View Full Version : Juken C3 jalostus-projekti
Aika hurjaa hommaa, mutta hyvä tulee!
Aika hurjaa hommaa, mutta hyvä tulee!
Toivotaan että tulee...:bom:
Se kun ei koskaan ole tälläisiä hommia tehnyt, niin kaikki on opettelua. Onneksi on vertaistukea ja neuvoja täällä Sharkissa ja Pekka Y-R tässä omalla kyllä on ollut isona apuna, kun on neuvonut monessa kohdassa ja lainannut korin nostokoukut sekä kardaanin mitoitustyökalun ja jousipuristimen.
Moottorikin on oikealla puolella enemmän ja hännänkin tulee olla hieman oikealla keskilinjasta.
Tai siis mitenkähän tuo nyt on oikeasti...
Eli onko se sitten "vain" 3cm keskilinjalta oikealla :confused:
.
Moottori ja laatikko on tuuman verran oikealla eli tuo n.3 cm on riittävän lähellä oikeaa.
Laatikon kannatinpalkin tekisin kokonaan uuden. Tulee kerralla sellainen kun pitää ja saat käsijarrun rissatkin sinne mihin ne kuuluu ja mahtuu. Esim paksuseinäinen putki toimii ja tulee helposti siisti.
Tuo laatikossa oleva "kiertymä" kyllä ihmetyttää suuresti. Siinähän on yksi laippaliitos, jossa taitaa olla kohdistustapitkin, joten ei voi asentaa edes ylisuurien reikien avullakaan noin vinoon....ja joo, ei tigillä kannata paksuhkoa levyä nyhertää. Mig (oikeasti se oli Mag) oli oikea valinta.
Oliko adapterilevy osto-osaa vai ite tehty? Onko sulla piirustusta tuosta levystä?
oli oikea valinta kun käänsit laatikon tuon adapterilevyn avulla. Tuli vaihdekeppikin paremmin reikään. Sanoisin, että laita laatikko ja kardaani teknisesti hyväksyttävään asentoon ja muokkaa lattiaa, että sopii koppa paikoilleen. Olet jo niin paljon kuitua hengittänyt, ettei tuon vertainen enään pahaa tee ja jos tekee niin käytä suojaa (vitsi, tietenkin kaikki käyttää hengityssuojaa). ...niin ja pistä kuvia paljon, mukava seurata.
Moottori ja laatikko on tuuman verran oikealla eli tuo n.3 cm on riittävän lähellä oikeaa.
Laatikon kannatinpalkin tekisin kokonaan uuden. Tulee kerralla sellainen kun pitää ja saat käsijarrun rissatkin sinne mihin ne kuuluu ja mahtuu. Esim paksuseinäinen putki toimii ja tulee helposti siisti.
Tuo laatikossa oleva "kiertymä" kyllä ihmetyttää suuresti. Siinähän on yksi laippaliitos, jossa taitaa olla kohdistustapitkin, joten ei voi asentaa edes ylisuurien reikien avullakaan noin vinoon....ja joo, ei tigillä kannata paksuhkoa levyä nyhertää. Mig (oikeasti se oli Mag) oli oikea valinta.
Oliko adapterilevy osto-osaa vai ite tehty? Onko sulla piirustusta tuosta levystä?
oli oikea valinta kun käänsit laatikon tuon adapterilevyn avulla. Tuli vaihdekeppikin paremmin reikään. Sanoisin, että laita laatikko ja kardaani teknisesti hyväksyttävään asentoon ja muokkaa lattiaa, että sopii koppa paikoilleen. Olet jo niin paljon kuitua hengittänyt, ettei tuon vertainen enään pahaa tee ja jos tekee niin käytä suojaa (vitsi, tietenkin kaikki käyttää hengityssuojaa). ...niin ja pistä kuvia paljon, mukava seurata.
Sen puoli senttiä ehkä antaa koneen tyynyt myöten kääntää laatikon häntää vasemmalle. Kuvittelen, että tuon laatikon pyöräytyksen jälkeen ristikko mahtuisi leveyssuunnassa tunneliin pyörimään.
Adapteri on laatikon mukana jenkeistä tullut ja piti olla vetteen, mutta nuo alkuperäiset kartioreiät paljastavat sen kuuluvan johonkin Camaroon (kuulemma).
Tein levystä kartongille sapluunan jo silloin, kun porattiin ne edelliset, nyt umpeen hitsaamani, reiät levyyn. Se oli mielestäni ainut tapa saada levy pysymään keskitettynä ja siirtää kaikkia reikiä juuri saman verran. Nyt oli sitten helpompaa, kun oli sapluuna valmiina.
Taidat olla oikeassa tuon korkeuden suhteen. Rälläköin jo tänään palkkia niin, että nyt laatikon kannatintyyny laskee palkin pohjalevyn päälle, mutta tarkemmin katsottuna sehän huonontaakin pinioniaksilan ja vaihteiston ulostuloaksilan välistä suhdetta, kun pinioniaksila sojottaa hiukan alaviistoon ja laatikon ulostuloaksila enemmän alaviistoon...
Oikeasti ristikoiden kulman suhteen parempi kuin laatikon hännän laskeminen, olisi jopa nostaa sitä hiukan, mutta sitä nyt ei ainakaan ole mahdollista tehdä. Tuo edellinenkin korkeus edellyttäisi tosiaan kardaanitunnelin korottamista myös käsijarrukahvan kohdalta, että ristikko ja vaijeri kumpikin mahtuvat toimimaan.
Jos perän etuosaa saisikin hiukan nostettua, niin siitä saisi hiukan apuja, mutta siellä ei ole kuin n. 1cm paksu uretaanikiekko kannakkeiden välissä, niin ei taida olla mitään tehtävissä ?
Koitan huomenna mitata asteita sillä Tremecin mobiilisovelluksella.
Jos kardaanitunnelia nostaisi koko pituudeltaan pari senttiä ylöspäin ja laminoisi raon umpeen, niin mitenköhän keskimittarikonsoli, vaihteiston konsoli ja käsijarrun konsoli mahtuisivat paikalleen ? :confused:
.
Perän kiinnike on kahdella pultilla perässä kiinni joten kiinnitysreikien paikkaa muuttamalla saat perän kulmaa nostettua. Varmaan se kumi joustaa siten, että kulma muuttuu? Siis etummaista pultin reikää kiinnikkeistä ylemmäs, tai ovaaliksi ensin ja sitten täyttö, jos on hyvä?
Minusta se alkuperäinen sifterin kehys on pakko unohtaa t56 en kanssa ja tehdä tilalle uusi jossa läpivienti on eri kohdassa. Ei kai kehyksen muuttaminen ole tässä mikään ongelma, kun ei vakio sisusta taida tulla muutenkaan. Uskoisin että tunnelin korotuksen saa mahtumaan kuitenkin etukonsolin sisään. Käsijarrukonsoli voi olla hankalampi juttu.
Tko:n kanssa ei tarvinnut puukottaa käsiharrukahvalle asti, mutta rissan asemointi meni kyllä aika millipeliksi. Kardaanin yokelle piti tko:n kanssakin tehdä tilaa tunnelin kylkeen. Pattia on aika helppo tehdä, kunhan katsoo, että penkki mahtuu paikalleen.
Perän kallistamista varten sitä perän etukannaketta joutuu muuttamaan. Perää kallistamalla saa kyllä pikkuisen helpotusta niihin kulmiin.
Malttia nyt vaan nii hyvä siitä tulee. Tässä swapissa on vaan väkisin aika paljon hommaa.
Perän kiinnike on kahdella pultilla perässä kiinni joten kiinnitysreikien paikkaa muuttamalla saat perän kulmaa nostettua. Varmaan se kumi joustaa siten, että kulma muuttuu? Siis etummaista pultin reikää kiinnikkeistä ylemmäs, tai ovaaliksi ensin ja sitten täyttö, jos on hyvä?
Tuo oli uusi juttu, pitääpä tutkia tarkemmin.
Seuraava haaste tietenkin sitten onkin, miten lähelle koria takimmainen ristikko sitten tulee ?
Minusta se alkuperäinen sifterin kehys on pakko unohtaa t56 en kanssa ja tehdä tilalle uusi jossa läpivienti on eri kohdassa. Ei kai kehyksen muuttaminen ole tässä mikään ongelma, kun ei vakio sisusta taida tulla muutenkaan. Uskoisin että tunnelin korotuksen saa mahtumaan kuitenkin etukonsolin sisään. Käsijarrukonsoli voi olla hankalampi juttu.
Tko:n kanssa ei tarvinnut puukottaa käsiharrukahvalle asti, mutta rissan asemointi meni kyllä aika millipeliksi. Kardaanin yokelle piti tko:n kanssakin tehdä tilaa tunnelin kylkeen. Pattia on aika helppo tehdä, kunhan katsoo, että penkki mahtuu paikalleen.
Perän kallistamista varten sitä perän etukannaketta joutuu muuttamaan. Perää kallistamalla saa kyllä pikkuisen helpotusta niihin kulmiin.
Malttia nyt vaan nii hyvä siitä tulee. Tässä swapissa on vaan väkisin aika paljon hommaa.
Kyllä se kehys täytyy saada mahtumaan. Keisleriltä aikanaan tilasin vaihdekaavio-laatankin alkuperäiseen paikkaan. Jos alkuperäinen kehys ei mahtuisi, miksi ne niitä laattoja tekisivät :confused:
Täytyy nyt koittaa miten alas sen laatikon hännän voi pudottaa, että kardaanin kulman saa järkeväksi ja sitten tehdä tunneliin korotusta jos on pakko.
Silloin vaan joudun kyllä korottamaan ihan koko matkalta tulikuidusta penkkien takana olevaan seinään saakka, kun käsijarruakin täytyy saada ylöspäin.
Käsijarruvaijeria mietin, että jos rissan paikka muuttuu leveys/korkeus/pituus-suunnassa ja vielä tunnelin katto eli käsijarrukahvan kiinnityspinta nousee pari senttiä, niin riittääkö vaijerissa säätövara/pituus ? :confused:
?
Tuo oli uusi juttu, pitääpä tutkia tarkemmin.
Seuraava haaste tietenkin sitten onkin, miten lähelle koria takimmainen ristikko sitten tulee ?
Perän kulmaa on helppo kokeilla kun otat vaikka sen etummaisen poikittaispultin kokonaan pois, löysäät perän yläkiinnitystä poikittaispalkkiin ja tunkilla nostat/lasket perän etupäästä?
Edit: veikkaan, että yläpultteja ei tarvitse edes löysätä/shimmailla....
Ei tarvitse. Se kääntyy sieltä palkin kiinnityskumeista.
Perän kulmaa on helppo kokeilla kun otat vaikka sen etummaisen poikittaispultin kokonaan pois, löysäät perän yläkiinnitystä poikittaispalkkiin ja tunkilla nostat/lasket perän etupäästä?
Missä kohdassa tuo tarkoittamasi poikittaispultti tarkalleen sijaitsee? Kuvaa?
Pääsen taas vasta illalla auton luo, niin nyt ei ole muistikuvaa perän kannakkeista tarkemmin.
mallisuoritus corvetteforumilta:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Baf.jpeg
mallisuoritus corvetteforumilta:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Baf.jpeg
Kiitos!
Teurastin tuota palkkia jo eilen jonkin verran;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Baw.jpg
Laatikon takaosan ja kannatintyynyn väliin mahtuu tuo palkin puolivälissä oleva pystytuki;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ba4.jpg
Mutta laatikon tyhjennys propun kohdalla oleva laatikon alin kohta jää kantamaan palkin alapinnan päälle;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaZ.jpg
Leikkasin siis palkin etuosaan kolon laatikon takaosaa varten;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaL.jpg
Sen jälkeen kannatintyyny pääsee putoamaan palkin pohjalevyä myöten;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaF.jpg
Toki laatikon pohja putoaa silloin tosi alas;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaP.jpg
Ja jos laatikon hännän laskisi noin alas ja kasvattaisi palkkia alaspäin, niin kardaanin ristikoiden kulmat menisi silloin päin honkia.
En tosin osaa mitata, riittäsikö tuo kuvassa näkyvä sivuttainen kulmaero ristikoiden äänettömään toimintaan ja kestoon :confused:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bar.jpg
Testailin tuota perän nostoa ja tuon verran sitä pystyisi nostaa;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaM.jpg
Tuolla yllä olevalla pinioniaksilan kulman muutoksella laatikon häntää saa pudottaa noin 20-30mm niin että ristikoiden kulma vielä on Tremecin appsin mukaan hyväksyttävä.
Täytynee riipaista irti tuo perän kannake ja täytehitsata tuota reikää hiukan ja sitten vingulla laajentaa reikää oikeaan suuntaan. Tokihan tuo jenkkipojan ylimääräinen latanpätkä voisi myös olla hyvä, mutta vaatii sitten pidemmät kiinnityspultit. Täytyy testailla.
Tuolla yllä mainitulla perän etuosan nostolla laatikon häntää voi laskea niin, että palkin korkeudeksi alkuperäisestä alapinnasta jäisi noin 35mm;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bad.jpg
Sen korkeuden suunnittelin saavani aikaan lisäämällä tuohon tyhjään tilaan 30x50x4mm RHS putken lappeelleen. Siinä olisi sama seinämävahvuus kuin alkuperäisessä palkissa ja kotelorakenne, joka vielä vahvistuu noilla jäljellä olevilla palkin materiaaleilla, joten pitäisi kestää.
Tremecin Apssillä kulmat tulisi hyväksyttävät noilla muutoksilla;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bab.png
Kardaanitunneliin mahtumisen kannalta olisi toki vielä parempi, jos saisi laatikon häntää vieläkin alemmaksi. Todennäköisesti sekin onnistuisi, jos vielä voisi nostaa perän pinioniaksilan kärkeä ylemmäksi. Täytyy vielä huomenna testata.
Hain varalle 60x40x5mm RHS palkinpätkän, josta voi tarvittaessa tehdä kokonaan uuden palkin, jos alkaa siltä tuntua.
Tein tänään illasta tuon perän kannakkeen muutoksen ja se on jo pohjavärissäkin, mutta aloin vielä tässä kuitenkin miettiä, että olisiko sittenkin kannattanut vielä reilummin nostaa etummaista reikää ja vaikka vielä laskea takimmaista... :confused:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaR.jpg
Tässä se eilinen sovittelukuva vielä vertailukohdaksi, missä asennossa tuo vahvikerauta oli eilen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaM.jpg
Kardaanin positio näyttää nyt tuolta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaN.jpg
Nyt siis alkuperäinen palkki on muokattu keskeltä n. 35mm korkeaksi ja silloin vaihteiston kannatintyynyn alle pitää vielä lisätä korilaatat, että kulmat saa Tremecin Appsilla hyväksyttävät lukemat. Perän asentoa muokattu tuon reilun puoli reikää ylöspäin.
.
Muista, että korin voi myös jättää hieman ylemmäs, jos kardaanitunnelin korkeus ei riitä. Varmaan sen pari senttiä ainakin. Mulla on ylimääräiset pidemmät koripultit.....tai ainakin ne oli mulle liian pitkät -68:iin, enkä ole muistanut palauttaa finnvetteen.
Muista, että korin voi myös jättää hieman ylemmäs, jos kardaanitunnelin korkeus ei riitä. Varmaan sen pari senttiä ainakin. Mulla on ylimääräiset pidemmät koripultit.....tai ainakin ne oli mulle liian pitkät -68:iin, enkä ole muistanut palauttaa finnvetteen.
Olishan sekin tietenkin yks vaihtoehto...
Mutta tuleeko siitä sitten maasturi ? :shock: :ncool:
Olishan sekin tietenkin yks vaihtoehto...
Mutta tuleeko siitä sitten maasturi ? :shock: :ncool:
Voihan se olla outoa, mutta helpottaisi huoltoa! :D
Vakavasti ottaen, noissa on aika isoja eroja Shimmien määrissä ja pusliakin on eri paksuisia. En minä ainakaan ole huomannut, että jossain olisi kori ylempänä, kuin toisessa ja jos on, niin se laitetaan jousituksen piikkiin aina...
Voihan se olla outoa, mutta helpottaisi huoltoa! :D
Vakavasti ottaen, noissa on aika isoja eroja Shimmien määrissä ja pusliakin on eri paksuisia. En minä ainakaan ole huomannut, että jossain olisi kori ylempänä, kuin toisessa ja jos on, niin se laitetaan jousituksen piikkiin aina...
Laitoin privaa...
Laitoin privaa...
Vastattu kuvan kera...
Kardaanin positio näyttää nyt tuolta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BaN.jpg
.
Hurjalta näyttää. Kannattaisko koria jo kokeilla? Kohta voipi ruveta tuo perän ristikko kanittamaan korin pohjaan.
Melko kamalaa touhua. Harkinnut että pitäisikö tuo inva vaihteisto vaihtaa kädellisten laitteistoon. Juuri tuon nähtyään pitää kyllä harkita. Tai sitten on tyytyminen 4vaihteiseen.
En minäkään tiennyt, että tremecit vaativat tuollaisen jumpan sopiakseen.
"Direct bolt on, no cutting or welding required" -mainostavat jenkkilafkoissa.
Vai eroaako tuo 6-vaihteinen 5-vaihteisesta jotenkin?
En minäkään tiennyt, että tremecit vaativat tuollaisen jumpan sopiakseen.
"Direct bolt on, no cutting or welding required" -mainostavat jenkkilafkoissa.
Vai eroaako tuo 6-vaihteinen 5-vaihteisesta jotenkin?
Itseänikin kiinnostaa tuo !
Joskus tulevaisuudessa pidempi välitys voisi kiehtoa, mutta Juken kokemaan jumppaan en ryhdy !
Onko kellään kokemusta tuon 5-vaihteisen asennuksesta ?
Onhan se 5-vaihteinen Tremec pienempi ja helpompi sovittaa paikoilleen. Ei senkään kanssa paljoa ylimääräistä tilaa ole mutta ei kyllä tarvitse näin isoa jumppaamista.
Jos on samanlainen tuuri hommissa, kuin mulla, niin ei kannata tehdä yhtään mitään vakioasennuksista poikkeavaa :rolleyes:
Mulla kyllä sattuu ja tapahtuu, viitaten nyt vaikka C5 uuden kytkimen ja vauhtipyörän asennukseen. Eihän ole mahdollista, että huippulaatuinen billet vauhtipyörä heittää n. 5g tasapainosta ja uusi huippulaatuinen kytkinasetelma heittää yli 30g tasapainosta... :D
Yks juttu tietenkin on, että kun olen täysin toistaitoinen kaikissa teknisissä jutuissa, eli kaikki pitää opetella, niin sitten tulee teiltä vertaistukiryhmältä kyseltyä kaikkea typerää ja raportoitua kaikista kommelluksista ja mokailuista, niin nämä projektit saattaa vaikuttaa sitten keskimääräistä isommilta... :leaving:
Minä ja MPÄ jo tämä tiedetäänkin, mutta laitetaan tähän kohtaan muillekin tietoa.
Mulla on jo ne pidemmät pultit, joilla tuota kasausta olen tehnyt, eli ei löytynyt niistäkään apuja. Pultin kokonaispituus kantoineen noin 100mm.
Yksi ajatus syntyi MPÄ;n kanssa soitellessa, että voisin lisätä ne -71;n alkuperäiset alumiini-korityynyt noiden uretaanisten alle, jolla saisi ehkä n. 10mm lisää tilaa kardaanitunnelin korkeuteen. Edellyttäen että pulteissa riittää pituus. Väittäisin että riittää.
.
Jkaikki pitää opetella, niin sitten tulee teiltä vertaistukiryhmältä kyseltyä kaikkea typerää ja raportoitua kaikista kommelluksista ja mokailuista, niin nämä projektit saattaa vaikuttaa sitten keskimääräistä isommilta... :leaving:
Mun mielestä toi on just sitä parasta antia, että uskaltaa kertoa asioista, jotka on menneet pieleen. Voi muut ottaa opikseen ilman, että jokaisen pitäisi tehdä kaikki vaikeimman kautta. Ja ei tule ihan väärää mielikuvaa jenkkien markkinointilauseiden perusteella.
Ja jos en ihan väärin muista, niin kerhon hallituskin taisi jotain pientä tunnustusta antaa sulle Hyvinkäällä (pystin muodossa) näistä projektikertomuksista ;)
Mun mielestä toi on just sitä parasta antia, että uskaltaa kertoa asioista, jotka on menneet pieleen. Voi muut ottaa opikseen ilman, että jokaisen pitäisi tehdä kaikki vaikeimman kautta. Ja ei tule ihan väärää mielikuvaa jenkkien markkinointilauseiden perusteella.
Ja jos en ihan väärin muista, niin kerhon hallituskin taisi jotain pientä tunnustusta antaa sulle Hyvinkäällä (pystin muodossa) näistä projektikertomuksista ;)
Noinhan se on ja muistat ihan oikein :D
Hurjalta näyttää. Kannattaisko koria jo kokeilla? Kohta voipi ruveta tuo perän ristikko kanittamaan korin pohjaan.
