.

V-P
07.04.2009, 00:33
Hydrauli kytkin on nyt säädöissään, ja vähän arveluttavan tuntunen.
On ilmeistä, että toi teräskudos-jarruletku, joka on "pehmeänä" osiona tossa järjestelmässä, on liian pienireikäistä kamaa noiden liittimien osalta. Rauhallisessa kytkimen käytössä ei ole mitään outoa, mutta kun sitten demonstroin nopeita vaihtoja autossa istuen, pisti vähän ajattelemaan.
Nimittäin kun kytkimen koettaa "runtata" pohjaan, niin se ei mene, vaan nesteen virtaus on ikäänkuin rajoittunutta liian pienestä reijästä johtuen. Ylöspäinkään kytkin ei palaudu silleen kolahtamalla, vaan ikäänkuin vaimennettuna. No eihän tollasella kytkimellä tuu mitään nopeista vaihdoista! Pitää vaihtaa holeempi letku.
Noi kovat putket on ihan tavallista jarruputki kamaa, ja riittävät varmaankin virtausten puolesta. Mä sitä pikkusen arvelin asentaessa niitä jarruletkun päitä, kun oli niin pahuksen pienireikäisiä, mutta en sitten kuitenkaan tehnyt mitään asialle. Olis pitänyt. No ei se ole paha rasti, koska letku on koneen ulkopuolella, eikä hommaa varten tarvitse purkaa mitään koneesta.

MS
07.04.2009, 11:17
Ei se tiukkakaan aina ole hyvä. Jos on mahdollisuus vielä vaihtaa jossain vaiheessa reiät väljempiin niin hyvä ehkä tehdä.
No niin oikeesti asiaa. Noissa radalla tapahtuvissa kobrakäsi vaihdoissa jos neste ei kulje tarpeeksi liukkaasti liian ahtaissa linjoissa niin saattaa seurata yllättäviä painepiikkejä jotka rasittavat järjestelmää ja aiheuttaa luotettavuuden huononemista. Radalla kun painetaan 100 lasissa niin siinä jalassa on yllättävästi voimaa. Kytkimen hidas palautuminen on niin ikään huono juttu. Kun nostat jalan kytkimeltä niin sulla on jo siinä vaiheessa kaasu menossa pohjaan. Jos sitten käy niin että kytkin ei ole vielä kunnolla ottanut kiinni ja sulla on koneesta täydet tehot käytössä voi kytkimen käyttösavut tulla ulos ja sittenhän se ei toimi enää. Tässä siis vaan mun ajatuksia, ei ohjeita.

Ai joo. Hyvän näköinen perä.

V-P
07.04.2009, 12:41
Ei se tiukkakaan aina ole hyvä. Jos on mahdollisuus vielä vaihtaa jossain vaiheessa reiät väljempiin niin hyvä ehkä tehdä.
No niin oikeesti asiaa. Noissa radalla tapahtuvissa kobrakäsi vaihdoissa jos neste ei kulje tarpeeksi liukkaasti liian ahtaissa linjoissa niin saattaa seurata yllättäviä painepiikkejä jotka rasittavat järjestelmää ja aiheuttaa luotettavuuden huononemista. Radalla kun painetaan 100 lasissa niin siinä jalassa on yllättävästi voimaa. Kytkimen hidas palautuminen on niin ikään huono juttu. Kun nostat jalan kytkimeltä niin sulla on jo siinä vaiheessa kaasu menossa pohjaan. Jos sitten käy niin että kytkin ei ole vielä kunnolla ottanut kiinni ja sulla on koneesta täydet tehot käytössä voi kytkimen käyttösavut tulla ulos ja sittenhän se ei toimi enää. Tässä siis vaan mun ajatuksia, ei ohjeita.

Ai joo. Hyvän näköinen perä.
Just tolleen mäkin sen pähkäilin.
Kävin just hakemassa väljemmän letkun kytkimeen. Kohta tiedän kertoa oliko apua.
Ainakin liitospäiden reijät on huomattavasti isommat, kun mitä nyt paikallaan olevassa.
Nyt on tasan 2mm ( mitattu ). ja tossa uudessa on silmämääräisesti toi reijän halkaisija lähes tupla halkaisijaltaan ( ei mitattu vielä tätä kirjoitettaessa ).

V-P
17.04.2009, 00:05
Just tolleen mäkin sen pähkäilin.
Kävin just hakemassa väljemmän letkun kytkimeen. Kohta tiedän kertoa oliko apua.
Ainakin liitospäiden reijät on huomattavasti isommat, kun mitä nyt paikallaan olevassa.
Nyt on tasan 2mm ( mitattu ). ja tossa uudessa on silmämääräisesti toi reijän halkaisija lähes tupla halkaisijaltaan ( ei mitattu vielä tätä kirjoitettaessa ).
Ei oo hyvä vieläkään toi kytkinletku. Nyt on tarpeeksi iso reikä, mutta kun on "tavallista" jarruletkua, niin pullistuu kun sammakko, kun oikein painaa kytkintä.
Pitää mennä VeeTee partsiin teettämään mitoilla tollanen teräspunosletku, loppuu pullistelu!;)
Yksityinen tee se itse hitsauskurssi jatkuu. Nyt on oppitunnin aiheena pakoputkiluokan tavaran hitsaaminen nätillä umpisaumalla pitävästi yhteen. Muuten menee hyvin, mutta sauman leveyden pitää olla mun taidoilla tasaisen samanmittaista, ettei karkaa reijäksi se sula kohta missä hitsaaminen tapahtuu.
Piruvie jos sauman leveys kasvaa, niin iso reikä syntyy näin taitavalta hitsarilta alle aikayksikön. Sellanen sivuttain hemputtelu tuntuisi auttavan melkoisesti noissa leveämmissä kohdissa, ja saumaa tulee edelleen.:)

johny
17.04.2009, 00:31
Lisää leveämmässä kohdassa pikkasen langan syöttöä, ei mene ihan niin herkästi reiälle mutta sitten kun kapee railo ni vähennä muuten tulee ruma korkee palko eikä sauma sula vältämättä kunnolla.

V-P
17.04.2009, 01:02
Lisää leveämmässä kohdassa pikkasen langan syöttöä, ei mene ihan niin herkästi reiälle mutta sitten kun kapee railo ni vähennä muuten tulee ruma korkee palko eikä sauma sula vältämättä kunnolla.
Kiitti! Tolleen mä vähän itsekkin olen sitä miettinyt, mutta kyllä se syötön lisääminen edellyttää keskeyttämistä hitsaukseen.
Kyyyyllä, kyllä kait ton oppii, kun vielä muutaman vuosikymmenen harjoittelee.:D

Motörhead
17.04.2009, 10:52
Kiitti! Tolleen mä vähän itsekkin olen sitä miettinyt, mutta kyllä se syötön lisääminen edellyttää keskeyttämistä hitsaukseen.
Kyyyyllä, kyllä kait ton oppii, kun vielä muutaman vuosikymmenen harjoittelee.:D

Sulla pitäisi olla sellainen kauko-ohjain toisessa kädessä. Vai muistanko väärin säädettiinkös siitä syöttöä vai virtaa vaiko sekä että?

Migillä viimeksi hitsannut koulussa 90-luvun alussa.

V-P
17.04.2009, 11:27
Sulla pitäisi olla sellainen kauko-ohjain toisessa kädessä. Vai muistanko väärin säädettiinkös siitä syöttöä vai virtaa vaiko sekä että?

Migillä viimeksi hitsannut koulussa 90-luvun alussa.
Niin kai, mutta tossa mun koneessa ei mitään kaukosäädintä ollut.
Toi on sitten kai sellanen tuhertaja-malli.:rolleyes:

janiv
17.04.2009, 12:02
Hitsailinpa alkuviikosta elämäni ekaa kertaa alumuuniin raitoja tämmösellä kymppitonnin pulssikoneella. Oli paljon helpompaa mitä kuvittelin, vaan ei miusta silti hitsaajaa tehdä.http://kuvapilvi.fi/finnshark/bX.jpgTosta vaan valikosta... alumiini... 2,5 mm ja kone hoitaa loput säädöt automaagisesti. Ei meinannu saada edes läpi poltettua vaikka yritti. Migillä taas ei saanu alumiiniin muutakuin reikiä ja piti liikuttaa aivan tasaista vauhtia joten aloittelijana en saanut MIGillä mitenkään alumiinia hitsattua.

Kyllähän se ihan oikeesti taitaa vaatia harjoittelua vuoden, jos toisenkin ennenkuin jotain laivoja kannattaa edes yrittää lähteä hitsailemaan.

Ainiin, siitä propionaatista. Se on loppu sieltä maahantuojalta jonka tiedän, eikä tule lisää. Se siitä sitten.

V-P
24.04.2009, 01:40
Pikkuisen edistyi syyshuolto taas, kun saatiin toi kilpailuauto ensin kisakuntoon ja siis pois jaloista.:)
Pakoputket on nyt periaatteessa tehty ja hitsailtu:oops: . Vaihdelaatikon hännän kohdalle pitäisi vielä loihtia kannatinraudat, jotka siis elää koneen kanssa synkroonissa ja suojelee pakosarjoja vääntyilemästä ja murtuilemasta.
Paska homma, mutta tulihan tehtyä. Tollasen putken hitsaaminen se vasta hommaa on! En halua puhua aiheesta enempää, mutta kun vertaa Marteliuksen tekemiä hitsisaumoja omiini, niin heikkolahjaisempikin hoksaa heti, kumpi on minun tekemääni, ja kumpi on ammattilaisen tekemää saumaa.:(
1.5. on Alastarolla "yleinen" harjoittelupäivä, ja ajattelin yrittää saada harsittua vanhuksen senverran kokoon, että pääsisi maistelemaan laatikon ja perän toimivuutta radalla. Sinne siis saa tulla millasella pelillä vaan, ja maksaa muutaman kympin. Muistaakseni kypärä oli pakollinen radalla. Vaihtoehto vappukrapulalle!:D
Seuraavana päivänä sitten onkin ihan oikea kisa taas Bemarilla.

MS
24.04.2009, 05:08
1.5. on Alastarolla "yleinen" harjoittelupäivä, ja ajattelin yrittää saada harsittua vanhuksen senverran kokoon, että pääsisi maistelemaan

Helkkari sentään. Nytten nää miehet jo harjoittelee clubin ratapäiviä varten. On se vaan kovaa leikkiä toi rata-ajo. :rolleyes:
Kannattaa mennä Alastarolle jo ihan aamusta silloin kun rata aukeaa. Ollaan aikanaan pari kertaa oltu vapun aikoihin moottoripyörillä kiertämässä rataa ja sitä porukkaa on silloin päivän mittaan aika paljon. Meinasin vaan et pääsee vähän vapaammin ajamaan kun on ensimmäisenä radalla.

V-P
24.04.2009, 09:11
[QUOTE=MS]Helkkari sentään. Nytten nää miehet jo harjoittelee clubin ratapäiviä varten. On se vaan kovaa leikkiä toi rata-ajo. :rolleyes:

Vai harjoittelemaan ratapäiviä? Heh heh.

Macho
24.04.2009, 10:31
Kyllä se niin on että rata harjoittelee V-P:tä varten.

Wormie
24.04.2009, 11:38
Helkkari sentään. Nytten nää miehet jo harjoittelee clubin ratapäiviä varten. On se vaan kovaa leikkiä toi rata-ajo. :rolleyes:
Kannattaa mennä Alastarolle jo ihan aamusta silloin kun rata aukeaa. Ollaan aikanaan pari kertaa oltu vapun aikoihin moottoripyörillä kiertämässä rataa ja sitä porukkaa on silloin päivän mittaan aika paljon. Meinasin vaan et pääsee vähän vapaammin ajamaan kun on ensimmäisenä radalla.
Pitäiskös alkaa harkitsemaan jo samanlaisia rajoituksia kuin formula-ykkösissä on ton testaamisen suhteen? :p Ettei menis välineurheiluksi :cool:

V-P
27.04.2009, 23:08
Meidän kilpuri hajosi, ja työllistää mua kokopäiväisesti. Ei tuu mitään tostakaan haaveesta saada C-3 nippuun Vapuksi.
No, 2.5. Alastarossa Bemarilla sitten!:)

MS
27.04.2009, 23:13
Meidän kilpuri hajosi, ja työllistää mua kokopäiväisesti. Ei tuu mitään tostakaan haaveesta saada C-3 nippuun Vapuksi.
No, 2.5. Alastarossa Bemarilla sitten!:)

Mitä jos yrittää tehdä kahdessa vuorossa. Eli päivä- ja yövuoro. Bemaria päivällä ja corvettea yöllä. Voi tietysti olla toisinkin päin jos tykkää:rolleyes:

V-P
28.04.2009, 02:06
Mitä jos yrittää tehdä kahdessa vuorossa. Eli päivä- ja yövuoro. Bemaria päivällä ja corvettea yöllä. Voi tietysti olla toisinkin päin jos tykkää:rolleyes:
Jumankekka! Loistava ajatus!:D
Pitääkin kokeilla kun ton C-4:n katsastuskin pitää tehdä vielä tämän kuun aikana jos meinaa laillisesti ajaa sillä. Käsijarruremontti nyt ainakin siinä on tehtävä, jos edes haaveilee läpimenosta. Mutta meillä eläkeläisillähän sitä aikaa on tunnetusti.:^o

MS
28.04.2009, 07:27
Kun kerran on kolme autoa tehtävänä niin sitten on tehtävä kolmivuoro työtä, jättää tupakka-, kahvi-, ruokatauot pois. Kyllä se siitä. Tsemppiä rakentamiseen.

Jorma Halonen
28.04.2009, 08:14
Taisi Bimmeristä kypsyä vaihdelaatikko,vai kuulinko tallipuhelussa aivan harhoja?

Wormie
28.04.2009, 10:21
Kun kerran on kolme autoa tehtävänä niin sitten on tehtävä kolmivuoro työtä, jättää tupakka-, kahvi-, ruokatauot pois. Kyllä se siitä. Tsemppiä rakentamiseen.
Joo kummaa natinaa pikkujutuista :p Mä voin jeesata sen verran, että tarvittaessa mä voin pitää noi kahvi-, tupakki-, ruoka-, miettimis- yms. tauot. :D

V-P
28.04.2009, 12:00
Taisi Bimmeristä kypsyä vaihdelaatikko,vai kuulinko tallipuhelussa aivan harhoja?
Ikävä kyllä noin helppo vika ei ollut.
Kone detonoi käyntihäiriöstä johtuen, ja hajotti itse itseään. Kannentiiviste>vesitila>lämmöt tappiin>pakoventtiilistä pala pois>kansi halki> yms. sellasta pientä.
Silti kone on lupaava! Ke.- to. välisenä yöna viimeistään nipussa taas.:-({|=

V-P
28.04.2009, 12:03
No niinpäs onkin!
Tupakkaa en enää polta, kahvia en voi juoda, joten noi ruokatauot sitten varmaankin pitää jättää vielä, niin alkaa tapahtumaan!:D

pirre
07.05.2009, 18:40
Aga ei enään nykyään omistuspulloja myy/täytä ollenkaan.

Hiilidioksidi on varmasti huokein tapa hitsata, mutta misonilla /argon seoksilla on pyritty parantamaan työskentely ilmapiiriä. Mison 25 tuottaa huomattavasti vähemmän otsonia verrattuna muihin kaasuihin.

Mutta onkos kenelläkään kokemuksia noista kaasuttomista langoista, hintahan niissä on huomattavasti korkeampi kuin normi langoissa... ? Onko niissä mitään muuta mieltä kuin jos joutuu tuulessa hitsaamaan jossain tolpan nokassa?

Juu, hitsikoneen osto mielessä, joku voimavirta peli, aika edullisesti näkyy niitä saavan.

Macho
07.05.2009, 18:58
Ne on tosiaan huonompia jäljeltään ja käsittääkseni niistä tulee se pirun kuonakin sauman päälle kuten puikollakin hitsatessa. Tarkoitettu ääriharvoin hitsaavalle kotonaan touhuavalle, halvimpiin koneisiin ja sit just tolpan nokkaan?

V-P
07.05.2009, 23:11
Mutta onkos kenelläkään kokemuksia noista kaasuttomista langoista, hintahan niissä on huomattavasti korkeampi kuin normi langoissa... ? Onko niissä mitään muuta mieltä kuin jos joutuu tuulessa hitsaamaan jossain tolpan nokassa?

Juu, hitsikoneen osto mielessä, joku voimavirta peli, aika edullisesti näkyy niitä saavan.
Mä ajattelin myöskin ostaa semmosen, mutta asiaan enemmän paneutuneet (esim. Esa) sanoi suoralta kädeltä, että kokeiltuaan kolmea eri merkkistä konetta, tuli siihen lopputulokseen, että sauman laatu on parhaimmillaankin surkeaa.
Tämä vain mun valintaperusteena, eikä ole välttämättä mikään absoluuttinen totuus.

Jamboree
07.05.2009, 23:30

Jos ostaisin hitsauskonetta ja tarkoitus pakoputkia esim. hitsata, niin ehdottomasti sellainen kone, että suojakaasua voi käyttää. Pakoputkissa kuitenkin putken sisäpuolinen pinnanlaatu ehkä se tärkeämpi. Työmaailmassa on ole törmännyt noihin kaasuttomiin lankoihin millonkaan, se varmaan jotain kertoo.