Melko kamalaa touhua. Harkinnut että pitäisikö tuo inva vaihteisto vaihtaa kädellisten laitteistoon. Juuri tuon nähtyään pitää kyllä harkita. Tai sitten on tyytyminen 4vaihteiseen.
Mä nään pinionjokessa rasvanipan ja rupes mietityttään, että avartaako kartaani jossain vaiheessa isomman tilan itselleen.
Eikö tähän tullu tehokas moottori niin saattaa ristikko hajota manuaalina aika nopeaan.
Mä nään pinionjokessa rasvanipan ja rupes mietityttään, että avartaako kartaani jossain vaiheessa isomman tilan itselleen.
Eikö tähän tullu tehokas moottori niin saattaa ristikko hajota manuaalina aika nopeaan.
Tarkoitat ilmeisesti, että kun ristikossa on nippa, niin se on vakio tavaraa ja hd-ristikossa nippaa ei ole?
Ristikot joka tapauksessa on uudet ja kardaani painotettu. Nyt kun vielä ristikoiden kulmat saan "sallitulle alueelle", niin eiköhän ne kestä mun hellää kaasujalkaa :)
1969TurboFire
10.06.2016, 23:45
Mukava seurata topiccia :cool:
Tarkoitat ilmeisesti, että kun ristikossa on nippa, niin se on vakio tavaraa ja hd-ristikossa nippaa ei ole?
Ristikot joka tapauksessa on uudet ja kardaani painotettu. Nyt kun vielä ristikoiden kulmat saan "sallitulle alueelle", niin eiköhän ne kestä mun hellää kaasujalkaa :)
samaa mieltä; minkä tahansa saa rikottua väärällä käytöllä...
Tehoa pitää käyttää myös.
Aikoinaan mulla oli turbo gixeri ja aina kiihdytyksessä rengas irti maasta.
Kiva tunne, kun silmät on takaraivossa.
Hyvin kesti vaikka 223 teho takarattaasta, kunnes yks kurvi meni pitkäksi.
No kytkin oli tarkka vain öljyistä.
Liian liukasta öljyä ja kytkin oli moro.
Kytkimessä vakiona on yksi levyjousi ja mulla oli 3.
No joo... Ehkä tulee käytettyä itselläkin sievästi kaasujalkaa.
Vanhuus tullu ja alkanut pelottaan.
Tarkoitin just että tuossa nipallisessa on ristiin poratut reiät sisällä.
Puolet puuttuu metallista vs HD.
Ristikko on myös pienempi kuin vetareissa.
Tehoa pitää käyttää myös.
Aikoinaan mulla oli turbo gixeri ja aina kiihdytyksessä rengas irti maasta.
Kiva tunne, kun silmät on takaraivossa.
Hyvin kesti vaikka 223 teho takarattaasta, kunnes yks kurvi meni pitkäksi.
No kytkin oli tarkka vain öljyistä.
Liian liukasta öljyä ja kytkin oli moro.
Kytkimessä vakiona on yksi levyjousi ja mulla oli 3.
No joo... Ehkä tulee käytettyä itselläkin sievästi kaasujalkaa.
Vanhuus tullu ja alkanut pelottaan.
Tarkoitin just että tuossa nipallisessa on ristiin poratut reiät sisällä.
Puolet puuttuu metallista vs HD.
Ristikko on myös pienempi kuin vetareissa.
Mulla on HD ristikot, mutta kokeeksi jätin yhdet nipalliset vetarien ulkopäähän, jos vaikka pitoa sattuu joskus löytymään....
Mulla on HD ristikot, mutta kokeeksi jätin yhdet nipalliset vetarien ulkopäähän, jos vaikka pitoa sattuu joskus löytymään....
Mulle tuli 3 1/2" vetareissa paikoillaan Spicerin 5-1350X ristikot.
Paremmat tiivisteet kuin rasvattavissa ja kesäkäytössä kestää saman kuin rasvattavat, mutta tehoa kestää enemmän.
Sokkia tulee ristikon mukana 3 eri vahvuutta värikoodein.
Halvimmasta päästä ristikot, mutta väittävät kestäväksi.
24 dollaria kpl oliko summitilta.
Huuhtelin eilen pölyt rungosta ja tänään oli vuorossa uusi yritys korin rungolle laskussa...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYg.jpg
Edellisestä yrityksestä laskea kori takaisin rungolle muistin, miten hankalaa on saada pultit osumaan korityynyjen reijistä läpi ja saada korityynyt ja shimmit pysymään paikallaan...
Nyt oli lisäksi tarkoitus laittaa vielä alkuperäiset alumiinikiekot lisäkorokkeeksi korityynyjen alle, joten jotain helpotusta piti keksiä.
Puristin polyuretaani-korityynyt jo valmiiksi paikalleen korin läpivienteihin ja etummaisen ja takimmaisen korikannakkeen kohdilla rungon läpivienteihin niin, että yläpuolinen ja alapuolinen polyuretaani-korityyny pysyivät keskiholkin varassa paikallaan. Lisäksi laitoin kolme etummaista pulttia jo valmiiksi paikoilleen, että niillä pystyin osoittamaan koria laskiessa juuri oikeaan kohtaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYX.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BY1.jpg
Lisäksi laitoin shimmit ja alumiinikiekot maalarinteipillä kevyesti kohdilleen, etteivät pääse koria laskiessa putoamaan paikoiltaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYf.jpg
Aika korkeathan noista kasoista tuli :roll:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BY3.jpg
Mutta niin vain sain laskettua korin paikoilleen :rock:
Tuossa vielä kuva oikean puolen takimmaisesta kannakkeesta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYn.jpg
Vaihteistokin mahtui nyt käännön ja lisä-shimmien jälkeen tunneliin :rock:
Toki täytyy vielä zoomailla tarkemmin, kunhan ehdin kiristää kaikki korikiinnikkeet ja pääsen nostamaan auton nosturilla ylös. Mutta aika lupaavalta nyt vaikuttaa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYD.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BY0.jpg
Sen verran ainakin joudun vielä kuituhommia tekemään, että kardaanin etummainen ristikko vaikuttaisi edelleen hankaavan kardaanitunnelin oikeaan reunaan. Pyörii kyllä, mutta rohisee ja tekee jälkeä, eli pieni pullistus täytyy tunnelin kylkeen leipoa.
Konekin näyttäisi mahtuvan paikalleen...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYt.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYx.jpg
Bensapumpun sijoitus vaikuttaisi myös onnistuneelta, mutta sekin varmistuu vasta, kun pääsen sovittamaan diffuusoria paikalleen.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYv.jpg
Tuosta edellisestä kuvasta tarkkasilmäisimmät huomaavatkin, että kun viikko sitten nostin yksinään koria ylös, niin epähuomiossa rungon takakulma tarttui tuohon takapaneelin reunaan ja pääsi tapahtumaan pikku repeämä :mad:
Kuidullahan tuosta selviää, mutta taas ylimääräistä työtä siitäkin tuli...
Korin paikalleen saannista innostuneena ruuvailin jo noita aikaisemmin fiksaamiani keulan kannakkeitakin paikalleen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYC.jpg
Ja ihan mielenkiinnosta piti vähän zoomailla, meneekö tuo Baldwin bensakorkin kiinnitys-härdelli yhtään kohdilleen enää. Lupaavalta vaikuttaisi senkin osalta.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYU.jpg
Huomenna taas töitä, mutta ehkä illalla jotain pientä voisi yrittää taas tehdä...
Hienoa edistystä taas! Kuin muuten sähköjohdot? Tulee väkisinkin mieleen kaikki auto-ohjelmat joissa paljon painlessin pahvilaatikoita ja autossa kaikki uudet piuhat....:D :roll:
Hienoa edistystä taas! Kuin muuten sähköjohdot? Tulee väkisinkin mieleen kaikki auto-ohjelmat joissa paljon painlessin pahvilaatikoita ja autossa kaikki uudet piuhat....:D :roll:
Ne DrRebuildin laatikot odottaa sisällä toimistossa, kun olen vähän kahden vaiheilla, laitanko ne vasta maalauksen jälkeen, etteivät turhaan sotkeennu :D
Saattaa olla, että kuitenkin laitan nekin paikalleen saman tien, kunhan saan nuo korihommat hoidettua.
Kiristelin eilen korin kiinnityspultit paikalleen.
B-pilarin kohdalla olevien pulttien kantojen alle lisäsin neljä aluslevyä, kun tuntui, että pultit on muuten liian pitkät ja jää kantamaan runkopalkkia vasten.
Tämä kiinalaisesta verkkokaupasta käteen tarttunut työkalu oli kätevä juuri niiden B-pilarin alapään pulttien pyörittelyssä, kun sormin ei jaksanut pyörittää ja räikällä oli turhan ahdasta. Räikällä tietenkin loppukiristys.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYE.jpg
Kun sain auton nosturille, niin pääsin näkemään mihin kohtaan se ristikko siellä oikein hankaa;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BY6.jpg
Lisäksi laatikon takaosa painaa hiukan tunnelin oikeaan reunaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYe.jpg
Siis tilaa piti saada hieman lisää oikeaan reunaan...
Leikkasin ristikon kohdalta palan pois ja tein alumiiniteipillä "muotin";
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYc.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYK.jpg
Laatikon kohdalle avarrusta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BY7.jpg
Vaneerin pala väliin pönkäämään tunnelin seinämää ulospäin kuidutuksen ajaksi;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYR.jpg
Muotit valmiina kuidutusta varten;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BYN.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BY5.jpg
Kuitua pintaan. Yksi halkeamakin löytyi lattiasta istuimen kiinnikkeen kohdalta ja sekin tuli nyt korjattua samalla kertaa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bya.jpg
Samalla korjasin takapaneeliin koria rungolle laskiessa tulleen halkeaman;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ByY.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Byy.jpg
Rattiaksilan nivelen ja konehuoneen jarruputket sain myös tänään paikalleen.
Nivel jäi kyllä hiukan eipäilyttämään, kun sen pituus ei riitä niin pitkälle, että lukitusruuvit osuisivat omiin koloihinsa raidetangolta tulevalla aksilalla... :confused:
Vielä kun sain vaimon apuun muutamaksi minuutiksi illalla, niin nostettin syylärinkehikon ensin pois paikaltaan, asensin syylärin kehikkoon ja sitten yhdessä nostettiin kehikko paikalleen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ByQ.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Byl.jpg
Olikos kenelläkään kokemusta, miten paljon kardaanitunnelia on varaa korottaa kepin etupuolelta, niin että konsoli kuitenkin mahtuu paikalleen?
Noin 20mm korotusta suunnittelisin.
Olikos kenelläkään kokemusta, miten paljon kardaanitunnelia on varaa korottaa kepin etupuolelta, niin että konsoli kuitenkin mahtuu paikalleen?
Noin 20mm korotusta suunnittelisin.
Siel on ainakin 10mm ääni/lämpöeristeitä.
Uskoisin, että 20mm mahtuu helposti. Sovita konsolin avulla. Konsolin kiinnikkeet varmaan nousee samalla ylemmäksi, joten niitä joutuu muokkaamaan.
Kiitos. Täytyy katsoa paljonko lopuksi korotan, mahdollisimman vähän tietenkin, ettei tule konsolin kanssa ongelmaa. Alimmaksi siinä kepin edessä tulee lämppärin säätimet ja tuhkakupissa kiinni olevan tupakansytyttimen pohja. Ja valokuitujen lähdöt etuvaloille. Uskoisin että noiden kanssa ei tule ongelmaa.
Haasteellisin varmaankin edelleen on vaihdekepin paikka. Tiedän jo,millä tyylillä tuon kepin alaosan voi muokata niin että se siirtyy hiukan vasemmalle ja eteenpäin. Mutta haaste on oikeastaan tuo laatikon mukana tullut kepin lähtö, kun se näyttää korkeammalta heti juuresta kuin muut näkemäni versiot.
Sattuiskohan kenelläkään löytyä kepin "juurta" matalammalla nivelellä ?
Tuossa on joitain aihioita ja modauksia;
https://static.summitracing.com/global/images/prod/xlarge/HUU-3915061_xl.jpg?rep=False
http://i229.photobucket.com/albums/ee4/riddik11/sh1.jpg
http://i229.photobucket.com/albums/ee4/riddik11/sh2.jpg
http://i229.photobucket.com/albums/ee4/riddik11/sh3.jpg
Tuossa aika fiksu toteutus, joka tosin oli vaatinut konsolin nostoa 3/4" ;
http://i176.photobucket.com/albums/w194/vette427sbc/Corvette%20Restoration/null_zpsc4e63b49.jpg
http://i176.photobucket.com/albums/w194/vette427sbc/Corvette%20Restoration/null_zpsa3a902f0.jpg
Yksinkertainen mutta toimiva versio;
http://i15.photobucket.com/albums/a398/blairwinch/Winter%202010/100_1887.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a398/blairwinch/Winter%202010/100_1890.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a398/blairwinch/Winter%202010/100_2010.jpg
Tämä olis varmaankin parhaasta päästä vaihtoehto, mutta en malttaisi lähes 300$ shifteriin uhrata, tuohon kun tulisi tietenkin vielä rahdit ja verot päälle...
http://i.ebayimg.com/images/g/cPMAAOSwT4lWSiQD/s-l500.jpg
Yksi idea voisi olla tälläisen säädettävän linkki-varren tekeminen tuohon olemassa olevaan jalkaan;
http://www.tremec.com/anexos/Image/offset-long-2.jpg
Kukahan tuollaisen voisi pyöräyttää... ?
Periaatteessahan tarvitsisin vain tuon vaaka-osan ja yläosan.
.
Kukahan tuollaisen voisi pyöräyttää... ?
Periaatteessahan tarvitsisin vain tuon vaaka-osan ja yläosan.
.
Rakentaja isse tietysti. Muotoilun ei tarvii ola noin hemmetin heino.
komppaan edellistä.
rälläkkä vaan laulamaan ja tigillä hitsaat tai puikolla.
suosittelen läpihitsausta niin ei jää vaihdekeppi käteen missään vaiheessa.
komppaan edellistä.
rälläkkä vaan laulamaan ja tigillä hitsaat tai puikolla.
suosittelen läpihitsausta niin ei jää vaihdekeppi käteen missään vaiheessa.
No joo, helpommalla vaan pääsis jos teettäis. Olis mulla kyllä tekijäkin tiedossa, mutta ehkä yritän kuitenkin itse...
Paksusta leveästä latasta tuo saattais syntyä :-k
En paljoa tänään ehtinyt tallissa olla, mutta taas jotain pientä kuitenkin sain tehtyä.
Sovitin konsolia paikalleen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Byv.jpg
Ei tuo shifterin korkeus-asema ihan toivottomalta kuitenkaan vaikuta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ByC.jpg
Itse asiassa pituus-suunnassa tuo shifteri näyttää olevan yllättävänkin lähellä oikeaa kohtaa. Hiukan vasemmalle ja eteenpäin sitä täytyy saada.
Täytyy vielä kokeilla konsolin päällyslevyn kanssa ennen kuin alan keppiä rakentamaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/ByU.jpg
Funtsin hetken, että mistäs ihmeestä mä muotin tuolle kardaanitunnelin katolle rakennan ja päädyin sitten parilla kierretangon pätkällä pönkäämään tunnelin reunoja vaakatasoon ja vaneerinpaloista ja alumiiniteipistä rakentelemaan muottia;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Byz.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bys.jpg
Vaneerit ja kierretangot arvelisin saavani pois tuolta välistä samalla, kun irrotan vaihdelaatikon hännän kannatinpalkin viimeistelyä varten...
Tuollainen leipomus siitä syntyi;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Byo.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bym.jpg
Täytyy katsoa tuon loppuaukon peittämistä sitten, kunhan olen saanut shifterin rakennettua. Tällä hetkellä mielessä pyörii pellistä kanttailtu kansi, joka tulisi ruuveilla kiinni tunneliin.
.
Tänään oli vähän laiska päivä. Sain sentään tuon takakannen ilmanvaihto systeemin riipaistua irti. Oli hiukkasen haasteellinen...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Byb.jpg
.
Taisi olla B/M shifteri jossa on kannen 4 ruuvinreikää tehty pitkäksi, eli kantta liu-uttamalla eteen nuppi siirtyy eteenpäin ja kantta taakse nuppi siirtyy taaksepäin. Sivusuunta taivuttamalla tai tallaa väliin.
Mulla oli 98 Camarossa Hurst jonka nuppi oli minun käteen liian takana.
Tänään oli vähän laiska päivä. Sain sentään tuon takakannen ilmanvaihto systeemin riipaistua irti. Oli hiukkasen haasteellinen...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Byb.jpg
.
Tuo on mielenkiintoinen kapistus. En ymmärrä miksi se on epäsymmetrinen?
Tuo on mielenkiintoinen kapistus. En ymmärrä miksi se on epäsymmetrinen?
Samaa katsoin kun sain tuon käteen. Saattaahan se olla, että jotain jäi tartuksiin sinne kontin kattoon. Pitää tuktkia kunhan ehdin.
Tuosta alipainekellosta ainakin oli letku poikki 1cm lähdöstä ja letkua en ole vielä löytänyt...
Luukkujen väliin oli tungettu hervottomat vaahtomuovinkäikäleet ilmeisesti tarkoituksena pitää nuo luukut auki kokoajan, kun eivät olleet alipaineella avautuneet...
Mulla on tuonne uusia tiivisteitä ja suodattimia jo jossain laatikossa, että eiköhän tuokin toimivaksi joskus saada. Alipaine-kellon testauslaitteita mulla ei ole.
Tai hetkinen... :-k
Saiskos tuon testattua paineilmatoimisella jarrujen ilmauslaitteella ?
Sehän käsittääkseni tekee alipaineen sinne imuletkuun :confused:
Saa sen testattua, mutta mittari on kiva. Tänään testailin lämppärin ja ilmastoinnin kennonkin alipaineeella!
Pitäis hommata jäähdyttimen letkut ja lämmityslaitteen letkut.
Paras väri olisi sama kuin bensaletkuissa, eli musta nylonpunos, mutta teräspunoskin kävisi ja liitokset saisi olla joko mustaksi, punaiseksi tai siniseksi anodisoitua alumiinia.
Onko ehdotuksia, mistä löytyisi suht nopeasti ja edukkaasti ?
Taitaa olla parasta uusia myös kaikki alipaineletkut nyt samaan konkurssiin, mistäs sitä letkua kätevimmin ? Etrasta ?
Pitkä ilta töissä tänään, niin en juuri tallissa ehtinyt touhuamaan. Mittoja vähän otin shifterin offset-adapteria varten;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/By5.jpg
Huomisilta menee isäukon 70-v. juhlissa, joten ei nyt ole odotettavissa päivityksiä ennen Sunnuntaita.
Eipä liity mitenkään topicciin mutta oot sä Juke ÄIJÄ noitten Vettejen kanssa.
Hienoa että on tuollaisia ihmisiä jotka osaa ja taitaa homman...
Eipä liity mitenkään topicciin mutta oot sä Juke ÄIJÄ noitten Vettejen kanssa.
Hienoa että on tuollaisia ihmisiä jotka osaa ja taitaa homman...
Kiitos.
Sen verran on ihan pakko korjata, että tämä on ihan opettelua. Juuri mitään en osaa ennestään, kun eivät tälläisiä juttuja huomanneet Kauppaoppilaitoksessa 87 - 90 opettaa...
Mutta kaiken voi opetella ja onhan tämä Finnshark ihan suunnattomaksi avuksi !
Jotain nysväystä viime viikolla, Keskiviikosta Sunnuntaihin Keuruulla Juhannusjuhlilla, ja nyt viimeinkin tänään taas tunniksi talliin...
Heikosti etenee taas. :mad:
Mitähän tästä tulisi :confused:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAf.jpg
Keppi katkes !!! :shock:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BA3.jpg
Jotain tuollaista ?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAn.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAD.jpg
Sovittelua...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BA0.jpg
Näyttäis se osuvan jokseenkin oikeaan kohtaan.
( Huomaa taisteluvamma, rälläkän hilppaisu peukalon nivelessä... :pirat: )
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAt.jpg
Ehkä huomenna vois saada tuon hitsailtua kasaan...
.
Fangio13
29.06.2016, 09:01
No sehän on just! :thumleft:
Tsemppiä Jukelle, hitaasti mutta varmasti maalia kohti:cool:
Dead center & right on :driving:
Osapäivätyötä tallissa tänään :rolleyes:
Shifteriä hitsailin kasaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAM.jpg
Siistimistä rättilaikalla;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAd.jpg
Väriksi valitsin AT;n RST-sprayn :p
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAw.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BA4.jpg
Pitäis tuo aika lailla suorassa olla...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAZ.jpg
Käsijarruvaijerin rissapyörän kannakkeen sovittelua myös tänään;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAL.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAF.jpg
Jää sentin verran väliäkin vaijerin ja ristikon välille :rock:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAP.jpg
Ei tuo palkki nyt mikään kaunistus ole, niin kuin ei mun hitsisaumatkaan, mutta eiköhän tuo kasassa pysy ja hiukan kuitenkin siistiytyi hiekkapuhalluksella;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAr.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAq.jpg
Raskaskalusto-epoksia ehdin vielä illalla suhauttamaan pintaan, mutta pintamaalin ruiskuttaminen jäi huomis-illalle. Vuorokausi muistaakseni on aikaa pintamaalin ruiskuttamiselle niin, että ei vaadi välihiontaa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BAb.jpg
Nyt on käsijarruhilppeet paikallaan, samoin kuin laatikon tukipalkkikin.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOX.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BO1.jpg
Jätin nyt aluksi shimmaus-prikat palkin ja kannatintyynyn välistä pois. Täytyy mitata vielä kardaanin kulmaa sitten kun auto liikkuu omin voimin ja pääsee auton alle niin että pyörät on maassa, eli jonnekin huoltoaseman montulle.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOf.jpg
Shifterikin tuli valmiiksi. Tuo vanha MR GASGET;in kepakko on vähän karun näköinen, kun sitä on joku aikaisempi asentaja rälläköinyt molemmista päistä, mutta ne jäljet eivät jää näkyville, joten aloitan nyt ainakin tuolla.
Kepissä olevat reiät oli tehty liian isoiksi, joten piti keksiä jotain holkkia väliin, ettei shifterissä tuntuisi klappia. Apu löytyi nylon kiviseinä-propuista, joista palan katkaisemalla sai juuri sopivat holkit :)
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BO3.jpg
Shifterin juurikumi oli liian korkea, joten sen tilalle täytyy keksiä matalampi. Liian korkea kumi puristuisi tuon sivuttaisen osan väliin ja tekisi 1 ja 2 vaihteiden käytöstä hankalaa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOn.jpg
Tuon näköinen viritys siitä nyt sitten tuli. Konsolia joutuu kuitenkin arviolta 1-2 cm nostamaan ylöspäin verrattuna alkuperäiseen, sillä tuossa mutkassa tulee sen verran vipuvartta, että joissain kohdissa se pääsee ottamaan konsolin kanteen. Sivusuunnassa ja eteen-taakse suunnassa kepukka mahtuu nyt toimimaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOD.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BO0.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOt.jpg
Nyt kun shifteri tuli jotakuinkin valmiiksi, aloin purkaa autoa lisää... :rolleyes:
Kun "no way back" -piste kerran on jo ajat sitten ohitettu, päätin sitten purkaa lämppärinkin. Ja aihetta olikin... :rolleyes:
Hyvin oli letkut vulkanoituneet kiinni kennon lähtöihin;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOx.jpg
Hiukan oli vuosien varrella kertynyt chaissea kennon ympärillekin...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOv.jpg
Aika shittainen kasa noista tuli...
Mikähän olisi järkevin tapa pestä nuo ilmanvaihdon ja lämmityksen osat ?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOC.jpg
Nyt kun lämppärin vermeet oli sopivasti pois tieltä, olikin sitten sopiva hetki purkaa autosta kaikki sähköt :D
Hommaa hidasti hieman lukuisat muutokset, joita alkuperäiseen johtosarjaan on vuosien varrella tehty. Yritin päästä hiukan kärryille, mitä on tehty ja miksi. Joitain aikaisempia modernisointeja aion jättää autoon jatkossakin. Ja luonnollisesti jotain teen lisääkin, mutta toisaalta jotain alkuperäisistä aikaisemmin pois riisutuista ominaisuuksista yritän palauttaa takaisin toimintaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOU.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOz.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BOs.jpg
.
Huh huh....:shock: painless n deed:D
Huh huh....:shock: painless n deed:D
DR Rebuild;in laatikoita odottelee työhuoneen lattialla... :D
1969TurboFire
03.07.2016, 01:17
Hienosti etenee.Alkuperäinen vaihdenuppi olis paaljon hienompi omasta mielestä.
Hienosti etenee.Alkuperäinen vaihdenuppi olis paaljon hienompi omasta mielestä.
Ei tuo nuppi varmaankaan ole lopullinen ratkaisu...
Tänään taas tallipäivä pitkästä aikaa :rock:
Tuossa on kaikki C3 1971 mallin sähköt;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BjO.jpg
Lämmityslaitteen kanavisto näytti olevan niin täynnä vuosien varrella kertynyttä likaa, että päätin purkaa koko hökötyksen...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bjj.jpg
En kuitenkaan ihan kaikkia osia irrottanut, vaan pelkästään sen verran, että sain Rustyco-geelillä ruosteet putsattua metalliosista. Ruosteenpoiston jälkeen soodapuhallus koteloille;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BjB.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bj8.jpg
Soodalla puhaltimen siivetkin tuli ihan uuden näköisiksi :cool:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BjT.jpg
Huolellisen tinneripesun jälkeen suhautin ensin happovärin kaikille metalliosille ja sitten satiinimustan värin pintaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bjp.jpg
Perinteisesti rattiputken kannatusosat olivat täysin ruskeassa ruosteessa, ilmeiseisti tehtaalla ei niitä ole pintakäsitelty ollenkaan. Sivelin osat Rustyco-geelillä ja uusintakäsittely muutaman tunnin jälkeen.
Hauskasti vetää valkoiseksi pinnan kun geeli pääsee kuivumaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BjW.jpg
Kojelaudan alla olevat osat, joissa näkyi ruostetta, käsittelin aamulla Rustyco-geelillä, muutaman tunnin jälkeen toiseen kertaan ja illalla vesipesu. Lopuksi pariin kertaan pesu tinnerillä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bjh.jpg
Ehkä olisi syytä jotain maalia suhauttaa...
.
Järkevyydestä en tiedä, mutta yleensä valmis tulee halvemmaksi. Mutta, kun siinä jäisi se itse tekeminen pois, joka on mulle ainakin korvaamattoman arvokasta!
Ajaminenkin taitaa olla mielikuvissa paljon mukavampaa, kuin oikeasti:rolleyes:
progress
08.07.2016, 13:19
Järkevyydestä en tiedä, mutta yleensä valmis tulee halvemmaksi. Mutta, kun siinä jäisi se itse tekeminen pois, joka on mulle ainakin korvaamattoman arvokasta!
Jos otetaan järkevyys kehiin, niin ajeltaisiin vaan Priuksella ja eikä katseltaisikaan tällaisia. Aivan turhaa rahan ja ajan haaskaustahan tämä on, mutta niin on moni muukin harrastus. Minulle tekeminen ja näpertäminen on ollut hyvin pitkälti terapeuttista vastapainoa toimistotyölle, eli samoilla linjoilla, vaikka omat jutut on aika paljon vaatimattomampia kuin MPÄ:llä.
1969TurboFire
08.07.2016, 14:39
Juke on tainnut remonttimiehenä kehittyä aika paljon.Tahti vain kiristyy ja paranee
Joo...
- Kyllä, halvemmaksi olisi tullut, ja ehkäpä paremmin tehdyn auton olisi saanut valmiin ostamalla.
- Luulin saavani hyvän yksilön, kun olin jo ennakolta Johnnyn topicia seurannut. Ja olihan tämä hyvä aihio kyllä. Mutta usein käy niin, että valmiiksi tehty ei olekaan sellainen kuin ostaessa kuvittelee.
- Mun virhe oli se, että en ollut ennakolta kunnolla tutustunut C3 Vetteihin, eli en oikeastaan tiennyt mitä ostin.
- Mutta toisaalta, en missään tapauksessa olisi ostanut sen hintaista harrasteautoa, mikä tästä tulee... , joten mulla ei varmaankaan tulisi koskaan olemaan tämänkään tasoista C3;sta, jos tämä projekti ei olisi toteutunut...
- Yksi näkökulma voisi olla, että ostin mieleisen osamaksulla, kun osia on tullut osteltua nyt yli kolmen vuoden aikana :rolleyes:
- Ja kyllä, järkyttävän paljon olen oppinut autojen rassaamisesta taas tässäkin projektissa. Kuten myös edellisen Vetten, C5;n kanssa touhutessa. Aikaisemmat kokemukset on olleet lähinnä lisävalokytkentöjä ja ralliauton rakentamista kaverin kanssa. Nyt kuitenkin lähes kaiken olen tehnyt yksin. Ihan vähän sellainen itsensä voittanut olo on, että tähän saakka olen projektissa päässyt Merkonomi-pohjalta... :rolleyes:
- Työkaluarsenaali on lisääntynyt samalla merkittävästi.
Toisaalta, eihän tämä vielä valmis ole, joten mitä vaan voi vielä sattua. Eihän se ole varmaa, liikkuuko tämä auto enää koskaan...
EDIT;
... niin, en todellakaan ole laskenut, paljonko on rahaa mennyt tai talli tunteja kulunut. Taitaa olla parempi, että niitä ei laskekaan...
Vaimo totesi viikko sitten, että kun tuo romu valmistuu, niin älä nyt vaan sitten ota mitään uutta romua projektiksi...
Mutta näitä projekteja kyllä on odottamassakin jo, ei tarvi ostaa...
.
Olen tätä rakenteluhommaa omalta kohdaltani viime aikoina useasti miettinyt ja tullut siihen tulokseen, että tämä (rakentelu) on oikeasti harrastus ja harrastus vain siihen saakka kunnes auto on valmis. En oikein osaa mieltää valmiilla autolla ajelua enää harrastuksena vaikkakin joku saattaa miittitapaamisia tai cruisailua pitää myös harrastuksena. No toki nekin sitä ovat mutta omalla kohdallani olen ajatellut asian toisin. Kun nykyinen talliprojekti joskus valmistuu ja auto on rekisteröitynä liikenteessä on taas hetki syytä miettiä jatkuuko harrastus ja hommataan uusi aihio vai vaihdetaanko harrastusta. Harrastusvälineet (työkalut, talli, nosturi jne) toki ovat valmiina. Tsemppiä Jukelle harrastuksen parissa, tätä topicia on ollut ilo seurata.
Jamppa777
09.07.2016, 17:21
Pakko heittää tähän väliin.
Tänään klo 8 aloin lukea Juken projektista, klo 17 olin sivulla 98 :o
Niin että sainhan tänäänkin jotakin aikaiseksi...:rolleyes:
Rispektiä Jukelle!
Jos otetaan järkevyys kehiin, niin ajeltaisiin vaan Priuksella
Ei kai nyt sentään Toiotalla? :leaving:
Jamppa777
09.07.2016, 19:11
Ei kai nyt sentään Toiotalla? :leaving:
:) :) :)
Prius ei ole mahdollista kai edes ladata pistokkeella.
Lisäksi paljonko luontoa on tuhonnut priuksen valmistus
Montako priusta joutuu ostamaan 40 vuoden aikajanalla?
Suhteessa vetteen, joka on tehty 40 vuotta sitten.
Entä kolari priuksella?
Pilaantuuko siinä pohjavedet?
Miten käytetty prius hävitetään? Viedäänkö se ekokemille?
Eniten luontoa kuormittavat uuden auton 3 vuoden välein vaihtavat ympäristöstä huolehtivat ihmiset.
Se että ajetaan pienemmällä päästöllä ei vähennä valmistuspäästöjä, jotka eivät ole pieniä.
Muutaman 10 miljoonan kilometrin päästöt jokaista uutta autoa kohti.
Nää vihreät jotka puhkoo jenkkien renkaita ja polttaa busseja on ympäristöterroristeja.
Tuottaneet niin paljon saasteita ilmastoon, etten minä edes pysty bensaa polttamalla saamaan niin paljon päästöjä.
Ei riitä raha eikä aika.
Eikös se pelkkä lithiumin tuottaminen saastuta enemmän kuin joukko normi autoja?
Menee kyllä reilusti ot:n puolelle nyt.
Juken projekteja on ilo seurata!
Jamppa777
09.07.2016, 20:23
Nopsaan kyllä lukasit :p Minulla meni noin 9 tuntia tänään, varmaan olen hidas lukemaan :) :)
Jamppa777
09.07.2016, 20:33
Eikös se pelkkä lithiumin tuottaminen saastuta enemmän kuin joukko normi autoja?
Menee kyllä reilusti ot:n puolelle nyt.
Juken projekteja on ilo seurata!
Ainahan se jossain välissä lähtee lapasesta (Lue: Ot puolelle) Kaikesta huolimatta omat pikku rempat tuntuu säälittäviltä, kun Juken juttuja lukee.
Ja Jukelle tulee terkut minulta tänään eräältä toiseltakin saitilta, varaudu jo henkisesti siihen ;)
Torstai-iltana sain jotain pientä aikaan, eilis-ilta meni työpalaverissa Aasialaisen yhteistyökumppanin vieraillessa firmassa ja tänään yritin koota femman etunapoja, mutta sekin jäi kesken osapuutteen takia...
Kun olin saanut lämppärin sisäpuolen metalliosat kutakuinkin ruosteettomiksi, suhautin niihin happovärin pintaan. Jospa nyt säilyisivät hiukan siistimpinä.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBn.jpg
Aika selkeät nuo läppä-systeemit on, nyt kun niitä oikein pääsi tutkimaan tarkemmin.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBD.jpg
Kennokin tuli aika siistiksi soodapuhalluksella. Todennäköisesti tuo on kyllä joskus vaihdettu tai ainakin kunnostettu ( päätellen eri kokoisista ja värisistä letkulähdöistä )
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BB0.jpg
Lämppärin putkiston kiinnitys oli joskus aikaisemmilla asentajilla päässyt murtumaan ja putkisto oli kiinni pelkällä alumiiniteipillä, joka oli tietenkin revennyt. Tein alumiiniteipistä muotin ja päätin kokeilla valaa puuttuvan palan 2K Epoksi koriliimalla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BB3.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBx.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBv.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBC.jpg
Samalla täytin samalla koriliimalla lämmityslaitteen kotelon reunasta lohjenneita kohtia;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBt.jpg
Ostin nyt kuitenkin Motonetista tuollaisen alipaine-testaus setin.
Hetihän sitä piti testata ja ainakin nuo kokeilemani kolme alipainekelloa ovat täysin kunnossa;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBU.jpg
Torstai-iltana suhautin vielä happovärin kojelaudan taakse piiloon jääviin osiin.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBz.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBs.jpg
Suojapaperit poistettuna;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BBo.jpg
Kävin eilen aamulla hakemassa äänieristeitä Motonetista. Mukaan tarttui tätä http://www.motonet.fi/fi/tuote/472805/STP-Black-Gold-Bulksolution-vaimennusmatto-45m STP Black Gold vaimennusmattoa ja sen päälle paria paksuutta äänieristemattoa; http://www.motonet.fi/fi/tuote/606001/Aanieriste-1x50x100cm--folio ja http://www.motonet.fi/fi/tuote/606002/Aanieriste-2x50x100cm-folio .
Noita sitten olis tarkoitus käyttää vähän kohteesta riippuen, mitä mihikin mahtuu.
Sain jo toissapäivänä aikaiseksi laittaa lämmityslaitteenkotelon paikalleen ja tänään sitten aloittelin äänieristeiden laittoa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTT.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTp.jpg
Tässä kuvassa on jo tuo paksumpi vaahtomuovirouheesta puristettu äänieristekin paikallaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTW.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTh.jpg
Tuulilasinpuhalluksen kanavaakin jo sovittelin paikalleen.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTI.jpg
Mutta jotain tuosta välistä puuttuu :(
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTk.jpg
Se puuttuva osa on ainakin tuo "Duct"
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTG.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTu.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BT2.jpg
Löytyiskö jollakulla kuvaa, miten tuo "Duct" kiinnittyy lämppärin koteloon/tuohon tuulilasille menevään kanavaan ?
Mistäs tuollaisen nyt voisi tähän hätään löytää ?
Laitan tämän kysymyksen tuonne "pienten kysymysten kerho" ketjuun myös, jos kaikki ei kuitenkaan lue näitä mun jorinoita...
.
Ai niin, tulihan sitä illalla vielä liuotinpesuaineella ja siklillä putsailtua äänieristekarvoja tuon FatMat;in päältä pari tuntia :pukel:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTJ.jpg
VetteMan
15.07.2016, 00:01
Välistä ei mielestäni puutu mitään. Siinä vaan on tuollainen väljempi liiitos :D
Se keskikonsolin ilmasuuttimien putki tulee tuon tuulilasinpuhalluskanavan oikealle puolella olevan reijän päälle ja siihen yhdellä ruuvilla kiinni.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTH.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTi.jpg
edit: Tuollanen tötterö siihen pitäs tulla
Löytyiskö jollakulla kuvaa, miten tuo "Duct" kiinnittyy lämppärin koteloon/tuohon tuulilasille menevään kanavaan ?
Mistäs tuollaisen nyt voisi tähän hätään löytää ?
Laitan tämän kysymyksen tuonne "pienten kysymysten kerho" ketjuun myös, jos kaikki ei kuitenkaan lue näitä mun jorinoita...
.
Muistaakseni kiinnittyy vain koteloon ja sitten keskikonsoliin.
Välistä ei mielestäni puutu mitään. Siinä vaan on tuollainen väljempi liiitos :D
Se keskikonsolin ilmasuuttimien putki tulee tuon tuulilasinpuhalluskanavan oikealle puolella olevan reijän päälle ja siihen yhdellä ruuvilla kiinni.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTH.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTi.jpg
edit: Tuollanen tötterö siihen pitäs tulla
Muistaakseni kiinnittyy vain koteloon ja sitten keskikonsoliin.
Kiitos !
Nyt vaan pitäis löytää tuo tötterö jostain :confused:
Siis tarkennuksena, että mun autossa sitä ei ollut paikallaan, kun auton ostin.
Ostin koko kanaviston Poppamieheltä muutama vuosi sitten, mutta se on ihan erilainen kuin tämä, joka autossa oli paikallaan.
Tämä kanavisto käsittääkseni on W/O AC mallista ja tuo Poppamieheltä ostamani sitten W AC mallista...
Mulla on tietysti yksi valmiiksi irrallaan. Tarvitsisin tilalle w A/c osia...
:rock:
Ongelmana se, että olen reissussa, eli menee ensi viikon loppupuolelle varmistus.
Mulla on tietysti yksi valmiiksi irrallaan. Tarvitsisin tilalle w A/c osia...
:rock:
Ongelmana se, että olen reissussa, eli menee ensi viikon loppupuolelle varmistus.
Ei tämä auto taida valmistua ihan siihen mennessä... :rolleyes:
Eli voin kyllä odotella viikon hyvinkin. :)
Ok! Varmistus tarkoittaa sitä, että pitää tutkia vielä laatikossa olevaa uutta ilmastoinnin retrosettiä. Siis että jääkö tuo osa tarpeettomaksi vai ei...
Jokatapauksessa olen kiinnostunut niistä sun ylimääräisistä osista. Ainakin palloventtiileille menevät pitkät kanavat puuttuu -69:stä kokonaan. Muutkin saa toki tarjota!
Eipä ne kytkimet ole mitään kilpa-autojen ominaisuuksia vaan ihan kaikissa vakioautoissa on nykyään semmoset. Idea siis pysäyttää sähköinen bensapumppu kolaritilanteessa. Muutenhan se jatkaa bensan pumppausta, mahdollisesti rikkinäisestä bensalinjasta pakosarjoille, putkille jne, jos et ole välittömästi kykeneväinen manuaalikatkaisinta käyttämään. Ihan perusturvavaruste. Suoraan sanoen IMHO olisi tyhmää säästää parikymppiä ja riskeerata oma ja muiden henki.
EDIT: Electric Fuel Pump: How to Do It Right (http://www.how-to-build-hotrods.com/electric-fuel-pump.html)
Nyt olisi tuo öljypaineen tunnistava kytkin bensapumpulle sijoitettuna tuohon suodattimen yläpuolelle;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTe.jpg
Vaikka vanhoissakaan lämppärin letkuissa ei oikeastaan vikaa ollut, niin hain kuitenkin uudet letkut ja rosteri-kiristimet;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTc.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTK.jpg
Alavesiletkun muoto oli niin eksoottinen, että se täytyi tehdä kolmesta silikoni-mutkasta, adapterikappaleesta ja alumiinisovite-kappaleesta.
Syyläriltä ensin lähtee 38/38 90-asteinen mutka, jota hiukan lyhensin. Sitten alumiininen sovitekappale välissä. Seuraavaksi toinen 38/38 90-asteinen mutka myöskin hiukan lyhennettynä. Seuraavaksi adapterikappale, jossa flektin anturi. Sitten vielä yksi 90-asteinen mutkapala, jossa toinen pää 38mm ja toinen pää 45mm. Tätä viimeistäkin mutkaa täytyi hiukan lyhentää.
Koko viritys tuli kasattua rosteri-kiristimillä.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BT7.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTR.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BTN.jpg
Tästä kuvasta näkee, miten syylärin alavesiletkun lähtö käytännössä makaa kallistuksenvakaajan päällä. Kuvassa vakaajan pultit on irrotettuna. Kun pultit vetää kiinni, niin vakaaja nostaa syyläriä sentin pari ylöspäin, joten nyt täytyy tehdä paksusta alumiinista tai teräksestä korokepalat vakaajan runkokiinnikkeiden alle.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BT5.jpg
Ai niin, tulihan se ylävesiletkukin rakenneltua jo viime viikolla.