Puikolla jos RST/HST -putkea hitsaatte, niin juurensuojatahnaa silloin kannattaa käyttää. Sillä jo pääsee ihan hyvään juurenpuoleiseen laatuun.

pirre
07.05.2009, 23:31
Mä ajattelin myöskin ostaa semmosen, mutta asiaan enemmän paneutuneet (esim. Esa) sanoi suoralta kädeltä, että kokeiltuaan kolmea eri merkkistä konetta, tuli siihen lopputulokseen, että sauman laatu on parhaimmillaankin surkeaa.
Tämä vain mun valintaperusteena, eikä ole välttämättä mikään absoluuttinen totuus.

Tämmöistä vähän ajattelinkin. Noita systeemejä ja optioita on niin paljon tarjolla että meinaa mennä pää pyörälle laitteistoa valittaessa. Yks mikä on varma on se että ostan automaattimaskin. :cool:

Jamboree
07.05.2009, 23:36
Yks mikä on varma on se että ostan automaattimaskin. :cool:

Oma kokemus, tosin vuosia sitten. Automaattimaskia käyttäen jos rälläköit, niin maski saattaa tummentua niin, että et näe sitten yhtään mitään.

Jos teet pieniä hitsaustöitä, niin mielestäni Euromaski siihen on hyvä. http://www.euromaski.fi/

heimo huima
07.05.2009, 23:39
Jos teet pieniä hitsaustöitä, niin mielestäni Euromaski siihen on hyvä. http://www.euromaski.fi/

Euromaski saa munkin äänen, oli hyvä ostos. :thumrigh:

Macho
07.05.2009, 23:39
Joo niinhän se tummenee mutta ainakin itte pidän rälläköidessä tavan suojalaseja. Harvemmin tulee tehtyä niin liukuhihnatyötä että samaa tarvis käyttää. Ja onhan monissa maskeissa auki käännettävä lippakin jolloinka jää vielä läpinäkyvä lasi suojaamaan silmiä.

Jamboree
07.05.2009, 23:46
Harvemmin tulee tehtyä niin liukuhihnatyötä että samaa tarvis käyttää. Ja onhan monissa maskeissa auki käännettävä lippakin jolloinka jää vielä läpinäkyvä lasi suojaamaan silmiä.

Jää se jumppa vaan pois, että vaihtaa hitsausmaskia ja suojalaseja. Euromaskissa on tosi iso visiiri jos rälläköi, ja suojaa niin paljon paremmin kuin suojalasit.

Kerran olen TAYS:ssa ollut poistattamassa silmästä roskaa, kun rälläkästä lensi kipinä silmään. Ei mukava kokemus lainkaan.

Macho
07.05.2009, 23:48
Mulla on jotenkin huono tuuri käyny noiden automaattimaskien kanssa. Ekana ostin ihan merkkilasin ja sitten se välkytti silmille erittäin pahasti eli tummui vasta noin 0.2s hitsauskaaren sytyttyä. Sitkeesti vedin saumaa kunnes silmät oli tosi kipeet. Sitten liikkeeseen ja sain toisen samanlaisen tilalle. Nyt varmaan tummu jo jotain 0.1s kaaresta mutta sekin oli liikaa. Vein senkin takaisin ja kuulin että valmistaja oli mennyt konkurssiin. Huonot lasit oli viimeisiä tuotantoeriä ja siksi perseestä..
Sit vaihdettiin merkkiä, maksoin vielä väliä. Alkoi toimimaan melko hyvin ja siitä lähtien käyttänyt tätä nykyistä, mutta kumma kyllä vieläkin alussa väläyttää välillä silmille. Mikä tuntuu tosi kummalta koska tämänkin pitäis olla ihan laatutuote, onkohan mulla jotenkin tavallista nopeammat silmät?

Jää se jumppa vaan pois, että vaihtaa hitsausmaskia ja suojalaseja. Euromaskissa on tosi iso visiiri jos rälläköi, ja suojaa niin paljon paremmin kuin suojalasit.

Kerran olen TAYS:ssa ollut poistattamassa silmästä roskaa, kun rälläkästä lensi kipinä silmään. Ei mukava kokemus lainkaan.
Totta. Tosin jos on tollanen lipallinen maski ei tarvi vaihtaa mitään.
Mulla lens kerran keskelle iiristä rautaa ja ruostui vielä siinä pari päivää. Ja tämä oli ennenkuin ikinä koskinkaan metallintyöstökoneisiin, paska säkä. :p

Jamboree
08.05.2009, 00:03
Noita automaattimaskeja ei työmaailmassa käytetty, mitä mulla on kokemusta.

Tohon Machon aikaisempaan viestiin vielä tarkasti takertuen. Älkää käytäkö lasia silmissä lähimpänä olevana suojana. Sen pitää olla muovia! Kun rälläköitte ja jos tapahtuu laikan rikkoutuminen tai jotain muuta, niin lasi voi mennä rikki ja lasinsirpaleet saattaa olla silmissä. Ulkopäin näissä "perinteisissä maskeissa"; roiskelasi lasia, tumma lasi DIN vahvuuden mukaan hitsaajalla ja silmien puoleinen muovia.

V-P
08.05.2009, 00:04
Tämmöistä vähän ajattelinkin. Noita systeemejä ja optioita on niin paljon tarjolla että meinaa mennä pää pyörälle laitteistoa valittaessa. Yks mikä on varma on se että ostan automaattimaskin. :cool:
Olin ehdottomasti samaa mieltä, kunnes taas kuuntelin itseäni viisaampia ja kokeneempia hitsareita jotka saivat mut ostamaan sellasen "ylävisiiri" euromaskin, joka on osoittautunut käytännössä kerrassaan mainioksi peliksi.
Niitä on kuulemma kyllä hyvintoimiviakin automaattimaskeja. Niistä ei ole mitään kokemuksia, joten en osaa sanoa niistä mitään.

zz-2
08.05.2009, 15:42
Jos ostaisin hitsauskonetta ja tarkoitus pakoputkia esim. hitsata, niin ehdottomasti sellainen kone, että suojakaasua voi käyttää. Pakoputkissa kuitenkin putken sisäpuolinen pinnanlaatu ehkä se tärkeämpi. Työmaailmassa on ole törmännyt noihin kaasuttomiin lankoihin millonkaan, se varmaan jotain kertoo.

.

Minäkin pidin noita täytelakahommeleita aika pilipalina mut tuttava ammatti hitsari sano et ne on siirtyny täytelankaan lähes tyystin. Palaa kuulemma kuumempana ku tavan lanka ja mitä lie muutakin perustetta tullu.
Täytelanka saumaa kun kattelee niin sehän näyttää aika paskalta se sauma mut niinhän se puikko saumakin on kas kun siihen jää se kuona pintaan niin ei
se silmää hivele. Mut hionta tai puhallus jollain rakeella niin ei sitä eroa kait ole enää havaittavissa.
Ja jos se on kuumempi se sula nin eikö tunkeuma ole parempi? Joten kyllä se pysyy kiinni vaikka hiukka rumempi noin alkujaan.

V-P
08.05.2009, 23:31
Minäkin pidin noita täytelakahommeleita aika pilipalina mut tuttava ammatti hitsari sano et ne on siirtyny täytelankaan lähes tyystin. Palaa kuulemma kuumempana ku tavan lanka ja mitä lie muutakin perustetta tullu.
Täytelanka saumaa kun kattelee niin sehän näyttää aika paskalta se sauma mut niinhän se puikko saumakin on kas kun siihen jää se kuona pintaan niin ei
se silmää hivele. Mut hionta tai puhallus jollain rakeella niin ei sitä eroa kait ole enää havaittavissa.
Ja jos se on kuumempi se sula nin eikö tunkeuma ole parempi? Joten kyllä se pysyy kiinni vaikka hiukka rumempi noin alkujaan.
Mun tietoni hitsauskoneista ei tosiaan yllä edes alimmalle tasolle alalta.
Niin besservisserinä kun kaikessa haluaisinkin olla, niin mun mielipiteeni noista koneista on muodostunut pelkästään kokeneempien kavereiden kertoman perusteella.
Omaan hankintaani olen tyytyväinen ehkä siksi, että en paremmasta tiedä.:rolleyes:

wurframen
08.05.2009, 23:55
Mulla on jotenkin huono tuuri käyny noiden automaattimaskien kanssa. Ekana ostin ihan merkkilasin ja sitten se välkytti silmille erittäin pahasti eli tummui vasta noin 0.2s hitsauskaaren sytyttyä. Sitkeesti vedin saumaa kunnes silmät oli tosi kipeet. Sitten liikkeeseen ja sain toisen samanlaisen tilalle. Nyt varmaan tummu jo jotain 0.1s kaaresta mutta sekin oli liikaa. Vein senkin takaisin ja kuulin että valmistaja oli mennyt konkurssiin. Huonot lasit oli viimeisiä tuotantoeriä ja siksi perseestä..
Sit vaihdettiin merkkiä, maksoin vielä väliä. Alkoi toimimaan melko hyvin ja siitä lähtien käyttänyt tätä nykyistä, mutta kumma kyllä vieläkin alussa väläyttää välillä silmille. Mikä tuntuu tosi kummalta koska tämänkin pitäis olla ihan laatutuote, onkohan mulla jotenkin tavallista nopeammat silmät?

Sama vika.Eli sulla on valoarat silmät.Viittä eri automaskia kokeiltu eri vasteajoilla,ei auta. Itse nykyään tulee aseteltua suutin ja lanka kohdalleen ,silmät kiinni ja heti liipaisimesta veto sitten vasta simmut auki.
Paljon jos heppailee ohut peltiä pienillä pisteillä niin eron huomaa selvästi illalla.
Tietokoneen monitorit säädetty himmeälle ja aurinkolasit melkein tavaramerkki.

Jamboree
09.05.2009, 01:07

Täytelankahitsaus on eri asia kun tämä jossa ei suojakaasua tarvitse käyttää. Täytelankaa käytetään esim. telakkahommissa ja se on tehokas ja hyvä menetelmä. Muistaakseni hitsausprosessin virallinen numero on 136 ja ns. umpilangan 135.

Kirjoittelin ihan huuhaata tuossa aiemmin, kun sanoin että puikkohitsauksessa juuritahnan käyttö hyväksi. Piti sanoa, että TIG-hitsauksessa ilman juurisuojakaasua pääsee kohtuulliseen tulokseen tahnalla.

Macho
10.05.2009, 22:38
Sama vika.Eli sulla on valoarat silmät.Viittä eri automaskia kokeiltu eri vasteajoilla,ei auta. Itse nykyään tulee aseteltua suutin ja lanka kohdalleen ,silmät kiinni ja heti liipaisimesta veto sitten vasta simmut auki.
Paljon jos heppailee ohut peltiä pienillä pisteillä niin eron huomaa selvästi illalla.
Tietokoneen monitorit säädetty himmeälle ja aurinkolasit melkein tavaramerkki.
Kun oikein noiden maskien takia kärsin niin oli todella arat silmät varmaan puoli vuotta. Pelkäsin jo että näkö menossa tän hitsaus kikkailun takia tms ikävää.. Sitten aloin käyttämään lisänä vaaleita aurinkolaseja maskin alla ja vajaa vuosi meni niin arkuus hävisi. Huh! Sitä ennen piti tosiaan ruuvata loisteputketkin duunin katosta että pystyi olemaan. Työkaverit luuli että haluan nukkua. No, totta toinen puoli. :)

johny
10.05.2009, 23:51
Mulle jotenkin on toi euromaski ollu just hyvä ja sitä käytetään jatkossakin.
Ydintäyte lanka (suoja kaasuton) hitsauksesta ei ole kun yksi kokemus kun ei ollu oma kone kunnossa ja kaverilta lainasin.
Ihan hyvin poltti ja suht siisti saumakin kun hakkas kuonat pois mutta hitsatessa oli savu ihan karmee, en tiedä onko kaikilla langoilla sama mutta siinä vaiheessä oli pakko poistua tallista kun kirjaimellisesti alko kärpäset ropisemaan ketarat ojossa katonrajasta.

Motörhead
14.05.2009, 10:40
Euromaskille täytyy täältäkin antaa ääni. Itse en paljoa täällä töissä hitsaile (tai muutenkaan) mutta kaikki talon hitsarit ja asentajan suosii tuota euromaskia. Noita automaattimaskeja oli koekäytössä jokunen vuosi sitten ja eipä tainnut kukaan valita sellaista työmaskikseen.

Ja kyllä omakohtaiset kokemuksetkin euromaskista on ihan positiivisia.

V-P
27.05.2009, 00:49
Nyt sitten alkaa olla savujen aika lähellä. Vaihdelaatikon muutoksesta johtuneet työt alkaa olla ainakin suurimmalta osin tehty. Kuvia tulee huomenna, koska unohdin kameran tallille!
Huomenna tolee sorvarilta vielä uusi pieni "siivapyörä" kampiakselin päähän, ja käsijarrun vaijerin rissapyörä vaihdelaatikon kylkeen korvaamaan sen alkuperäisen "muovisen" siinä välipalkissa.
Ahvenisto siintelee kaikista vastoinkäymisistä huolimatta mielessä.
Kärry on kerännyt yllättävän paksun pölykerroksen talven aikana päälleen.
Tulihan niitä lasikuituhommia kuitenkin tehtyä laatikon vaihdon yhteydessä.

groovyjay
27.05.2009, 17:37
Nyt sitten alkaa olla savujen aika lähellä. Vaihdelaatikon muutoksesta johtuneet työt alkaa olla ainakin suurimmalta osin tehty. Kuvia tulee huomenna, koska unohdin kameran tallille!
Huomenna tolee sorvarilta vielä uusi pieni "siivapyörä" kampiakselin päähän, ja käsijarrun vaijerin rissapyörä vaihdelaatikon kylkeen korvaamaan sen alkuperäisen "muovisen" siinä välipalkissa.
Ahvenisto siintelee kaikista vastoinkäymisistä huolimatta mielessä.

Ei oo tässä topikissa jääty laakereille lepäämään! Toivottavasti auto Ahvenistolla ajossa!

MS
27.05.2009, 22:56

Pölyt lähtee kun painaa tarpeeksi kaasua ahveniston suorilla

V-P
28.05.2009, 01:02
Savut tuli!
Sitten vähän ulkoiltiinkin. Kytkin lopetti irroittamisen joka on siis hydr. vika. Vielä en tiedä kummassa päässä. Pelkän ilmauksen jälkeen parani merkittävästi, mutta ei hyvältä tunnu vieläkään. Huomenna pitää tutkia lisää, mitä voisi tehdä.
Senverran kerkisin ajaa kytkimen avullakin, että pääsin kelaamaan välitykset läpi. Vähän oudolta ne noin aluksi tuntuvat, mutta silti hyvältä!
Ykkönen on nyt sopivan lyhyt, ja pirun vaikea lähteä liikkeelle sutimatta. Kakkonen on nyt ehkä samaa luokkaa, kun vanha ykkönen oli, ja vaihdon jälkeen kun painoi kaasun pohjaan, alkoi sutia.
Kolmosella pito ei irronnut enää pelkällä kaasun painamisella, ja nelonen on suora, ja tiheämmästä perästä johtuen nyt siis jonkun verran lyhyempi kun vanha nelonen oli.Vitonen ja kutonen on sitten vähän suuremmille nopeuksille, jota en tänään edes kokeillut, mutta tuntuu, että Mulsanen suoralla kulkisi kovempaa, kun viimeksi.
Laitanpahan jonkun kuvan pakoputken kiinnityksistä vaihdelaatikon perän paikkeilta, koska ovat pikkusen epäsymmetrisiä ja ehkä vähän omintakeisiakin.

V-P
28.05.2009, 01:04
Ulkoiluttamisesta

Pekka Berkeles
28.05.2009, 20:44
Ulkoiluttamisesta
Kapteenilla on aika pitkä keppi. Haitanneeko tuo kuitenkaan, vai onko vaan visuaalinen harha? :-)

MS
28.05.2009, 22:03
Tohon keppiin mäkin kiinnnitin huomion. Varsin ralli henkisesti heti ratin vieressä. Mites liikerata? Tuleeko pitkä liike kun on on noinkin pitkä vipuvarsi.

WBBC
28.05.2009, 22:19
Kuva hieman vääristää, ja siinä ratin vieressä.
se helpottaa mutkarata-ajoa huomattavasti.

ja sitäpaitsi kaput tykkää kun tseba(t) on hollilla....

http://users.tpg.com.au/adsls7ld/images/cockpit.jpg

Finnshark
28.05.2009, 22:21
Kapteenilla on aika pitkä keppi. Haitanneeko tuo kuitenkaan, vai onko vaan visuaalinen harha? :-)

Ei ole visuaalinen harha, kapteenin keppi on pitkä. Kepittäjä itse kommentoinee kepin pituuden sopivuutta kunhan on Ahvenistolla keppiä heiluteltu ja saatu pituudesta kokemuksia. Olen päässyt kapteenin jakkaralla kylmät tyypit ottamaan ja voi vaikka olla ihan sopivakin pituus. Ainakin käsi tipahtaa hyvin ratilta kepille, eikä liikeratakaan ole kasvanut ihan järkälemäiseksi.

V-P
29.05.2009, 00:52
Ei ole visuaalinen harha, kapteenin keppi on pitkä. Kepittäjä itse kommentoinee kepin pituuden sopivuutta kunhan on Ahvenistolla keppiä heiluteltu ja saatu pituudesta kokemuksia. Olen päässyt kapteenin jakkaralla kylmät tyypit ottamaan ja voi vaikka olla ihan sopivakin pituus. Ainakin käsi tipahtaa hyvin ratilta kepille, eikä liikeratakaan ole kasvanut ihan järkälemäiseksi.
Juu, toi kepin pituus on vähän niinkuin sellainen kokeilu, miltä vaihtaminen tuntuu pitkillä välityksillä. Jos jotain haittapuolia esiintyy, niin on maailman helpoin ottaa skeba irti, ja sitten vaikka lyhentää. Filosofiahan menee niin, että vapaalla nuppi on ratin pyörimistason kanssa samassa tasossa, ja kaikki vaihteet pitää saada päälle penkin selkänojaan painautuneena ilman mitään kurkotteluja. Käden liike ratista kepin nupille tulee olla mahdollisimman lyhyt, kutenkin niin, ettei vaihdekeppi häiritse mitenkään ratin kääntelyä. Paljon olen istunut ohjaajan paikalla, ja kokeillut noita liikeratoja, ja uskoisin niiden toimivan käytännön ajotapahtumissa ihan hyvin.
Muuten tuli pikkunen takaisku, kun kytkimen perus-säätö työsylinterissä oli omasta huolimattomuudesta johtuen päin persettä. Jätin ihan liian suuren välyksen painelaakerin ja kytkinasetelman käpälien väliin, mikä aiheutti sen, että työsylinteri teki yli puolet liikkeestään välyksen piostamiseen, ja lopulla aloitti kytkimen irroituksen, mutta törmäsi sitten ennenaikojaan toppariin, eikä irroittanut kunnolla kytkintä. Pakoputkisto, vaihdelaatikko sekä kytkin on nyt vaihteeksi lattialla, ja huomenna Helsingin reissulla saan Kimmolta sopivia shimmiprikkoja työsylinterin oikeiden välysten säätöön. Lauantaina läjään, ja sunnuntainahan sitten olikin Ahveniston harjoitukset!:sunny:

Harri -76
29.05.2009, 08:50
Juu, toi kepin pituus on vähän niinkuin sellainen kokeilu, miltä vaihtaminen tuntuu pitkillä välityksillä. Jos jotain haittapuolia esiintyy, niin on maailman helpoin ottaa skeba irti, ja sitten vaikka lyhentää. Filosofiahan menee niin, että vapaalla nuppi on ratin pyörimistason kanssa samassa tasossa, ja kaikki vaihteet pitää saada päälle penkin selkänojaan painautuneena ilman mitään kurkotteluja. Käden liike ratista kepin nupille tulee olla mahdollisimman lyhyt, kutenkin niin, ettei vaihdekeppi häiritse mitenkään ratin kääntelyä. Paljon olen istunut ohjaajan paikalla, ja kokeillut noita liikeratoja, ja uskoisin niiden toimivan käytännön ajotapahtumissa ihan hyvin.
Muuten tuli pikkunen takaisku, kun kytkimen perus-säätö työsylinterissä oli omasta huolimattomuudesta johtuen päin persettä. Jätin ihan liian suuren välyksen painelaakerin ja kytkinasetelman käpälien väliin, mikä aiheutti sen, että työsylinteri teki yli puolet liikkeestään välyksen piostamiseen, ja lopulla aloitti kytkimen irroituksen, mutta törmäsi sitten ennenaikojaan toppariin, eikä irroittanut kunnolla kytkintä. Pakoputkisto, vaihdelaatikko sekä kytkin on nyt vaihteeksi lattialla, ja huomenna Helsingin reissulla saan Kimmolta sopivia shimmiprikkoja työsylinterin oikeiden välysten säätöön. Lauantaina läjään, ja sunnuntainahan sitten olikin Ahveniston harjoitukset!:sunny:

Pientä shimmausta vain. Tuon tarkan shimnimäärän mitoittaminen ilman kokeilua on todella vaikeaa, mutta tuollainha se tulee kohilleen. Onneksi sulla on kunnon vehkeet, joilla homman tehdä!!!

ToniH
29.05.2009, 19:24
Juu, toi kepin pituus on vähän niinkuin sellainen kokeilu, miltä vaihtaminen tuntuu pitkillä välityksillä. Jos jotain haittapuolia esiintyy, niin on maailman helpoin ottaa skeba irti, ja sitten vaikka lyhentää. Filosofiahan menee niin, että vapaalla nuppi on ratin pyörimistason kanssa samassa tasossa, ja kaikki vaihteet pitää saada päälle penkin selkänojaan painautuneena ilman mitään kurkotteluja. Käden liike ratista kepin nupille tulee olla mahdollisimman lyhyt, kutenkin niin, ettei vaihdekeppi häiritse mitenkään ratin kääntelyä.
Urheiluautoissa (ja siksi myös tuuningautoissa) on yleensä lyhyet kepit mutta kilpa-autoissa aikas usein tommoset kunnon slaikkarit. ;) Ks. mm. sekventaalilootaiset ralli- ja rata-autot - keppi on usein melkein siinä ratin vieressä. Mutta, V-P taisikin olla kisakuski, joten pitkä keppi on paikallaan. :cool:

Ja eikö se perinteinen Hurstin keppikin ole vakiona jo aika pitkä vrt eurosporttien nysät?

Masa
29.05.2009, 23:19
Omassa Tremecissä kanssa tuo samainen hurstin keppi ja yhtä pitkänä. Se on hyvä , käsi osuu sopivasti ratilta hepinnuppiin...
Ja kurkatkaapa vaikka stockcarien ohjaamoon , kepinnuppi on lähes samalla tasolla ratinkeskiön kanssa !

V-P
31.05.2009, 01:29
Mr. Murphy on mitä parhain ja sitkein kaverini.
On liian pitkä tarina pelkästään tästäkin päivästä, mutta yhtenä esimerkkinä se,että kun sitten se startti hajosi 18:00, niin uusi oli paikallaan 20:00. Mutta mutta siinä uudessa ei ollutkaan solenoidin päässä kahta, vaan yksi paikka semmosille ohuille johdolle, eikä mitään kytkentäkaavioita tietenkään. No - toinenhan on se solenoidin aktivoiva, ja se toinen takaa vaan puolalle täyden jännitteen käynnistyksen aikana. Turha turha. Entten tentten teelikamentten laitanpas tuon kiinni, ja jätän tämän sivuun. Auto alas ja starttaamaan..... hiljaisuus. No siis se toinen .... jes!
Mutta mikään, ei siis yhtään mikään onnistunut tänään "kerrasta", vaan joka riivatun detaili meni ensin väärin, jos se vain voi mennä. Tänään: Murphy-minä 1-0.
Katsastus on mennyt pitkäksi, joten vanha kunnon Esa tuo häpeällisesti trailerilla kärryn radalle.
Sen pitäisi toimia sen verran, että muutaman kierroksen kärsii ajaa.
Suorasytkä poistaa ne ongelmat, jotka tolla nykyisellä järjestelmällä vaivaa koko systeemin säätömahdollisuuksia.
Nyt olevat säädöt on lievästi sanottuna vähän brutaalit ainoastaan yläpään käynnin takaavat säädöt.
Se vähä, mitä ajoin tänään kytkimellä, tuntui siltä, että nyt se irroittaa normaalisti, ja se pelittää vaihdoissakin normaalisti. Huomennahan tuon sitten näkee.
Lämmintä ( +30) ja kuivaahan :sunny: meteorologit ovat ennustaneet, niin että onhan ainakin jotain hyvää tiedossa huomenissa.

Pekka Berkeles
31.05.2009, 01:39
Mr. Murphy on mitä parhain ja sitkein kaverini.
On liian pitkä tarina pelkästään tästäkin päivästä, mutta yhtenä esimerkkinä se,että kun sitten se startti hajosi...
Menikö hiilet, vai mikä tuli? Vai ei kait sulla ole viritetty startti? :-)

V-P
31.05.2009, 02:01
Menikö hiilet, vai mikä tuli? Vai ei kait sulla ole viritetty startti? :-)
Uudenkarhea tehostartti se vaan oli. Hajosi siihen, kun kone löi kuumana takaisin käynnistyksissä.
Noin lyhyesti: Kun kipinän pitää osua ykköseen, niin jos se hyppääkin kasiin starttauksen aikana, niin jytkäsee takaisin niin perkeleesti, että startti hajoaa.
Toi on yksi nykyisen järjestelmän, missä virranjakajaa joutuu käyttämään, mutta sytytyshetki luodaan tietokoneella,- heikkouksia.
Äkkiä ajatellen ratkaisu tuntuu ihan hölmöltä, mutta niin se vaan toimii. Eli lisätään käynnistyksessä sytytysennakkoa jotta kipinä hyppääkin siihen ykkösen nastaan, eikä myöhästettynä loikkaa sinne seuraavaan elikkä kasiin! Ei potki enää vastaan käynnistyksessä.;)

Pekka Berkeles
31.05.2009, 02:13
Noin lyhyesti: Kun kipinän pitää osua ykköseen, niin jos se hyppääkin kasiin starttauksen aikana, niin jytkäsee takaisin niin perkeleesti, että startti hajoaa.
Toi on yksi nykyisen järjestelmän, missä virranjakajaa joutuu käyttämään, mutta sytytyshetki luodaan tietokoneella,- heikkouksia.
Noh, mutta eikös just tää ole mukavaa harrastuksessa! Eli saa olla pioneerina ja etsiä niksit miten homman saa pelaamaan. Vaikka vakiomoottorimiehet naljaileekin joka välissä.

janiv
31.05.2009, 02:53
Toi on yksi nykyisen järjestelmän, missä virranjakajaa joutuu käyttämäänEtkö sie oo vieläkään päässy siitä eroon:confused: No on teillä tainnu kyllä olla ihan reilusti muutakin ihmettelemisen aihetta ja rakennuskohdetta kuin suorasytkä.

Sörsselssön
31.05.2009, 09:01
V-P, mahtaako sun järjestelmässäsi olla säädettävää ominaisuutta, jossa käynnistettäessä kone pyörähtäisi esim. yhden tai kaksi kierrosta kierrosta ennenkuin systeemi antaa kipinän?

Mulla oli 124" cid Twin Cam Harrikassa tuota takaisinpotkuvaivaa mutta sytytysjärjestelmässä oli moinen säädettävä ominaisuus ja yksi kipinätön starttikierros ratkaisi asian. Takaisinpotkua esiintyi puolipuristimista huolimatta mutta ideana on, että moottori saadaan startilla "vauhtiin" ja kipinöidään vasta sitten. V-2 tosin lienee herkempi kuin V-8 tämän suhteen. Cranking revolutions taisi olla ominaisuuden nimitys.

ZL1
31.05.2009, 09:53
Menikö hiilet, vai mikä tuli? Vai ei kait sulla ole viritetty startti? :-)On sillä...senkin pitää kiertää min 8500rpm jotta kelpaa

V-P
31.05.2009, 22:25
On sillä...senkin pitää kiertää min 8500rpm jotta kelpaa
:mrgreen: Käynnistelin Affenistolla puoliväkisin kuumana ja kas, uudenkarhea (20h ikäinen) sai takapotkun, joka irroitti moottoriosan startin jalasta. Alumiini oli murtunut pultinreijistään ja solenoidi+moottori roikkui akunjohdon varassa nojaten lohkoon josta varmaankin johtui se oikosulku ja voimakas kipinöinti.#-o
En sitten viitsinyt ajaa enempää.
Uutena ilmiönä tuli myöskin se, että vaikka kaikki jäähdytyksen elementit olivat täysin kunnossa, ei jäähdytysteho vaan riittänyt, vaan kolmen nopean kierroksen jälkeen varikolle tultaessa keitti molemmilla kerroilla, mitkä ajoin. Ei ennen ole ollut mitään ongelmia, kun remmit vaan ovat pysyneet tahdissa mukana.:scratch:
Syylarikauppaan on sitten lähdettävä. Joitain hyviä vihjeitä sainkin jo radalla! Kiitos niistä.
Viimeistään Alastarossa on kaikki kohdillaan! Siis ihan kaikki!:---)

Macho
31.05.2009, 22:38
Luulin sitä startin irtoamista vitsiksi, no olipahan valmiiksi traileri mukana. :)

V-P
01.06.2009, 23:33
Luulin sitä startin irtoamista vitsiksi, no olipahan valmiiksi traileri mukana. :)
Että tämmönen tappaus tällä kertaa.
Kuten viimeisestä kuvasta näkyy, startti on korjattu, ja pelittää hienosti. Säikähdyksellä selvisin tuosta helposta starttiremontista.

groovyjay
02.06.2009, 00:01
:mrgreen: Käynnistelin Affenistolla puoliväkisin kuumana ja kas, uudenkarhea (20h ikäinen) sai takapotkun, joka irroitti moottoriosan startin jalasta. Alumiini oli murtunut pultinreijistään ja solenoidi+moottori roikkui akunjohdon varassa nojaten lohkoon josta varmaankin johtui se oikosulku ja voimakas kipinöinti.#-o
En sitten viitsinyt ajaa enempää.
Uutena ilmiönä tuli myöskin se, että vaikka kaikki jäähdytyksen elementit olivat täysin kunnossa, ei jäähdytysteho vaan riittänyt, vaan kolmen nopean kierroksen jälkeen varikolle tultaessa keitti molemmilla kerroilla, mitkä ajoin. Ei ennen ole ollut mitään ongelmia, kun remmit vaan ovat pysyneet tahdissa mukana.:scratch:
Syylarikauppaan on sitten lähdettävä. Joitain hyviä vihjeitä sainkin jo radalla! Kiitos niistä.
Viimeistään Alastarossa on kaikki kohdillaan! Siis ihan kaikki!:---)

Näin sitä vaan arvostaan koko ajan enemmän ja enemmän 60-70lukujen 12h ja 24h Corvette kilpureita, ilman kunnon jäähdytystä ei taida palkintosijat häämöttää... Hyvä että startista ei tullut sen vakavampaa. :sunny:

V-P
02.06.2009, 11:57
Näin sitä vaan arvostaan koko ajan enemmän ja enemmän 60-70lukujen 12h ja 24h Corvette kilpureita, ilman kunnon jäähdytystä ei taida palkintosijat häämöttää... Hyvä että startista ei tullut sen vakavampaa. :sunny:
Joo, siis 24h jalka suorana on kova paikka mille hyvänsä vehkeelle tänä päivänäkin!
Viritysastehan sitten ratkaisee melko paljon kestävyydessä.
Siinä vaan tulee se kilpailijan mieli hyvin esiin, että tehdään vähän kireämpi vehje, niin saadaan nopeampi, mutta kestävyys ei sitten välttämättä riitäkkään 24h kisaa.
Tollanen 24h kisa on todella raaka sekä kuskeille, että tekniikalle.
Pitäisi yksi tollainen ajaa tänäkin kesänä. ;) ( saksalaisella autolla tosin.)

V-P
02.06.2009, 19:34
Nyt on sitten puolia!
Ilmailussa semmoisena perusajatuksena tekniikan puolella on se, että on järjestelmä, ja varajärjestelmä sille. Mäntäkoneissa kaikissa lentomoottoreissa on kaksi sytytystulppaa / sylinteri, ja kaksi magneettoa / moottori . Hehe mullapa onkin 8 puolaa / moottori. Perärutkusta tosin ovat, mutta hyviksi havaittuja. Tarkoitettu Amerikkalaiseen "Elohopea" koneeseen, mutta valmistettu Saksassa!
Kaikkee ne keksii.

Sörsselssön
02.06.2009, 19:45
Hmmm ... ruisku ... :-k ... 8 puolaa ... :scratch: ... jotenkin kuulostaa modernilta GM:n ratkaisulta ... :p

Mutta ennakkoluulottomuudesta :salut:

Pekka Berkeles
02.06.2009, 20:04
Nyt on sitten puolia!
Ilmeisesti hyviä puolia!

Hehe mullapa onkin 8 puolaa / moottori.
No katos! Tervetuloa nykypäivään!

Miltäs nyt tuntuu? :-)

Tarkoitettu Amerikkalaiseen "Elohopea" koneeseen, mutta valmistettu Saksassa!
Saksalaiset ovat aina olleet kiinnostuneet Puolasta.

MS
02.06.2009, 21:13
Aikanaan ruiskut ja ahtimet oli huijaamista. Nykyään vain ahtaminen on huijaamista.:D
Joskus aikanaan eräs lentäjä kertoi.

groovyjay
03.06.2009, 14:39
Joo, siis 24h jalka suorana on kova paikka mille hyvänsä vehkeelle tänä päivänäkin!
Viritysastehan sitten ratkaisee melko paljon kestävyydessä.
Siinä vaan tulee se kilpailijan mieli hyvin esiin, että tehdään vähän kireämpi vehje, niin saadaan nopeampi, mutta kestävyys ei sitten välttämättä riitäkkään 24h kisaa.
Tollanen 24h kisa on todella raaka sekä kuskeille, että tekniikalle.
Pitäisi yksi tollainen ajaa tänäkin kesänä. ;) ( saksalaisella autolla tosin.)