25cm pätkä 38mm alumiiniputkea, 45-asteen kulmapala 38mm sisähalkaisijalla ja 90-asteen supistuskulma 38mm/32mm.
Ja kiristimet rosteria tietenkin.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bpa.jpg
Jotain pikkujuttuja olen koittanut taas kolmosellekin tehdä sen mitä olen jaksanut toipilaana tallissa välillä olla.
Vesihioin rattipylvään muovit. Muovithan olivat halki ja niissä oli ylimääräisiä peltiruuvin reikiä, ja aikaisemmin tässä ketjussa on kuvia, miten hioin halkeamat ja reiät kokolle ja täytin sitten 2k koriliimalla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BJR.jpg
vähän suojauksia ja puolikiiltävä musta pintaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BJN.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BJ5.jpg
Kardaanitunnelin muutokset hioin ja laitoin hiukan väriä pintaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHa.jpg
Päätin, että en ala pellistä tehdä kantta tuohon epämääräisen muotoiseen vaihdekepin aukkoon...
3mm kumilevyä Etrasta, harppi, mattopuukko...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHY.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHy.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHQ.jpg
Akku- ja säilytyskotelot penkkien takana oli eristetty pelkästään "äänieristekarvoilla", jotka päätin repiä pois. Puhdistetut kotelot;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHl.jpg
Bitumimattoa laitoin ympäriinsä estämään kuminaa;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHA.jpg
Päävirtakatkaisimen laitointuohon penkkien väliin. Tai eihän se virtaa katko vaan maata, siis vain pysäköintikäyttöön, ettei pura akkua.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHO.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHj.jpg
Kaapeleiksi laitoin tuollaista "hieman" tuhdimpaa ... :rolleyes:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHB.jpg
Rungon maapisteen akun alapuolelta puhdistin mielestäni riittävän hyvin;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BH8.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHT.jpg
Pulttauksen jälkeen maalasin vielä.
silikonirasva ois hyvä lisä noihin maadoitus kohtiin ja kaikkiin liittimiin.
silikonrasva ei ime yhtään vettä, lähinnä hylkii sitä.
silikonirasva ois hyvä lisä noihin maadoitus kohtiin ja kaikkiin liittimiin.
silikonrasva ei ime yhtään vettä, lähinnä hylkii sitä.
Silikonirasva: voitelee, suojaa ja ERISTÄÄ
Eli tarkennuksena; vain maadoituksen suojaamiseen ruostumiselta.
Itse olen maalannut tai lakannut lopuksi, kuten Jukekin
Ennen kiinnitystä suhautin runkoon, liittimiin, prikkoihin ja muttereihin sellaista sähköliitoksiin tarkoitettua suoja-ainetta. Sitten kiristyksen jälkeen putsasin näkyvät osat tinnerillä ja sen jälkeen maalia.
Meidän tallilla käytetään silikonirasvaa kaikissa liittimissä ja kaikessa mikä halutaan eristää hapelta ja vedeltä.
Ei se sähkön kulkua eristä, ainoastaan estää hapettumisen, jolloin liittimiä ei tarvi rassata.
Kuorma-autojen huollosta opittua.
Kaveri huoltaa niitä töikseen ja silikonirasvaa liittimiin käyttävät.
Silikoni vaan estää vaseliiniä imemästä vettä, jota tavallinen vaseliini imee.
Maalatun liittimen alle jos pääsee vesi se ruostu/hapettuu.
Silikonirasvaa käytettäessä ei tule ruostetta tai hapettumaa.
Siis tämä on vain kertomus, ei komento.
Jokainen saa tehdä kuten haluaa tehdä. :)
Mielenkiintoista tietoa.
Mikä silikonirasva merkki ja tuotenumero kyseessä ?
Haluaisin tutustua...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHW.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BHW.jpg
Tuossahan se lukee aika selvästi, eli on erittäin hyvä eriste, 8000volttia/mm! Eli 12v eristämiseen ei kovin paksua kerrosta tarvitse, riittää 0,0015mm...
Suojaa varmasti hyvin, mutta en laittaisi kontaktipintoihin, vaan vain ulkopuolelle.
Saa tehdä miten haluaa, huollossa täytetään liitin rasvalla ja painetaan kiinni.
Eikä käytäntöä ole muutettu, joten kai se toimii hyvin.
Liittimillä on tapana hapettua jos ei käytä tuota.
Sähkönjohtamattomuus on edellytys, jotta rasvaa voi käyttää liittimissä.
Muuten kaikki olisi oikosulussa.
Yhtään sähkövikaa ei ole rasva aiheuttanut.
Esim autoissa joissa on sähköohjattu vaihteisto on öljy sähköä johtamatonta ja silti vaihteisto toimii, vaikka liittimet ui öljyssä.
Solenoidit vaihteistossa on kontaktiliitoksilla.
Jos kontaktiliitos on irti metallista tulee valokaari ja liitin on moro.
Autossa on amppereita paljon kuitenkin.
Hitsauskoneenkin jännite on alhainen ja oon ottanut autoon starttivirtaa lankakoneesta jos ei oo ollut virtaa akussa . :)
Joka päivä oppii uutta :D
Yes, eipä kai se rasva jää sitten sinne kontaktipinnan väliin, jos on tiivis sovite. Kiitos tietoiskusta!
Taitaakin olla silikonirasva lopussa, pitänee hakea tuota seuraavaksi! :rock:
http://www.sahkonumerot.fi/5044110/
Ehdottomasti aina rasvaa liitoksiin jotta lika ja vesi ei pääse väliin. Esim. alumiini hapettuu hetkessä.
Mutta sellaista rasvaa joka on sähköliitoksiin tehty. Monelta harmilta säästyy.
http://www.sahkonumerot.fi/5044110/
Ehdottomasti aina rasvaa liitoksiin jotta lika ja vesi ei pääse väliin. Esim. alumiini hapettuu hetkessä.
Mutta sellaista rasvaa joka on sähköliitoksiin tehty. Monelta harmilta säästyy.
Työssäni näitä olen joutunut paljon tekemään ja uteliaisuuttani olen myös mitannut erityisellä ylimenovastusmittarilla että lisääkö rasva välissä ylimenovastusta. Ei lisää ja tulokset mittari antaa mikro-ohmeina, eli lieneekö mikro ohmin miljoonasosa.
Joka päivä oppii uutta :D
Hitsauskone minimissä sit startatessa :)
Sillon lähellä 12 volttia
Tai jos näytöllinen niin on helppo säätää.
En suosittele nykyautoille.
Hitsauskone minimissä sit startatessa :)
Sillon lähellä 12 volttia
Tai jos näytöllinen niin on helppo säätää.
En suosittele nykyautoille.
Tätä en aio kokeilla !
Mulla on akkulaturi jossa starttiapu ja nuo hitsauslaitteet on sen verran uutta mallia kaiken näköisellä elektroniikalla, että en usko niistä olevan starttiavuksi :rolleyes:
Pientä askartelua on tallissa viime viikkoina tullut harrastettua. Huomenna pitäis mennä töihin, joten ruuvaukset siirtyy nyt iltahommiksi.
Pari kysymystä ensin...
Alipainetankki on mun autossa tämän näköinen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgY.jpg
Lieneekö alunperin tuollainen?
Ainakaan tehdasmanuaalista en löytänyt kuvaa tuollaisesta :confused:
Mutta kai tuokin toimii, jos alkuperäisessäkin on vain yksi letkuliitos ?
Sitten muista vacuumi-systeemeistä...
Mun autosta puuttui jo Johnnyn aikana pyyhkijälaakson kannen mekanismeista pari osaa, eli oikeanpuolen pyyhkijän juureen tuleva kytkin ja samaan asiaan liittyvä bräcketti ja mekansimi siitä alipainekellon ja pyyhkijänmoottorin välistä.
Sattuiskohan kenelläkään löytymään ylimääräisenä noita osia ?
Tai vinkkiä mistä voisi löytyä ?
Eli tästä kuvasta, näkymä B, osat 12, 13 ja 17 käsittääkseni;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgy.jpg
ja tästä kuvasta, näkymä A, osat 7 ja 12 käsittääkseni;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgQ.jpg
Tässä näkyy vielä alipaineletkujen reititys tuolle puuttuvalle katkaisijalle;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgA.jpg
.
Käytin keväällä ja kesällä jonkin verran raepuhaltamalla puhdistamiani pultteja ja pikkuosia sinkityksessä. Hintahan tuollaisille pikkuosien sinkitykselle on halpa, mutta turhauttaa pientä määrää käydä viemässä, kun ajomatkaan menee lähes pari tuntia kuitenkin ja toinen mokoma pois hakiessa.
Siispä ostin sinkittämöstä liemiä itselle ja päätin kokeilla pikkukemistin leikkejä...
Ensin osat puhtaaksi alumiinioksidirakeella puhaltaen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgO.jpg
Sitten oma sinkityslaitos pystyyn;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgj.jpg
Hommahan menee niin, että puhtaat osat peitataan ensin n. 3s suolahappo-kylvyssä ja sen jälkeen huuhdellaan vedessä.
Huuhtelun jälkeen sinkitysliuokseen ripustetaan rautalangalla sinkkikappale, joka toimii anodina, eli sille johdetaan +virta. Veneenpohjan sinkki-kappale käy, mutta mulla oli nyt noita sinkityslaitoksen sinkkikuulia, joihin porasin reiän ripustamista varten.
Sinkittävä osa ripustetaan myös rautalangalla, toiseen reunaan allasta. Sinkittävä osa toimii katodina, eli virtalähteen -maa johdetaan siihen.
Kappaleen koosta riippuen virtaa ja jännitettä täytyy hiukan säätää. Pari pulttia kun oli käsittelyssä, sopiva oli n. 1,5V ja isommille kappaleille max. 2,5V.
Kappaletta täytyy liikutella liuoksessa jatkuvasti, että pintaan muodostuvat kaasukuplat eivät jää näkyville lopputuloksessa. Terävät kulmat lähimpänä sinkkianodia alkavat helposti kehittämään näkyvästi kaasua ja silloin on jännitettä pienennettävä, sillä muuten niihin kohtiin kertyy valkoista kuonaa tai jos jännite on reilusti liian korkea, kyseinen kohta "palaa" mustaksi ja lopputulos ei näytä hyvältä. Tyypillinen käsittelyaika kappaleen koosta riippuen tuntuisi olevan 15-20 minuuttia. Kun kappaleen nostaa välillä ylös liemestä, niin pystyy selvästi näkemään, miten pintaan on kertynyt vaaleampi sinkkikerros. Pidempi käsittelyaika tuottaa paksumman=kestävämmän sinkkikerroksen. Sinkkianodin olisi hyvä olla pinta-alaltaan samaa kokoluokkaa kuin sinkittävän kappaleenkin, mutta tämä ei näyttäisi olevan niin tarkkaa, kunhan huolehtii sopivasta jännitteestä.
Kun sopiva sinkkikerros on muodostunut, huudellaan kappale taas vedessä.
Huuhtelun jälkeen kappaletta liikutellaan kromatointiliuoksessa noin 45 sekuntia. Oma huomioni on, että ainakin keltapassivoinnin lopputulos on kiiltävämpi, jos kappaleen huuhtelee vielä kromatoinnin jälkeenkin. Ilman huuhtelua pinta jää himmeämmäksi.
Nuo nyt käsittelemäni kappaleet tein keltapassivoiduiksi. Sinipassivointia en vielä kokeillut.
Pultit kylpemässä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgB.jpg
Isompia kappaleita kylvyssä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgT.jpg
Tälläinen parin sadan laboratorio-virtalähde on ihan kätevä tässä hommassa, kun ei tarvitse erikseen mittareita kaapeleiden väliin;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bg8.jpg
Ensimmäiset pultit keräsivät mustaa palanutta kerrosta pintaan, johtuen liian korkeasta jännitteestä. Uusi peittaus suolahapossa ja prosessi uusiksi, niin tuli kelvolliset. Tässä kuvassa siis palanutta pintaa;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgp.jpg
Vaikka kuva on vähän tärähtänyt, niin tässä näkee sinkityn pinnan värin ennen kromatointia;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgI.jpg
Liikaa virtaa oli näillekin osille, kun kulmiin jäi mustaa palanutta jälkeä. Ei kun prosessi uusiksi;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgk.jpg
Harjasin ensin messinkiharjalla tuon mustan pois, sitten suolahapossa peittaus ja prosessin uudelleen läpikäyneet osat näytti tältä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgG.jpg
Tein tuolaisen telineen lämmityslaitteen hanan alle, johon saa vaijerin läpivientipultin kuoren kiinnitystä varten;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgW.jpg
Sama osa sinkittynä ja keltapassivoituna;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgh.jpg
Hauskasti näkee uuden ja käytössä olleen sinkkikuulan pinnasta, miten sitä tavaraa on irronnut;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgu.jpg
Valmiita kappaleita;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bg2.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgS.jpg
Etukallistuksenvakaajan kannakepannat ja 10mm korokepalat itse sinkittyinä ja keltapassivoituina paikallaan. Syynä korokepaloille siis syylärin alavesiletkun lähtö joka tuli turhan kiinni vakaajaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgJ.jpg
.
Fiksailin noita alipainekelloja, jarrutehostinta, takarekisterikilven valoa ja ilmansuodattimen pohjalevyä ensin soodapuhaltamalla ja pohjalevyä ja valoa vielä alumiinioksidi-rakeellakin.
Sitten Eastwoodin primer ja sinkinsävyinen pintamaali spraypurkista päälle.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgH.jpg
Näyttää tuo jarrusylinterin seutukin jo vähän paremmalta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgi.jpg
Rekisterikilven valokin tuli elvytettyä. Kylvetin pahasti haalistunutta muovikupua jarrunesteessä, niin sain sen jonkin verran kirkastumaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bg3.jpg
Pyyhkijälaakson luukun mekanismin hiekkapuhalsin tänään ja suhautin ruosteenestopohjamaalin pintaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgg.jpg
Sitten taas muutama kysymys...
Tuo imusarjan päällä oleva iso kuusiokolo-tulppa, onko se alipainelähtö ?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgX.jpg
Tämä kuusiokolo-tulppahan on paikka lämpömittarin antuirille, eikö vaan?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bg1.jpg
Mutta mikä on tämä ihan jakajan juuressa oleva kuusiokolo-tulppa ?
Molemmilla puolilla on samanlainen. Joku anturin paikka, mutta mikä ?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgf.jpg
.
Corvette63
18.09.2016, 23:58
Imusarjaan:
http://www.camaros.net/forums/18-engine/204348-what-these-water-ports-performer-rpm-air-gap-used.html
Rekisterikilven valon kupua voi vesihioa ja hinkata karkealla myllytysaineella kiiltäväksi.
Itse kiillottelin kesällä pickupin etuparkit:
http://kuvapilvi.fi/k/yP50.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/yP5D.jpg
Mä en oo puhaltanut mitään mutteria tai pulttia.
20% suolahappokylpy ja ruoste poistuu.
Nyt joskus kun meen tallille taas ajattelin hapsottaa jarrulevyt ja inox200 pinnoite.
Mä en oo puhaltanut mitään mutteria tai pulttia.
20% suolahappokylpy ja ruoste poistuu.
Nyt joskus kun meen tallille taas ajattelin hapsottaa jarrulevyt ja inox200 pinnoite.
mahtaako pysyä tavallisessa raudassa, kun on rst:lle tarkoitettu?
Onko tuo suolahappo tehokkaampaa, kuin sitruunahappo?
Loistavaa työtä. Miten poistat vetyhaurastumisen riskin?
Käytin keväällä ja kesällä jonkin verran raepuhaltamalla puhdistamiani pultteja ja pikkuosia sinkityksessä. Hintahan tuollaisille pikkuosien sinkitykselle on halpa, mutta turhauttaa pientä määrää käydä viemässä, kun ajomatkaan menee lähes pari tuntia kuitenkin ja toinen mokoma pois hakiessa.
Siispä ostin sinkittämöstä liemiä itselle ja päätin kokeilla pikkukemistin leikkejä...
Ensin osat puhtaaksi alumiinioksidirakeella puhaltaen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgO.jpg
Sitten oma sinkityslaitos pystyyn;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgj.jpg
Hommahan menee niin, että puhtaat osat peitataan ensin n. 3s suolahappo-kylvyssä ja sen jälkeen huuhdellaan vedessä.
Huuhtelun jälkeen sinkitysliuokseen ripustetaan rautalangalla sinkkikappale, joka toimii anodina, eli sille johdetaan +virta. Veneenpohjan sinkki-kappale käy, mutta mulla oli nyt noita sinkityslaitoksen sinkkikuulia, joihin porasin reiän ripustamista varten.
Sinkittävä osa ripustetaan myös rautalangalla, toiseen reunaan allasta. Sinkittävä osa toimii katodina, eli virtalähteen -maa johdetaan siihen.
Kappaleen koosta riippuen virtaa ja jännitettä täytyy hiukan säätää. Pari pulttia kun oli käsittelyssä, sopiva oli n. 1,5V ja isommille kappaleille max. 2,5V.
Kappaletta täytyy liikutella liuoksessa jatkuvasti, että pintaan muodostuvat kaasukuplat eivät jää näkyville lopputuloksessa. Terävät kulmat lähimpänä sinkkianodia alkavat helposti kehittämään näkyvästi kaasua ja silloin on jännitettä pienennettävä, sillä muuten niihin kohtiin kertyy valkoista kuonaa tai jos jännite on reilusti liian korkea, kyseinen kohta "palaa" mustaksi ja lopputulos ei näytä hyvältä. Tyypillinen käsittelyaika kappaleen koosta riippuen tuntuisi olevan 15-20 minuuttia. Kun kappaleen nostaa välillä ylös liemestä, niin pystyy selvästi näkemään, miten pintaan on kertynyt vaaleampi sinkkikerros. Pidempi käsittelyaika tuottaa paksumman=kestävämmän sinkkikerroksen. Sinkkianodin olisi hyvä olla pinta-alaltaan samaa kokoluokkaa kuin sinkittävän kappaleenkin, mutta tämä ei näyttäisi olevan niin tarkkaa, kunhan huolehtii sopivasta jännitteestä.
Kun sopiva sinkkikerros on muodostunut, huudellaan kappale taas vedessä.
Huuhtelun jälkeen kappaletta liikutellaan kromatointiliuoksessa noin 45 sekuntia. Oma huomioni on, että ainakin keltapassivoinnin lopputulos on kiiltävämpi, jos kappaleen huuhtelee vielä kromatoinnin jälkeenkin. Ilman huuhtelua pinta jää himmeämmäksi.
Nuo nyt käsittelemäni kappaleet tein keltapassivoiduiksi. Sinipassivointia en vielä kokeillut.
Pultit kylpemässä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgB.jpg
Isompia kappaleita kylvyssä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgT.jpg
Tälläinen parin sadan laboratorio-virtalähde on ihan kätevä tässä hommassa, kun ei tarvitse erikseen mittareita kaapeleiden väliin;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bg8.jpg
Ensimmäiset pultit keräsivät mustaa palanutta kerrosta pintaan, johtuen liian korkeasta jännitteestä. Uusi peittaus suolahapossa ja prosessi uusiksi, niin tuli kelvolliset. Tässä kuvassa siis palanutta pintaa;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgp.jpg
Vaikka kuva on vähän tärähtänyt, niin tässä näkee sinkityn pinnan värin ennen kromatointia;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgI.jpg
Liikaa virtaa oli näillekin osille, kun kulmiin jäi mustaa palanutta jälkeä. Ei kun prosessi uusiksi;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgk.jpg
Harjasin ensin messinkiharjalla tuon mustan pois, sitten suolahapossa peittaus ja prosessin uudelleen läpikäyneet osat näytti tältä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgG.jpg
Tein tuolaisen telineen lämmityslaitteen hanan alle, johon saa vaijerin läpivientipultin kuoren kiinnitystä varten;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgW.jpg
Sama osa sinkittynä ja keltapassivoituna;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgh.jpg
Hauskasti näkee uuden ja käytössä olleen sinkkikuulan pinnasta, miten sitä tavaraa on irronnut;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bgu.jpg
Valmiita kappaleita;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bg2.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgS.jpg
Etukallistuksenvakaajan kannakepannat ja 10mm korokepalat itse sinkittyinä ja keltapassivoituina paikallaan. Syynä korokepaloille siis syylärin alavesiletkun lähtö joka tuli turhan kiinni vakaajaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BgJ.jpg
.
Onko tuo suolahappo tehokkaampaa, kuin sitruunahappo?
On. Ja myrkyllisempää...
Tietääkseni sitruunahapossa kappaletta joutuu liottamaan reilusti pidempään.
Timo Happonen neuvoo käyttämään peittauksessa 10% suola-, rikki-, tai typpihappoliuosta.
Lisäksi neuvoo kirkastamaan sinkityn pinnan 17% typpihappoliuoksessa ennen kromatointia. Sitä en ole tehnyt, eikä sitä ohjeistettu sinkityslaitokseltakaan tekemään.