Sanoinko jotain pahasti, ku tulit eilen vastaan, etkä edes käden heilautukseen vastannut... ;) Oli just kauhee kiire tampereelle juna-asemalle, olisin muuten soittanut ja pyytänyt gaffelle siihen Pirkkalan ABC:lle.

V-P
03.06.2009, 20:57
Sanoinko jotain pahasti, ku tulit eilen vastaan, etkä edes käden heilautukseen vastannut... ;) Oli just kauhee kiire tampereelle juna-asemalle, olisin muuten soittanut ja pyytänyt gaffelle siihen Pirkkalan ABC:lle.
No voihan hitto, kunhan ite tuut tähän ikään, niin huomaat sitten, miten huomiokyky heikkenee muiden aistien mukana! :)
Pruukaan kyllä morjenstaa kaikkia, jotka mulle moikkaa.
Sorry! Olitko autolla liikkeellä?

Pekka Berkeles
03.06.2009, 21:01
No voihan hitto, kunhan ite tuut tähän ikään, niin huomaat sitten, miten huomiokyky heikkenee muiden aistien mukana! :)
Se varmaan tuli sillä Pendolinolla 200 lasissa vastaan jossain risteyksessä...("kiire Tampereen asemalle") :-)

V-P
03.06.2009, 21:29
Se varmaan tuli sillä Pendolinolla 200 lasissa vastaan jossain risteyksessä...("kiire Tampereen asemalle") :-)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

groovyjay
03.06.2009, 21:41
:D Joo, olin Hiacella liikenteessä. Tulit vastaan siellä pirkkalan teollisuusalueella, just motarin ali mentiin molemmat. Olin duunissa siinä vieressä... :D

V-P
03.06.2009, 21:51
Ahvenistolla jäi vähän kaivelemaan se, miksi mun aika oli sekunttitolkulla huonompi, kun samalla autolla aikaisemmin ajettu. Kun aloin odotella pidon paranemista, se alkoikin huonontua!
Tallilla tänään tutkiskelin renkaita, ja mielestäni löysin selvän syyn ilmiölle.
Perän vaihdon yhteydessä takapään säädöt on viuhahtanut ihan poskelleen siten että esimerkiksi vasemman takapyörän camber on rutosti liikaa negatiivisella, ja rengas pyörii sisäkulmallaan asfaltilla.
Nopeammassa ajossa kosketuspinnan lämpö menee tulisen puolelle, ja rengas alkaa sulaa ja pito tietenkin katoaa. Sisäpuolen kulutuspinnasta 1/3 on sulanut ihan röpelöksi, ja 2/3 ei ole juurikaan ottanut rataan kiinni ollenkaan. Kaikissa oikealle kääntyvissä mutkissa pitoa ei vaan ollut.
Nyt sitten vaan kulmien säätöön, ja eespäin!
Noista kuvista nyt ei oikein saa mitään selvää, mutta laitanpahan nyt kumminkin tänne. Toi kaikki kulumisero ulko- ja sisäpuolen pinnassa ei ole tullut pelkästään Ahveniston reissulla, vaan toi camberi on ollut pikkusen liian negatiivinen jo aikaisemminkin, mutta kulutuspinnasta voi lukea helposti, missä vika.

V-P
03.06.2009, 21:55
:D Joo, olin Hiacella liikenteessä. Tulit vastaan siellä pirkkalan teollisuusalueella, just motarin ali mentiin molemmat. Olin duunissa siinä vieressä... :D
Olisit nyt vaikka soitellut tai jotain, niin olisi voitu juoda vaikka ne kahvit.
Onko sulla pitkäkin työmaa täällä?

zz-2
04.06.2009, 16:10
Jousen päässä ei näköjään ole kumityynyä? Helppo muutos mut mikä lie ideana?

Wormie
04.06.2009, 16:56
Noista kuvista nyt ei oikein saa mitään selvää, mutta laitanpahan nyt kumminkin tänne. Toi kaikki kulumisero ulko- ja sisäpuolen pinnassa ei ole tullut pelkästään Ahveniston reissulla, vaan toi camberi on ollut pikkusen liian negatiivinen jo aikaisemminkin, mutta kulutuspinnasta voi lukea helposti, missä vika.
Eikös sun rengasmiehet mittaakkaan varikolle tullessasi aina lämpötiloja 3-5 eri pisteestä koko pinnan leveydeltä??? :p

Löysät pois?

V-P
05.06.2009, 02:23
Mitään ideaa tossa ei ole.:rolleyes:
Silloin kun toi auto on ilmassa tolleen, toi jousi/pultti kulma on aika huiman näköinen. Kun maassa, niin pultin pää asettuu nätisti se paksun ( ehkä noin 4mm.) jousen päässä olevaan ympyrään sopivan rautaprikan kanssa, enkä katsonut kumia tarpeelliseksi. Yläpäässähän on sitten sellanen paksu kumiprikka.
Ei tosta ratkaisusta ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään haittaa.
Taisi olla vielä niin, että noiden sarjojen mukana ei tullut tohon jousen ulkopäähän sopivaa kumia, ja siksei siinä sitä ole.

V-P
06.06.2009, 22:00
[QUOTE=Wormie]Eikös sun rengasmiehet mittaakkaan varikolle tullessasi aina lämpötiloja 3-5 eri pisteestä koko pinnan leveydeltä??? :p

Seuraavassa ratasessiossa mittaa.;)
Kun nyt katselin stancea vähän tarkemmin, niin vasen takakulma on ihan liian alhaalla ( ainakin 2 cm alempana kun oikea puoli ) ja osaltaan aiheuttaa camberin negatiivisuutta. Samassa hogasin, että toi mun kärryhän kulkee taas oikeastaan kahdella pyörällä! Pääosa painosta jää vasemmalle etupyörälle ja oikealle takapyörälle. Ei oikein toimi hyvin radalla!
Peränvaihdon yhteydessähän takajousikin oli pois paikoiltaan ja sekin voi asettua uuteen asentoon kun asennetaan uudelleen paikoilleen, jolloinka "pitkien pulttien" merkit ei asetu samoille kohdille kun aikaisemmin.
Nyt pitää koko säätöhomma aloittaa peräpään korkeuden säätämisellä oikeaksi ja sitten vaakoille ja sitten kulmien säätöön. Sitten pitäisi pidonkin palata!:rolleyes:

V-P
09.06.2009, 02:14
Renkaita pitäisi alkaa tilaamaan, mutta minkälaisia?
-Hoosier R 6 tai A 6
-Kumho Ecsta V710
-BF Goodrich g-Force R1
Vai mitkä? Yokohamasta ( A 48 ) eikä Michelinin Pilot Sport Cupista ei löydy kokoja eteen tai taakase, joten ne ei tule kysymykseen.
Olisiko herroilla mielipiteitä?
Takana pitäisi olla 275/40R17 ja edessä 255/40R17 tai 245/45R17.
Itse olen käyttänyt tietolähteenä Tire Rack nimistä firmaa.

TomiT
09.06.2009, 02:27
Renkaita pitäisi alkaa tilaamaan, mutta minkälaisia?

-BF Goodrich g-Force R1

Toimii täällä ainakin hienosti :D Tosin noin leveestä ei kokemuksia :p

Kurkis
09.06.2009, 13:30
Mitä Hoosiereja vähän lähiaikoina radalla kokeilin niin piti todella mukavasti.

WBBC
09.06.2009, 16:48
Aika siisti kuviointi tuossa bfg renkaassa.

http://www.ityre.com/i/tyre/20514.jpg

V-P
10.06.2009, 17:03
Aika siisti kuviointi tuossa bfg renkaassa.

http://www.ityre.com/i/tyre/20514.jpg

Joo, ei ole kovin monimutkaisia kuviointeja.:)
Kumhoihin kuitenkin jostain syystä päädyin. Ainakin niissä on testien mukaan tautinen pito. Kokemuksiahan noista ei kait ole juuri kellään täällä. Yhdellä Helsinkiläisellä Corvette vesalla kuulemma sellaiset on, ja mulle on tulossa.:scratch:

V-P
16.06.2009, 00:11
Tänään sitten kävi uudella CDI järjestelmällä perärutkun puolilla! Käyhän se niinkin näköjään.:D
Seuraavaksi sitten säädöt kohdilleen, ja sitten saadaan tehot.
Kuvia uudesta sytkästä.
Ai niin, tarviskohan joku MSD 7 AL-2 boksia ja siihen sopivaa puolaa, jäi ylimääräiseksi tossa rytäkässä. Ainakin mulla toimi moitteettomasti niin kauan, kun oli asennettuna.
Ton insinöörin ilme ei oikein hyviä lupaillut, mutta kerrasta lähti käyntiin kuitenkin suurehkon muutostyön jälkeen!
Kyllä ne osaa!

Finnshark
16.06.2009, 13:14
Hienoa että käy taas! Konehuone alkaa pikkuhiljaa näyttää oikean työkalun konehuoneelta! :cool:

V-P
16.06.2009, 16:31
Hienoa että käy taas! Konehuone alkaa pikkuhiljaa näyttää oikean työkalun konehuoneelta! :cool:

Ihan hyvin kävi!:sunny:
Dynolappu kädessä, ja koeajon tytinät vielä persuksissa.
Vääntökäppyrä on mukavan tasainen 5000 yläpuolella ( 526,4 / 6622 ).
Paras teho tuli ( xxx,x / 7987 ). Ei niillä monstereille eikä ylipainekoneille mitään mahda, mutta itse olen tyytyväinen, ja olen sitä mieltä, että tehoa on tarpeeksi radalla ajoon.:D
Ykkösellä ja kakkosella kun polkaisee vain kaasun pohjaan, niin alkaa hillitön sutiminen. :D
Rajoitin on nyt 8600, jonne kone kiekasee kovin halukkaasti.
Seuraavaksi alustan säädöt ja öljynjäähdyttimen asennus. Sitten syyshuolto onkin tehty. :rolleyes:

Macho
16.06.2009, 16:38
Saatiinko siis puolien vaihdolla hiukan tehoa lisää?

V-P
16.06.2009, 16:50
Saatiinko siis puolien vaihdolla hiukan tehoa lisää?
No ei puolien vaihdolla, mutta säädöillä, jotka tehtiin sen jälkeen, kun sytytysjärjestelmä tuli valmiiksi. Esimerkiksi ennakoita muuteltiin "piukemmalle", joka sitten tuotti pikkusen lisätehoa.

groovyjay
16.06.2009, 16:53
Paras teho tuli ( xxx,x / 7987 ). Ei niillä monstereille eikä ylipainekoneille mitään mahda, mutta itse olen tyytyväinen, ja olen sitä mieltä, että tehoa on tarpeeksi radalla ajoon.:D
Ykkösellä ja kakkosella kun polkaisee vain kaasun pohjaan, niin alkaa hillitön sutiminen. :D
Rajoitin on nyt 8600, jonne kone kiekasee kovin halukkaasti.
Seuraavaksi alustan säädöt ja öljynjäähdyttimen asennus. Sitten syyshuolto onkin tehty. :rolleyes:

Hyvä hyvä, vakio kori kuitenkin rajoittaa tarpeeksi leveiden takasulakkeiden käytön kilpailutilanteessa, joten kaikki +500 on koko lailla riittävästi näille radoille, vaikka mikään ei koskaan riitäkään... :cool:

Cocco
16.06.2009, 17:18
... Tuossahan on jo liki 500 konia tuon vääntöhuipun kohdalla ja vielä pitkälti... :cool::cool:

V-P
16.06.2009, 17:39
Tuossahan on jo liki 500 konia tuon vääntöhuipun kohdalla ja vielä pitkälti... :cool::cool:
Täällä on jokunen kaveri, joka pystyy laskemaan melkoisen tarkasti tuloksen, jota en kuitenkaan halua julkisesti kertoa, joten sitten, sitten, kun tavataan, niin voidaan katsella käyriä viivoja paperilla ja pohtia fysiikan lakeja! Eiks joo...;)

Cocco
16.06.2009, 17:51
Täällä on jokunen kaveri, joka pystyy laskemaan melkoisen tarkasti tuloksen, jota en kuitenkaan halua julkisesti kertoa, joten sitten, sitten, kun tavataan, niin voidaan katsella käyriä viivoja paperilla ja pohtia fysiikan lakeja! Eiks joo...;)Näin juuri olin käsittänyt, enkä siksi tuon enempää tehoja yrittänytkään spekuloida :silent: :-#

V-P
16.06.2009, 18:09
Näin juuri olin käsittänyt, enkä siksi tuon enempää tehoja yrittänytkään spekuloida :silent: :-#

Kiitos!:D

V-P
17.06.2009, 22:16
Nyt on puntaroitu kulmapainot kohdilleen.
Perä oli aivan liian alhaalla ja vetarit pyörän päästä liian ylhäällä.
Vatupassasin ne vaateriin ekaksi.
Sitten vaát alle, ja kulmapainoja ruuvaamaan takapään "pitkistä säätöpulteista".
Vähän kakkamainen havainto oli se, että perämurikka on tarkkojen mittausten jälkeen kallellaan ja sitäkautta myöskin kuitujousi asettuu kallelleen runkoon nähden.
Jousen ja perän väliin pitäisi siis tehdä kiilamainen välipala, joka korjaisi kallistuneen jousen suoraan runkoon nähden. En sitä tähän hätään tehnyt, vaan kiertelin tyynen rauhallisesti vaakojen näytöt mieleisekseni, ja hyväksyn tässä vaiheessa sen, että jousen asento on säädön jälkeen tietenkin kallellaan.( ...tana ):mad:
Stance intoilijat saavat hjärtslaagin tosta heidän mielestään "korkealla" kulkevasta perästä, mutta se on silleen, kun sen kuuluu olla rata-ajossa, ja kulmapainot hyvin.
Ehkä huomenna sitten pyörien kulmat kohdilleen, niin alusta onkin kunnossa, ja voin siirtyä öljyn ja veden jäähdyttämiseen nykyistä tehokkaammin.:rolleyes:

P.S. Painoa on siunaantunut n. 50 kg lisää ( Tremec ) ja on nyt kuskin ja n. puolen tankin tankkauksella 1595 kg.

Sörsselssön
18.06.2009, 18:45
P.S. Painoa on siunaantunut n. 50 kg lisää
Ihan hoikalta pojalta sää Affenistolla näytit. ;)

Tuanoini, voitko paljastaa mitkä jouset ja iskarit sulla siinä on? Juu, ja minkä merkkinen se rallimallin ratti on?

V-P
18.06.2009, 19:05
Ihan hoikalta pojalta sää Affenistolla näytit. ;)

Tuanoini, voitko paljastaa mitkä jouset ja iskarit sulla siinä on? Juu, ja minkä merkkinen se rallimallin ratti on?
Heh heh hoikalta......:D
Mulla ei ole mitään salaisuuksia tossa autossa. Kaiken tiedon voin antaa asiasta kiinnostuneille.
Iskarit on portaattomasti säädettävät oranssit Koni Classicit.
Etujouset on Corvetten omat, mutta muistaakseni isolohkoihin tarkoitettua jäykkyyttä, ja pituus säädetty siten, että happiasetyleenillä pantu alkupää punaiseksi, ja sitten litistetty oikeaan mittaansa.
Takajousi on kuitua ja joku VPB tai sen tapainen nimi ja jäykkyys 300 lbs.
Ratti on tarvike, ja ostettu Finnvettestä, ja päällystetty Eestissä "nurinpäin" olevalla nahalla.

Sörsselssön
18.06.2009, 19:27
Kiitokset tiedoista. :salut:

BB-Hennan tissit...eiku leuka...eikä kun BB:n etujouset lienee luokkaa 450 lbs? Mahtaakohan mulla olla hiukan mettässä kun edessä on 350 ja takana 330, jos en väärin muista. Tosin alu-kannet kompensoi... :-k No kaupasta saa toisia jos noi ei worki. ;)

V-P
18.06.2009, 19:30
Nyt olen iloinen!
Nurkkapainot ja stance ovat kunnossa, ja siirryin lämpöongelmien ratkontaan.
- Syylarin huuhteluhapot sisään ( Holts ) ja kone kuumaksi.
Riivaamisen jälkeen kone keitti, ja puhalsi nesteet korkin kautta ulos, kun tulin ajosta hallin pihaan, siis ihan samalla tavalla, kun Ahvenistollakin.
-Alahana auki, ja vesipumppu pyörimään lisäten vettä koko ajan, jotta hapot huuhtoutuisivat pois järjestelmästä.
- Syylarin korkin tarkastuksessa huomasin päällepäin miltei näkymättömän halkeaman alemmassa kumitiivisteessä, ja kun sen "helmaa" käänsi ympäri, niin näki, että ei se voinutkaan pitää mitenkään painetta.
C-4:sta korkki ( 17 lbs ) lainaksi, ja kokeilemaan.
Lällällää, eipäs keittänyt enää, vaikka oikein yrittikin!
Flekti huusi todella pitkään, eikä oikein meinannut sammua ollenkaan. Ja puhallusteho oli todella vaatimatonta luokkaa. Hetkinen....... Piuhat toisin päin, niin oikein tukka alkoi hulmuta, kun sen pani pyörimään! Piuhat oli väärin päin kytketty, ja se siis yritti puhaltaa ilmaa eteenpäin! Noi flektin siivet on tosin muotoiltu aerodynaamisesti varsin tehokkaiksi, ja väärinpäin niiden hyötysuhde on surkea, mutta silti, flekti ei tehnyt työtään edes huonosti.
Elikkä päivän loppusaldo:
- Jäähdytysjärjestelmä ok! Uutta tehokkaampaa syylaria en nyt sitten aiokkaan hankkia.
Öljynjäähdytin on hankintalistalla syylarin korkin kanssa ensimmäisenä.
Hyvää juhannusta kaikille! Otetaan varovasti!;)

V-P
18.06.2009, 19:39
Kiitokset tiedoista. :salut:

BB-Hennan tissit...eiku leuka...eikä kun BB:n etujouset lienee luokkaa 450 lbs? Mahtaakohan mulla olla hiukan mettässä kun edessä on 350 ja takana 330, jos en väärin muista. Tosin alu-kannet kompensoi... :-k No kaupasta saa toisia jos noi ei worki. ;)
Noi takajouset saisi olla todella "veltot" ja iskarin jäykkyyksillä sitten tehdään hienosäätö käytökseen. Jos takajousi on jäykkä, niin milläänhän sitä ei pehmeämmäksi saa, ja autosta tulee helposti kököttävä kivireki.
Eteen sitten jyreä kallistuksen vakaaja, ja taakse ohuempi.
En muista tässä ja nyt noiden paksuuksia, mutta saat ne kyllä multa, jos haluat.

Sörsselssön
18.06.2009, 19:42
...ja se siis yritti puhaltaa ilmaa eteenpäin!
Jaahats, näin ne kierrosajat vaan putoaa entisestään. :mrgreen: Palataan alustan hienouksiin tuonnempana eli 2010 tjsp. :pukel: ;)

Cocco
18.06.2009, 22:45
...Hetkinen....... Piuhat toisin päin, niin oikein tukka alkoi hulmuta, kun sen pani pyörimään! Piuhat oli väärin päin kytketty, ja se siis yritti puhaltaa ilmaa eteenpäin! Noi flektin siivet on tosin muotoiltu aerodynaamisesti varsin tehokkaiksi, ja väärinpäin niiden hyötysuhde on surkea, mutta silti, flekti ei tehnyt työtään edes huonosti.
...Siis, oliko ne piuhat siellä ratareissullakin väärinpäin :confused: Ei ihme, jos meinaa keittää...
No, hyvä, ettei lämpöongelmien takana ollut sen kummenpaa vikaa tai muutostarvetta :thumleft:

Dalton
19.06.2009, 00:28
Nyt menee hieman C4 puolelle, mutta kysymys on mikä olisi optimaaliset kulmapainot '90 Avoon? Itselläni ei ole näitä vaakoja, saako niitä jostain sopivasti tai onko joku avulias auttamaan asiassa?

Nyt on puntaroitu kulmapainot kohdilleen.
Perä oli aivan liian alhaalla ja vetarit pyörän päästä liian ylhäällä.
Vatupassasin ne vaateriin ekaksi.
Sitten vaát alle, ja kulmapainoja ruuvaamaan takapään "pitkistä säätöpulteista".
Vähän kakkamainen havainto oli se, että perämurikka on tarkkojen mittausten jälkeen kallellaan ja sitäkautta myöskin kuitujousi asettuu kallelleen runkoon nähden.
Jousen ja perän väliin pitäisi siis tehdä kiilamainen välipala, joka korjaisi kallistuneen jousen suoraan runkoon nähden. En sitä tähän hätään tehnyt, vaan kiertelin tyynen rauhallisesti vaakojen näytöt mieleisekseni, ja hyväksyn tässä vaiheessa sen, että jousen asento on säädön jälkeen tietenkin kallellaan.( ...tana ):mad:
Stance intoilijat saavat hjärtslaagin tosta heidän mielestään "korkealla" kulkevasta perästä, mutta se on silleen, kun sen kuuluu olla rata-ajossa, ja kulmapainot hyvin.
Ehkä huomenna sitten pyörien kulmat kohdilleen, niin alusta onkin kunnossa, ja voin siirtyä öljyn ja veden jäähdyttämiseen nykyistä tehokkaammin.:rolleyes:

P.S. Painoa on siunaantunut n. 50 kg lisää ( Tremec ) ja on nyt kuskin ja n. puolen tankin tankkauksella 1595 kg.

V-P
19.06.2009, 00:57
Nyt menee hieman C4 puolelle, mutta kysymys on mikä olisi optimaaliset kulmapainot '90 Avoon? Itselläni ei ole näitä vaakoja, saako niitä jostain sopivasti tai onko joku avulias auttamaan asiassa?
Noita vaakoja on "paremmilla" kilpateameilla ainakin. Sellaisilta voisit kysellä.
Noiden kulmapainojen säädössä ainakin yksi koulukunta pitää lähtökohtana sitä, että kuski istuu omalla paikallaan, ja polttoainetta on 1/2 tankillista säiliössä.
Sitten vaan ruuvaillaan niistä säädöistä, mitä on käytössä painot jokaisella pyörälle mahdollisimman lähelle saman akselin toista pyörää vastaava paino.
Ainakaan mun autoa ei saa täysin symmetriseksi, mutta todella paljon paremmaksi, kun silmämääräisesti tehdyllä säädöllä.
Nytkin mun auto kulki raskaimmin vasemman etupyörän ja oikean takapyörän varassa, ja oikea etupyörä ja vasen takapyörä olivat vain enemmän tai vähemmän apupyörien asemassa.:)

janiv
19.06.2009, 02:11
Itselläni ei ole näitä vaakoja, saako niitä jostain sopivasti tai onko joku avulias auttamaan asiassa?Harvalla kai niitä on kotona. Käsittääkseni maksaa tuhansia euroja.

No, joka päivähän joku töissä 4-6 vaakaa käyttää. Joskus on tullu itekkii tutkailtua ja asenneltua kaikenmaailman vaakaohjelima PC:lle. Joku päivä pitäs taas asentaa omalle koneelle ohjelma ja testata vaa'at. Testiauto vaan puuttuu ;)

Joskus näin V-P:n dynolaput ja auton vaaituksen. Tehopainosuhde näytti menevän juuri 0,01 verran laillisuuden puolelle.;)

pirre
19.06.2009, 10:43
Noita vaakoja on "paremmilla" kilpateameilla ainakin. Sellaisilta voisit kysellä.

Tuollaiset vaa´at on ostoslistalla, ostetaan tavattaessa ;)

Dalton
19.06.2009, 16:04
No, joka päivähän joku töissä 4-6 vaakaa käyttää. Joskus on tullu itekkii tutkailtua ja asenneltua kaikenmaailman vaakaohjelima PC:lle. Joku päivä pitäs taas asentaa omalle koneelle ohjelma ja testata vaa'at. Testiauto vaan puuttuu ;)

Mä pystyn järkkäämään sulle testiauton:D

Wormie
19.06.2009, 16:34
Sitten vaan ruuvaillaan niistä säädöistä, mitä on käytössä painot jokaisella pyörälle mahdollisimman lähelle saman akselin toista pyörää vastaava paino.
Tuolla kun olin HRF:n kisoissa katsastelemassa niin siellä ainakin valtaosa koitti saada kaikki pyörät "samanpainoisiksi"...

V-P
19.06.2009, 17:02
Tuolla kun olin HRF:n kisoissa katsastelemassa niin siellä ainakin valtaosa koitti saada kaikki pyörät "samanpainoisiksi"...
Eiköhän ne pyörät paina sen, mitä painavat, jos vanteet ja renkaat samanlaisia edessä ja takana. PYÖRIEN painoihin tulee tietenkin eroja, jos esim. takafillarit on paljon suuremmat kun edessä.:D
KULMAPAINOJA voi tietenkin yrittää saada etu/ taka 50/50 jos se tuntuu parhaalta painojakaumalta, mutta uskallanpa väittää, että ainakaan tällaisissa harrasteautoissa KAIKKIA kulmia ei saa millään samaan painoon. Tietenkin sitä parempi, mitä lähemmäksi optimia pääsee.
Tankki täynnä mun C-3:n painojakautuma on erittäin lähellä 50/50%
Tankki puolillaan se on 50,3/49,7% kuski kyydissä.
Taka vas/oik ero kuskin kanssa 11kg vasemmalle ja etu vas/oik 22kg vasemmalle.
Akun ja joidenkin muiden raskaiden laitteiden siirtäminen oikealle puolelle autoa auttaisi varmaankin, mutta mun puolesta..... saa olla. Kun eihän tolla kinnerillä mihinkään maailmanmestaruuskisoihin olla menossa. Radalla vaan vähän rällätään.:D

pirre
21.06.2009, 16:06

Testiauto löytyy lähempää kuin arvaatkaan, käykö tulevalla viikolla?

V-P
23.06.2009, 17:31
Kulmat on nyt sitten säädöissään, ja muutti ajoa ihmeen paljon erilaiseksi.
Mua jäi ihmetyttämään lähinnä se, että etupäässä oik. caster oli kasvanut 3 astetta suuremmaksi sitten viime säädöstä. Toisaalta alatukivarren yksi pultti oli kevään tarkastuskiristyksessä tosi löysällä, joten kai se siinä sitten oli muuttunut.:-k

V-P
30.06.2009, 01:13
Öljynjäähdytin tuli! On sitten ruotsissa valmistettu.
Pitäisi mitata letkut ja löytää sopivat liittimet.
Nää ilmat vaan tekee niin flegmaattiseksi, ettei tahdo saada oikein mitään aikaiseksi.
Pelkkä työnteon ajatteleminenkin saa hien pintaan!

MS
30.06.2009, 16:56
Öljynjäähdytin tuli! On sitten ruotsissa valmistettu.
Pitäisi mitata letkut ja löytää sopivat liittimet.
Nää ilmat vaan tekee niin flegmaattiseksi, ettei tahdo saada oikein mitään aikaiseksi.
Pelkkä työnteon ajatteleminenkin saa hien pintaan!

Mitä vaan harrastuksen eteen. Ei se pieni hiki haittaa, koska aina voi ottaa muutaman asennus oluen ettei ihan kuivu.

V-P
30.06.2009, 18:05
Mitä vaan harrastuksen eteen. Ei se pieni hiki haittaa, koska aina voi ottaa muutaman asennus oluen ettei ihan kuivu.
Ehdottomasti näin!
Toi asennuspuoli vaan on pikkusen jäänyt vähemmälle huomiolle. :) Tässä viileämpiä kelejä odotellessa.:sunny:

V-P
04.07.2009, 01:32
Kuvia tulee vähän myöhemmin, kun unohdin kameran tallille, mutta öljynjäähdytin on paikoillaan.
Letkut on tefloni semmosia, ja päällystetty teräspunoksella ja älyttömän kallista kamaa.
Nipat on prässätty Lilbackan hydrauliletku prässillä tohon letkuun, ja 90 ast. lähdöillä.
En ekaksi meinannut ymmärtää, kun tekijä alkoi tentata että mihinkä asentoon ne nipat prässätään, mutta sitten kun hogasin, että ne putket ei kierry yhtään päästä päähän "vääntämällä", ja öljynputsarin jalka on avaruudessa tietyssä kulmassa jäähdyttäjän lähtöihin nähden, niin ihan mielikuvan perusteella onnistuin hahmottamaan oikeat asennot liittimille! Asennuksessa sitten ei ollut mitään ongelmia liittimien kulmien kanssa, vaan mutterit lähtivät ihan nätisti kierteilleen!
Noi eurot on kai sitten muuttuneet markoiksi koska 410 tuli noikin öljyn jäähdytyksen palikat kaikkineen maksamaan.
Ruiskuun siirtyminen se vasta kallista olikin! Silloin puhutaan pitkästi yli 5K summista !
Nyt alkaa riittää virittäminen mulle.
Testeissähän ton sitten näkee, miten hyvin C-3:n saa radalla tälläsellä muutaman kymmenen tuhannen pikkubudjetilla kulkemaan.

Sörsselssön
04.07.2009, 19:54
Mitä helv...??? Sitte vaan isompaa pikkulohkoa suunnittelemaan kun alkaa nykyinen paketti olemaan valmiina. ;)

groovyjay
04.07.2009, 21:49
Kuvia tulee vähän myöhemmin, kun unohdin kameran tallille, mutta öljynjäähdytin on paikoillaan.
Letkut on tefloni semmosia, ja päällystetty teräspunoksella ja älyttömän kallista kamaa.
Nipat on prässätty Lilbackan hydrauliletku prässillä tohon letkuun, ja 90 ast. lähdöillä.
En ekaksi meinannut ymmärtää, kun tekijä alkoi tentata että mihinkä asentoon ne nipat prässätään, mutta sitten kun hogasin, että ne putket ei kierry yhtään päästä päähän "vääntämällä", ja öljynputsarin jalka on avaruudessa tietyssä kulmassa jäähdyttäjän lähtöihin nähden, niin ihan mielikuvan perusteella onnistuin hahmottamaan oikeat asennot liittimille! Asennuksessa sitten ei ollut mitään ongelmia liittimien kulmien kanssa, vaan mutterit lähtivät ihan nätisti kierteilleen!
Noi eurot on kai sitten muuttuneet markoiksi koska 410 tuli noikin öljyn jäähdytyksen palikat kaikkineen maksamaan.
Ruiskuun siirtyminen se vasta kallista olikin! Silloin puhutaan pitkästi yli 5K summista !
Testeissähän ton sitten näkee, miten hyvin C-3:n saa radalla tälläsellä muutaman kymmenen tuhannen pikkubudjetilla kulkemaan.
:D Elämä on! ;)

Cocco
04.07.2009, 22:40
....
...
Et oo tosissas :confused:
Sponssorit Ohoi:Tässä ois aika kiva sponsoroinnin kohde. Jos vaan V-P suostuu ottaa tarran kylkeen...

Mr Tena
04.07.2009, 22:50
Saitko käsijarrun pelittämään vai uudistitko niitä esim. sähkökäyttöisillä solenoideilla?

Jälkimmäisessä ei ole ongelmaa vaijereista ja niiden vedoista.:sunny:

Pekka Berkeles
04.07.2009, 23:15
Ruiskuhan tulee vakiona auton mukana. :-)

Nojoo, vitsi vitsinä. Hyvä että mainitset ettei pätevä jälkiasennusruisku ole ihan halpa.

Annas olla kun tulee taas sydäntalvi, voin silloin poiketa teilläpäin ja näyttää jotain netista ladattuja uusia kansien virtausarvoja (kuvitteellinen esimerkki)....josko sittenkin, josko sittenkin...

groovyjay
04.07.2009, 23:16
Et oo tosissas :confused:
Sponssorit Ohoi:Tässä ois aika kiva sponsoroinnin kohde. Jos vaan V-P suostuu ottaa tarran kylkeen...

Samaa mieltä! :cool:

V-P
05.07.2009, 00:35
Saitko käsijarrun pelittämään vai uudistitko niitä esim. sähkökäyttöisillä solenoideilla?

Jälkimmäisessä ei ole ongelmaa vaijereista ja niiden vedoista.:sunny:
En vielä ole tehnyt puuttuvia palikoita, mutta suunnittelu on pitkällä.:)

Yly
05.07.2009, 10:04
En vielä ole tehnyt puuttuvia palikoita, mutta suunnittelu on pitkällä.:)

Myy se moottori ja aloita rakentamaan uutta :sunny:

V-P
05.07.2009, 13:46
Viiltää sisuksista nykyisin aika pahasti, aina kun makselee vähänkin isompia laskuja pois.( Näillä eläkkeillä.)
Tohon muovikatiskaan on tullut heitetyksi täysin järjenvastainen summa rahaa.
Tällä tiedolla joka nyt on olemassa, alkaisin rakentamisen ihan toiselta pohjalta, ja pelkästään voimalaitos voimansiirtoineen tulisi huomattavasti halvemmaksi Joen kolariautoista kerätyistä "romuista" rakentamalla, kun mitä "vanhanaikaisella" hyvistä viritysosista kasatun paketin tekeminen on tullut maksamaan. Tosin se harrastuspuoli jäisi paljon vähemmälle. Saattaisi jäädä vapaa-aikaakin! Onkos se sitten mitään oikeaa harrastamista?
Toisaalta, se on nyt sitten tehty, mitä C-3:een voi tehdä ilman suuria rakenteellisia muutoksia. Mun mielestä se on nyt siinä. Eiköhän tolla C-4 porukkaa pysty pitämään kiireisenä radalla.:rolleyes: Itsellä on suuret luulot, mutta kellohan sen sitten kertoo, miten se alkaa pysymään asfaltilla esimerkiksi Alastarossa. Paremmat renkaat ei kerkiä tulla maahan tälle kesälle, mutta kyllä noilla kovettuneillakin koppuroilla vielä pitoa saa, kunhan ne saa ensin lämpimäksi.
Parin viikon sisään pitäisi mennä testailemaan Alastaroon kun nyt vihdoinkin:
-Kone on säädöissään, antaa riittävästi tehoja ja käy kun kello.
-Laturin hihna kestää hyppäämättä ainakin 8700 rpm.
-Lämmöt pysyy hyvin kurissa.
-Öljynjäähdytin on nyt vihdoinkin asennettuna.
-Alusta on kulmapainoissaan ja kulmat säädöissään.
-Tiheä perä ja 6 vaihdetta eteenpäin.
Noi kierrosajat alkaa olemaan jo enemmänkin miehestä kiinni, kun autosta.
Jollekkin rattimiehelle mun köröttely ajat olisi varmaankin helppo nakki ajaa huomattavasti paremmiksi. Toisaalta, mun tekemä auto, mä ajan mitä ajan.