Käytetyn hapon hävittämistä en ole vielä ehtinyt miettiä... pitää selvitellä asiaa.
Imusarjaan:
http://www.camaros.net/forums/18-engine/204348-what-these-water-ports-performer-rpm-air-gap-used.html
Rekisterikilven valon kupua voi vesihioa ja hinkata karkealla myllytysaineella kiiltäväksi.
Itse kiillottelin kesällä pickupin etuparkit:
http://kuvapilvi.fi/k/yP50.jpg
http://kuvapilvi.fi/k/yP5D.jpg
Kiitos linkistä ja vinkistä !
Täytyy testata tuota kiillotusta mattapintaisiin äärivaloihin...
Loistavaa työtä. Miten poistat vetyhaurastumisen riskin?
Ei aavistustakaan... :confused: :---) :leaving:
Ei aavistustakaan... :confused: :---) :leaving:
Ok, eli kansantajuisesti elektrolyysissä vety tuppaa jäämään teräksen huokosiin heikentäen sen kestävyyttä. Lämpö on hyvä tapa poistaa kyseinen ongelma. Tekee prosessista hiukan monimutkaisemman, mutta ei lainkaan mahdottoman, edes kotiolosuhteissa. Huomaa että tuo lämpökäsittely tehdään mahdollisesti useaan kertaan pinnoituksen välissä. Tuolla enklannin kielinen juttu aiheesta:
http://www.heat-treat-doctor.com/documents/hydrogen%20embrittlement.pdf
progress
20.09.2016, 15:38
Ok, eli kansantajuisesti elektrolyysissä vety tuppaa jäämään teräksen huokosiin heikentäen sen kestävyyttä. Lämpö on hyvä tapa poistaa kyseinen ongelma. Tekee prosessista hiukan monimutkaisemman, mutta ei lainkaan mahdottoman, edes kotiolosuhteissa. Huomaa että tuo lämpökäsittely tehdään mahdollisesti useaan kertaan pinnoituksen välissä. Tuolla enklannin kielinen juttu aiheesta:
http://www.heat-treat-doctor.com/documents/hydrogen%20embrittlement.pdf
Eikös kiehuvassa vedessä näitä kikkareita ole uiteltu sitten? Vai minkälainen lämpökäsittely?
Eikös kiehuvassa vedessä näitä kikkareita ole uiteltu sitten? Vai minkälainen lämpökäsittely?
Uuniin 175 celsiusta vuorokausi... ;) Mutta jos sinkkipinnoite on liian paksu vety ei pääse poistumaan huokosista. Käsittely pitääkin tehdä 'puolivälissä' ja välittömästi sinkkauksen/passivoinnin jälkeen. Keltapassivointi on ilmeisesti yksi pahimmista, joten tässä prosessissa se on syytä huomioda. Yhden tapauksen tiedän, jossa kromattu alustan osa petti tod.näk vetyhaurastumisesta johtuen... Eli kromauksessa samanlaisia ongelmia.
Ehkä en kuitenkaan ala noita pultteja vuorokautta uunittamaan...
Pidän riskiä melko pienenä, kun ei kyseessä ole kuitenkaan tukivarret tai niiden pultit.
progress
22.09.2016, 10:31
Ehkä en kuitenkaan ala noita pultteja vuorokautta uunittamaan...
Voi olla, ettei mamma tykkäisi. :D
Harvalla kun on uunia tallissa.. mulla ei ainakaan ole. Varmaan proseduurit riippuu tosiaan pultin/osan sijainnista, kun kyseessä ei ole turvallisuuteen liittyvä osa niin ei varmaan kannata murehtia.
ilmeisesti tuo uunitus on tarkoitettu prosessin nopeuttamiseseen, joten aika hoitanee myös mahdollisen vedyn pois.
Irrotin ja purin nuo kick-panelien takana piilottelevat ilmanvaihtoluukkujen kannet;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXH.jpg
Alumiinioksidi-rakeella osat ensin puhtaaksi;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXi.jpg
Paukkupullosta happoväriä pohjaksi;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXg.jpg
Sitten satiinimusta pinta ja luukkujen kasaus uusilla tiivisteillä.
Corvette Americalta tulleissa tiivisteissä oli mukana niititkin, mutta laiskuuttani kokosin kuitenkin pop-niiteillä.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXX.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BX1.jpg
Ja lopuksi luukut takaisin paikalleen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXf.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BX3.jpg
Olen vähän epävarma, laittaisinko sittenkin pyyhkijälaakson alipainetoimisen luukun takaisin autoon...
Mahdollista asennusta silmälläpitäen hiekkapuhalsin ja maalasin sen luukun mekanismit;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXD.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXn.jpg
Lämmityslaitteen säätimien paneeli jäi muita sisustan osia fiksatessa maalaamatta, joten nyt kun se tuli purettua, niin täytyi sekin saman tien värjätä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BX0.jpg
Uusi linssi fiksaa kummasti;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXt.jpg
Linssin alle tuleva levy hiukan hämää, että mahtaako se olla alkuperäisenä tuollainen teipattu... :confused:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BXx.jpg
Bitumi korjausteipillä tiivistin lämppärin ja kojelaudan keskelle menevän kanavan liitoksen.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BDG.jpg
Kojelaudan hattua ja johtosarjaa sovittelkn paikalleen...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BDI.jpg
On siinä ihmettelemistä...
Varsinkin kun kaikki mittarit, varoitusvalot, radio, jne. , tulee täysin erilaisia kuin alkuperäiset, niin joudun melkoisesti teurastamaan uutta johtosarjaa...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BDk.jpg
Siellähän on puuhailtu:cool:
Ite puuhannu vain moottoripyörien kanssa nyt..
Tuosta alipainetankista.. Missäs malleissa se etupalkki toimii alipainesäiliönä???
Siellähän on puuhailtu:cool:
Ite puuhannu vain moottoripyörien kanssa nyt..
Tuosta alipainetankista.. Missäs malleissa se etupalkki toimii alipainesäiliönä???
-75 sellanen ainakin on. Olisko siitä sitten c3 loppuun saakka.
-75 sellanen ainakin on. Olisko siitä sitten c3 loppuun saakka.
tais olla -73 alkaen ja tosiaan loppuun saakka.
Jotain tuollaista itsekin muistelin.
Pekka Y-R;n isolohkossa tuo alipainesäiliö ainakin on siellä rukopalkin yhteydessä.
Tuolla pienissä kysymyksissä jo kyselinkin, mutta ei kukaan ole vastannut;
- mihin pitäis kytkeä johtosarjassa oleva pistoke, joka on nimetty wiper door switch connetor;iksi ?
Vanhasta johtosarjasta en löydä koko plugia ollenkaan.
Tuo plugi siis on samassa kohdassa johtosarjaa, kuin rattiputken juureen tulevat isot liittimetkin.
- samassa kohdassa tulee johtosarjasta liitin, joka on nimetty Ignition switch connector;iksi. Tuleeko se kiinni siihen rattiputken juuressa sijaitsevaan lieriön malliseen potikkaan ? Sen liittemeen se ainakin sopii...
Tuolla pienissä kysymyksissä jo kyselinkin, mutta ei kukaan ole vastannut;
- mihin pitäis kytkeä johtosarjassa oleva pistoke, joka on nimetty wiper door switch connetor;iksi ?
Vanhasta johtosarjasta en löydä koko plugia ollenkaan.
Tuo plugi siis on samassa kohdassa johtosarjaa, kuin rattiputken juureen tulevat isot liittimetkin.
Mieleen tulee tuolla suunnalla pari pyyhkijöihin liittyvää paikkaa mihin se voisi mennä, joko rattiputken alla olevien luukkujen ohjauskytkimien välissä oleva nuppi, jolla voi pysäyttää pyyhkijät sulkien vaihdon ajaksi tai mahdollisesti kierroslukumittarin takana oleva "tach solenoid". Minkä väriset johdot liittimeen menee?
Mieleen tulee tuolla suunnalla pari pyyhkijöihin liittyvää paikkaa mihin se voisi mennä, joko rattiputken alla olevien luukkujen ohjauskytkimien välissä oleva nuppi, jolla voi pysäyttää pyyhkijät sulkien vaihdon ajaksi tai mahdollisesti kierroslukumittarin takana oleva "tach solenoid". Minkä väriset johdot liittimeen menee?
Punaisilta näyttävät, toinen valkoisella raidalla
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BDi.jpg
Tässä vielä doc rebuildin kaaviosta kyseinen kohta
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BDg.jpg
Sitten se on tuo ensiksi mainitsemani, eli yleensä englanniksi "wiper door override switch". Eli rattiputken alla pitäisi olla pyöreällä napilla varustettu kytkin suoraan niiden kahden vakuumikytkimen välissä.
Sitten se on tuo ensiksi mainitsemani, eli yleensä englanniksi "wiper door override switch". Eli rattiputken alla pitäisi olla pyöreällä napilla varustettu kytkin suoraan niiden kahden vakuumikytkimen välissä.
Ok, eli taas sellaiset osat, jotka tästä autosta on kadonneet matkan varrelle... :mad:
Noillekin olisi sitten tarvetta, jos jollakulla on ylimääräisenä.
Ok, eli taas sellaiset osat, jotka tästä autosta on kadonneet matkan varrelle... :mad:
Mulla taitaa olla yksi ylimääräinen, pitääpä tarkistaa. Ja testata onko se kunnossa....
Mulla taitaa olla yksi ylimääräinen, pitääpä tarkistaa. Ja testata onko se kunnossa....
Olis hienoa jos löytyisi ja vieläpä toimivana :rock:
1969TurboFire
21.11.2016, 19:16
mites maalaushomma etenee?
mites maalaushomma etenee?
Odottelee mun omien kiireiden takia sitä, että ehdin kokoamaan tekniikan toimivaksi. Sähköt oikeastaan on suurin puute enää, mutta samalla ehkä hitain vaihe...
Sitten kun auton saa ajettua trailerille, on maalauksen aika.
Olis hienoa jos löytyisi ja vieläpä toimivana :rock:
Wiper door vacuum switch ainakin on, ja se lamp override vacuum awitch, ja bracketti, mutta sitä wiper door solenoidia ei olekaan ylimääräistä. Tarvitset ilmeisesti ne kaikki sinne rattiputken alle tulevat, vai pelkän solenoidin?
Wiper door vacuum switch ainakin on, ja se lamp override vacuum awitch, ja bracketti, mutta sitä wiper door solenoidia ei olekaan ylimääräistä. Tarvitset ilmeisesti ne kaikki sinne rattiputken alle tulevat, vai pelkän solenoidin?
Luulisin että kaikki.
Vacuum switch kahdella alipaineputken lähdöllä mulla taitaa olla, mutta siitäkin tarvitsisin kuvan, josta näkisin verrata onko sitä muokattu. Bräcketti puuttuu jokatapauksessa, samoin se palikka, johon tuo pistoke punaisilla johdoilla tulee. Solenoidista samoin tarvitsisin ainakin kuvan, kun siellä rattiputken alla on yksi lieriö, josta lähtee yksi johdonpätkä, mutta sen merkitys on mulle epäselvä. Siihen pistokkeeseen sopii tuo johtosarjan Ign.sw pistoke ruskealla johdolla, mutta sitäkin epäilen, kuuluuko siihen... :confused:
progress
22.11.2016, 15:37
Sori nyt sotken tänne turhaanippelitietoa: Ei. Ainakin 82 mallissa on alipainesäiliönä sellainen peltinen "kurkkupurkki." Muistaakseni 80-82 vuosimalleissa on kurkkupurkkisäiliö, ja niissä ei tuollaista palkkia enää ole kuin vanhemmissa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BDw.jpg
Mikä siis tuo potikka on?
Ja mikä sen merkitys?
Sijainti rattiputken alapäässä.
Yksi piuha näyttää liittimeen menevän.
1969TurboFire
26.11.2016, 20:18
Sehän on kuin virranjakan kondensaattori:confused:
Sehän on kuin virranjakan kondensaattori:confused:
Teksti tuossa doc rebuildin tulosteessa;
Capacitor conn. on ign. sw
:confused:
Kait se sitten tuohon potikkaan pitää kytkeä.
Haluaisin vaan aina ymmärtää miksi jotain kytketään johonkin...
Oisko se joku häiriönpoisto konkka?? Mihin se piuhan toinen pää menee tuossa Doc:in kaaviossa?
Mun autosta puuttuu tässä kuvassa "B" merkinnällä varustettu osa;
http://i954.photobucket.com/albums/ae29/StingrayLust/1971%20Corvette%20rebuild%20questions/Interior/DrRebuild1971late-1975earlyCorvetteclimatecontroldiagram.gif
Se lienee tämä;
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll?Parta~ShowPic~Z5Z5Z50000050g~Z5Z5Z58FIRA~Z5Z5Z52
Siis;
http://www.parts123.com/corvettecentral/dyndetail.pta?catalog=0000050g&ukey=11412
Kyseessä on käsittääkseni venttiili, joka avaa alipainelinjan takaikkunan alapuolella olevan astro-ventilation systeemin alipainekellolle.
Ilmeisesti tuota venttiiliä sitten ohjataan lämppärin oikeanpuoleisella säätöpyörällä?
En löydä mistään tarkempaa kuvaa, millainen tukirakenne pitäisi olla konsolin etureunassa. Mulla siis on sellainen OEM pelti-bräcketti siellä, mutta en löydä mistään kuvaa, mihin nuo fresh air vent kaapelien kuoren kiinnikkeet ruuvataan kiinni ! :(
Tästä kyllä näkee, että ruuvilla ne tulee, mutta mihin...
http://www.chicagocorvette.net/images/diagrams/thumbnails/C-HEATER-05-air-vent-etc.gif
Oisko se joku häiriönpoisto konkka?? Mihin se piuhan toinen pää menee tuossa Doc:in kaaviossa?
Sulakeboksille. Siis tuo ruskea piuhan nro 12
Ymmärränkö oikein, että tuosta lähtisi radion liittimelle keltainen piuha nro 20 ?
Eli liittyisi silloin varmaankin häiriönpoistoon juurikin.
EDIT; hölmö mä ! väsyneenä taas olen lukenut näitä...
Kun siellä kojelaudan alla kömmin, niin luin vaan tuon lopun tekstistä, eli "ing. sw" ja ihmettelin, että miten tuo voi avaimelle mennä... Mutta siinähän onkin koko asia... " Radio capacitor conn. on ign. sw"
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BD4.jpg
Tänään taas vaihteeksi muutama tunti tallissa.
Kojelaudan liittimiä aloin vaihtamaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B03.jpg
Laitan kojetaulun taakse kaikki originaalista poikkeavat johdotukset noilla valkoisilla pistokkeilla, niin että on tarvittaessa helppo irrottaa paneelit.
Vastaisuuden varalle merkitsen noihin pistokkeisiin, mikä mikin piuha on.
Pätkin uudesta johtosarjasta alkuperäiset liittimet pois ja merkitsen ne kaikki, jos joskus sattuisi tarvitsemaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B0n.jpg
Kaikki liittimet tulee autoteollisuusmallia puristusliitoksilla. Kaikki johtojen jatkot juottamalla ja kutistesukalla. Ylimääräisiin mittariston polttimoiden kantoihin laitan kutistesukat ja teippaan kiinni johtosarjaan etteivät pääse hankaamaan minnekään.
Tänään taas ehdin hetken olla tallissa ja sähköjä vähän laittelin.
Ylimääräisille sähkölaitteille laitan Motonetista 8x GM-sulakkeen rasian ja 4kpl releenkantaa.
Alkuperäisestä sulaketaulusta, vapaasta IGN-liittimestä ( jonka oletetaan olevan virtalukon takaa tuleva virta, mittaan myöhemmin ) tulee yhdelle 10A sulakkeelle virta, jonka jaan sitten herätteeksi kolmelle kytkentäreleelle.
Kolme releistä siis toimii virransyöttönä sellaisille laitteille, jotka ovat jälkiasenteisia ja jotka käynnistyvät kun avaimesta virta on käännetty päälle.
Yksi releistä tulee olemaan bensapumpun rele, jolta syöttö menee 15A sulakkeen kautta pumpulle. Ohjaus releelle tulee öljynsuodattimen yläpuolella olevaan anturipaikkaan kiinnittämältäni Holleyn paineanturilta.
Ohjausnastaan tulee myös toinen johto, syöttö toiselta releeltä jousikuormitteisen katkaisijan kautta. Tämän tarkoitus on, että ennen starttausta voidaan pakkosyöttää pumpulla paine linjaan kun virta on kytketty. Hehkutusnappi... :p
Bensapumpun releenä käytän siis normaalia kytentärelettä.
Syöttöjohdot ja kolmen releen ohjausjohdot kytkettynä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Btx.jpg
Akulta tulee neljä syöttöjohtoa uusille releille.
Käytin 3kpl punaista 4 mm2 johtoa, kun ei sattunut muita värejä löytymään hyllystä. 1kpl piuhaan laitoin siniset sähköteippi merkit n. 15cm välein ja 1kpl piuhaan vastaavat merkit keltaisella sähköteipillä. Samoin akun päässä kutistesukka vastaa väriltään sähköteippi merkintöjä.
Tarkoituksena siis helpottaa mahdollisia vianetsintöjä tulevaisuudessa.
Neljännen piuhan vedin Tummansinisellä 2,5 mm2 johdolla.
Adita-verkkokaupasta tilaamani sulakekanta akun-napaan kestää max 100A yhteensä ja max 30A / lähtö. 4 mm2 piuhaa vastaava sulakekoko on tietääkseni 20A, joten tuon härpäkkeen koko riittää mainiosti, kun 3x 4 mm2(max 20A) ja 1x 2,5 mm2 (max 16A) tekevät yhteensä vasta n. 76A .
Noinkaan isoja sulakkeita en todennäköisesti tarvitse.
Esimerkiksi punaisen piuhan taakse tulee vain Holleyn bensapumppu, jolle tulee vain 15A sulake.
Kummallista muuten, että Holleyn ohjeessa on kolme eri sulakekokoa mainittu...
-Jos virta tulee suoraan virtalukolta pumpulle, käsketään laittamaan 7,5A sulake virtajohdon väliin.
-Jos käytetään relekytkentää, käsketään laittaa 15A sulake akun ja releen väliin, mutta releen ja pumpun väliin tulevasta sulakkeesta ei ole mainintaa.
-Sitten vielä jossain tekstissä vilahtaa myös 25A sulake, mutta sitä ei ole missään kaavapiirroksessa.
-Itse aion käyttää 15A sulaketta syöttöjohdossa releelle ja vielä lisäksi 15A sulaketta releen ja pumpun välissä...
Saa toki kyseenalaistaa, kunhan perustelee miksi pitäisi tehdä toisin :D
Aditan akunnapaan kiinnitettävä sulakekanta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Btv.jpg
.
Taas pari tuntia tallissa, lähinnä suunnittelua, mutta muutama johtokin tuli vedettyä...
Tein uuden maapisteen tuulilasin karmin alapuolella olevaan tukeen.
Tästä pisteestä maat keskikonsolin mittareille, radiolle ja "uuden" sulake/reletaulun releille.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BxQ.jpg
.
1969TurboFire
26.12.2016, 02:27
Eikös nu päät ois samalla vaivalla tinannutkin.
topi sorsakoski
26.12.2016, 08:39
Tai kutistesukkaa?
Peukku puristetulle liitokselle. Tinattu liitos tulisi aina varmentaa mekaanisesti kertovat isot pojat... ;)
Samassa ymmärryksessä olen itsekin, ts. tärisevässä ympäristössä (laadukas) puristusliitos on tinausta suositeltavampi vaihtoehto. Eipä silti, e30 bemun johtosarjan jännitteen/maadoituksen jaot oli tehty juottamalla ja näkyivät olevan kunnossa vielä 25 vuoden jälkeenkin.
Johtojen jatkokset on juotettu, samoin sellaiset liitinten liitokset, joita ei saa luotettavasti puristettua.
Isot pojat on kertoneet, että kunnollinen puristusliitos on luotettavampi kuin juotettu. Juotettu johto kovettuu ja saattaa murtua tärinästä. Tosin kilpurin 15v sitten tehdyt juotokset ei ole kertaakaan pettäneet...
Kutistesukkaa on kaikissa juotetuissa liitoksissa ja kaikissa paljaaksi jäävissä liittimissä, joissa kulkee virtaa. Maapuolen liittimiin en ole kutistesukkaa laittanut sellaisiin kohtiin, joissa ei ole virtaliittimiä lähettyvillä.
.
joo se tina sairastuu tinaruttoon isojen poikien mielestä niin siksi puriste ois parempi.
ruttosessa tinassa huono kontakti.
nykyaikaiset ledijarruvalot usein heittää osin toimimatta ja tinaukset kun sulattaa uudestaan niin alkaa ledit pelaamaan.
myös kaikki aivolaatikot ynnä muut temppuilee ton ruton takia, eli kontaktipinnat hapettuu
joo se tina sairastuu tinaruttoon isojen poikien mielestä niin siksi puriste ois parempi.
ruttosessa tinassa huono kontakti.
nykyaikaiset ledijarruvalot usein heittää osin toimimatta ja tinaukset kun sulattaa uudestaan niin alkaa ledit pelaamaan.
myös kaikki aivolaatikot ynnä muut temppuilee ton ruton takia, eli kontaktipinnat hapettuu
Tuossa taitaa olla totuuden siemen...