Mr Tena
05.07.2009, 14:04
tekemisistäsi.

Harrastukseen täytyy olla kiinnostunut ja kiinnostuksen hedelmistä on hyvä nauttia hyvässä hengessä.

Nyt on hyvä meininki!!!

Nautihan kesästä, sillä vaikka on kylmä n. +12 astetta, niin voi olla ettei enää tule näin kylmiä kesiä.

:sunny:

Pekka Berkeles
05.07.2009, 14:18
Viiltää sisuksista nykyisin aika pahasti, aina kun makselee vähänkin isompia laskuja pois.( Näillä eläkkeillä.)
Tohon muovikatiskaan on tullut heitetyksi täysin järjenvastainen summa rahaa.
Tällä tiedolla joka nyt on olemassa, alkaisin rakentamisen ihan toiselta pohjalta, ja pelkästään voimalaitos voimansiirtoineen tulisi huomattavasti halvemmaksi Joen kolariautoista kerätyistä "romuista" rakentamalla, kun mitä "vanhanaikaisella" hyvistä viritysosista kasatun paketin tekeminen on tullut maksamaan. Tosin se harrastuspuoli jäisi paljon vähemmälle. Saattaisi jäädä vapaa-aikaakin! Onkos se sitten mitään oikeaa harrastamista?
Toisaalta, se on nyt sitten tehty, mitä C-3:een voi tehdä ilman suuria rakenteellisia muutoksia. Mun mielestä se on nyt siinä.
Tosi hienoa että olet kertonut projektistasi ja jakanut kokemuksesi kaikille meille.

Tietysti aina löytyy kommentoijia jotka tulevat ns. "verhon takaa" ja osaavat aina sanoa miten jokin asia olisi kannattanut tehdä. No, näissä aika julkisissa projekteissa toki nämä kommentit heidän toimestaan olisi voinut antaa jo kauan sitten.

Enivei, rakentelutarinasi on ilmeisesti loppusuorallaan ja onnittelut sen johdosta!

V-P
05.07.2009, 14:58
Tosi hienoa että olet kertonut projektistasi ja jakanut kokemuksesi kaikille meille.

Tietysti aina löytyy kommentoijia jotka tulevat ns. "verhon takaa" ja osaavat aina sanoa miten jokin asia olisi kannattanut tehdä. No, näissä aika julkisissa projekteissa toki nämä kommentit heidän toimestaan olisi voinut antaa jo kauan sitten.

Enivei, rakentelutarinasi on ilmeisesti loppusuorallaan ja onnittelut sen johdosta!
Kiitos!
Mun lähtökohta tolle projektille oli se, että kattotaan miten hyvin normaalissa rekisterissä olevan C-3:n saa kulkemaan radalla.
Avoin voin olla siksi, ettei minulla ole mitään sopimuksia minkään yhtiön tai yrityksen kanssa , eikä siksi mitään rajoituksia käyttämieni osien eikä komponenttien käytössä.

Noide besservissereiden kanssa olen tottunut elämään, eikä niiden luulemiset juurikaan hetkauta. Oletteko muuten huomanneet, että niillä itsellä ei koskaan ole mitään, ei yhtään mitään, millä voisivat edes jotenkin osoittaa olevansa oikeassa tai edes jotenkin oikeilla jäljillä?
Ne viisastelevat joidenkin muiden tekemien kirjojen, artikkeleiden tai huhupuheiden perusteella, eikä niillä itsellä ainakaan mitään nopeita autoja ole!
Jotkut pitävät hölmöytenä liiallista avoimmuutta, mutta itse en tällaisissa teknisissä asioissa ajattele niin. En kai minäkään henkilökohtaisia tai perheasioita ala revittelemään julkisesti, mutta jonkun laakerivaurion tunnustaminen julkisesti ei minun itsetuntoani tuhoa. Ja kun sitten vielä hoksaa syyn, poistaa sen, ja on tyytyväinen lopputulokseen, niin eikös se ole hyvä, ettei kaikkien tarvitse tehdä niitä samoja virheitä?
Esimerkiksi tuo mun accusumpin käyttöönotto oli itse kalliimman kautta opittua tietoa. Soitin ongelmasta Camaroilla ikänsä kilpailleelle Virtasen Ollille, niin hän kertoi myöskin rikkoneensa useista moottoreista radalla laakereita, kunnes alkoi miettiä, mitä silloin oikeasti tapahtuu, ja miksi. Sain siis tiedon vasta sen jälkeen, kun olin jo ratkaissut sen ongelman.
Jos käry pysyy nipussa loppukesän, niin ensi talvena voisi sitten vihdoinkin alkaa siistimään sen ulkoista olemusta siistimmäksi. Ihan sellaista pientä kevyttä puuhastelua vaan. :)

janiv
05.07.2009, 15:11
Niin, nythän se on hyvä neuvoa näin jälkeenpäin, että se paineakku olisi kannattanut laittaa ihan ensimmäisenä;) Niin minä ainakin olisin tehnyt:rolleyes:

Pekka Berkeles
05.07.2009, 15:13
Jotkut pitävät hölmöytenä liiallista avoimmuutta, mutta itse en tällaisissa teknisissä asioissa ajattele niin. En kai minäkään henkilökohtaisia tai perheasioita ala revittelemään julkisesti, mutta jonkun laakerivaurion tunnustaminen julkisesti ei minun itsetuntoani tuhoa. Ja kun sitten vielä hoksaa syyn, poistaa sen, ja on tyytyväinen lopputulokseen, niin eikös se ole hyvä, ettei kaikkien tarvitse tehdä niitä samoja virheitä?
Just näin ja tästä kiitos!

Juuri kokemuksiesi kautta monet muut oppivat.

En malta olla tässä piruilematta vakiomoottorimiehille jotka tyrkyttävät uudempaa LSx:ää perinteisen pikkulohkon tilalle: LSx on hieno moottori, vaan kukapa sellaista malttaisi jättää virittämättä...paitsi jos ei osaa.

Harri -76
05.07.2009, 16:00

Juuri näin! V-P on omasta näkökulmastani katsottuna toiminut omanlaisena inspiroijana meidän harrastajien keskuudessa! Joten tästä peukut pystyyn!:thumrigh:

V-P
05.07.2009, 22:58
Niin, nythän se on hyvä neuvoa näin jälkeenpäin, että se paineakku olisi kannattanut laittaa ihan ensimmäisenä;) Niin minä ainakin olisin tehnyt:rolleyes:
Just noin!:mrgreen:

johny
06.07.2009, 00:10
Mun mielestä se on nyt siinä.
Lupaat vaan.. Ei kuitenkaan oo;)

HEi! seuraavaks vois esim kattoa kuinka paljon tälläsistä sais kiloja pois kun oikein tosissaan alkaa toimeen.

V-P
06.07.2009, 01:04
Lupaat vaan.. Ei kuitenkaan oo;)

HEi! seuraavaks vois esim kattoa kuinka paljon tälläsistä sais kiloja pois kun oikein tosissaan alkaa toimeen.
Jos totta puhutaan, niin on käynyt mielessä, mutta uuden rungon tekeminen aluksi, sitten turvakaaret sitten korin tyhjentäminen ja sitten ja sitten.... joo antaa olla.
C-4 on paljon helpompi aihio ratavehkeeksi. Kyllähän C-3:stakin saa pelin, mutta kun siihen tarvii rakentaa kaikki uusiksi. Ihan kaikki, eikä siinä sitten enää ole mitään alkuperäistä C-3:sta, paitsi ehkä ulkonäkö noin suunnilleen.

V-P
07.07.2009, 02:08
Ai niin niitä Ö-jäähdytin kuvia:

Teemu
07.07.2009, 11:44
Jos totta puhutaan, niin on käynyt mielessä, mutta uuden rungon tekeminen aluksi, sitten turvakaaret sitten korin tyhjentäminen ja sitten ja sitten.... joo antaa olla.
C-4 on paljon helpompi aihio ratavehkeeksi. Kyllähän C-3:stakin saa pelin, mutta kun siihen tarvii rakentaa kaikki uusiksi. Ihan kaikki, eikä siinä sitten enää ole mitään alkuperäistä C-3:sta, paitsi ehkä ulkonäkö noin suunnilleen.

Mä olen jo hetken odotellut koska V-P aloitat lentäjänä C3:n aerodynamiikkaprojektin...

Hiilikuitudiffuusorit, pohjan paneloinnit ja muuta mukavaa :p

Vonsaku
07.07.2009, 12:23
Mä olen jo hetken odotellut koska V-P aloitat lentäjänä C3:n aerodynamiikkaprojektin...

Täällä odotetaan kanssa mielenkiinnolla, oletuksena on että VP-itsekkin pitää auton tämänhetkisestä ulkonäöstä sen verran että aerodynamiikka kehityksen on oltava näkymätöntä mutta tehokasta...

Varsinkin taka-akseliston ympäristö on varsin mielenkiintoisen näköinen, ainakin näin ilman vararengasta ja änkkäreitä.

V-P
07.07.2009, 13:02

Heh heh... rämiä lumikolia on tallilla nosteltu varapyöräkotelon kohdille, ja vähän tähtäilty sillä silmällä, että sitä downforcea pitäisi syntyä!:)
Ei kuitenkaan ole edennyt pulttausasteelle vielä. Aika hyviä olette arvailemaan, mitä mun päässä liikkuu.:D

johny
07.07.2009, 14:34
Onkos sulla jo bensatankki sijoteltu uudelleen matalemman painopisteen vuoks, se kun on vähän sellanen heiluri melkein tuolle katonrajassa:(

V-P
08.07.2009, 02:48
Onkos sulla jo bensatankki sijoteltu uudelleen matalemman painopisteen vuoks, se kun on vähän sellanen heiluri melkein tuolle katonrajassa:(
On vielä alkuperäisellä paikallaan.:)

Motörhead
14.07.2009, 11:47
Nyt mä ymmärrän miksi eläkeläiset aina sanoo että kiirettä pitää. Nytkin täällä V-P ilmoittaa että auto on valmis niin heti on koko lössi keksimässä vaikka mitä uutta tekemistä valmiiseen autoon. ;)

V-P
14.07.2009, 17:51
Aika harva auto kai on valmis.
Kyllä tossa katiskassakin hommia riittää, mutta mitään maata järisyttävää en sille aio enää tehdä. Et niinku silleen se alkaa olemaan sitten siinä.

MS
14.07.2009, 20:41
Eli et aio tehdä sille mitään tänä vuonna. Sut tuntien noita ideoita tulee matkan varrella koko ajan ja sitten niitä vaan ruetaan toteuttamaan.

V-P
15.07.2009, 11:47
Eli et aio tehdä sille mitään tänä vuonna. Sut tuntien noita ideoita tulee matkan varrella koko ajan ja sitten niitä vaan ruetaan toteuttamaan.
No joo, en mä vannomaan mene, mutta jos nyt kuitenkin vähän aikaa huilaisi.:)

V-P
15.07.2009, 18:52
Pientä nysväämistä tullut sitten harrastettua.
Mua jurppi jonkun aikaa, kun laitoin virrat päälle, syttyi tai yhä useimmin oli syttymättä ne -70:n mittaritaulun punaiset eli turvavyön ja oven auki olemisesta varoittavat valot. Pian hoksasin, että häiriön ollessa päällä ei pa- mittari eikä veden lämpömittari myöskään toimineet!
Varmaankin joku piuha irti, löysällä tai maaongelma.
Häiriö tuli ja meni ilman suurempaa logiikkaa kun että kuopassa tai pamauttamalla ovi kiinni vika siis tuli tai meni.
No nyt sitten käärin hihat ylös, ja aloin ihan oikeasti hakemaan vikaa. On sitä senverran kouluja tullut käydyksi, että tollanen vanhan Vetten sähkökytkentäkaava aukeaa.
Hahaa noillahan on kaikilla sama maa! Lliäksi käsijarrun varoitusvalo kuuluu samaan piiriin, joo ei sekään toimi, selvää kun pläkki.
Ei muuta kun mittaristoa purkamaan sen verran, että pääsee käsiksi kunnolla piuhoihin, missä helvetissä sen maan nyt sitten pitäisi olla? Mittaanpas onko sitä. Juma täällähän on maa ihan niinkun pitää...hmm.:scratch:
Oisko se sitten kuitenkin virtapulaa? Virtalukon pohja? Kytkentäkaava esiin, joo hei näillähän on myöskin yhteinen karva virralle. Onkohan sulakkeet ehjiä, kun näyttää menevän sulakerasian kautta toi virta noille. Yleismittari käteen, ja piiiiip kaikista sulakkeista, siis ehjiä ovat. Ei vaan syty lamput eikä mittarit eloon.:confused:
Hei, mut noi sulakkeiden klipsut on vähän ruosteisen näköisiä oiskohan niissä kontaktihäiriöitä, heiluttelempas vähän.....valot sytty, ja mittarit alkoi näyttämään!
Pikkuvika, mutta teettipäs töitä. Sulake siis ehjä, mutta kontaktivika. On alimmainen oikealla, jossa lukee, tai pitäisi lukea gauges.

Cocco
15.07.2009, 21:13
9542Oho :cyclopsa:

TomiT
15.07.2009, 23:19
Oho :cyclopsa:

Paha, paha...:cool:

zz-2
16.07.2009, 13:02
. Sulake siis ehjä, mutta kontaktivika. On alimmainen oikealla, jossa lukee, tai pitäisi lukea gauges.
Oli sama propleemi. Pika sepityksenä tulitikku sulakkeen kannan ja kotelon kuoren väliin?? Pelittää eikä vielä ole savuttanu kolmen vuoden ajeluitten jalkeen.

V-P
16.07.2009, 16:13
Oho :cyclopsa:
Oisohan Joe ottanut radioon ryöstäjällä. En ole varma, mutta sähköt pelanneet moitteetta tähän sulakkeen kontaktivikaan asti.:)

V-P
06.08.2009, 10:40
Tässä vähän pehmeämpää harrastusta, jota on lähiaikoina tullut harrastetuksi.:)
Uusi perheenjäsen Peggy Brown 2.

MS
06.08.2009, 15:34
Tota veijaria kun rupeet opettamaan samalla antaumuksella kun oot vetteä laittanut, niin tulee semmoinen sirkuskoira et tienaa sulle auton laittoon tarvittavat rahat.

groovyjay
06.08.2009, 15:36
Tässä vähän pehmeämpää harrastusta, jota on lähiaikoina tullut harrastetuksi.:)
Uusi perheenjäsen Peggy Brown 2.

No jo on!!! :D :D :D

V-P
06.08.2009, 16:06
Tota veijaria kun rupeet opettamaan samalla antaumuksella kun oot vetteä laittanut, niin tulee semmoinen sirkuskoira et tienaa sulle auton laittoon tarvittavat rahat.
:) Ihan perusasiat kun oppii, niin riittää mulle.
Tässä vaiheessa koulutusta täytyy olla tyytyväinen siitä, että tulee Hesari päivittäin.;)

Drumbrakes
06.08.2009, 16:21
Hyvä meininki V-P! Irkkusettereistä on henk. koht. kivoja muistoja. PG ykkönenhän tottui aikoinaan (iso)lohkojen jytinään, taitaa PG 2:llekin koneäänet käydä tutuiksi

V-P
06.08.2009, 18:20
Hyvä meininki V-P! Irkkusettereistä on henk. koht. kivoja muistoja. PG ykkönenhän tottui aikoinaan (iso)lohkojen jytinään, taitaa PG 2:llekin koneäänet käydä tutuiksi
Kyllä kyllä!
Toi meidän vanhamamma englanninsetteri on sellanen, että haluaa päästä kaikkien autojen kyytiin, koska ilmeisesti tykkää olla kyydissä. Mieluiten vielä niin, että pää ulkona sivuikkunasta, ja vesi silmistä tiristen ja korvat lepattaen ajoviimasta.:)
Toi alkuperäisen Peggyn tarinahan on hieno, ja tiedän, että sen sukujuuria on yritetty jäljittää myöhemmin, mutta ilmeisesti suoria jälkeläisiä ei ole ainakaan aukottomasti todistettuna olemassa. Kertomusten mukaanhan hän ei muiden Brewstereiden äänistä välittänyt mitään, mutta kun Joppen kone lähestyi, niin Peggy oli innoissaan vastassa isäntäänsä.

Motörhead
06.08.2009, 19:18
:) Tässä vaiheessa koulutusta täytyy olla tyytyväinen siitä, että tulee Hesari päivittäin.;)

No mun mielestä on jo aika hyvin että se osaa lukea Hesaria.

V-P
06.08.2009, 19:24
Joo fiksu otus.
Oman henkilökohtaisen? mielipiteensä se ainakin tekee selväksi lehdestä.:rolleyes:
Eikä sen puoleen Aamulehti pärjää yhtään paremmin.:mrgreen:
Onneksi noilla tytöillä toi sihti on melko tarkka, niin ettei parketille tule oikeastaan yhtään märkää.

Finnshark
07.08.2009, 04:38
On tainnut vanhan rouvan elämäänkin tulla lisää vilskettä nuoremman toimesta? ;)

V-P
07.08.2009, 12:09
On tainnut vanhan rouvan elämäänkin tulla lisää vilskettä nuoremman toimesta? ;)
Joo. Aluksi hyvin ylenkatsova, sitten "minähän en ole näkevinäni" ja nyt sitten "taas se on tossa näykkimässä".
Pätkittäin ovat jo ihan hyviä kavereita. Vanharouva kyllä osaa näyttää, milloin "riittää" pennun touhuilut hänen hännällään.:D

V-P
17.08.2009, 00:50
Enpähän muista tarkkaa vuotta, kun oltiin tuolla Alastarossa, mutta silloin joskus jollekin Corvetteveljelle tulin sanoneeksi, että mä teen semmoisen auton, jolla voi ajaa 1:30 aikoja rutiininomaisesti radalla. En kai ollut kovinkaan vakuuttava silloin, koskapa puheenaihe vaihtui melko nopeasti toiseksi.
Nyt se vaan on totta! 10v. kehitystyö on tuottanut tulosta.
Olihan tossa melkoinen duuni, mutta kun tavoite on tarpeeksi kaukana olemassaolevasta, niin sen saavuttaminen tuottaa sitten todella suuren tyydytyksen.
Käsiajanotolla otettu paras aika oli niin hyvä, että itsekkin uskon siiä olevan virhettä, mutta silti...:D :D :D

Mad Dog
17.08.2009, 01:01
Enpähän muista tarkkaa vuotta, kun oltiin tuolla Alastarossa, mutta silloin joskus jollekin Corvetteveljelle tulin sanoneeksi, että mä teen semmoisen auton, jolla voi ajaa 1:30 aikoja rutiininomaisesti radalla. En kai ollut kovinkaan vakuuttava silloin, koskapa puheenaihe vaihtui melko nopeasti toiseksi.
Olihan tossa melkoinen duuni, mutta kun tavoite on tarpeeksi kaukana olemassaolevasta, niin sen saavuttaminen tuottaa sitten todella suuren tyydytyksen.
Käsiajanotolla otettu paras aika oli niin hyvä, että itsekkin uskon siiä olevan virhettä, mutta silti...:D :D :D

Onnittelut....seuraavaksi lähtee Legendsien päänahka:cool: Ja ne on sitten jo sentään ihan oikeita "putkirunkoisia"\\\\:D/

Yorcci
17.08.2009, 14:20

Onneksi olkoon! Syyskuulla sitten ratapäivillä nähdään me muutkin, miten se sun raaseri kulkee :cool:

V-P
17.08.2009, 17:19
Onneksi olkoon! Syyskuulla sitten ratapäivillä nähdään me muutkin, miten se sun raaseri kulkee :cool:
Juu, ja peukut pystyyn,että olisi kuivaa!
Sateellahan täytyy olla tyytyväinen, kun pääsee alle 2 min. kierros!:)

Pekka Berkeles
31.08.2009, 19:55
Mitestuanoinnii, klassiset imuilman kiihdytyssuppilot ja tunnel ram?

Eikös kiihdytyspeleissä edelleen suosita noita rameja, eikä x-imusarjaa?

Pelkkä formaatti ei taida tehdä toisesta aina yksiselitteisesti parempaa, olisiko sulla niin että niillä sun huippukierroksilla tunnel ramista ei vaan ole sanottavaa hyötyä joten x-imarilla mennään. Samalla säästyy rahaa.

Mutta entäs - ihan vaan teoreettisesti hupaillen - jos sulla olisi vaikka 5-litraiseksi destroukattu niin ehkä sitten... Tosin ei kait tuollaista kukaan tee katukäyttöön.

Mitäs muita klassisia virityskikkoja sitä olikaan? "Efektorit" tulee mieleen, mitä sitten olivatkaan, ilmeisesti vaimennin jossa sisällä suora putki ja vähän lasivillaa höysteeksi...

Sörsselssön
31.08.2009, 20:08
Mitäs muita klassisia virityskikkoja sitä olikaan?
Iskutilavuuden kasvattaminen kait lienee se perinteisin.

Pekka Berkeles
31.08.2009, 20:34
Iskutilavuuden kasvattaminen kait lienee se perinteisin.
Ja kannen laskeminen kanssa...?

Sörsselssön
31.08.2009, 20:45
Ne on aika nopeasti laskettu. Tähtimoottorissa menee vähän pidempään. :-k

Sörsselssön
31.08.2009, 20:47
Tarttee vissin lukea toi kysymys "klassisia virityskikkoja" uudelleen eri tavalla painottaen eli "klassisia...wink wink...virityskikkoja...wink wink..." :D

Pekka Berkeles
01.09.2009, 19:28
V-P ei nyt innostu ollenkaan näistä viritysideoista. :-)

Kai huomasit jo aiemmin eräässä ketjussa tyrkyttämäni E85:n käytön. Puristuksia saisi tuolla pumppubensalla olla lisää, sitäkautta tehoa. Ja sullahan on jo ruisku valmiina. Käytännössä ei kuitenkaan taitaisi onnistua, ainakaan helposti. Sulla lienee suhteellisen paljon nostoa ja tuohon päälle pitäisi olla pieni palotila ja kait jonkinlaiset pattipäämännät.

V-P
01.09.2009, 21:43
V-P ei nyt innostu ollenkaan näistä viritysideoista. :-)

Kai huomasit jo aiemmin eräässä ketjussa tyrkyttämäni E85:n käytön. Puristuksia saisi tuolla pumppubensalla olla lisää, sitäkautta tehoa. Ja sullahan on jo ruisku valmiina. Käytännössä ei kuitenkaan taitaisi onnistua, ainakaan helposti. Sulla lienee suhteellisen paljon nostoa ja tuohon päälle pitäisi olla pieni palotila ja kait jonkinlaiset pattipäämännät.
Juu, kiireitä on, enkä edes tullut katsoneeksi tänne vähään aikaan. Jaha, vai että virityksiä lisää? Vai pattipää männät? No on ne. Ja ruisku on juu. Nostot on siis suurimpia, mitä olen kuullut olevan , ja palotila on sen 62 cc. E85 on hyvää kamaa erityisesti jos käyttää isoja ahtoja. Mun kone käy moitteetta V-powerilla, ja säädöt on tehty sille . Efektorit tuli ja meni. VW:ssä ja Cooperissa käytin. X imari toimii hi- kierroksilla oikein hyvin joo.
Enkä mä ( ainakaan vielä )kaipaa tehoa lisää. Noi mun tehot on ihan mukavan tuntuisia näillä kotimaan syherömoottoriradoille. Suu viirulla saa puristaa ruoria, kun polkee menemään ja tyhjää suttaa kovin mielellään jos pyörät ei ole tismalleen menosuuntaan.:D

Pekka Berkeles
01.09.2009, 22:23
Juu, kiireitä on, enkä edes tullut katsoneeksi tänne vähään aikaan. Jaha, vai että virityksiä lisää?
No ainakin potentiaalia voisi olla vaikkapa E85:lla, mutta tietysti rajansa kaikella:

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=267565&postcount=97

Enkä mä ( ainakaan vielä )kaipaa tehoa lisää.
Legendaarista. Toivotaan ettei ote ala lipsumaan. :-)

Noi mun tehot on ihan mukavan tuntuisia näillä kotimaan syherömoottoriradoille. Suu viirulla saa puristaa ruoria, kun polkee menemään ja tyhjää suttaa kovin mielellään jos pyörät ei ole tismalleen menosuuntaan.:D
Näin on! Lupaat ettet sitten innostu ja härnää huijaajia (ahdettuja) muissa topikeissa! :-)

V-P
02.09.2009, 22:42
No ainakin potentiaalia voisi olla vaikkapa E85:lla, mutta tietysti rajansa kaikella:

Joo ilman muuta olisi, muttakun ei vaan juuri nyt kiinnosta.

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=267565&postcount=97

Legendaarista. Toivotaan ettei ote ala lipsumaan. :-)

Vaikka mieli säilyykin lapsenomaisena, niin tää tomumaja kait se niitä lipsumisisa alkaa ennemminkin järkkäillä.
Mä yritän olla kuitenkin täysillä mukana niin kauan, kun ei liikaa lipsu.:rolleyes:
Ihan vaan esimerkkinä: Mulla jäi lukulasit tänään käden ulottumattomiin hetkeksi, sain puhelun, joka aiheutti sen, että mun piti soittaa toinen puhelu omasta kännykästä. Ei tullut mitään, kun en näe niitä riivatun kirjaimia enkä numeroita omasta kännykästä ilman lukulaseja! Voi vitnau!
Onneksi jostain kumman syystä näen vielä kauas ainakin melkein yhtä hyvin, kun ennenkin.

Näin on! Lupaat ettet sitten innostu ja härnää huijaajia (ahdettuja) muissa topikeissa! :-)

Enkä lupaa![-( :mrgreen:

Sörsselssön
03.09.2009, 00:35
Enkä lupaa![-( :mrgreen:
:thumrigh:

V-P
06.09.2009, 14:59
Jarrut on taas miltei huomaamatta alkaneet pitkän radalla ajon jälkeen "pehmenemään". Tai siis poljintuntuma.
Tarkemmissa tutkimuksissa selvisikin, että oikeanpuoleinen takajarrulaikka ( levy ) "heittää" siten, että se vemputtaa mäntiä sisään ulos sisään ulos. Jo aiemmin olen todennut käytännössä, että tällaista "runkkaamista" ( anteeksi ruma, mutta asiaa hyvin kuvaava ilmaisu ) C-3:n jarrut kestä, vaan ajettaessa mäntien kumien välistä järjestelmään pumppaantuu ilmaa, ja poljin alkaa tuntua pehmeältä.
Ihan asian varmistamiseksi ilmasin vain oikean takajarrun, ja a´vot, poljin kovettui!
Kivimäen Esan jarrulaikkasorvilla on siis taas töitä!
On sitten taas kiva ajaa pitkiäkin ratasessioita ilman jarrujen pehmiämisiä.
Jos teillä on mystisiä jarrujen huononemisiä melko pian ilmaamisen jälkeen, niin kannattaa vilkaista mitä jarrulevyissä tapahtuu, kun pyörä pyörii.
Takapää on tosi helppo tarkistaa.
Takapää ilmaan, pyörät pois ja jarrulevyt pyörien muttereilla kiinni napaan. Auto käyntiin, 4 silmään kytkin ylös ja sitten vaan tutkimaan jarrusatulan välissä paloja. Jos palat vemputtavat yhtään, niin olet löytänyt syyn, miksi jarrut pehmiävät vaikka ne heti ilmauksen jälkeen kovat olivatkin.:)

V-P
08.09.2009, 22:35
Nyt on levy suora taas!
On se kätevä ja pätevä laite toi Kivimäen sorvi.

Teemu
10.09.2009, 11:25
Eikös raaserissa ollut Movitin (vai Brembon?) jarrut :confused:

vai vain edessä...

V-P
10.09.2009, 16:05
Eikös raaserissa ollut Movitin (vai Brembon?) jarrut :confused:

vai vain edessä...
Edessä Mov´itit ja takana orkkikset teräspunosletkuilla "parannettuina". Mielestäni hyvin toimiva yhdistelmä ihan sellaisenaan.
Ei väsy jarrut, vaikka ajaa radalla pitempäänkin, ja pehmeillä takapaloilla jarrutasapainokin ihan hyvin kohdillaan.
Kallis, mutta hyvin toimiva paketti.

Sörsselssön
12.09.2009, 10:38
Tseenare! :salut:

Rakensitko sää sen hydrotiikkakytkimen tuollaisen McLeod-setin ympärille, kokonaan tai osittain, vai käytitkö jotain muita osia?

http://www.summitracing.com/parts/MCL-13645/?image=large

http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/mcl-13645_w.jpg

V-P
13.09.2009, 14:55
Tseenare! :salut:

Rakensitko sää sen hydrotiikkakytkimen tuollaisen McLeod-setin ympärille, kokonaan tai osittain, vai käytitkö jotain muita osia?

http://www.summitracing.com/parts/MCL-13645/?image=large

http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/mcl-13645_w.jpg

Ei toi kytkinpaketti varmaankaan ole ihan samanlainen, mutta periaatteeltaan kyllä sama.
Tuolla sivulla 66 on joitakin kuvia mun viritelmästä. Kytkinpääsylinteri on yksinkertainen ja säiliöllä varustettu. Pääsylinteri on halkaisijaltaan turhan iso. Siitä syystä kytkin on tarpeettoman jäykkä käyttää. Mutta meneehän tuo nyt toistaiseksi kuntoiluvälineenä.;)

V-P
20.09.2009, 23:45
No nyt se tempun teki. Täysin yllättäen kone hajosi.
Edellisen kerran, kun olin ajamassa Alastarossa huomasin, että en ollut kytkenyt accusumppia päälle laisinkaan, ja olin ajanut 5 nopeaa kierrosta radalla. En huomannut mitään oireita ajossa, enkä ajon jälkeenkään, mutta onhan se kuivana käynyt mutkissa ja jarrutuksissa väkisinkin. Oma arvioni onkin, että vanha kunnon laakerivika taas koneessa, jonka alkutahdit syntyivät noilla Alastaron nopeilla kierroksilla. Äänet kuullostavat vastenmielisen tutuilta edellisten konevaurioiden kanssa.
Nyt kuitenkin olen saanut hyvän vinkin kevyemmistä männistä sekä koko yläkerran uusimisesta titaaniventtiilikansineen imusarjoineen. Kansien vuoksi joutuu hankkimaan myöskin toisenlaisella jaolla olevan nokka-akselin.
Kota mulla saattaa olla myynnissä taatusti korkealuokkaiset täydet kannet Jeselin vivuilla kaksilla vipusuhteilla 1.6 tai 1.5 ja niihin sopiva imusarja, joka kombo sopii parhaiten stroukkeriin tai sitten älyttömän kovaa kiertävään 350:seen.
Katsellaan tulevaisuuteen, ja uskotaan parempaan.

groovyjay
21.09.2009, 00:31
Edellisen kerran, kun olin ajamassa Alastarossa huomasin, että en ollut kytkenyt accusumppia päälle laisinkaan, ja olin ajanut 5 nopeaa kierrosta radalla. En huomannut mitään oireita ajossa, enkä ajon jälkeenkään, mutta onhan se kuivana käynyt mutkissa ja jarrutuksissa väkisinkin. Oma arvioni onkin, että vanha kunnon laakerivika taas koneessa, jonka alkutahdit syntyivät noilla Alastaron nopeilla kierroksilla. Äänet kuullostavat vastenmielisen tutuilta edellisten konevaurioiden kanssa.
Nyt kuitenkin olen saanut hyvän vinkin kevyemmistä männistä sekä koko yläkerran uusimisesta titaaniventtiilikansineen imusarjoineen. Kansien vuoksi joutuu hankkimaan myöskin toisenlaisella jaolla olevan nokka-akselin.
Kota mulla saattaa olla myynnissä taatusti korkealuokkaiset täydet kannet Jeselin vivuilla kaksilla vipusuhteilla 1.6 tai 1.5 ja niihin sopiva imusarja, joka kombo sopii parhaiten stroukkeriin tai sitten älyttömän kovaa kiertävään 350:seen.

Auts, toivotaan pienimpiä mahdollisia vaurioita. Toisaalta nythän on taas syyshuollon aika! Tsemppiä.:thumrigh:

Finnshark
21.09.2009, 00:53

Ikävä homma. Toivotaan että on pelkkä laakerivika.

Nyt kuitenkin olen saanut hyvän vinkin kevyemmistä männistä sekä koko yläkerran uusimisesta titaaniventtiilikansineen imusarjoineen.

:thumleft: Siitä se taas lähtee! Ja talvellahan on taas aikaa rakentaa uusi kone! :cool:

V-P
21.09.2009, 10:09
Ikävä homma. Toivotaan että on pelkkä laakerivika.

:thumleft: Siitä se taas lähtee! Ja talvellahan on taas aikaa rakentaa uusi kone! :cool:

Noi edestakaisin liikkuvat osat nyt menee uusiksi alakerrassa siksi, että ne on niin raskaita. Niitä ei ole suunniteltu +8000 rpm koneeseen. Yläkertaan tulee sitten titaniumia enemmänkin, ja se on suunniteltu 10 000 rpm koneisiin. Ja mitäs tässä kiemurtelemaan, ovaaliratakoneesta lähinnä silloin puhutaan.
Tehoa siinä sitten tulee väkisinkin lisää, mutta koitetaan kestää.

Macho
21.09.2009, 11:49
huomasin, että en ollut kytkenyt accusumppia päälle laisinkaan
Nyt kun ennen ajoa tehtävien toimenpiteiden määrä koko ajan kasvaa, niin joudut kohta täyttelemään jonkinlaista pre-flight checklistiä?