C5;n lämmityslaitteen aivolaatikon piirilevyllä olevien vastusten juotokset kun sulattelin viime syyskesällä ennen miittiä, niin näyttö alkoi taas loistaa kirkkaana. Melko hyvinhän ne juotokset toki oli palvelleet, kun auto on -97 , eli tulee 20v täyteen ensi vuonna.
Tinarutto ei taida olla ongelma haarastepiireissä jossa tina on edelleen yleensä riittävästi lyijyä sisältävää ja se estää tinaruton.
Aikaisemmissa projekteissa olen kaikki puristusliitoksetkin tinannut, joten ei sitä tinaa varsinaisesti vältelty ole :rolleyes:
Tässä projektissa olen nyt sitten tehnyt vain puristamalla kaikki ne liitokset, jotka luotettavasti on pystynyt. Muissa sitten tinaa avuksi.
Mutta joka tapauksessa väitän, että paremmat sähköt tähän pulkkaan nyt tulee, kuin aikaisemmat, joissa oli abikoita enemmän kuin riittävästi...
1969TurboFire
26.12.2016, 21:35
Kiitoksia selvennyksistä
Miksi muuten piti tehdä kokonaan uusi johdotus?
Offtopic: Yhdessä metsäkoneessa oli tovi sitten paljon ärsyttäviä käyntihäiriöitä joiden kanssa ei vikakoodit auttaneet ja viat vaelsivat vaihtuen toisenlaisiksi tietyillä keleillä. Ne liittyivät kuitenkin kaikki suoraan moottorin (Agco:n commonrail) ohjaukseen ja valvontaan.
Vika oli kuitenkin moottorivalmistajalle tuttu: suuttimien johtosarja päättyy venttiilikopan alle suuttimille ja sen sekä moottorin ohjausyksikön välissä on ainakin 1 tai 2 moninapaista liitintä ja pari metriä johtosarjaa. Öljy venttiilikopan sisältä kulkeutuu kapillaarisesti sähköjohdon sisällä säikeiden välissä täyttäen ensin liittimen ja jatkaa sitten matkaansa seuraavaa johtosarjaa pitkin kunnes vapautuu moottorinohjauspurkin sisällä. Tuntui teoriana aika lottoamiselta mutta vahvistui kun purkin sisään kurkattiin ja se oli aivan öljyssä!
Ja aiheeseen: itsekin olen antanut itselleni kertoa että puristusliitokset ovat ne varmimmat mutta olen silti aina kun mahdollista tinannut ne puristuksen jälkeen. Puristuksessa on aika paljon merkitystä myös sillä käyttääkö kyseiselle liittimelle tarkoitettuja pihtejä.
sähköisissä automaattivaihteistoissa samaa vikaa, ainakin mersuissa.
pitää vaihtaa sähköläpiviennin tiivisteet, ettei öljy mene kapillaarisesti ohjausyksikköön.
oonkin vaihtanut öljynvaihdon yhteydessä koko liittimenläpiviennin.
"-Jos käytetään relekytkentää, käsketään laittaa 15A sulake akun ja releen väliin, mutta releen ja pumpun väliin tulevasta sulakkeesta ei ole mainintaa."
Ei tietenkään, koska yksi sulake lähdössä suojaa koko piirin (ketjuhan on yhtä heikko kuin sen heikoin lenkki)
Maa pisteen liitoksia ihailin, siinä on ollut oikeat puristus pihdit..kuin "tehtaan jäljiltä" ;)
Kyllä tina toimii mainiosti näissä, koska se on laadukasta ja sitä on riittävästi, toisin kuin kertakäyttöeletronikassa, ja eristys ja tuenta tehdään laadukkaalla liimakutistesukalla.
Kiitoksia selvennyksistä
Miksi muuten piti tehdä kokonaan uusi johdotus?
Perusjohtosarjan puolesta ei olisi tarvinnutkaan, mutta sen näin vasta kun olin purkanut kaiken ulos autosta. Ajatukseni oli, että en uskalla jättää 45 vuotta vanhaa johtosarjaa autoon, joka muuten on rakennettu täysin uusiksi, ettei pala koko härveli.
Muutoksia johtosarjassa oli paljon ja useimmat muutokset oli tehty abicoilla.
Paljon alkuperäisiä toimintoja oli muokattu erilaisilla osilla.
Tätä uutta johtosarjaa joudun muokkaamaan pääasiassa siksi, että mittaristo ja ajovalot tulevat erilaiset. Lisäksi esimerkiksi sähköflekti tarvitsee omat piuhansa.
.
Mietin aikani tuota sähköflektin kytkentää ja päädyin seuraavaan;
Flekti ja anturi jää entiset, jotka Johnny on tähän autoon asentanut. Sen verran sain vanhoista sähköistä selvää, että 15A sulake on flektille ollut.
Kaapelointi tulee mustassa suojakuoressa olevalla 2-napaisella johdolla, musta ja punainen, molemmat 2,5 mm2.
Itse flektin maadoituksen otan suoraan rungosta.
Anturi on alavesiletkussa. Anturissa on kaksi nastaa, joista toisen vedän runkoon ja toisen tuolla mustalla 2,5 mm2 johdolla releen "85"-nastaan.
Samaan "85"-nastaan tulee myös toinen johto katkaisijalta. Katkaisijan toinen puoli menee runkoon. Tästä siis tulee pakkosyöttö-katkaisija flektille siltä varalta että anturi ei jostain syystä käynnistäisi flektiä.
Tässä kohden kyselen vinkkejä sopivasta katkaisijasta :confused:
Ajatus olisi käyttää keskikonsolin kellon säätönupin 6mm reikää flektin katkaisijalle. Eli painonappikatkaisin pitkällä max. 6mm tapilla :)
Pikkumittarien taustalevyä myös kyselen, jos löytyisi joltain heikkokuntoinen modifioitavaksi ?
Releelle tulee 2,5 mm2 johdolla positiivinen heräte napaan "86" alkuperäisen sulaketaulun "BATT" nastasta, eli jatkuva virta. Sulaketaulun ja releen välissä 10A sulake. Jatkuva virransyöttö siis siitä syystä, että flekti jää tarvittaessa pyörimään hetkeksi vielä silloin kun auton sammuttaa. Samoin pakkosyöttö-katkaisimesta voi flektiä pyörittää aina kun päävirtakatkaisin on "ON" asennossa.
Virta tulee akulta 4mm2 piuhalla 15A sulakkeen kautta 30A kestävälle releelle, syöttö luonnollisesti nastaan "30"
Virta flektille menee releen nastalta "87" mustassa suojakuoressa olevan 2-napaisen kaapelin punaisella 2,5 mm2 johdolla, 15A sulakkeen kautta.
Miksi sitten käytän kahta sulaketta välissä, sekä akulta releelle, että releeltä puhaltimelle?
Syynä on se, että tarvittaessa akulta tuleva 4 mm2 johto kestää 30A sulakkeenkin, samoin kuin akulla oleva sulakerasia. Eli voin tarvittaessa suurentaa akun päässä sulaketta ja ottaa samasta johdosta virtaa toisellekin releelle. Tai periaatteessa käyttää samalla releellä kahta flektiä, mutta tällöin täytyy vaan vetää toinenkin virtajohto entisen rinnalle.
.
Se releen ohjaus ja ohjauksen maadoitus ovat hituvirtaa jossa 2,5mm2 on liioittelua. Joku ohuempi piuha voi olla monesti helpompi saada johonkin suojaan tai liitoksiin notkeammin.
Se releen ohjaus ja ohjauksen maadoitus ovat hituvirtaa jossa 2,5mm2 on liioittelua. Joku ohuempi piuha voi olla monesti helpompi saada johonkin suojaan tai liitoksiin notkeammin.
Totta. Syynä on tässä tapauksessa se helppous, että on kaksi piuhaa yhteisessä suojakuoressa :)
Reititän tuon piuhan samassa nipussa valojen johtojen kanssa, niin ei juurikaan jää näkyville.
En vielä ole päättänyt, vedänkö valoillekin uudet virtajohdot releiltä. Saattaisi olla järkevää, niin voisi käyttää vähän tehokkaampia polttimoita, ehkä.
1969TurboFire
28.12.2016, 22:58
Joko tää kohta muuten valmistuu??
Joko tää kohta muuten valmistuu??
Uhkaavasti vaikuttaa ikuisuusprojektilta... :^o
Aina vaan haaveilen ensi kesänä ajavani tällä, mutta pitäis vaan ehtiä olla enemmän tallissa...
Aina vaan haaveilen ensi kesänä ajavani tällä...
Onhan tuossa jo ihan eri asenne, kun ei puhuta tulevasta kesästä, vaan ensi kesästä. :thumleft:
chevette
29.12.2016, 13:39
Kyllä kun noin perusteellisesti tekee niin ei sitä hetkessä tehdä ja kun oli "pakollinen" huilitauko.Kyllä hyvin edistyy eikä aina viitsi kun on muutakin elämää
No nyt on sitä juotettua liitostakin tarjolla, ei tarvitse huolestua ! :lol:
Nuo "lippu-liittimet" eli 90-asteen kulmaan tulevat liittimet jouduin puristamaan kärkipihdeillä ja juottamaan, kun Suomesta en löytänyt mistään niille sopivia pihtejä. Pihdit on nyt matkalla Kiinasta, mutta tein nyt nuo liitokset tosiaan juottamalla, ettei projekti pihtien odottelun takia turhaan seiso paria viikkoa...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BvX.jpg
Totesin noita keskikonsolin merkkivaloja miettiessäni, että tarvitsen sen pikkumittareiden taustalevynkin muokattavaksi...
Onneksi apu löytyi nopeasti CCOF-fb ryhmästä, kiitos Sharkou !
Aloittelin tänään tuon taustapellin tutkimusta. Pientä rusketusta oli havaittavissa...
Puhtaus on puoli ruokaa, joten aloittelin raepuhalluksella.
Ennen
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bv1.jpg
Jälkeen
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bvf.jpg
Ennen
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bv3.jpg
Jälkeen
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bvn.jpg
Tuosta on nyt hyvä jatkaa modifiointia.
Tarpeen olisi edelleen tuon taustalevyn ja keskikonsolin merkkivalo-linssien väliin tulevat muoviosat ja se isompi, eli door ajar-linssi.
On noissa johdotuksissa kyllä miettimistä.
Nyt on flektin ja bensapumpun johdotukset tehtynä "uuden sähkökeskuksen" osalta. Kaikki 5kpl uutta relettä tulee käyttöön. No 1 syöttää virtaa niille mittareille, joille ei virtaa alkuperäisissä sähköissä ole varattuna. No 2 syöttää virran flektille. No 3 syöttää virran bensapumpulle. No 4 syöttää virran ajovaloille. No 5 syöttää virran pitkille valoille.
Periaatteessa olisi ollut hyvä laittaa vielä yksi rele, jos innostuisi retro-henkiset lisävalot laittamaan...
Tila vaan tahtoo tehdä tiukkaa.
Vielä en ole päättänyt, mistä otan ohjausvirran valojen releille. Yksi mahdollisuus olisi purkaa uutta orkkisjohtosarjaa heti sulaketaulun jälkeen konehuoneen puolelta ja ottaa sieltä valojen johdosta jako.
Alkuperäiset valojen johdot aion vain suojata ja jättää sellaisenaan paikalleen, jos joskus iskee tarve palauttaa luukkulamput käyttöön.
Bensapumpun johdotukset tulee seuraavasti;
- releelle ohjaus orggis sulaketaulun IGN nastasta 10A sulakkeen kautta kahdella eri vaihtoehdolla: 1) Holleyn öljynpainekatkaisimen kautta 2) kojetauluun tulevan painokatkaisijan kautta. Katkaisija siis syöttää virtaa pumpulle niin kauan kuin nappia pidetään pohjassa. Tarkoituksena siis syöttää polttoainelinjaan paine ennen käynnistystä, ettei tarvitse ensin sahata öljynpaineita startilla ylös ennen kuin bensaa alkaa tulemaan.
- Holleyn öljynpainekatkaisimelle tulee lisäksi virransyöttö startin solenoidilta. Käsittääkseni tämä siksi, että starttauksen aikana annetaan virtaa pumpulle ennen kuin virtaa tulee öljynpaineen noustua.
- Releelle luonnollisesti oma maadoitus.
- Virransyöttö Releelle 4 mm2 johdolla 15A sulakkeen kautta suoraan akulta. ( Sulaketta varaa kasvattaa 30A saakka, jos tulee toinen pumppu jostain syystä)
- Virransyöttö pumpulle 4 mm2 johdolla 15A sulakkeen kautta. ( Tiedän, johto on ylimitoitettu, jää "kasvunvaraa" pumpulle ) ( ylimääräinen sulake siksi, että releeltä voi tarvittaessa syöttää toistakin pumppua toisen sulakkeen kautta )
- Pumpulle oma maadoitus.
Miltä liittimeltä startin solenoidilta tuo virta pumpun öljynpainekytkimelle pitää ottaa ???
Holleyn ohje ei sitä kerro.
.
Tänään olin pitkästä aikaa kunnon rupeaman tallissa. Lisä-sähkökeskus olisi nyt valmiina.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bv7.jpg
Rele 1 syöttää virtaa mittareille.
Rele 2 on flektille.
Rele 3 on bensapumpulle.
Rele 4 on ajovaloille.
Rele 5 on pitkille valoille.
Valoreleille otin ohjausvirran pitkien jalkakytkimen johdoista, beige piuha on ajovalojen syöttö ja vaaleanvihreä on pitkien syöttö.
Onhan noissa piuhoissa vieläkin setvimistä...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BvR.jpg
Osaisko joku vaikka kuvan kanssa selittää, mihin kohtaan tuo johtosarja rattiputken yläpuolella pitäis kiinnittää?
Mitään koukkuja ei ole jäljellä...
.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BvN.jpg
Arghhh!!!
Tuo uusi johtosarja on A/C versioon ja mun auto on W/O A/C ....
Lämppärin resistorin pistoke puuttuu ja puhaltimen katkaisijan pistoke on ihan erilainen ](*,)
Ei auta kuin teurastaa ne johdot ja pistokkeet vanhasta johtosarjasta....
Ja taas menee aikaa.
Osaisko joku vaikka kuvan kanssa selittää, mihin kohtaan tuo johtosarja rattiputken yläpuolella pitäis kiinnittää?
Mitään koukkuja ei ole jäljellä...
]
Ei kannata täs vaihees kiinnittää mitenkään. Ainakin kuusysissä on erittäin visainen juttu sovittaa mittaripaneelia paikalleen, kun nuo johdot ovat joka kohdassa edessä ja niitä saa mallata parempaan asentoon.
Arghhh!!!
Tuo uusi johtosarja on A/C versioon ja mun auto on W/O A/C ....
Lämppärin resistorin pistoke puuttuu ja puhaltimen katkaisijan pistoke on ihan erilainen ](*,)
Ei auta kuin teurastaa ne johdot ja pistokkeet vanhasta johtosarjasta....
Ja taas menee aikaa.
Ei kun tuumasta toimeen, ei tämä homma muuten etene !
Tuo Doc.Rebuildin laminoitu sähkökaavio on kyllä korvaamaton apu :)
Purin vanhan johtosarjan suojamuovit pois ja seurasin sitten "heater resistor connector" ja "blower switch" pistokkeilta lähteviä johtoja. Muuten nuo johdot menevät vain näiden pistokkeiden välillä, mutta kaksi johtoa, oranssi ja tummanruskea, menevät sulaketaululle saakka.
Sulaketaulun purkamista jännitin eniten, mutta sehän onkin aika simppeli viritys.
Sulaketaulun saa purettua kahteen kappaleeseen noiden kiinnitysruuvin kohdilla olevien tappien kilipsit kevyesti vapauttamalla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BC1.jpg
Puolikkaiden välissä on jotain pellavan tai eristevillan näköistä mattoa estämässä puolikkaiden liitinten kosketusta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCf.jpg
Sulakkeiden kannat näyttävät takapuolelta tältä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BC3.jpg
Konehuoneen puolelle näkyvä pistoke näyttää kääntöpuolelta tältä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCn.jpg
HUOM! jos sulakerasiaa joutuu purkamaan, niin kannattaa varoa, että tuo edellisen kuvan keskellä näkyvä lyöntimutteri ei putoa, se kun on vain lyöty paikalleen. Uudesta sulakerasiasta onnistuin sen pudottamaan ja jouduin irrottamaan rasian uudelleen, että sain mutterin takaisin paikalleen liiman kanssa. Konehuoneen johtosarjat kiristetään paikalleen tuohon mutteriin.
Tuossa peukalon edessä on "Heater" sulakkeen sisimmäinen kanta, josta siis lähtee se ruskea johto "blower Switchille". Pienellä ruuvimeisselillä täytyy tuon sulakekannan kiinnikeklipsit vapauttaa julkisivun puolelta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCD.jpg
Konehuoneen puoleisesta pistokkeesta täytyy tuo vasemmalta toinen alhaalta näkyvä pinni saada irrotettua. Siihen menee oranssi piuha, virransyöttö lämppärin puhaltimelle "blower swithciltä".
Taas julkisivun puolelta saa sen kiinnikeklipsin vapautettua pienellä ruuvimeisselillä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BC0.jpg
Sinänsä erikoista, että "Ignition Harness" johtosarjassa on mukana tuohon nastaan tuleva keltainen piuha, joka menee siis lämppärin puhaltimelle.
Eli ilmeisesti W/O A/C ja A/C mallien johtosarjat konehuoneen puolella onkin identtiset. :confused:
Siinä olisi koko lämppärin puhaltimen kabiinin puoleinen johtosarja ehjänä irrotettuna. Putsailin Dremeliin kiinnitetyllä pienellä messinkiharjalla liittimet ja suhautin vielä Contact Cleaneria liittimiin. Varmistin vielä juottamalla sulaketaulun pään liitokset, kun näyttivät hapettuneilta.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCt.jpg
Kilpuriprojektista jäi joskus hyllyyn tuollaista vaaleanharmaata johtosarjan suojaksi hommaamaani nauhaa, jossa ei ole liimaa. Se kierretään tiukasti johtosarjan päälle ja teipataan vaan päät. Nyt on oma erillinen johtosarjansa lämppärin puhaltimelle.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCx.jpg
Epämiellyttäviä työasentoja...
Uusi sulakerasia täytyi tietenkin irrottaa ja purkaa, että saa nuo vanhasta irrotetut johdot oikeille paikoilleen. Kunnolla esille sitä ei saanut, kun johtosarja muuten on jo sen verran monessa paikassa kiinni, joten päätä ja käsiä vaan syvälle kytkinpolkimen viereen...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCv.jpg
Siinä nyt on " Heater / A/C " sulakkeelle vaihdettuna vasemmanpuoleinen kanta vanhasta sulaketaulusta;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCC.jpg
Tuon uudesta sulaketaulusta irrotetun "Heater / A/C" sulakkeen kannan jätin sulaketaulun yläpuolelle siltä varalta, että joku joskus myöhemmin haluaisi muuttaa auton ilmastoiduksi. Se väärän mallinen "Heater A/C connector" jäi koskemattomaksi, eli ainoa muutos uuteen johtosarjaan oli tältä osin tuo sulakkeen kannan vaihto.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BCU.jpg
Olihan tuossa punnertamista, mutta yksi vaikeus on taas selätetty :rock:
.
Perusteellista työtä!
Niinkuin pitääkin :salut:
Itse en olisi ehkä suojannut tuota uusvanhaa johtosarjaa, mutta tekijä tietää yleensä parhaiten mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. :cool:
Itse en olisi ehkä suojannut tuota uusvanhaa johtosarjaa,
Oli ehkäpä turhaa, mutta kun noita johtoja on likimain puolet enemmän nyt tuolla kojetaulun takana, kuin alkuperäisessä, niin ajattelin että tuo edes hiukan selkeyttää sitä johtohärdelliä :rolleyes:
Jos ei ole vielä löytynyt, niin katso myydään osia palsta.
Tämä projekti on esiintynyt viime päivinä enimmäkseen tuolla "pienten kysymysten kerhossa"...
Laitetaan nyt jotain tänne omaan säikeeseenkin.
Jatkoin nuo laturin piuhat nyt tuolta vasemmalta puolelta koneen edestä laturille, ettei tarvinnut teurastaa koko johtosarjaa kierrättääkseni johdot takakautta.
Kuvassa maajohto roikkuu vielä irrallaan, kun en ole varma, minne se kannattaisi kytkeä...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BzX.jpg
Johtosarjassa olevan kannakkeen siirsin hiukan pidemmälle ja pulttasin kannen etuosassa olevaan reikään.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bz1.jpg
Joku jarruihin liittyvä varoitus-katkaisinkin tässä autossa kai pitäisi olla, kun sille tulee pistokekin... :confused:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bz0.jpg
VetteMan
24.01.2017, 12:02
Rungossa pitäisi olla kiinni jarrupainesäädin (Brake Proportion valve) jonka kautta jarruputket kiertää.
Pistoke kytketään siihen.
http://www.chevydiy.com/wp-content/uploads/2014/02/146.jpg
Rungossa pitäisi olla kiinni jarrupainesäädin (Brake Proportion valve) jonka kautta jarruputket kiertää.
Ahaa, no eipä tullut mieleen tuollainen. On siinä joku palikka, mutta mielestäni ei ihan tuon näköinen. Mitään johtoa siinä ei ainakaan kiinni ollut, kun purin sähköjä pois. Täytyy tutustua tarkemmin huomenna illalla, jos talliin ehtisin.
Kiitos !
Kytkin tänään latausvaloa.
Katkaisin sen virtalukolta laturin 1-napaan menevän kaksivärisen johdon heti virtalukon pistokkeen jälkeen...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BoQ.jpg
Olihan kummallista johtoa, sitä kun ei pystynyt tinaamaan ollenkaan !
Tina ei tarttunut, vaikka yritin käyttää juotosnestettäkin.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bol.jpg
Päädyin tekemään puristusliitokset liittimillä ja suojasin ne kutistesukalla.
Kytkentä siis niin, että laitoin latausvaloksi hehkulanka-polttimon tuon kaksivärisen virtalukolta laturin 1-napaan menevän johdon väliin. Latausvalo jää piiloon kojelaudan alle ja sen tarkoitus on vain antaa heräte laturille. Lisäsin vielä Led merkkivalolle/latausvalolle johdon hehkulanka-merkkivalon virtalukolta tulevaan johtimeen, jolloin Led-merkkivalo saa virtaa silloin kun hehkulanka merkkivalokin. Maadoitus Led-merkkivalolle tulee rungosta.
Tosin aloin miettimään, että joudun ehkä muuttamaan Led-merkkivalon maadoituksen tulemaan myöskin laturilta...
Muuten saattaa käydä niin, että merkkivalo palaa koko ajan.
Latausvalohan saa maadoituksen laturilta ja virran virtalukolta.
Kun laturi alkaa lataamaan, merkkivalo menettää maadoituksen ja sammuu.
Hain tänään Pohjois-Suomen Sähköstä tuollaisen pienen On-Off painokytkimen. Tehonkestoa näyttää olevan 6A.
Juotin kahteen napaan 1,5 m2 johtimet ja suojasin kutistesukalla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BoA.jpg
Toiseen nastaan tulee maadoitus rungosta ja toisesta nastasta lähtee maadoitus Flektin releelle. Kytkentä siis menee niin, että aina kun päävirtakatkaisin on ON-asennossa, tuosta kytkimestä saa pakkosyötettyä flektin releelle maadoituksen vaikka alavesiletkussa oleva lämpötila-anturi jostain syystä ei maadoitusta tarjoaisikaan.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BoO.jpg
Pienestä koostaan ja 5mm kiinnityskierteestään johtuen katkaisin mahtui mukavasti Autometer pikkumittarin viereen alkuperäisenä kellon säätönupille varattuun reikään;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Boj.jpg
Tuollainen viritys;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BoB.jpg
Hyvin edistyy!
Mulla loppui into sähköjen kanssa taistellessa ja pidin muutaman päivän taukoa. Oli tosin flunssakin...
Jospa viikonloppuna motivoituisi etsimään kadonneita sähköjä uudestaan:rolleyes:
Hyvin edistyy!
Mulla loppui into sähköjen kanssa taistellessa ja pidin muutaman päivän taukoa. Oli tosin flunssakin...
Jospa viikonloppuna motivoituisi etsimään kadonneita sähköjä uudestaan:rolleyes:
Taas vaan meni melkein viikko, ettei ehtinyt mitään.
Ehkä viikonloppuna taas muutama tunti...
Radion sähköt ja kaiutinkaapelit olis valmiina.
Kaikki lisä-sähköt myös alkais olla kabiinin puolelta kunnossa. Konehuoneessa vielä kytkemistä.
Vähän suojailen käyttämättömäksi jääviä pistokkeita kutistesukalla.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bo7.jpg
Meinasin tuon kannessa olevan lämpöanturin propun ottaa illalla viimeisenä irti, malliksi kierteestä, että tiedän hakea sopivan anturin...
Olikin sitten laitettu kunnolla kiinni !
Annoin lämpöä ja kylmääkin, mutta kuusiokolo pyöristyy ennen kuin irtoaa
En enää tänään alkanut taistella tuon kanssa enempää, mutta ainut keino taitaa olla hitsata sopiva pultti kanta edellä tuohon kuusioreikään ja hitsata mutteri tartuntapinnaksi pilottiin?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BoR.jpg
Pekka Y-R
13.02.2017, 00:26
Iso mutteri päälle ja hitsaat migillä mutterin reijästä kiinni tuohon tulppaan. Operaation joutuu tod.näk. toistamaan muutaman kerran.
Iso mutteri päälle ja hitsaat migillä mutterin reijästä kiinni tuohon tulppaan. Operaation joutuu tod.näk. toistamaan muutaman kerran.
Noinhan se oli, ei mikään riittävän ison pultin kanta olisi siihen koloon mahtunutkaan.
Ja oikeassa olit, vasta toinen hitsauskerta onnistui...
Ensimmäistä yritin hitsata maski päässä ja onnistuin hitsaamaan mutterin kiinni maadoituspihteihin ! :---)
Sitten kun sauma osui oikeaan paikkaan, niin irtosi helposti :woohoo:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BmY.jpg
Jos jollain olisi ylimääräisenä tuollainen jarrupainesäätimen anturi, niin voisin lunastaa pois !
Ehkä koko säätimenkin.
Noinhan se oli, ei mikään riittävän ison pultin kanta olisi siihen koloon mahtunutkaan.
Ja oikeassa olit, vasta toinen hitsauskerta onnistui...
Ensimmäistä yritin hitsata maski päässä ja onnistuin hitsaamaan mutterin kiinni maadoituspihteihin ! :---)
Sitten kun sauma osui oikeaan paikkaan, niin irtosi helposti :woohoo:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BmY.jpg
Tämäkin ehkä tuli irrotettua turhaan... :mad:
Eihän tuohon reikään sopivaa lämpötilan merkkivalon anturia niin vain löytynytkään, vaikka mulla oli adapterikin valmiina, niin kuin kuvasta näkyy.
Huomenna aamusta pitäisi olla Seinäjoella imusarjan takaosaan sopiva ElCaminon lämpötilan merkkivalon anturi.
Normi 3/8" kuusiokoloavaimella ei vaan saa auki tuota imusarjan takaosan tulppaa, kun avain on liian matala ja osuu venttiilikoppaan. Eikä mulla tietenkään ole ostettuna tuumaista kuusiokolohylsysarjaa :cry:
3/8" kuusiokolohylsyä ei näköjään sitten löydy normi autotarvikeliikkeiden valikoimista...
Motonet ja Biltema myy eioota, ainakin nettisivujen perusteella. IKH;lta näyttäisi löytyvän, mutta tilasi kuitenkin puolet halvemmalla Nippeli-Tepolta, kun jotain muutakin on tulossa. Eiköhän ne loppuviikosta ole perillä sieltäkin.
.
3/8" kuusiokolohylsyä ei näköjään sitten löydy normi autotarvikeliikkeiden valikoimista...
Motonet ja Biltema myy eioota, ainakin nettisivujen perusteella. IKH;lta näyttäisi löytyvän, mutta tilasi kuitenkin puolet halvemmalla Nippeli-Tepolta, kun jotain muutakin on tulossa. Eiköhän ne loppuviikosta ole perillä sieltäkin.
.
On noita täältäpäin saanu. 10 millisestä hinkannu sopivan.
On noita täältäpäin saanu. 10 millisestä hinkannu sopivan.
Toki millisiä olis ollut joka kaupassa. Ja omassa pakissakin.
Mutta kun tuumaiset löytyi sopivasti samaan kuormaan muiden osien kanssa Nippeli-Tepolta, niin hyvä niin.
Löytyiskös kellään ylimääräisenä tupakansytyttimen valon pelti-telinettä ?
http://www.parts123.com/brand/corvettecentral/pic/0000050g7FKO7-med.jpg
Sitten kaipaisin myös noita keskikonsolin linssien pidikkeitä, joita en ole kaupoista löytänyt :confused:
Tässä kuvassa ne näkyy;
http://i1236.photobucket.com/albums/ff459/edfrye2/Feb252012016.jpg
Corvette63
16.02.2017, 23:09
Ebaysta löytynee...
http://www.ebay.com/itm/CORVETTE-ORIGINAL-CENTER-GAUGE-CLUSTER-HOUSING-COVER-PLATE-1968-1982-69-70-71-72-/122345910954?hash=item1c7c6272aa:g:arUAAOSwU9xUNKlw&vxp=mtr
Ebaysta löytynee...
http://www.ebay.com/itm/CORVETTE-ORIGINAL-CENTER-GAUGE-CLUSTER-HOUSING-COVER-PLATE-1968-1982-69-70-71-72-/122345910954?hash=item1c7c6272aa:g:arUAAOSwU9xUNKlw&vxp=mtr
No ei niitä tuossa ainakaan ollut :confused:
No ei niitä tuossa ainakaan ollut :confused:
Finnvettestä löytyi kuitenkin käytetyt, kun osasin kuvailla tarkemmin mitä olen etsimässä :D
Pitäis tulla samassa paketissa cirquit brakerin ja sähkölasien releen kanssa lähipäivinä.
Nyt pitäis löytää 4 1/2" H4 umpiolta. Sellaiset joissa olisi säätölevy takana valmiina...
Nyt pitäis löytää 4 1/2" H4 umpiolta. Sellaiset joissa olisi säätölevy takana valmiina...
Totesinpas sitten, että kaikki joissa on säätötsydeemit valmiina, on 5 3/4" kokoisia, jotka sitten olisi hankalia sijoittaa tuohon mulle tulevaan LeMans valo-härdelliin.
Kävin naapurikylässä sovittelemassa umpioita;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BVG.jpg
Päädyin tuohon vasemmanpuoleiseen Jonseredin Hella-umpioon, kokoa 4 1/2". Se mahtuu hiukan syvemmälle aukkoon kuin tuo Fordin neljällä kiinnikkeellä varustettu saman kokoinen umpio.
Nyt pitäisi vaan kehitellä säätö- ja kiinnitysmekanismi.
Hyviä ehdotuksia otan toki vastaan... :D
Viikonloppuna tuli porailtua reiät äärivaloillekin, osa vaati hiukan sovitteluakin, että upposivat riittävän syväälle poteroihinsa.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BVu.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BV2.jpg
Tänään kytkin Startin johdot.
Violettiin virtalukolta tulevaan herätteeseen jouduin vaihtamaan OEM silmukkaliittimen tilalle naaraspuolisen lattaliittimen. Laitoin sen "lippuliitin" mallisena juotoksella varmistettuna, niin että johtoon ei tule luonnotonta 180 asteen mutkaa.
Keltaisen puolan plussalle menevän piuhan jätin irralleen ja suojasin kutistesukalla MPÄ;n neuvon mukaan.
Ignition Harness;in punaisen räikän releelle menevän piuhan kytkin solenoidin ylempään napaan, samaan johon tulee kaapeli akulta. Tämän päättelin olevan oikea siksi, että alempaan napaanhan ei tule jännitettä muulloin kun startatessa. ( Kiitos Pekka Y-R ! )
Solenoidin ylemmästä, eli akkukaapelin navasta tein vielä paksun 6 mm2 kaapelin laturille, kun sellainen joissain netistä löytämissäni ohjeissa näkyi olevan. Alkuperäisessä johtosatsissa latausvirta näyttäisi kulkevan laturilta melko ohutta ( 2,5 - 4 mm2 ? ) piuhaa räikän releen kautta solenoidille ja siitä akulle.
Vielä täytyy tehdä "jumpperi" "vaihde vapaalla" ja "kytkin pohjassa" katkaisijoiden liittimille, kun niitä ei tule käyttöön. Ja muutenhan herätevirta ei kulje virtalukolta solenoidille. ( Kiitos T72 ja Pekka Y-R ! )
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BVS.jpg
Ignition Harness;in johtonipun laitoin nippusiteillä samaan kasaan akkukaapelin kanssa, ettei pääse heilumaan kiinni pakosarjaan.
Mustan startin maajohdon laitoin startin kiinnityspultin alle.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BVJ.jpg
.
Eipä taas meinaa talliin ehtiä
Tänään kuitenkin uudet maajohdot moottoriin.
Ei siinä vanhassakaan vikaa ollut, mutta oli vaan toisella puolella. Nyt laitoin hiukan paksummat ja molemmin puolin.
Pulttasin molemmat kaapelit moottorin kiinnityskorvien alimpiin pultteihin.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BV4.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BVZ.jpg
Hommasin tuollaisen kaasuvaijerin bräcketin;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BMB.jpg
Pohdin tuossa, että mihin noista reijistä kaasuvaijeri pitäis kiinnittää...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BM8.jpg
Jotenkin järki sanois, että tuohon ylimpään, jolloin vaijeri varmasti vetäis kaasuläpän täysin auki ?
Mutta vaijerin kärkeä pitää siinä tapauksessa hioa lyhyemmäksi, sillä se ottaa kiinni noihin punaisiin alumiinikiekkoihin ennen kuin reiät osuu kohdalleen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BMT.jpg
Kokeilin myös tuohon isoimpaan/alimpaan reikään testatakseni, avautuuko kaasuläppä täysin auki tuosta vaijerin kiinnityspisteestä, mutta jostain syystä tuo vaijerin päässä oleva holkki/putki, tulee joka tapauksessa pois vaijerin kuoren päältä, siis liian pitkälle, jolloin kaasua painaessa holkki törmää vaijerin kuoren päähän, jolloin liike pysähtyy siihen.
Vaijerin toisessa päässä ei näytä olevan säätöä.
Mikäs tuossa olis neuvo ?
Hommaanko uuden vaijerin, vai saako tuosta jotenkin tehtyä ?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BMp.jpg
.
Hieno bracketti! Siihen se sitten jääkin...noissa joutuu aina veten kanssa soveltamaan. Itse hankin aika monta palikkaa ja lopulta joudiun tekemään itse sopivat. Löytyy monta vaihtoehtoa ratkaisuun...
Itse hankin aika monta palikkaa ja lopulta joudiun tekemään itse sopivat. Löytyy monta vaihtoehtoa ratkaisuun...
Anna vähän vinkkejä kiitos ! :)
Anna vähän vinkkejä kiitos ! :)
Mikä kaasutin olikaan? Mulla löytyy holley, demon, ja muutama muukin...
Edit: ja kaasuvaijeri vaikuttaa myös, corveten oma on hankala noihin.
Mikä kaasutin olikaan? Mulla löytyy holley, demon, ja muutama muukin...
Edit: ja kaasuvaijeri vaikuttaa myös, corveten oma on hankala noihin.
Quick Fuel, muistelen että olisi jotain "sukua" Holleylle...
Sitä mietin itse, että ehkä joku muu vaijeri olisi ratkaisu, mutta kun ei muut mallit ole sitäkään vähää tuttuja kuin Corvette, niin en oikein tiedä mitä etsiä. :(
Säätöähän tuossa bräcketissä on reilusti, joten hiukan lyhyempi vaijeri olisi ratkaisu, luulisin...
Kuori saisi olla samaa mittaa tuon nykyisen kanssa.
Tokihan sen tuollakin vaijerilla saa toimimaan, kun hioo vaijerin kärjestä tavaraa pois ja poistaa tuon pölysuoja "putken" vaijerin päästä. Mutta kyllä sillä varmaankin merkitystä on, kun insinööri sen pölysuojan siihen on laittanut...
Hain eilen Vaasassa käydessäni Skinnars Verkstadilta Lokar TCP-1000HT kaasuvaijerin ja tänään rakentelin siitä soveltuvan vaijerin.
Rosteri-latasta tein kiinnikkeen paloseinän sisäpuolelle. Alkuperäisessä vaijerissahan tuollainen lätkä on kiinteänä.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BMc.jpg
Rosteripunos suojakuorta sai lyhentää noin puolella...
Säätäjä sitten aikanaan saa katsoa, pitääkö vielä jotain muutosta tehdä, kun yksinään on hankala kokeilla, riittääkö liikevara avaamaan kaasuläpät täysin auki.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BMK.jpg
Imusarjan takaosaan laitoin ElCaminoon tarkoitetun vedenlämpötilan merkkivalon anturin. Anturi on maadoittava, yhdellä johdolla, eli merkkivalolle tulee virta koko ajan kun virta on päällä ja maadoitus anturilta, jos kone käy kuumana. Kannen takaosa on saamani tiedon mukaan kuumempi paikka kuin etuosa, siksi tuo anturi tuli taakse, samoin kuin ElCaminon OEM asennuksessakin.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BM7.jpg
Tänään tuli myös askarreltua keskikonsolin pikkumittareiden taustalevyn kanssa...
Alkuperäisestä taustalevystähän ei jäänyt kuin ulkokehää hiukan jäljelle... :rolleyes:
Tuollaisen telineen punaiselle nappulalle hitsailin :-P
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BMR.jpg
Happovärit pohjalle ja satiininmustaa pintaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BMN.jpg
Jotain johdotuksiakin;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BM5.jpg
"Seat Belts" merkkivalon paikalle syttyy nyt latauksen merkkivalo.
Turvavöiden kuittausnappi "Push" painaa nyt tuota edellisissä kuvissa näkyvää punaista nappulaa, jonka funktio on pyörittää sähköistä bensapumppua niin kauan kun nappulaa painaa. Ajatuksena siis se, että bensalinjan voi täyttää ennen starttaamista.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bda.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BdY.jpg
.
1969TurboFire
28.02.2017, 22:32
Tee tuollainen samankokoinen linssi missä ei lue seat belts vaan prime vai mitähän se englanniksi oliskaan.
Tee tuollainen samankokoinen linssi missä ei lue seat belts vaan prime vai mitähän se englanniksi oliskaan.
Voishan sen tehdä. "Charge" varmaan olis oikea sana. Tai "Altnr"....
Corvette63
28.02.2017, 23:56
Tai jos linssin teettäminen ei onnistu, niin ainakin 1980 vuosimallissa on about samaa asiaa ajava low battery -symboli linssissä. Ehkä saisi jotenkin leikkaamalla ja soveltamalla sopimaan paikalleen.
http://keenparts.com/Graphics/photos/210125.jpg
1969TurboFire
01.03.2017, 00:16
Oho lukeminen jäi vähän puolitiehen, luin töisä kävellessä että tuo valo liittyi bensapumppuun, eli ei mitään mutta idehan se tärkein..
:rolleyes:
Tai jos linssin teettäminen ei onnistu, niin ainakin 1980 vuosimallissa on about samaa asiaa ajava low battery -symboli linssissä. Ehkä saisi jotenkin leikkaamalla ja soveltamalla sopimaan paikalleen.
http://keenparts.com/Graphics/photos/210125.jpg
Tuossahan olis juuri sopiva symboli kyllä :scratch:
Sattuiskohan jollakulla olemaan irrallaan tuollaista linssiä, että sais mitat ?
.
Tuli taas tätä lueskeltua pitkästä aikaa. Olet kyllä tehny hirmuisen määrän työtä mutta tuleepahan komeaa jälkeä:cool:
Hitaasti etenee, vaikka pari päivää taas on tullut tallissa vietettyä.
Vaihdelaatikon sähköjä miettinyt, googlannut, lukenut, kysellyt tällä foorumilla...
Tuossa on se "Reverse Lockout Solenoid" ;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BdH.jpg
Onneksi on vähän C5;n piuhoja hyllyssä, tuosta härdellistä löytyi sopivat pistokkeet ja oikean väristä johtoa :rolleyes:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bdi.jpg
Solenoidin pistoke paikallaan;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BdX.jpg
Peruutusvalon-katkaisija olikin melko ahtaassa välissä...
Niin ahtaassa, että pistoketta ei mahtunut painaman tilaansa, eikä se olisi mahtunut anturin ja kardaanitunnelin seinän välissä edes olemaan.
Täytyi kehittää jotain... :rolleyes:
Rasiaporalla reikä tunnelinkylkeen anturin kohdalle;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bdg.jpg
Mutta tuokaan ei antanut riittävästi tilaa. Siispä reikää isommaksi ja laajennusta tunneliin anturin kohdalle täytyi keksiä.
Ensimmäisenä sopivan kokoisena muotiksi sopivana osui silmiin magneettinen ruuvikuppi :D
Siispä vahaa ruuvikupin pintaan ja lasikuidusta laminoin tuollaisen korokkeen;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bd1.jpg
Vähän rälläkkää viimeistelyyn ja korokkeen sai istumaan tunnelin seinämään.
Koriliimalla korokekuppi kiinni. Pitäisi melko hyvin jäädä piiloon maton alle, kun laittaa hiukan pehmusteita ympärille.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bdf.jpg
Illalla vielä aloin laittaa mittaristopaneelia paikalleen. Onhan se ahdas sovitus...
Kojelaudan yläosa piti vielä irrottaa, että pääsee nostamaan ylöspäin, ratti ja rattiputki piti myös irrottaa, että sai paneelin sovitettua paikalleen.
GPS- nopeusanturin ohjausboksi ei mahtunutkaan olemaan valokatkaisijan kohdassa tuulilasin alapuolen palkissa, joten sille täytyy etsiä uusi sijoituspaikka.
Eniten taistelua näyttää nyt aiheuttavan valokatkaisija, jonka nupin kara ei suostunut menemään paikalleen kun katkaisimen sain kovan äheltämisen jälkeen kiinni paneeliin. Kun irrotin katkaisimen, niin kara napsahti paikalleen kuin itsestään, mutta nyt ei suostu irtoamaan :mad:
Luovutin tältä illalta...
Oonhan mä sen karan irrottanut jo ainakin kolme kertaa, mutta mikä tässä nyt mättää ? Ei ymmärrä... :oops:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bd3.jpg
VetteMan
03.03.2017, 11:04
Jos ei kara suostu irtoamaan katkaisijasta, niin irroita nuppi karasta.
Irtoaa kun painaa nupissa olevaa peltiliparetta nupin päätä kohti.
Pieni ruuvari toimii tai sitten vähän paksummasta rautalangasta koukku.
Ahaa, enpä tiennyt tuota. Täytyy kokeilla, kiitos vinkistä !
Ei kuitenkaan tarvinnut käyttää tuota tapaa, vaan sain sen karan irrotettua ja kiinnitettyä.
Ei ole tullut hirveästi rakentelu topikkeja luettua ja itse olen myös huono kirjoittelemaan. Mutta eilen aloitin tämän Juken projectin sivulta 1. Nyt menossa sivulla 100. On kyllä mukava lukea! Huikeeta taistelua, periksiantamattomuutta jne. Mahtava auto tulossa!
Ei ole tullut hirveästi rakentelu topikkeja luettua ja itse olen myös huono kirjoittelemaan. Mutta eilen aloitin tämän Juken projectin sivulta 1. Nyt menossa sivulla 100. On kyllä mukava lukea! Huikeeta taistelua, periksiantamattomuutta jne. Mahtava auto tulossa!
Kiitos!
Voishan tälläisen projektin helpomminkin tehdä a) jos osais itse valmiiksi, ettei tarvitsisi kaikkea opetella, b) teettäis valmiiksi jollain joka osaa :p
Vähitellen etenee...
Ohjaustehostajan nesteet laitoin tänään. Startin solenoidilta piuha bensapumpun öljynpainekatkaisijalle myös tuli asennettua.
Keskikonsolia aloin laittamaan paikoilleen. Vähän vastustaa, kun konsolia olen itse korjaillut ja oli pikku virheitä sattunut...
Nyt on kasaan päin menossa, ehkä huomenna illalla saan konsolin paikalleen kunnolla, jos vaan ehdin talliin...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BdR.jpg
Löytyyköhän Motonetista Led-polttimoita, jotka sopisivat noihin lämmityslaitteen ja Door Ajar merkkivalon kantoihin ?
Corvette Forumilta katsoin, että polttimotyyppi olisi " 1895 "
.
"Hiihtoloma" tuli käytettyä hyödyllisesti :rock:
Tänään sain keskikonsolin ja karttatasku-paneelin asennettua.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BwW.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bwh.jpg
Nyt ei puutu kuin pikkumittari-paneeli ja lasinpyyhkijöiden kytkin, niin voisi testailla sähköjä.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BwI.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bwk.jpg
Eilen laitoin PSF nesteet tehostajaan ja tänään Valvolinen Max Life nesteet 37% seoksena syyläriin. Melko iso on syylärin tilavuus, kun seosta meni yli 12 litraa järjestelmään ilman vesipumpun pyörittämistä :o
Tänään hain 10 litraa 98 oktaanista pienkonebensaa, joka olisi tarkoitus kaataa tankkiin. Ideana siis se, että auto täytyy saada käyntiin ja ajettua trailerille lähi viikkoina ja bensa säilyy tuoreena maalarilla käynnin ajan...
Kaveri joka on pääsyyllinen tuon Skip Whiten motin hommaamiseen, tulee lähiaikoina käymään ja koitetaan saada motti tulille...
Miten muuten kannattaisi toimia, jos haluan kokeilla tuleeko kipinää ?
Bensapumpun sulake irti ja yksi tulppa johdon päässä startata ?
Mutta silloinhan moottori pyörii ja se on hiukan kyseenalaista, kun kone on seissyt lähes kaksi vuotta...
Onko parempi vaan odottaa, että kaveri tulee ja tuo työkalun, jolla nostetaan öljynpaineet ensin jakajan aksilan reiästä ?
.
Jos pikkumittaripaneeli ei meinaa asettua paikalleen niin ota karttataskupaneeli irti.
Mulla oli vaikeuksia saada pikkumittaripaneeli paikalleen ennen irroitusta.
Toki nämä ovat yksilöitä, ja nuo asiat on pienestä kiinni.
Jos pikkumittaripaneeli ei meinaa asettua paikalleen niin ota karttataskupaneeli irti.
Mulla oli vaikeuksia saada pikkumittaripaneeli paikalleen ennen irroitusta.
Toki nämä ovat yksilöitä, ja nuo asiat on pienestä kiinni.
Tuohon täytyy varautua...
Tuo nopeusmittaripaneeli oli ihan järkyttävän työläs saada mahtumaan paikalleen.
Ja vielä sitäkin hankalampi oli keskikonsoli...
Karttataskupaneelia joutui myös sovittelemaan, mutta se ei ollut mitään noihin aikaisempiin verrattuna :lol:
Sen huomaan kyllä, että ei nämä osat samalla tavalla istu kuin uudemmissa malleissa, pientä epätarkkuutta sovituksissa vaan näköjään täytyy hyväksyä :(
Sörsselssön
05.03.2017, 23:32
Onko parempi vaan odottaa, että kaveri tulee ja tuo työkalun, jolla nostetaan öljynpaineet ensin jakajan aksilan reiästä?
Ei niin kiire tässä vaiheessa etteikö ehdi odottaa ja varmistua siitä, että suodatin, kanavat sun muut väylät ovat täynnä ja että öljyt nousevat ylös asti.
Corvette63
06.03.2017, 00:07
Onko sisustan pintaosat uusia vai maalattuja? Kojetaulu, keskikonsoli ym. Jos on maalattuja niin millä? Todella siistin näköisiä. :thumleft:
Onko sisustan pintaosat uusia vai maalattuja? Kojetaulu, keskikonsoli ym. Jos on maalattuja niin millä? Todella siistin näköisiä. :thumleft:
Kojetaulun osat on uusia Corvette Americalta, keskikonsoli itse korjattu ja maalattu. Pohjamaali ja maali spray versioita Corvette Americalta. Shifter panel tuli entisöitynä eBay myyjältä. Pikkumittaripaneeli taas itse korjattu ja maalattu SEM 2k maalilla, SP-Automaalit.
Toivottavasti et vielä kiinnittänyt noita konsoleita....tai voihan se modattu center cluster mennäkin paikoilleen;)
Ne kaksi "mahdotonta" pikkumittariston alapulttia saa sitten näppärästi pitkällä joustavalla hylsyvarrella alapuolelta tunnelin ja keskikonsolin välistä kiinni. Eli mutterit ensin keskikonsolin pultteihin löysälle ja sitten kun pikkumittaristo on paikoillaan, työnnetään keskikonsoli hahloihin ja kiristetään sieltä alhaalta käsin pitkällä varrella.
Toivottavasti et vielä kiinnittänyt noita konsoleita....tai voihan se modattu center cluster mennäkin paikoilleen;)
Ne kaksi "mahdotonta" pikkumittariston alapulttia saa sitten näppärästi pitkällä joustavalla hylsyvarrella alapuolelta tunnelin ja keskikonsolin välistä kiinni. Eli mutterit ensin keskikonsolin pultteihin löysälle ja sitten kun pikkumittaristo on paikoillaan, työnnetään keskikonsoli hahloihin ja kiristetään sieltä alhaalta käsin pitkällä varrella.
No jouduinhan mä irrottamaan melkein kaikki paneelit vielä...
Olihan hankala saada paikalleen tuo keskimittaripaneeli :mad:
Vähän vaurioitakin tuli, joita täytyy sitten paikkamaalata, kunhan kaikki on paikallaan ja toimii.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bwb.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BwE.jpg
Sen verran jo virtojakin kokeilin päälle, että latausvalo syttyy, mittaristovalot syttyy, volttimittari näyttää lukemaa ja vähän kun avainta näyttää, niin startti lyö päälle.
Bensapumppu sitävastoin on kuollut...
Linjantäyttö napista kun painoin, niin jossain naksahti kerran, mutta se ei ollut sulake joka naksahti. Täytyy alkaa tutkia, missä vika.
http://kuvapilvi.fi/finnshark/Bw6.jpg
Ja hienosti istuu tuo pikkumittaripaneelin yläreuna linjaan. Hyvä juttu.
Kuvia kun katselee, niin melkein jokaisessa c3 vettessä yläreuna on enemmän tai vähemmän vinksallaan tai irvistää. Suunnitteluvirhe jo ihan tehtaalta.
Hiukan on vastustanut nämä sähkökuviot...
Bensapumpun kytkentä oli vähän vialla oman lisäyksen takia;
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=507662&postcount=4571
Mutta Vettemanin asiantuntemus auttoi;
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=507665&postcount=4572
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=507671&postcount=4573
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=507701&postcount=4574
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=507707&postcount=4577
Nyt ongelma on Bensamittarin kanssa;
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=507744&postcount=4583
Ja Mittariston taustavalojen kanssa...
http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=507745&postcount=4584
Jotain positiivistakin sentään taas...
Radio toimii ja kun etukaiuttimet on kytketty, niin Nova kuuluu jopa pelkällä antennijohdolla, vaikka piiskaa ja maadoituslevyä ei ole vielä edes kytketty :rock:
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B4U.jpg
Piirtelin välillä puhtaaksi "omasta päästäni veistämääni" lisä-sulaketaulua...
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B4Z.jpg
Saa toki kommentoida...
Jotain omituisuuksia on, joita ei maalaispoika ymmärrä :scratch:
Esimerkiksi, miksi USB pistokkeiden sulakkeelle tulee kuormittamattomana vain 3,7 V jännite ? :confused:
USB-laitteet eivät toimi pistokkeesta saatavalla virralla.
Kuormittamattomana jokseenkin sama jännite tulee myös Reverse Lock Out Solenoidin sulakkeelle ja mittariston sulakkeillekin.
Missä vika ?
Bensapumppu siis toimii pakkosyöttökatkaisimesta.
Mittaristo vaikuttaa toimivan, pois lukien polttoainemittari, jossa lienee kytkentävirhe. ( neuvoa kaipaisin... )
Flekti ei lähde pyörimään katkaisimesta jostain syystä :confused:
Piirtelin välillä puhtaaksi "omasta päästäni veistämääni" lisä-sulaketaulua...
Jotain omituisuuksia on, joita ei maalaispoika ymmärrä :scratch:
Esimerkiksi, miksi USB pistokkeiden sulakkeelle tulee kuormittamattomana vain 3,7 V jännite ? :confused:
USB-laitteet eivät toimi pistokkeesta saatavalla virralla.
Kuormittamattomana jokseenkin sama jännite tulee myös Reverse Lock Out Solenoidin sulakkeelle ja mittariston sulakkeillekin.
Missä vika ?
Bensapumppu siis toimii pakkosyöttökatkaisimesta.
Mittaristo vaikuttaa toimivan, pois lukien polttoainemittari, jossa lienee kytkentävirhe. ( neuvoa kaipaisin... )
Flekti ei lähde pyörimään katkaisimesta jostain syystä :confused:
Onko kaikki releet oikeanlaisia? Siis lähinnä nastajärjestys vastaa aiottua? Tuo 3,7V voisi olla vaikkapa 12V releen käämin läpi, kuormitettaessa tippuu likimain nollaan.
Onko kaikki releet oikeanlaisia? Siis lähinnä nastajärjestys vastaa aiottua? Tuo 3,7V voisi olla vaikkapa 12V releen käämin läpi, kuormitettaessa tippuu likimain nollaan.
Tuotakin toki epäilin, mutta en ainakaan itse keksi, että releet olisivat syyllinen.
Tälläisiä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B4E.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B46.jpg
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B4e.jpg
Merkkivalojen toiminta / toimimattomuus ihmetytti, joten purin vielä kojelaudan...
Parista lehdistä oli jalka katkennut kovassa käsittelyssä :mad:
Pitäisikö näillä 12V Ledeillä olla virtapuolelle joku vastus tms. suojana ?
http://kuvapilvi.fi/finnshark/B4N.jpg
Tulevat siis merkkivaloiksi;
- vilkut
- pitkät
- moottorinlämpö
- öljynpaine
- käsijarru
- Flekti
Tässä vielä tarkempaa tietoa noista Ledeistä;
http://kuvapilvi.fi/finnshark/BZl.jpg
Oma etuvastus niissä näyttää olevan, mutta riittääkö esim. pitkien johdosta "lainattavalle" virralle?
.
1969TurboFire
13.03.2017, 13:52
Eiko noihin yleensä pidä etuvastus plussaan laittaa?
Eiko noihin yleensä pidä etuvastus plussaan laittaa?
Näissä on sisäinen etuvastus jo, mutta kysymys onkin, riittääkö se...
Näissä on sisäinen etuvastus jo, mutta kysymys onkin, riittääkö se...
Mittaa virankulutus yleismittarilla 15v jännitteellä, muuten ei voi tietää. Pitäisi riittää, mutta mittaamalla näkee.
Ei se vastus tai ledi tiedä onko se vastus + vai - puolella...
Mittaa virankulutus yleismittarilla 15v jännitteellä, muuten ei voi tietää. Pitäisi riittää, mutta mittaamalla näkee.
Ei se vastus tai ledi tiedä onko se vastus + vai - puolella...
Näin täytyy kokeilla.
Huomenna tulee kaveri, joka sähköistä hiukan enemmän ymmärtää, katsomaan mun kytkentöjä.
Tänään kävin kaikki nuo merkkivaloledit läpi. Kolmesta oli jalka murtunut poikki kojelaudan asennuksessa. Monta tuntia meni, kun vaihdoin kaikkiin vähän pienempää johtoa, ettei jäykkä johto turhaan rasita ledin jalkaa. Lisäksi huomasin ongelman ledien "kalusteissa", useimmat noista tekivät oikosulun ledin jalkojen välille kun johtoa heilutti :mad:
Ainutkaan itse ledeistä ei ollut palanut, joten näyttäisivät kestävän.
Eniten olen huolestunut pitkien valojen ja flektin merkkivalon virrankestosta, mutta se selvinnee huomenna.
.
Ainutkaan itse ledeistä ei ollut palanut, joten näyttäisivät kestävän.
Eniten olen huolestunut pitkien valojen ja flektin merkkivalon virrankestosta, mutta se selvinnee huomenna.
.
Itse asiassa, jos se ledi on siinä ison virrankuluttajan rinnalla, tarkoittaa se hieman pienempää jännitettä -> ledi palaa hieman himmeämpänä. Ei tosin silmällä näkyvä ero, mutta virtamittarilla voisi näkyä.
Eilen korjasin yhden huomaamani virheen sähköissä. Led merkkivaloista suurin osa toimi vain kun parkit tai ajovalot käänsi katkaisijasta päälle. Olin ottanut merkkivalojen virran OEM johtosarjan mittariston taustavalojen johdosta. Nyt vedin uuden piuhan Alkuperäisen sulaketaulun ACC nastalta sähkölasien johtosarjassa olevasta vapaasta liittimestä.
Sähkötietäjän kanssa vajaa kolme tuntia tänään testailtiin ja mittailtiin. kaksi kytkentävirhettä löydettiin. :D
Ensimmäisen jo tiesinkin, eli bensamittarin maajohto puuttui ja signaali meni maa-nastaan ja virta signaaliin. OEM piuhoista vaaleanruskea tulee signaali-nastaan, pinkki Ignition-nastaan ja maadoitus täytyy vetää uudella johdolla. Nyt toimii.
Toinen virhe oli parking closeout solenoidin maapuolen katkaisijan kytkennässä. Johtojen vaihto katkasijan navoissa ristiin sai solenoidin toimimaan ja katkaisimen merkkivalon palamaan. Täytyy kehitellä jotain fiksua ratkaisua katkaisimeksi ajan kanssa...
Releiltä lisälaitteille tuleva alle 4V virta oli kuin olikin rele-ongelma, eli releet olivat vaihtoreleitä, joissa siis 87 ja 87A nastat. Nyt vaan hakemaan releitä ilman A; ta.
Lisäksi lisälaitereleelle tulevan syöttöjohdon sulake piti korottaa 15A -> 20A parking closeout solenoidin takia, joka ottaa aloittaessaan vetämisen sen 20A virtaa.
Lisälaite-virtalähteet toimivat täydellisesti;
Tuulilasin yläreunaan tulee kaksi pistotulppaa, mini-usb ja micro-usb liikennekameraa tai vastaavaa varten.
Kojelaudan alle tulee 2kpl normaalia Usb-latauspistoketta.
Lisäksi virtajohto mahdollista Escortia varten.
Flekti toimii katkaisijasta ( ja todennäköisesti anturistakin ) kuten kuuluukin, 300W flektille ei vaan 15A sulakkeet riittäneet, kun ottaa 67A käynnistyessään ja 21A pyöriessään. 30A sulakkeet paikalleen ja homma toimii :cool:
Vilkut ja niiden Led-merkkivalot toimii.
Latauksen-hehkulankamerkkivalo toimii.
Öljynpaineen Led-merkkivalo toimii. ( sammuuko, sen näkee vasta kun öljynpaineet nousee...)
Flektin Led-mekkivalo toimii.
Moottorinlämmön Led-merkkivalo toimii (kun anturin maadoittaa).
Pitkien merkkivalo jäi kokeilematta, kun valokatkaisija ei vielä ole paikallaan.
Ovikytkimen maadoittamalla jalkatilan ja takaosaston Led-valot toimii.
Ja bensapumpun painonappi-katkaisin pyörittää pumppua iloisesti sen aikaisemman diodin lisäyksen jälkeen. Eikä ole syytä olettaa ettei toimisi myös painekatkaisimen kautta kun startataan tai saadaan öljynpainetta.
Tällä hetkellä on ihan vähän voittaja-fiilis :D :rock:
.
1969TurboFire
17.03.2017, 14:28
Hyvä Juke. Pisteet rehellisestä autonrakentamisen meiningistä eikä siloteltua "kaikki meni" putkeen bullshittiä mitä näkee.
Ja kun ensin hommat ei mene putkeen ja joutuu oikein kantapään kautta opettelemaan asiat, niin jää varmasti mieleen se oikea ratkaisu...
Propsit kaunistelemattomasta projektikertomuksesta. Aina, kun on kanttia kertoa, mikä meni pieleen ja miksi, niin se auttaa kanssaharrastajia paljon enemmän, kuin "meni niinku Strömsöössä" -tyyppiset tarinat.
Hyvä Juke. Pisteet rehellisestä autonrakentamisen meiningistä eikä siloteltua "kaikki meni" putkeen bullshittiä mitä näkee.
Kiitos. Mitäpä tuota kaunistelemaan, jotkut vaan osaa hommat jo valmiiksi, toiset joutuu opettelemaan :)
Ja kun ensin hommat ei mene putkeen ja joutuu oikein kantapään kautta opettelemaan asiat, niin jää varmasti mieleen se oikea ratkaisu...
Tämä on totta. Ja omasta säikeestä voi myöhemmin vielä tarkistaa muistinvirkistykseksi, miten se homma oikein menikään :)
Propsit kaunistelemattomasta projektikertomuksesta. Aina, kun on kanttia kertoa, mikä meni pieleen ja miksi, niin se auttaa kanssaharrastajia paljon enemmän, kuin "meni niinku Strömsöössä" -tyyppiset tarinat.
Kiitos. Mielestäni näin tästä on kaikille eniten hyötyä. Onhan ne ketjut kivoja lukea, jossa esitellään työn tuloksia, mutta itse olen lukenut alusta loppuun sinunkin projekti-ketjun juurikin sen opettavaisuuden vuoksi, vaikka C4 ei ole hankintasuunnitelmissakaan.
Viikonlopun aikana olisi toiveissa kokeilla ottaa seuraava askel tässä projektissa...:bounce:
Fangio13
18.03.2017, 06:01
Viikonlopun aikana olisi toiveissa kokeilla ottaa seuraava askel tässä projektissa...:bounce:
Turn key? :cool:
vBulletin v3.5.0 Release Candidate 3, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.