Pappatunturi
21.09.2009, 12:03
Nyt kun ennen ajoa tehtävien toimenpiteiden määrä koko ajan kasvaa, niin joudut kohta täyttelemään jonkinlaista pre-flight checklistiä?

Näitä vois tilata pussillisen ja pistää joka katkaisiaan tms hanaan ?

http://myhotgears.com/onlinemall/images/316rPuF0C-L._SL500_AA280_.jpg

V-P
21.09.2009, 15:52
Näitä vois tilata pussillisen ja pistää joka katkaisiaan tms hanaan ?

http://myhotgears.com/onlinemall/images/316rPuF0C-L._SL500_AA280_.jpg

Joo, tuttuja vehkeitähän noi liput on. Yleisimmin käytetty control- ja landinggear lockeissa sekä pitot- ja static järjestelmien suojana seisontapaikoilla ulkona. Ja ihan niinkuin niissä sanotaan, pitää poistaa ennen lentoa.
On sitä tullut lennetyksi yhden kerran pitotputken suoja paikoillaan, mutta ne on tehty sellaisesta materiaalista, että kun laittoi lämmityksen päälle, niin se pussi suli pois, ja näytöt palautuivat. Tollanen punainen lippu eräästä Beechcraft Baronista on jossakin Helsingin ja Tampereen välillä. Niin että Murphy on se mestari, joka saa aikaan vaikka mitä. Meissä itsessämmehän ei tietenkään mitään vikoja voi olla.:rolleyes:

Pekka Berkeles
21.09.2009, 18:40
Yläkertaan tulee sitten titaniumia enemmänkin, ja se on suunniteltu 10 000 rpm koneisiin. Ja mitäs tässä kiemurtelemaan, ovaaliratakoneesta lähinnä silloin puhutaan.
Minkälaisia venttiilinjousia tuollaisissa mahdetaan nykyään käyttää?

Metallisia tietysti, joten epäs vinoilla... Poikkileikkaukseltaan ovaaleja?

V-P
21.09.2009, 21:51
Minkälaisia venttiilinjousia tuollaisissa mahdetaan nykyään käyttää?

Metallisia tietysti, joten epäs vinoilla... Poikkileikkaukseltaan ovaaleja?
Nyt täytyy sanoa, että en tiedä.
Venttiilit ja retainerit on kuitenkin tehty titaanista ja siten paljon kevyempiä kun teräksiset.
Näin ollen voisi kuvitella, että sulkemiseen riittää pienempi jousipaine, kun teräksisiin venttiileihin vaikka kierroslukuakin nostetaan.

WBBC
22.09.2009, 15:31
Äijä meinaa tehdä siis talven aikana NASCAR -koneen
http://image.automotive.com/f/technical/engines_drivetrain/completebuilds_testing/9181356+pheader/sucp_0712_01_z+chevy_NASCAR_engine+r07_small_block.jpg

V-P
22.09.2009, 16:18
http://image.automotive.com/f/technical/engines_drivetrain/completebuilds_testing/9181356+pheader/sucp_0712_01_z+chevy_NASCAR_engine+r07_small_block.jpg

Ni.:)

Pekka Berkeles
22.09.2009, 17:28
Onkos tuo nyt SB1?

TomiT
22.09.2009, 21:47
Tuota, anteeksi nyt tyhmällä kysymyksellä, mutta onko käynyt koskaan mielessä päivittää monsteria LS-tekniikalla, sellaisella pippuri vesiolla, jolla vois sitten tahkota ratapäivillä vuodesta toiseen ja keskittyä vaikkapa alustan säätöihin??? + Kait se keveyskin toisi jotain etua...

Pekka Berkeles
22.09.2009, 21:57
Tuota, anteeksi nyt tyhmällä kysymyksellä, mutta onko käynyt koskaan mielessä päivittää monsteria LS-tekniikalla...
Milläs kamoilla noi äLäSät kiertää kymppitonnia....jos ollenkaan?

groovyjay
22.09.2009, 22:09
Onkos tuo nyt SB1?

Taitaa olla uusin versio tosta NASCAR mjoottorista, eli R07.

http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp_0803_chevy_nascar_engine/index.html

Aikamoinen kiuas! :cool:

groovyjay
22.09.2009, 22:14

Ei tääkään pääse edes lähelle, mutta aika kivasti vapaasti hönkäävä LS moottorikin kiertää.

http://www.samracingtv.com/video_detail.php?mId=10546

johny
22.09.2009, 23:18
Sorry. pakko oli etsiä yks sun vanha kommentti.
päivältä 04.07.2009, 01:32

Hienoa että mieli on muuttunnu:) vaikka sitä saattokin esesauttaa fidumainen kone rikko.

TomiT
22.09.2009, 23:33
Pekka.... Kuka on puhunut ja mitä MISTÄÄN LS kierrosluvusta.

Joten... http://www.youtube.com/watch?v=axWsbQhNCs0

TomiT
22.09.2009, 23:35
Ei tääkään pääse edes lähelle, mutta aika kivasti vapaasti hönkäävä LS moottorikin kiertää.

Siitä Peksulle jauhot suuhun vähäks aikaa...

V-P
23.09.2009, 09:54
Ei toi 10 000 rpm mikään itsetarkoitus ole.
Se vaan on niin, että kun tollasesta pikkuvaparista otetaan tehoja, niin kierrosluvun nosto täytyy tehdä. Noilla nascar kavereilla kun on sitä kokemusta ja tietoa noilla suurilla kierroksilla toimimisesta.
Niilläkin tapahtuu kehitystä koko ajan, ja kun sitten tulee uusi, tehokkaampi tekniikka markkinoille, niin vanhasta pitää päästä eroon, ja se ei ole mikään hyvä business. Moottoreita ja niiden osia on hyllyt väärällään, eikä niistä ole kiinnostunut kukaan. Kukapa nyt vanhentuneesta tekniikasta.:-\\\
Mitään järkeähän tällaisessa puuhastelussa ei ole, mutta teknisesti pirun mielenkiintoista.
Kyllä alustaa saa C-3:ssa säädellä aika hartaasti, jos sen meinaa saada vaikkapa C-6 z06 tasolle. Melkoinen patteri tietokoneita ja antureitakin siihen tarvittaisiin puhumattakaan kevyeistä alustan osista ja rungon jäykkyydestä. Ja vaikka nykyisessä kombinaatiossa nokilla olisi atomimiilu, ei C-3:lla z-06:lle radalla pärjää. Tässä tarkoitan esimerkiksi saman kuskin ajamia aikoja jollakin radalla em. autoilla.
Järkevitä tietysti olisi laittaa joku pippuroitu LS kone tonne nokille, mutta mua ei semmonen vaan oikein kiinnosta.
Semmonen vähän isompi lottovoitto ei olisi mitenkään pahitteeksi tässä elämän vaiheessa .
Tietysti halvin vaihtoehto on kunnostaa vaan toi nykyinen pata, ja alkaa käyttää sitä oikealla tavalla jatkossa.
Jotain tässä nyt täytyy kuitenkin tehdä, että keväällä sitten pääsee taas liikkeelle.

heimo huima
23.09.2009, 10:20
Lohko pysynee vielä samana?

V-P
23.09.2009, 11:05
Lohko pysynee vielä samana?

Juu, se on kisalohko GM:n "parempaa" rautaa, ja kestää kyllä kovempiakin potkuja.

janiv
23.09.2009, 12:19
Halvemmalla (ja ennenkaikkea helpommalla) taitas päästä, kun menis Metro-Autoon ja ostas uuden ZR-1:sen:rolleyes: Vai pitäskö sitäkin sitten heti alkaa rakentelemaan?

Vai mitäs, jos alottas tyhjästä ja tekis tämmösen (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14517) ;) kun harrastuksen tarkotus on varmaankin kuitenkin rakentaa itse eikä ostaa valmista.

Pekka Berkeles
23.09.2009, 18:17
Järkevitä tietysti olisi laittaa joku pippuroitu LS kone tonne nokille, mutta mua ei semmonen vaan oikein kiinnosta.
Eikä kannatakaan. Käytä vaan sitä nykyistä lohkoa.

Just tällä hetkellä ei varmaan kiinnosta pohtia lisärahareikiä, mutta olisiko tuossa jo kuivasumpun paikka?

Pekka Berkeles
23.09.2009, 18:22

Hahhahhaa, STP-heppoja! Ainakin sata jäisi Atlantille kun tuon raahaisi Suomeen. :-)

TomiT
23.09.2009, 19:09
Hahhahhaa, STP-heppoja! Ainakin sata jäisi Atlantille kun tuon raahaisi Suomeen. :-)

Juu, eihän tolla mihkään kerkeiskään...SIIS EI YHTÄÄN MIHKÄÄN!!!

Pekka Berkeles
23.09.2009, 19:17
Juu, eihän tolla mihkään kerkeiskään...SIIS EI YHTÄÄN MIHKÄÄN!!!
Korkeintaan näissä palstakinkereissä mutta ei real lifessä. :-)

Sörsselssön
23.09.2009, 19:50
LS:t ja lisäpuhaltimet (moro Pekka & co. ;) ) on übernykyaikaa ja SB1 vaparina Tö Riil Ting. :salut:

Mä tästäkään mitään tiedä mutta mitä jos tiputtaisi kierroksia ja lisäisi jonkin verran iskutilavuutta? Mahtaisiko päätyä samoihin lukemiin kierrosaikojen ja tehojen suhteen? :-k :scratch:

ZL1
23.09.2009, 22:25
LS:t ja lisäpuhaltimet (moro Pekka & co. ;) ) on übernykyaikaa ja SB1 vaparina Tö Riil Ting. :salut:

Mä tästäkään mitään tiedä mutta mitä jos tiputtaisi kierroksia ja lisäisi jonkin verran iskutilavuutta? Mahtaisiko päätyä samoihin lukemiin kierrosaikojen ja tehojen suhteen? :-k :scratch:
Ai lisää iskutilavuutta eli...
http://www.hotrod.com/featuredvehicles/hrdp_0909_custom_speed_buggy/photo_01.html

V-P
24.09.2009, 00:04

Just noita eri vaihtoehtoja on kiva ( kallis ) pähkäillä. Eikä tollanen yksinkertainen hihnavetoinen lisäpuhallinkaan ole kokonaan pois suljettu.
Männät, nokka-akseli, puhallin, pyörät, putket, sovituskappaleet,jos stroukkaa, niin kampiakseli, kiertokanget jne.jne.
Jokatapauksessa koneeseen on ostettava palikoita, joiden hintalapuissa on isoja numeroita.
Noita sb 2.2 kamoja näyttäisi saavan suht. edullisesti ( jos noin edes voi sanoa tuhansia maksavista palikoista ).
Tutkaillaan vaihtoehtoja.

heimo huima
24.09.2009, 10:18
Vieläks pysytään teräs kangissa vai onkos jo alumiiniset mietinnässä?

Macho
24.09.2009, 10:27
Mites noi nykyään toimii, eikös niillä ollut aika rajoitettu käyttöikä?

heimo huima
24.09.2009, 10:36
Mites noi nykyään toimii, eikös niillä ollut aika rajoitettu käyttöikä?
No niin mäkin olen sen ymmärtänyt, tosin yks motin kasaaja ehdotti mulle noita alumiinikankia ihan katukäyttöön mun aplikaatiossa.

V-P
24.09.2009, 13:53
Ei mulla ole vielä mitään valmista suunnitelmaa koneen palikoista.
Senverran, mitä olen tähän asti tutkinut noita alakerran hiluja, niin kampiakselit näyttäisivät olevan onttoja ja kaluttu keveiksi. Kiertokankia on jopa eri automerkeistä. Sitten on noita "alu" kankia ja titaanisia. Kaiken pitää olla kevyttä.
Suunnitteluvaihe tässä on menossa, ja kohtalainen epätietoisuus vallitsee siitä miten saisi parhaan hintalaatusuhteen tollaiseen eksoottiseen kapistukseen.
Yksi konsti olisi ostaa valmis käytetty mylly, ja peruskorjata sitten se.
Lompsaa pitää luukuttaa joka tapauksessa melko avokätisesti, että noista edes jotakin saa aikaiseksi.

ToniH
24.09.2009, 14:22
Alukangilla ei taitaisi ajelusta tulla kovin nautittavaa. Ne on tarkoitettu koneisiin, joita avataan säännöllisesti ja osia uusitaan n lähdön/kisan/kilsan jälkeen. Siviilikäytössä vähän työlästä/kallista. Pääosin katukäytössä ajelu voisi siis olla aika hermoja repivää kun joutuu miettimään montakohan kilsaa kangilla on vielä jäljellä?? Katketessaan vievät kuitenkin lohkon ja muuta mennessään. Ei taida maksaa vaivaa vrt. edut.

Pekka Berkeles
24.09.2009, 15:34
Alukangilla ei taitaisi ajelusta tulla kovin nautittavaa. Ne on tarkoitettu koneisiin, joita avataan säännöllisesti ja osia uusitaan n lähdön/kisan/kilsan jälkeen.
Eh heh heh... Ton täytyi olla tahallista..eikös vaan? :-)

ToniH
24.09.2009, 15:40
No köhköh... ei itseasiassa ollut.. Mutta tarkemmin ajatellen tässä tapauksessa voisi tietty olla ihan käyttökelpoiset ;)

V-P
24.09.2009, 18:17
No köhköh... ei itseasiassa ollut.. Mutta tarkemmin ajatellen tässä tapauksessa voisi tietty olla ihan käyttökelpoiset ;)

Voi ..ttu teidän huumoria[-X [-X [-X

ToniH
24.09.2009, 19:43
Ei ole tarkoitus ilkkua missään nimessä huonoa tuuriasi. Alukankipointti katukäytössä kuitenkin stands.

Pekka Berkeles
24.09.2009, 20:04
Ei ole tarkoitus ilkkua missään nimessä huonoa tuuriasi. Alukankipointti katukäytössä kuitenkin stands.
Vähän taas offtopikkia.

Mulla on kanssa ollut aina sama ymmärrys että ei alukankia kadulle.

Mutta koskas olen viimeiseksi tarkistanut asian? En edes muista. Materiaalitekniikka kuitenkin etenee reippaasti ja vaikkapa titaanista tehdään nykyään vaikka mitä. Ei ennen tehty kun oli kallista.

Voisiko olla niin, että alukangistakin alkaa hiljalleen olemaan versioita kadulle? Siis en minä tiedä enkä ala googlaamaan, kunhan vaan heitin ajatuksen ilmaan. Ei olisi tullut mieleenkään jollei Heimo Huima olisi maininnut aiheesta.

V-P
24.09.2009, 20:16
Vähän taas offtopikkia.

Mulla on kanssa ollut aina sama ymmärrys että ei alukankia kadulle.

Mutta koskas olen viimeiseksi tarkistanut asian? En edes muista. Materiaalitekniikka kuitenkin etenee reippaasti ja vaikkapa titaanista tehdään nykyään vaikka mitä. Ei ennen tehty kun oli kallista.

Voisiko olla niin, että alukangistakin alkaa hiljalleen olemaan versioita kadulle? Siis en minä tiedä enkä ala googlaamaan, kunhan vaan heitin ajatuksen ilmaan. Ei olisi tullut mieleenkään jollei Heimo Huima olisi maininnut aiheesta.

Niinhän ne oli titaanivenatkin kuulemma ihan räkää muutama vuosi sitten, ja nyt niitä käytetään jopa eräissä sarjatuotantoautoissa.
En kuitenkaan alumiinisia kiertokankia ihan ykkösvaihtoehtona pidä rekisterikilpien välissä.

Macho
24.09.2009, 20:52
Asiahan on käytännössä päätetty, siis alukanget käyttöön!

ahne
24.09.2009, 21:19
Oon kuullu, että kiihari peleissä alukanget venyisivät käyttökelvottomiksi aika herkästi/nopeasti.

V-P
26.09.2009, 12:09
Nyt alkaa näyttää siltä, että halvin, ja ehkä järkevin konstruktio tollaisesta xxx hv. tuottavasta koneesta olisi yllätys yllätys ahtaa toi mylly.:scratch:
Noi mun olemassa olevat palikat ja systeemit kaikkineen sopii ihan hyvin puuhaan. Männät ja nokka tietenkin menisi vaihtoon, cooleri ja putkistot rakentaa, mutta muuten palikat on tarpeeksi laadukkaita kovemmillekin potkuille.
Sellanen nascar yläkerta ei ihan mahdottomia maksa, mutta kyllä niiden alakerratkin on ihan eri planeetalta, kun mun nykyinen on, ja jos hyvän haluaisi, niin kalliiksi tulisi. Käytännössä koko moottori pitäisi ostaa ja sitten peruskorjata, tai rakentaa sitten uusiksi oman lohkon ympärille. Money money money.
Tota ahtamista puoltaa vielä se, että mun Tatechissa kaikki säädöt vaan laitetaan sitten ahaa sellaiseen ahdettuun sopiviksi. Kaikki parametrithän on olemassa valmiina ja rajattomasti säädettävissä.
Mitäs mieltä PB on? :) Muu raati?

Paakari
26.09.2009, 12:46
Vaparilla jatkat, mä en mitään ahdettua halua perinnöksi:rolleyes: